Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Turun esi- ja perusopetuksessa
Advertisements

OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Perusopetuksen uudistus
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
OPETUSSUUNNITELMA 2016 Luku 1. Paikallisen opetussuunnitelman
VALTAKUNNALLINEN LUKION TUNTIJAKO
ET:n tuntijako 2001 ja 2012 ja palkkiongelman poistuminen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ops seminaari Askola.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Kirkkojärven koulu esittäytyy 7. luokkien info
Kirkkojärven koulu esittäytyy 7. luokkien info
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 9. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 7. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
Liedon kunta : A2-kielen valinta A2-kielen valinnan vaikutukset perusopetuksen luokilla 4-9 Uuden 2016 voimaan tulevan opetussuunnitelman tuntijako on.
Mankalan koulun vanhempainilta ti Opetussuunnitelmauudistus valinnaiset Sari Juuti.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 6. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
Kirkkojärven koulu esittäytyy 7. luokkien info
VESIKANSAN KOULUT KE klo ja 19.00, Paimelan koulun sali 1.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Vanhempainilta Jakokosken koulu Jakokosken koulu syksyllä 2016 Oppilasmäärä luokka (14+8) 22 oppilasta, opettaja Karl Kakko 3-4 luokka.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
Vanhempien mielipiteitä
Nokia-Viholan koulun vanhempainilta klo ja klo
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Tervetuloa kielivalintailtaan
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Ops-iltapäivä
kuopion Perusopetuksen opetussuunnitelma
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
MIKÄ ON OPETUSSUUNNITELMA?
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
HS HS Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää? Vai riittääkö yksi.
Vanhempainilta
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
OPS 2016 Valinnaisuus.
Lukion tuntijakotaulukko 2016
Nopolan koulu Opettajien veso
OPSISSA JA OPSISTA Opetussuunnitelma 2016.
Oppiainekohtaisten tavoitteiden pilkkominen vuosiluokittain.
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Maaselän koulun 4. lk:n vanhempainiltaan
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
Paikallinen opetussuunnitelmatyö
Yhteishakupisteiden tilannekatsaus Valintakriteerit
Uusi opetussuunnitelma 2016
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Lukuvuosi Tilat Ops, tuntijako, sisällöt Työajat
Tulevien 7. luokkien vanhempainilta Etelä-Hervannan koulu
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Yhdessä opettaen -PIENTEN LASTEN KOULU TERVETULOA KOULUTUKSEEN!
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
7. luokat kevät 2019 Maikkulan koulu
TURUN Lyseon koulun esittelyilta
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu Vanhempainilta ti 30.08.2016 TERVETULOA!

17.1.2019 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

Mikä muuttuu? • Arvoperusta ja tehtävä • Koulun ja opetuksen suhde muuttuvaan yhteiskuntaan • Arvoperusta ja tehtävä • Oppimisen ja osaamisen määrittely • Oppimiskäsitys, pedagogiikka, oppimisen arviointi, laaja-alainen osaaminen • Tapa toimia • Toimintakulttuuri ja kouluntyön käytännön järjestäminen • Perusopetuksen yhtenäisyys ja opetuksen eheyttäminen • Vuosiluokkakokonaisuudet, monialaiset oppimiskokonaisuudet

Miksi uudet opetussuunnitelman perusteet? 17.1.2019 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

Opetussuunnitelman rakenne Yleinen osa Opetus vuosiluokilla 1-2 Opetus vuosiluokilla 3-6 Opetus vuosiluokilla 7-9 Oppimistavoitteiden kuvaamiseen panostettu Oppisisällöt esitetty yleisemmällä tasolla 17.1.2019 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

Arvoperusta ja toimintakulttuuri Elämän ja ihmisoikeuksien kunnioittaminen Hyvinvoinnin ja demokratian edistäminen Aktiivinen toimijuus yhteiskunnassa Kulttuurinen moninaisuus Kestävä elämäntapa Toimintakulttuurin ytimenä: Oppiva yhteisö 17.1.2019 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

17.1.2019 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

17.1.2019 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

KÄSITYS OPPIMISESTA Oppilas on aktiivinen toimija Myönteiset tunnekokemukset, yhdessä tekeminen ja uutta luova toiminta edistävät oppimista Oppiminen tapahtuu vuorovaikutuksessa toisten kanssa – kielen ja vuorovaikutuksen merkitys, vertaisoppiminen Taitojen merkitys Kasvaminen vastuuseen omasta opiskelusta Oman oppimisprosessin hahmottaminen Tavoitteiden asettaminen ja oman työn suunnittelu ja arviointi Kannustavan ja ohjaavan palautteen merkitys 17.1.2019 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

17.1.2019 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

Ilmiöitä ja aihekokonaisuuksia Monialaiset oppimiskokonaisuudet Oppiainerajat ylittäviä Ilmiöpohjaisia Vuosittain jokaista oppilasta koskettavia Opettajien yhteistyötä lisääviä Oppilaita osallistavia Sidosryhmäyhteistyötä tukevia 17.1.2019 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

Tuntijako - mikä muuttuu? Kielten opiskelu rytmittyy uudella tavalla A1-kieltä (englanti) siirretty alakoulun puolelle 1 vvt yläkoulun puolelta (Mikkelissä 2. luokalta alkaen) B1-kielen (ruotsi) opiskelu alkaa jo alakoulun puolella (6.lk) Yhteiskuntaoppia myös alakoulun puolella Taito- ja taideaineissa osa valinnaisia ja osa yhteisiä tunteja Valinnaisaineiden määrää vähennetty (- 4 vvh) ja osa siirretty alakoulun puolelle Uskontoa/elämänkatsomustietoa 1 vvh vähemmän 17.1.2019 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

Tuntijako Peitsarin koulu Mikkelin kaupunki: Perusopetuksen tuntijako 1.8.2016 alkaen Aine 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Yht. Äidinkieli ja kirjallisuus 42 A-kieli   16 B-kieli 1,5 Matematiikka 32 Ympäristöoppi Biologia- ja maantieto Fysiikka ja kemia Terveystieto Uskonto/Elämänkatsomustieto 10 Historia Yhteiskuntaoppi Musiikki Kuvataide 11 Käsityö 15 Liikunta 20 Kotitalous Taide- ja taitoaineiden valinnaiset Valinnaiset aineet Oppilaanohjaus 0,5 Tuntijako Peitsarin koulu 17.1.2019 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

Luokat 1-2 1-2 luokilla opetettavat aineet 20 tuntia: Äidinkieltä (7), matematiikkaa(3), ympäristöoppia (2), uskontoa tai elämänkatsomustietoa(1) Käsitöitä (2), musiikkia(1), liikuntaa (2), kuvataidetta (2-1) 2. luokalla englantia (1) 17.1.2019 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

3-4 luokat 3. luokalla 22 tuntia: äidinkieli (5), matematiikka (3), ympäristöoppi (3), uskonto (1), englanti (2), musiikki (2), kuvataide (2), liikunta (2) ja käsityö (2) 4. luokalla 24 tuntia: äidinkieli (5), matematiikka (4), ympäristöoppi (3), uskonto (2), englanti (2), musiikki (1), kuvataide (2), liikunta (3) ja käsityö (2) 17.1.2019 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

5-6 luokat 5-6 luokilla 25 tuntia: äidinkieli (4), matematiikka (4), ympäristöoppi (3), uskonto (1), englanti (2), historia (2-1), yhteiskuntaoppi (1), musiikki (2-1), kuvataide (1), liikunta (2) ja käsityö (2) valinnaisaine (1) 6. luokalla ruotsi (2) 17.1.2019 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

Valinnainen aine Oppilas valitsee kaksi 0,5 vuosiviikkotunnin kestoista valinnaisainetta. Valinnaisaineissa 5-6 luokkien oppilaat jakaantuvat kolmeen ryhmään eli ryhmäkoko on noin 13-16/ ryhmä. Opetus järjestetään joko 1h/vko tai joka toinen viikko 2h/vko. 17.1.2019 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

Valinnaisaineet Oppilailta on kysytty toiveita Opettajat ovat tehneet toiveiden pohjalta 6 eri valittavaa ainetta. Yksi valinta kolmesta toteutuu syys- sekä kevätlukukaudella. 17.1.2019 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

Arviointi Arvioinnin kohteet: Arviointi kohdistuu oppilaan oppimiseen, työskentelyyn ja käyttäytymiseen. Luotettava arviointi edellyttää näiden osa-alueiden monipuolista havainnointia ja dokumentointia. 17.1.2019 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

17.1.2019 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

17.1.2019 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

17.1.2019 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

Mikä muuttuu ja painottuu Suunnitelmallisuus lisääntyy Hyvinvoinnin korostaminen Menetelmien monipuolisuus, oppiminen yksin ja yhdessä, oppimisympäristöjen monimuotoisuus Teknologian käyttö oppimisessa 17.1.2019 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

Miten OPS rakentuu Mikkelissä Opetussuunnitelman perusteet (peda.net) Kuntakohtaiset täydennykset ja suunnitelmat (peda.net) Koulukohtaiset täydennykset ja suunnitelmat lukuvuosisuunnitelmassa (wilma) Lisäksi ohjeistuksia ja vinkkejä peda.netissä 17.1.2019 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016

Työskentelyalusta Peda.net-palvelu  on otettu Mikkelin perusopetuksen työskentelyalustaksi https://peda.net/mikkeli/perusopetus/ol Mikkeliops.net –sivusto : ajankohtaista, koulutuksia, linkkejä, muistioita www.mikkeliops.net 17.1.2019 Kasvatus- ja opetuslautakunta 21.4.2016