Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Liikenneinfrastruktuurin puurakentamisohjelma

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Liikenneinfrastruktuurin puurakentamisohjelma"— Esityksen transkriptio:

1 Liikenneinfrastruktuurin puurakentamisohjelma
Kaisa Kuukasjärvi, LVM

2 Tausta Toimeksianto ohjelman laatimiseksi alkuvuonna 2018
Yhteistyönä liikenne- ja viestintäministeriön, Liikenneviraston sekä ympäristöministeriön kesken Lausuntokierros huhtikuussa 2018 Ohjelma julkaistaan syksyllä 2018 Toimenpiteiden viimeistely kesken

3 Tausta Hallituksen kärkihanke
Puu liikkeelle ja uusia tuotteita metsästä Puurakentamisen ohjelma 2016–2021 (YM) Valtioneuvoston yhteinen puurakentamisen toimintaohjelma Puurakentamisen ohjelma edistää puun käyttöä vahvistamalla alan osaamista, kehittämällä puurakentamisen säädöksiä ja rakentamismääräyksiä sekä tarjoamalla faktatietoa puurakentamisesta. Ohjelman päämääränä on, että vuonna 2020 puun käytöstä rakentamisessa on tullut luontevaa Suomessa. Liikenneinfrastruktuurin puurakentamisohjelmalla edistetään valtioneuvoston yhteisen puurakentamisen toimintaohjelman tavoitteiden toteutumista.

4 Liikenneinfrastruktuurin puurakentamisohjelman tavoite
Puurakentamisohjelman tavoitteena on: puun käytön turvaaminen ja edistäminen väyläinfrarakentamisessa lisätä tietoa puun käytön ympäristövaikutuksista, elinkaarikustannuksista sekä teknisistä ominaisuuksista, jotta puun käytölle löydettäisiin tarkoituksenmukaisimmat kohteet, jolloin olisi mahdollista nostaa puusiltojen osuus uusien valtion rakentamien varsinaisten siltojen osalta 10 %:in vuosittain vuoteen mennessä lukuun ottamatta rautatiesiltoja kiinnittää huomiota puuinfrarakentamisen osaamisen kehittämisen

5 Ohjelman yleiset lähtökohdat
Infrasuunnittelun teknologianeutraalisuuden varmistaminen Teknologisten innovaatioiden sekä puun käyttöä edistävien referenssien ja volyymituotannon mahdollistaminen Päästövähennystavoitteiden edistäminen ja hiilijalanjäljen käyttäminen hankintakriteerinä. Kyllästetyn puun käyttömahdollisuuksien turvaaminen infrarakentamisessa.

6 Toimenpiteet 1/3 Nopeat toimenpiteet
Idea- ja suunnittelukilpailu yhdistettynä kotimaisen osaamisen kehittämiseen Riittävien resurssien turvaaminen Suunnittelu- ja hankintamallit Tulevissa tiehankkeissa arvioidaan aktiivisesti puun käyttömahdollisuudet yksittäisissä kohteissa. Asia lisätään tiesuunnitteluhankkeissa käytettäviin ohjeisiin. Selvitetään, miten ympäristövaatimukset sekä rakentamisen ekotehokkuus saadaan hankinnassa mukaan osaksi hankinnan laatuarviointia. Tehdään tarvittavat hankinta-asiakirjapohjat. Erityisesti taajamissa ja kaupungeissa kuntien ja kaupunkien sekä valtion yhteistyönä edistetään puun käyttöä kevyen liikenteen väylien siltojen rakentamisessa

7 Toimenpiteet 2/3 Tiedon ja osaamisen lisääminen
Laaja kansainvälinen selvitys puun käytöstä eri infrahankkeissa Tarkempi selvitys puusiltojen elinkaarikustannuksista. Lisätään tietoa myös muiden materiaalien elinkaarikustannuksista siltarakentamisessa. Selvitetään puutteet puurakentamiseen liittyvässä koulutuksessa sekä organisoidaan tarvittavat lisäkoulutukset. Kehitetään puunjalostusyritysten johdolla taitorakenteita koskeva kustannustehokas rakenteiden vaatiman hoidon ja korjaukset sisältävä elinkaarimalli, joka mahdollistaisi puusiltojen laajemman käyttöönoton. Lisätään tietoa puusiltojen rakentamisesta yksityisteille

8 Toimenpiteet 3/3 Puun laajat käyttömahdollisuudet
Tasoristeyskannet, valaisinpylväät, riista-aidat, ratapölkyt, puukaiteet, meluesteet, kaapelikanavien kannet, sillat vesiväylärakentaminen, rautatieasema-alueet, levähdysalueet

9 Yhteenveto Resurssien turvaaminen Tiedon lisääminen
Osaamisen kehittäminen Syrjimättömyys / teknologianeutraalisuus Ympäristövaatimusten sekä rakentamisen ekotehokkuuden huomioiminen


Lataa ppt "Liikenneinfrastruktuurin puurakentamisohjelma"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google