Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ikäihmisten palvelujen hyvän laadun ja lainmukaisen toiminnan varmistaminen 23.9.2016Ylitarkastaja Elina Uusitalo1.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ikäihmisten palvelujen hyvän laadun ja lainmukaisen toiminnan varmistaminen 23.9.2016Ylitarkastaja Elina Uusitalo1."— Esityksen transkriptio:

1 Ikäihmisten palvelujen hyvän laadun ja lainmukaisen toiminnan varmistaminen 23.9.2016Ylitarkastaja Elina Uusitalo1

2 Vanhuspalvelulaki 23.9.2016Tähän esityksen nimi/tekijä2 Laissa säädetään järjestämisvastuussa olevan kunnan velvollisuuksista, iäkkään henkilön palveluntarpeista ja niihin vastaamisesta sekä laadun varmistamisesta. Pitkäaikainen hoito ja huolenpito on annettava ensisijaisesti iäkkään henkilön yksityiskodissa tai muussa kodinomaisessa asuinpaikassa ja pitkäaikainen laitoshoito on mahdollista vain erityisestä perustellusta syytä. Hallituksen rakennepoliittisen ohjelman toimeenpano; tähdätään laitoshoidon vähentämiseen (säädösvalmistelu, ohjaus)

3 Vanhuspalvelulain toimeenpano Hyväksyessään lain eduskunta edellytti, että hallitus arvioi henkilöstömitoituksen toteutumisen vanhuspalvelulaissa tarkoitetulla tavalla vuoden 2014 aikana Sosiaali- ja terveydenhuollon lupa- ja valvontavirasto Valvira ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos sai 30.1.2013 Sosiaali- ja terveysministeriöltä toimeksiannon: vanhuspalvelulain toimeenpanon tukemiseen, seurantaan ja arviointiin Tämä tehtävän suorittamiseksi Valvira ja THL toteuttivat yhdessä laajan ikääntyvien palvelujen kattavuutta ja laatua ennen lain voimaantuloa kuvaavan selvityksen vuonna 2013. Selvityksen perusteella Valvira ja Avit suorittivat ikääntyvien palveluihin valvontaa. Uusi selvitys (kysely) on parhaillaan käynnissä 23.9.2016Ylitarkastaja Elina Uusitalo3

4 23.9.2016Ylitarkastaja Elina Uusitalo4 Toivottiin selvitystä siitä, mikä vanhuspalvelujen tilanne ennen ja jälkeen lain voimaantulon Toimeksiannossa Valviraa pyydettiin kohdistavan laillisuusvalvontaa monipuolisesti lain eri sisältöalueisiin (henkilöstömitoituksen lisäksi) THL käynnisti toimeenpanon seurantaa koskevan tiedonkeruun lähettämällä kyselyt kuntiin, vanhustenhuollon ympärivuorokautisiin palveluasumisen yksiköihin, vanhainkoteihin, terveyskeskusten pitkäaikaishoidon yksiköihin ja osastoihin sekä kotihoidon toimintayksiköihin.

5 Kuntiin kohdistunut valvonta 23.9.2016Ylitarkastaja Elina Uusitalo5 Puutteita havaittiin palvelutarpeen arviointia koskevissa käsittelyajoissa ja päätöksenteossa Palvelutarpeen arviointi on SHL 40a § mukaisesti kiireellisissä tapauksissa tehtävä viipymättä ja muissa kuin kiireellisissä tapauksissa viimeistään seitsemäntenä arkipäivänä arviointipyynnön esittämisestä. Sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetun lain6 §:n mukaan sosiaalihuollon järjestämisen on perustuttava viranomaisen tekemään päätökseen. Säännös päätöksentekovelvollisuudesta voimassa jo yli kymmenen vuotta, mutta tehdyn kyselyn ja valvontaviranomaisten valvontatiedon perusteella on ilmeistä, että päätöksentekoon liittyvät menettelyt ovat laajasti maassa lainvastaisesti tulkittuja.

6 Hallintopäätös ympärivuorokautisiin asumispalveluihin Psavi alueellaKoko maa 23.9.2016Tähän esityksen nimi/tekijä6

7 Toimintayksikköihin kohdistuva valvonta 23.9.2016Tähän esityksen nimi/tekijä7 Keskeisiä laadukkaan hoidon edellytyksiä ovat riittävä ja ammattitaitoinen henkilöstö ja osaava johtaminen. Osaavasti johdettu henkilöstö mahdollistaa iäkkäille asumisen arjen ja hoivan hyvää laatua, mitä vanhuspalvelulakikin edellyttää. Kun henkilöstöä on riittävästi, pystyy se vastaamaan paremmin asukkaiden yksilöllisiin tarpeisiin; avustamiseen wc-käynneillä, suihkussa, ruokailussa, liikkumisessa, toimintakykyä ylläpitävässä ja kuntoutumista edistävissä toimissa. Lisäksi on oltava aikaa myös yhteisöllisyyttä, sosiaalista vuorovaikutusta ja iäkkäiden osallisuutta vahvistavaan toimintaan, erilaiseen viriketoimintaan ja ulkoiluttamiseen. Kyselyn pohjalta laadun indikaattoreiksi otettiin: ajantasainen hoito- ja palvelusuunnitelma, palvelusuunnitelmaan sisältyvä kuntoutumissuunnitelma, ruokailun yötauko, lääkehoidon tarkistus, päivittäinen ulkoilumahdollisuus, suunniteltu ja toteutunut henkilöstömitoitus. Kunkin indikaattorin osalta määriteltiin laadun heikko taso, joka otettiin puuttumiskynnykseksi

8 Puuttumiskriteerit 23.9.2016Ylitarkastaja Elina Uusitalo8 Ajantasainen palvelu- ja hoitosuunnitelma Ajantasainen palvelu- ja hoitosuunnitelmaa ei ollut kenellekään tai se oli vain joillakin asukkailla. Tavoitteellinen suunnitelma kuntoutumisen edistämiseksi ja toimintakyvyn ylläpitämiseksi Kenellekään asukkaalle ei oltu tehty hoito- ja palvelusuunnitelmaan sisältyvää, tavoitteellista suunnitelmaa kuntoutumisen edistämiseksi ja toimintakyvyn ylläpitämiseksi. Lääkehoidon tarkistus Asiakaskohtaista lääkehoidon puolivuosittaista tarkistusta ei tehty kenellekään asukkaalle. Ruokailun yötauko Ruokailun yötauko oli pidempi, kuin suositeltu 11 tuntia. Ulkoilumahdollisuus Päivittäinen ulkoilumahdollisuus ei ollut mahdollista kenellekään tai vain joillekin (alle 1/3:lle asukkaista) niissä yksiköissä, joissa vuoteeseen hoidettavia oli joitakin tai ei yhtäkään. Suunniteltu ja toteutunut henkilöstömitoitus Suunniteltu henkilöstömitoitus (vakanssien määrä jaettuna seurantaviikon asiakasmäärällä) oli alle 0,5 ja/tai toteutunut henkilöstömitoitus (seurantaviikolla tehdyt työtunnit/38,25h jaettuna seurantaviikon asiakasmäärällä) oli alle 0,5.

9 Kotihoito 23.9.2016Ylitarkastaja Elina Uusitalo9 Kotihoitoa koskevat kyselytulokset osoittivat puutteita erityisesti ympärivuorokautisen kotihoidon järjestämisessä, palvelutarpeen arvioinnissa sekä kotiin annettavien palvelujen myöntämistä koskevassa päätöksenteossa. Valvira antoi kunnille ohjeen (7/2014) ”Kuntien varautuminen palvelurakenteiden muutokseen ja kotiin annettavien palvelujen saatavuuden turvaamiseen” Kehottettiin kuntia huolehtimaan siitä, että kunnan alueella tarjottavat palvelut vastaavat ikääntyneiden tarpeisiin ja mahdollistavat palvelut kaikkina vuorokauden aikoina

10 Kysymys 63: Onko kunnassanne mielestäsi riittävästi erityisesti ikääntyneille suunnattua kotihoitoa (kotisairaanhoitoa ja/tai kotipalveluja ) PSAVIKoko maa 23.9.2016Tähän esityksen nimi/tekijä10

11 Kysymys 68: Kotiin annettavien palvelujen saatavuus: Säännöllisesti neljä kertaa päivässä PsaviKoko maa 23.9.2016Tähän esityksen nimi/tekijä11

12 Palvelua saatavilla säännöllisesti yöllä: PsaviKoko maa 23.9.2016Tähän esityksen nimi/tekijä12

13 Muu ohjaus Palvelutarpeen arviointi tehtävä riittävän monipuolisesti ja järjestelmällisesti Vastuutyöntekijän nimeäminen (1.1.2015) Kotipalveluista on tehtävä myös kirjallinen päätös Ilmoitusvelvollisuus iäkkään henkilön kotiuttamisesta terveydenhuollon laitoshoidosta Teveydenhuollon ammattihenkilön ilmoitettava sosiaalihuollosta vastaavalle viranomaiselle Tehtävä hyvissä ajoin ennen kotiuttamista Kunnassa määriteltävä selkeästi kenelle ilmoitukset tehdään, miten menetellään Ennen kotiuttamista varmistuttava, että iäkäs henkilö selviytyy kotioloissa Omavalvonta Valvira lähetti ohjauskirjeet toimintayksiköille, joissa ajantasaisen hoito- ja palvelusuunnitelman ei toimintayksikössä laadita kenellekään tai vain joillekin (43 toimintayksikköä). Valvira ohjsi toimintayksiköitä saattamaan toiminta lainmukaiseksi. Toiminnan asianmukaisuus valvotaan uudelleen syksyn 2014 kyselyn yhteydessä. 23.9.2016Tähän esityksen nimi/tekijä13

14 23.9.2016Tähän esityksen nimi/tekijä14 Vuoden 2015 valvonta perustuu pääosin syksyllä 2014 toteutettuun uusintakyselyyn, kuvastaa vanhuspalvelulain voimaantulon jälkeistä tilannetta ja jonka avulla seurataan edellisen kyselyn perusteella tehtyjen valvontatoimenpiteiden toteutumista ja vaikuttavuutta. Valvottavien omaan ilmoitukseen perustuva valvonta Vuorovaikutus valvottavien kanssa / Ohjaus- ja arviointikäynnit Omavalvonta

15 23.9.2016Tähän esityksen nimi/tekijä15 Ikääntyneiden sosiaali- ja terveyspalvelujen valvonnan tarkoituksena on: varmistaa riskinarviointiin perustuva, yhdenmukainen ja vaikuttava valvonta tukea palvelurakenteen muutosta edistää ikääntyneiden oikeusturvaa ja turvata perus- ja ihmisoikeuksien toteutuminen varmistaa, että toimintayksikön omavalvonta toimii varmistaa, että toiminta täyttää säädetyt vähimmäisvaatimukset varmistaa toiminnan asianmukaisuus estämällä mahdollisuuksien mukaan jo ennakolta virheellinen toiminta sekä puuttumalla epäkohtiin mahdollisimman varhaisessa vaiheessa

16 23.9.2016Tähän esityksen nimi/tekijä16 Valviran ja AVIen toteuttaman viranomaisvalvonnan painopiste on keskeisten strategisten tavoitteiden toteutumista. Palvelun sisältöön ja laatuun liittyvien, välittömästi asiakaspinnassa tapahtuvien ilmiöiden ja menettelytapojen valvonnassa ensisijainen valvontamuoto on toimintayksikön omavalvonta. Viranomaisvalvonnan tehtävänä on sisältöön ja laatuun liittyvissä kysymyksissä valvoa ensisijaisesti sitä, että omavalvonta toimii.

17 Omavalvonta Omavalvonnalla tarkoitetaan palvelujen tuottajan omatoimista laadun varmistamista siten, että toiminnassa toteutuvat lainsäädännön, lupaehtojen, laatusuositusten ja palveluntuottajan itse omalle toiminnalleen asettamat laatuvaatimukset. (Ikääntyvien palvelujen laatusuositus STM 11:2013) Omavalvonta on osa toimintayksikössä toteutettavaa laadunhallintaa ja perustuu riskinhallintaan. Ensisijaisesti palvelujen tuottaja arvioi omasta toiminnastaan aiheutuvat asiakasturvallisuusriskit. Tuntemattomia riskejä ei voi hallita! Hanna Ahonen17

18 Valviran määräys 1/2014 Yksityisten sosiaalipalvelujen ja julkisten vanhuspalveluiden omavalvontasuunnitelmasta Valviran omavalvontasuunnitelman sisältöä, laatimista ja seurantaa koskeva määräys annettiin 25.6.2014, voimaan 1.1.2015. Kohderyhmät: Yksityiset sosiaalipalvelujen tuottajat ja julkiset ikääntyneille suunnattuja sosiaalihuollon palveluja tuottavat taho. Julkisilla iäkkäiden palveluilla tarkoitetaan sosiaalihuoltolaissa (710/1982), terveydenhuoltolaissa (1326/2010), vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista ja tukitoimista annetussa laissa (380/1987), kehitysvammaisten erityishuollosta annetussa laissa (519/1977), päihdehuoltolaissa (41/1986) sekä mielenterveyslaissa (1116/1990) tarkoitettuja palveluja, kun niitä järjestetään iäkkäille henkilöille. http://www.valvira.fi/tietopankki/maaraykset Marjut Eskelinen, ylitarkastaja, Valvira18

19 Kunnan rooli 23.9.2016Tähän esityksen nimi/tekijä19 Yksityisistä sosiaalipalveluista annetun lain (922/2011) mukaan kunta ohjaa ja valvoo alueellaan tuotettuja sosiaalipalveluja Kunta toimii valvontaviranomaisena AVIen ja Valviran rinnalla. Kunnalla on vanhuspalvelulain edellyttämien palvelujen järjestämisvastuu ja palveluntuottajana sen toimintayksiköillä on vanhuspalvelulain edellyttämä omavalvontavelvoite.

20 Kiitos! 23.9.2016Tähän esityksen nimi/tekijä20


Lataa ppt "Ikäihmisten palvelujen hyvän laadun ja lainmukaisen toiminnan varmistaminen 23.9.2016Ylitarkastaja Elina Uusitalo1."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google