Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Valtion lupa- ja valvontavirasto (Luova)

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Valtion lupa- ja valvontavirasto (Luova)"— Esityksen transkriptio:

1 Valtion lupa- ja valvontavirasto (Luova)
Perustetaan Kansisivu B Taustakuvan voit vaihtaa klikkaamalla hiiren kakkospainiketta → Muotoile tausta -kohdasta

2 uudenlaiseen, monialaiseen virastoon
Mistä on kyse? Valtion lupa-, ohjaus- ja valvontatehtäviä kootaan uudenlaiseen, monialaiseen virastoon Viraston toimialat ovat: varhaiskasvatus, opetus ja kulttuuri; sosiaali- ja terveys; ympäristö sekä työsuojelu. Virasto turvaa perusoikeuksien ja oikeusturvan toteutumista hoitamalla lainsäädännön toimeenpano-, ohjaus- ja valvontatehtäviä. Virastolla on yhdenmukaiset ja asiakaslähtöiset toimintatavat – lähtökohtana ennakointi, digitaalisuus sekä asioinnin helppous ja sujuvuus. Virasto on valtakunnallinen, mutta läsnä siellä missä asiakaskin.

3

4 Työnjako kunta-maakunta-valtio
Maakunta- ja sote -uudistuksen myötä Suomen julkinen hallinto järjestetään kolmella tasolla, jotka ovat kunta, maakunta ja valtio.

5 Julkinen hallinto uudistuksen jälkeen

6 Luova-virasto vastaa uuden rakenteen tarpeisiin
Toimintaedellytysten turvaajana, jolla on valtakunnallinen toimivalta joka on läsnä koko valtakunnassa jolla on yhtenäiset ratkaisukäytännöt ja toimintatavat joka toimii poikkihallinnollisesti jonka ohjauksessa ja toiminnassa korostuu kokonaisnäkemys ja kokonaisuuden suunnittelu Tekstidia Dian voi valita Uusi dia (tekstisivu)

7 Luova on ministeriöiden yhteinen virasto
Valtioneuvosto OM SM VM OKM MMM TEM STM YM VNK UM PLM LVM Yhteinen ohjaus Yhteinen ohjausryhmä sekä valmisteluverkosto Toiminnallinen ohjaus Kukin ministeriö toimialallaan Valtion lupa- ja valvontavirasto Viraston johtaminen ja yhteisen ohjauksen piirissä olevat asiat Viraston substanssityö

8 Luovan organisaatiomalli
Ihmiset Yhteisöt Yritykset Maakunnat Kunnat Varhais-kasvatus, opetus- ja kulttuuri n. 80 htv Yhteisen toiminnan organisointi X Ympäristö n. 500 htv Sosiaali- ja terveys n. 300 htv Työ- suojelu n. 400 htv Yhteisen toiminnan organisointi Y Oikeusturva (TEM:n, OM:n, SM:n ja VM:n tehtäviä) n. 100 htv Sisäinen tarkastus Hallinto- ja kehittämispalvelut n. 160 htv JOHTORYHMÄ PÄÄJOHTAJA

9 Palvelun käyttäjinä ja tuottajina
Luovan asiakkaat Ihmiset ja yhteisöt Palvelun käyttäjinä ja tuottajina Kansalaiset Yrittäjät Työntekijät ja työnantajat Maakunnat Kunnat Elinkeinot 3. sektori

10 Hyödyt asiakkaille Ihmiset Yritykset ja työnantajat
Uudella virastolla on yhdenmukaiset ja asiakaslähtöiset toimintatavat – lähtökohtana ennakointi, digitaalisuus sekä asioinnin helppous ja sujuvuus Ihmiset Saavat tarvitsemansa palvelut yhdenmukaisesti Elin- ja työympäristö on turvallinen ja terveellinen Yritykset ja työnantajat Liiketoimintaympäristö on tasapuolinen ja toimiva Palvelut ovat tarjolla valtakunnallisesti Maakunnat ja kunnat Saavat vuorovaikutteista ohjausta ja tukea tehtäviensä hoitamiseen

11 Valtion lupa- ja valvontavirasto eri kielillä
Ruotsiksi Statens tillstånds-och tillsynsmyndighet Englanniksi National Supervisory Authority of Finland Venäjäksi Государственная служба лицензирования, контроля и надзора Saksaksi Staatliche Genehmigungs- und Aufsichtsbehörde Ranskaksi Haute autorité de surveillance et des permis Pohjoissaameksi Stáhta lohpe- ja gozihanvirgebáiki Inarinsaameksi Staatâ lope- já kocceemvirgádâh Koltansaameksi Riikk lååʹpp- da vuåppâmkoontâr Romanikielellä Themmesko lovibosko tai vaaknibosko offisia Tekstidia Dian voi valita Uusi dia (tekstisivu)

12 Luova-viraston perustamisen toimeenpanohanke

13 Luova-toimeenpanohankkeen tavoitteet
Viraston toiminnan häiriötön käynnistyminen Poikkihallinnollisesti ja asiakaslähtöisesti toimiva virasto Poikkihallinnollinen ja strateginen ohjaus Asiakkaat ja sidosryhmät integroitu perustamistyöhön

14 Luova-toimeenpanohankkeen organisointi
Asetettu Luova-hankkeen strateginen ohjaus Aloittanut Johtaa ja koordinoi hankkeen kokonaisuutta Asetettu 2/2018 Operatiivinen ohjaus Toimialaryhmät Asetettu jo aikaisemmin ELY-, Valvira- ja AVI-edustajat vetovastuussa puheenjohtajina

15 Ohjaus- ja hankeryhmien roolit ja päätöksenteko
Ohjausryhmällä on strateginen johto ja ohjaus Hankeryhmällä on operatiivinen ohjaus yhteistyössä hankejohtajan kanssa Päättää yhdessä hankejohtajan kanssa hankkeen ohjausryhmälle tehtävistä esityksistä. Ohjaa hanketta asetettujen tavoitteiden mukaisesti ja tekee strategiset päätökset sekä ratkaisee mahdolliset ristiriitakysymykset. Ohjaa, linjaa, yhteen sovittaa ja koordinoi alaisissaan ryhmissä tapahtuvaa valmistelua siten, että keskeiset asiat voidaan esitellä ohjausryhmän päätettäväksi. Antaa hankkeen etenemistä, työn sisältöä ja toimeksiantojen suorittamista koskevat ohjeet alaisilleen ryhmille. Hyväksyy hankkeen tavoitteet, suunnitelmat, budjetin, organisoinnin ja ryhmien tehtävät sekä näihin tehtävät muutokset.

16 Valmistelutyö tapahtuu toimialaryhmissä
Hankeryhmän ohjauksessa kukin toimialaryhmä mm. valmistelee perustettavan toimialan/toimintayksikön valtakunnalliset prosessit ja sisäisen organisoitumisen vaihtoehdot, laatii toimialan mallityöjärjestyksen ja muut sisäiset määräykset, valmistelee henkilöstön sijoittumisen toimialan sisällä, valmistelee toimialan sisäisen työnjaon muut perusteet, kartoittaa toimialan sisäisen osaamisen ja osaamisen kehittämistarpeet sekä ohjaa toimialan tulevan henkilöstön rekrytointeja ja uusien tehtävänkuvien suunnittelua. Hankejohtaja johtaa ja koordinoi kokonaisuutta Myös asiakkaat ja sidosryhmät ovat vahvasti mukana valmistelussa

17 Luovan hanketoimisto (valtiovarainministeriössä)
Päättää yhdessä hankeryhmän kanssa hankkeen ohjausryhmälle tehtävistä esityksistä Johtaa ja koordinoi toimeenpanohankkeen kokonaisuutta sekä ryhmien, projektien ja hankepäälliköiden työskentelyä ohjausryhmän linjausten mukaisesti ja yhteistoiminnassa hankeryhmän kanssa Hankejohtaja Satu Koskela Hankepäälliköt Heikki Heikkilä Anna Karjalainen Ohjaavat vastuualueidensa työskentelyä hankesuunnitelman sekä ohjausryhmän ja hankeryhmän linjausten mukaisesti Vastaavat vastuualueensa osalta hankejohtajalle ja ohjausryhmälle siitä, että valmistelu täyttää sille asetetut vaatimukset Hanke-koordinaattori Laura Keski-Hakuni ja VM Vastaa hankkeen kokonaiskoordinaatiosta, seurannasta ja hankkeen yhteisistä valmistelutehtävistä

18 Luovan perustamisen tiekartta (lisätietoja saa klikkaamalla lisätietoja-linkkiä)
Kevät 2018 Syksy 2018 Kevät 2019 Syksy 2019 Kevät 2020 Syksy 2020 HE eduskuntaan 3/18 Lisätietoja Luova-laki hyväksytään syksy/18 VIRASTON ORGANISOITUMINEN JA KÄYNNISTYMINEN Luonnokset viraston organisoitumisesta ja työnjaosta Lisätietoja Päätökset organisoitumisesta ja työnjaosta Häiriöttömän käynnistymisen varmistavat projektit Lisätietoja Järjestelmien käyttöönotot, projektien päättäminen, sopimukset Lisätietoja Kaiku-hanke Yhdenmukaisuuden ja valtakunnallisuuden edistäminen Tehtävien ja resurssien kohtaanto Ylimmän johdon valinnat Lisätietoja Keskijohdon valinnat Henkilöstön sijoittumisen ja henkilöstöpoliittisten periaatteiden suunnittelu Visio- ja strategiatyö, osaamisen kehittäminen Muutoskeskustelut ja -tuki, henkilöstön sijoittumisen vahvistaminen ( ) Lisätietoja YHTEISET ASIAKASPALVELU- JA TOIMINTA-MALLIT Muutosohjelma ja sen toimeenpano Lisätietoja Toimintamalli, asiakaspalvelumalli-, arkkitehtuurityö sekä näihin liittyvät projektit Lisätietoja Verkkosivu- ja sähköinen työympäristö -projektit Lisätietoja Digitiekartta ja Luova- laboratorio Lisätietoja YHTEINEN OHJAUS Yhteisen ohjauksen järjestelmän ja prosessien suunnittelu Lisätietoja Ohjauksen sisällön valmistelu Lisätietoja Ohjauksen simulointi ja toimeenpano Lisätietoja VIESTINTÄ Sisäinen muutosviestintä Ulkoinen viestintä Lisätietoja

19 Lisätietoja antavat: Hankejohtaja Satu Koskela, puh Hankepäällikkö (asiakkuudet ja toimintamallit) Heikki Heikkilä, puh  903 Hankepäällikkö (viestintä) Anna Karjalainen, puh Hankekoordinaattori Laura Keski-Hakuni, puh. 050  Sähköpostit muotoa: etunimi.sukunimi (at) vm.fi


Lataa ppt "Valtion lupa- ja valvontavirasto (Luova)"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google