Delegoitujen säädösten valmistelu TCMV komiteassa – ajoneuvojen päästövaatimusten hyväksyminen 25.11.2016 Keijo Kuikka
RDE-päästövaatimusten hyväksyminen TCMV:ssä 28.10.2015 Henkilö- ja pakettiautojen päästöjen tyyppihyväksyntä- vaatimuksista on säädetty EU-asetuksessa (EY) N:o 715/2007 ja komission asetuksella (EY) N:o 692/2008 valtuutus KOM:n asetuksia varten annettu pääosin artiklassa 5(3) 3. Tässä kohdassa määritellyt tyyppihyväksyntää koskevat erityismenettelyt, -testit ja -vaatimukset, samoin kuin 2 kohdan soveltamista koskevat vaatimukset, joilla muutetaan tämän asetuksen muita kuin keskeisiä osia täydentämällä sitä, hyväksytään 15 artiklan 3 kohdassa tarkoitetun valvonnan käsittävän sääntelymenettelyn mukaisesti. Tähän kuuluvat seuraavia seikkoja koskevien vaatimusten vahvistaminen: a) pakokaasupäästöt, myös testisyklit, päästöt matalissa ympäristön lämpötiloissa, päästöt joutokäynnillä, savun tiheys sekä jälkikäsittelyjärjestelmien moitteeton toiminta ja regenerointi; b) haihtumispäästöt ja kampikammiopäästöt; c) OBD-järjestelmät ja pilaantumista rajoittavien laitteiden käytönaikainen tehokkuus; … Komission tukena on toiminut valmistelua tukeva asiantuntijaryhmä vuodesta 2011 alkaen 1.1.2019
RDE-päästövaatimusten hyväksyminen TCMV:ssä 28.10.2015 Asiaa käsiteltiin komission DG GROW –pääosaston (Directorate- General for Internal Market, Industry, Entrepreneurship and SMEs) alaisessa komiteassa Technical Committee - Motor Vehicles (TCMV) kyse käytönaikaisten NOx-päästöjen (Real Driving Emissions eli RDE) todentamisesta, ja erityisesti mittauksessa sovellettavista raja- arvoista, jotka lisättäisiin osaksi autojen päästöjen tyyppihyväksyntää RDE –mittauksen periaate (ilman raja-arvoja) oli hyväksytty aiemmin TCMV:ssä 5/2015 ja sittemmin kyseiset asetuksen (EY) N:o 692/2008 muutokset julkaistiin komission asetuksessa (EU) 2016/427 2) Lisätään 3 artiklaan 10 kohta seuraavasti: 10.Valmistajan on varmistettava, että asetuksen (EY) N:o 715/2007 mukaisesti tyyppihyväksytyn ajoneuvon tavanomaisen käyttöiän aikana sen päästöt, jotka on määritetty tämän asetuksen liitteessä III A vahvistettujen vaatimusten mukaisesti ja jotka syntyvät tuon liitteen mukaisesti suoritetussa RDE-testissä, eivät ylitä liitteessä vahvistettuja arvoja. 1.1.2019
RDE-päästövaatimusten hyväksyminen TCMV:ssä 28.10.2015 Äänestykseen 28.10.25 esitetty luonnos RDE-asetuksesta vahvisti sovellettavat vaatimuksenmukaisuuden raja-arvot liitteessä IIIA – voimaantulo 2-vaiheinen 2) Lisätään 2.1.1, 2.1.2 ja 2.1.3 kohta seuraavasti: ”2.1.1 Lopulliset vaatimustenmukaisuuden tunnusluvut (toteutuneet (EU) 2016/646) 2.1.2 Väliaikaiset vaatimustenmukaisuuden tunnusluvut (toteutuneet) Ehdotuksessa KOM alun perin CFpollutant: 1+margin, margin =0,2 1,6 1.1.2019
RDE-päästövaatimusten hyväksyminen TCMV:ssä 28.10.2015 RDE-vaatimusten voimaantuloa tarkennettiin myöskin kokouksen kuluessa: Alkuperäinen ehdotus: Sovelletaan uusille ajoneuvotyypeille (M1) 1.9.2017 alkaen ja kaikille rekisteröitäville 1.9.2018 alkaen Hyväksytty voimaantulo: Sovelletaan uusille ajoneuvotyypeille (M1) 1.9.2017 alkaen ja kaikille rekisteröitäville 1.9.2019 alkaen Taustalla vaikutti EPA oli julkaissut 18.9.2015 ”Notice of Violation” – ilmoituksen (VW-case, päästömanipulointi) Poliittinen paine päästölainsäädännön valmistelussa Ennakkoon oli tiedossa joidenkin jäsenmaiden ja teollisuuden poikkeavat näkemykset ehdotuksen suhteen Käsittely kokouksessa poikkesi tavanomaisesta ja kompromissia haettiin intensiivisesti, jotta tärkeän uudistuksen pysyminen halutussa aikataulussa varmistettaisiin 1.1.2019
RDE-päästövaatimusten hyväksyminen TCMV:ssä 28.10.2015 Muutetun RDE-vaatimusten hyväksyminen sai julkista ja poliittista huomiota: EP hyväksyi RDE-säädöspaketin 3.2.2016 – päästöaihe edelleen ajankohtainen, sillä RDE PN-vaatimukset tulevat hyväksyttäväksi TCMV:ssä 20.12.2016 1.1.2019
Kiitos mielenkiinnosta