Sote-valtakunnallisten toimijoiden yhteinen tavoitetila: Luova-virasto 19.6.2018 Petri Huovinen, kehittämispäällikkö (Valvira)
Tausta: Luova-virasto Valviran ja aluehallintovirastojen (Avit) toiminta lakkaa 31.12.2019 Uusi valtion lupa- ja valvontavirasto (Luova) aloittaa toimintansa 1.1.2020 Luovaan siirtyy lähes kaikki tehtävät Valvirasta ja Aveista sekä osa Elyjen tehtävistä
Luova-virasto: Mistä on kyse? Valtion lupa-, ohjaus- ja valvontatehtäviä kootaan uudenlaiseen, monialaiseen virastoon Viraston toimialat ovat: varhaiskasvatus, opetus ja kulttuuri; sosiaali- ja terveys; ympäristö sekä työsuojelu. Virasto turvaa perusoikeuksien ja oikeusturvan toteutumista hoitamalla lainsäädännön toimeenpano-, ohjaus- ja valvontatehtäviä. Virastolla on yhdenmukaiset ja asiakaslähtöiset toimintatavat – lähtökohtana ennakointi, digitaalisuus sekä asioinnin helppous ja sujuvuus. Virasto on valtakunnallinen, mutta läsnä siellä missä asiakaskin.
Sote-valtakunnallisten toimijoiden yhteinen tavoitetila, Kela, THL ja Luova
Luovan toimijoiden vuorovaikutuskaavio
Luovan tietotuotteet / palvelut
Omavalvontaraportti Maakunta
Riskinarviointi valvonnan kohdentamiseksi Omavalvontatieto Maakunta
Miten valvonta muuttuu?
Sosiaali- ja terveysalan valvonta – mistä on kyse? Valvontaa on Toimintayksiköiden, toiminnanharjoittajien ja ammattihenkilöiden tekemä omavalvonta Omavalvonnassa yhdistyvät asiakas- ja potilasturvallisuuden ja laadun arviointi, seuranta ja kehittäminen sekä velvoite ryhtyä toimenpiteisiin, jos toimintakäytännöissä tai ammattihenkilön toiminnassa ilmenee puutteita Viranomaisen tekemä viranomaisvalvonta Viranomaisvalvonnan on tarkoitus edistää ja varmistaa omavalvontaa sekä puuttua asioihin, kun omavalvonta ei riitä!
Järjestämisen ja palvelurakenteen viranomaisvalvonnan painoarvo kasvaa Huomion kohteena maakunnan ohjaus- ja valvontarakenteet ja –menetelmät, jolla varmistetaan palveluiden yhdenvertainen saatavuus ja saavutettavuus, vapaus valita, palveluintegraatio ja perusoikeuksien toteutuminen Ohjauksen ja valvonnan lähtökohtana ennakoivuus ja vuorovaikutteisuus maakunnan hallinnon ja liikelaitoksen kanssa Valvojan vuosiraportti palvelujen yhdenvertaisesta saatavuudesta uutena instrumenttina
Valvonnan tietopohjan merkitys Valvontaresurssien niukkuus ja valvottavan kentän muuttuminen ja monimutkaistuminen edellyttää keinoja, joilla valvontaa voidaan kohdentaa niihin toimintoihin/organisaatioihin, joissa asiakas- ja potilasturvallisuuden ja väärinkäytösten riskit ovat suurimmat -> Tavoitteena on uudistaa valvontaa entistä ennakoivammaksi, vuorovaikutteisemmaksi ja riskiperusteisemmaksi Valvonnan tietopohjaa tulee vahvistaa ja laajentaa niin, että riskiarvioinnissa käytettävä tieto on myös mahdollisimman ajantasaista Tulevaisuuden tietopohjan tarkoituksena on palvella sekä valtakunnallista ohjausta, seurantaa, arviointia ja valvontaa kuin myös järjestämisvastuussa olevien maakuntien vastaavaa alueensa toimintaa ja omavalvontaa sekä palveluntuottajien omavalvontaa
Siirtymä-vaiheet ja liittymä-pinnat Omavalvonta Laatu Saatavuus Vastuuhenkilöt Johtaminen ja osaaminen, Tilat Kanta: Reseptitiedot, potilas- ja asiakasasikirja-tiedot Kantelut, valitukset Huumaavat lääkkeet Riskinarviointi Tietolähteistä indikaattorien kautta automaattisiin herätteisiin THL laaturekisterit Palvelun-tuottaja Ammatti-henkilö Riskien realisoitumisen seuraukset Aika-akseli Palvelu-ala Siirtymä-vaiheet ja liittymä-pinnat Asiakas-ryhmä Asiakastyytyväisyys Tavoitteiden saavutus Itsemääräämisoikeus THL rekisterit Hoitoonpääsy Käsittelyajat Sairaalainfektiot … Toiminto Palvelu Muut Tiedonkeruut Asiakastyytyväi- syyskyselyt Kokemus- asiantuntijat Some? Turvallisuus Vaaratilanteet, läheltä piti -tilanteet … Muut järjestelmät VRK Tilastokeskus, OPH… Saatavuus … 1.1.2019
Tekoäly / koneoppiminen valvonnan riskinarvioinnin tukena Oppivat algoritmit Riskitekijöiden havaitseminen Riskiorganisaatioiden/-yksilöiden tai muiden riskikohteiden tunnistaminen Algoritmi ehdottaa mahdollisia Ihminen tekee päätöksen -> ohjaus/valvonta