Tiirismaan vesopäivät 9.-10. 8. 2018 Lahden Nuorisopalvelut Saara Aaltonen, Jarno Koskelainen, Pekka Pusa
Lähtökohdat Koulu on iso, henkilökuntaa yli 60, vaihtuvuus suuri, tavoitteena paitsi opettajien ryhmäytys, myös tuoda toimintakokemusmenetelmän mahdollisuudet näkyviksi. Itäisellä alueella on linjaus että luokkatunnit toteutetaan toiminnallisin menetelmin. Luokkatunneilla opettajilla on tunne, että heillä ei ole riittävästi valmiuksia toteuttaa niitä toiminnallisin menetelmin. Oppilailta kysyttäessä tuli esille että luokkatunnit ovat kivoja ja niitä pitäisi olla enemmän. Tehdä nuorisotyöntekijöiden osaamista näkyväksi, sekä markkinoida leirikeskuksen tarjoamia mahdollisuuksia. четверг, 3 января 2019 г.
Suunnittelu Ajatuksena oli toiminta vieraassa ympäristössä, joka ei anna mahdollisuutta hoitaa muita asioita välillä. Paikaksi valikoitui Naumin leirikeskus. Suunniteltiin koulutus sellaisista elementeistä, joissa ei hyödynnetä kovin paljon erilaisia välineitä, tai ne ovat jokaisessa paikassa helposti saatavilla. Jaoimme ajan kolmeen 50 minuutin jaksoon, joissa käsiteltiin hieman eri osa-alueita toiminnallisista menetelmistä. Sisällöissä oli mahdollisimman monta lyhytkestoista harjoitetta, jolloin niitä olisi helppo hyödyntää esimerkiksi oppitunnin alussa. torstai, 3. tammikuuta 2019
Toiminnan runko 08.00 Lähtö Lahdesta 09.00 Tulokahvit Naumissa 09.15 Rehtorien ohjelma 11.00 Paja 1 12.00 Lounas 12.30 Paja 2 13.30 Paja 3 14.30 Kahvi ja kotiin lähtö Mahdollisuus jäädä yöksi Jääneiden kanssa menimme ”Hullun rengin raitille”, jossa tutustuimme metsään pysyvästi rakennettuihin ryhmätoiminta-rasteihin. torstai, 3. tammikuuta 2019
Toteutus Nuorisopalveluista 3 ohjaajaa, joista jokaiselle paja ohjattavaksi omien vahvuuksien mukaan. Pajojen teemat olivat; luottamus-/auttamisharjoitteet, draama-/improvisaatioharjoitteet ja toimintakokemusmenetelmän teoria. Kaikki harjoitteet toimivat paitsi opettajakuntaa ryhmäyttävinä harjoitteina, myös esimerkkeinä toimintakokemusmenetelmän erilaisista mahdollisuuksista. torstai, 3. tammikuuta 2019
Saatu palaute ja koetut hyödyt Opettajien välinen ryhmäytyminen ja tutustuminen Käyttöön otetut harjoitteet Opettajilta saatu palaute Rehtoreiden puskaradio Tilauksessa lisää eri kouluille (Launeen koulu varannut 2019 vesoon) Nuorisotyön tunnettavuus ja mahdollisuudet tulivat tutuiksi torstai, 3. tammikuuta 2019