Seminaarien käytänteitä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kokemuksia ja kommentteja arvioinnista Rehtori Maija Vehviläinen Lahden Diakoniasäätiö Lahden diakonian instituutti.
Advertisements

KOKEESEEN KERTAAMINEN. ENNEN LUKEMISTA  Herätä kiinnostuksesi:  Mieti, mikä sinua kiinnostaa luettavassa  Mihin tarvitset tietoa, jota olet ryhtymässä.
Jarl Wahlström MITEN TEHDÄÄN VÄITÖSKIRJA? Psykoterapian monitieteisen tohtorikoulutusohjelman aloitusseminaari
Puheviestintä 2 Palautetaidot ja opponointi Rinna Toikka.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Mervi Väisänen OPINNÄYTETYÖSUUNNITELMAN ESITYS JA OPPONOINTI.
Kirjasto kaikille Kirjastoalan AMK-koulutuksen näkökulma Päätösseminaari Ritva Hyttinen, Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus Turku AMK.
PowerPoint Esitysgrafiikkaohjelma. Esitysgrafiikka ohjelmaa voi käyttää moniin eri tarkoituksiin  Tärkein on ehkä suullisen esityksen täydentäminen.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto Minne menet Lappilainen Päihdetyö! Lähtökohdat Päihteiden käyttö Palvelutarve Seminaari Kaksi.
Häirintäyhdyshenkilö- toiminta Eero Räsänen |
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa.
© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere Vuorovaikutus oppisopimustarkastajan työssä ”Millä työkaluilla?”
Vaiheistettu ryhmätyö 3. tunti
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
OPS-PROSESSI Ulla Ilomäki-Keisala luokanlehtori Helsingin yliopiston
Erilaisia ryhmäviestintä- tilanteita
Arviointi ja vaikuttavuus
AAAK 2015 ihmisprojekti OTSIKKO Palautus myCoursesiin 4. 12
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Hyvinvointiraportti-hanke
Tervetuloa Innokylään
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa
TAIDOT EDELLÄ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Kanit-ja jyrsijät opintojakso
Luku 3 Missä ja miten Digiopetusaineisto filosofia sai alkunsa? Luku 3
Opiskelu ammattikorkeakoulussa ja yliopistossa
Riskien arviointi, Oulun eteläinen osakokonaisuus
Palautetaidot ja opponointi
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
Tiedotusta, valistusta, yhteistyötä…
OHJEITA TUTKIELMAN ESITTELYYN AC-ISTUNNOSSA
Koulutusesityksen otsikko
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Ammatinen koulutus uudistuu
Vastavalmistuneen puheenvuoro
Tuotteen nimi Esityksen otsikko.
näkökulmia toimistotyön organisointiin ja kehittämiseen
Kirjastoauto.
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
Think global act local Tavoitteet projektille yhteistyötaidot
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
PDPP-työpaja Mitä tehdään?.
Opinnollistamisen pähkinät
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Miksi? Palkanlaskennan koulutusta vähän tarjolla
Kirjoitusviestinnän opinnot yliopistossa
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Polut hoitoon ja kuntoutukseen – projekti OTE7
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Tervetuloa sosiaalisen kuntoutuksen kehittäjäverkoston ensimmäiseen tapaamiseen!
Kalvosarja on laadittu Global Meal –hankkeessa
Ajanhallinta opiskelussa
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Metallurgian seminaari
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
POTKA-verkoston arviointi - kyselyn tulokset
Powerpoint-esitelmä Valitse omaan alaasi liittyvä aihe ja valmistele esitelmä Powerpointilla.
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
Opettajan pedagoginen ajattelu
KAUPPAHALLI PAIKKA: ”Kauppahalli”, jossa myyjät ja ostajat kohtaavat
Arviointi, vaikutukset ja vaikuttavuus HYTE -työssä
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Yhdistyksen liikuntatoiminnan arviointi ja kehittäminen
Hei sinä 8.- tai 9.-luokkalainen _________seura XX_______ tarjoaa sinulle Sporttitettiä Jos sinua kiinnostaa liikunta-, kasvatus- tai opetus-ala, me tarjoamme.
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
RAI Espoossa
Luonnontiedeaiheinen projekti
OmaLahti –yhdistystapaaminen Monitoimitalo Onni Yhteisen työskentelyn tulokset.
To2 Tutkiva työskentely teknologialla Sananvapaus ja maailmankatsomus
Esityksen transkriptio:

Seminaarien käytänteitä Presentaatio Opponointi Yleisön rooli HAMK Pirjo Poutanen 4.2.2013 Pirjo Poutanen 4.2.2013

Työryhmissä tai väliseminaarissa Seurataan opinnäytetyön etenemistä. Opiskelija esittelee jonkin aihekokonaisuuden opinnäytetyöstään. Opiskelija voi tuoda esiin ilmenneitä ideoita, kysymyksiä ja pulmia. Tavoitteena on, että syntyy aktiivista keskustelua, joka edistää opinnäytetyön jatkotyöstämistä. Pirjo Poutanen 4.2.2013

Loppuseminaarissa opiskelija esittää valmiin työnsä tiiviissä muodossa paneutuu erityisesti työnsä teoriaosuuteen, sen toteutukseen, saatuihin tuloksiin ja johtopäätöksiin esittelee työn käytännönläheisyyttä ja työelämäyhteyttä    arvioi opinnäytetyöprosessiaan ja omaa oppimistaan sen aikana. Pirjo Poutanen 4.2.2013

Presentoinnin pikaopas Valmistaudu esittelemään työsi 15–30 minuutissa. Keskity olennaiseen, älä jaarittele tai takerru yksityiskohtiin. Harkitse havainnollistamistapasi – puolen tusinaa Power Point -diaa tai kalvoa riittää hyvin. Pirjo Poutanen 4.2.2013

Presentoinnin pikaopas Esitä esimerkiksi yhdessä diassa vain ydinsanat tai -lauseet. Mieti vaihtoehtoisia havainnollistamistapoja, kuten kiertoon pantava aineisto. Ole tarkka ajankäytössäsi: tarkista esitykseen kuluva aika etukäteen. Pirjo Poutanen 4.2.2013

Presentoinnin pikaopas Esityksesi rakenne voisi olla esim.: Työn lähtökohdat ja toimeksianto Tavoitteet, tutkimustehtävä ja -kysymykset Keskeiset lähteet ja teoriaosuus Menetelmä, aineiston keruu ja käsittely Keskeiset tulokset ja johtopäätökset Tutkimus- ja kehittämisideat Prosessin ja mahdollisen tuotoksen arviointi; työn luotettavuus ja pätevyys Pirjo Poutanen 4.2.2013

Opponointi Osa opinnäytetyöprosessia Opponentin tehtävänä on toimia jonkun toisen opinnäytetyön tekijän seminaarissa opponenttina. Opponentin tehtävänä on alustaa yleistä keskustelua opinnäytetyöstä ja kommentoida työtä. Pirjo Poutanen 4.2.2013

Opponentti Valmistautuu opponointiin huolellisesti. Opponointiin varattu aika on miltei yhtä pitkä kuin esitykseenkin varattu aika. On tärkeässä roolissa  opinnäytetyön tekijän kannustajana, työn arvioijana ja kriitikkona. Antaa esittäjälle rakentavaa palautetta tutkimuksesta tai muusta työstä sekä sen tekstistä. Pirjo Poutanen 4.2.2013

Opponentti Puntaroi tutkimustehtävän ja -kysymysten onnistuneisuutta, näkökulman valintaa, koulutus- ja ammattialaan liittymistä ja rajauksia. Arvioi menetelmän tai menetelmien soveltuvuutta ja aineiston käsittelytapaa. Ottaa kantaa työn tietoperustaan ja teoriaosuuden toimivuuteen lähteiden valintaan, käyttöön ja merkintään. Pohtii sisältöä, tuloksia, johtopäätöksiä ja kehittämisideoita. Pirjo Poutanen 4.2.2013

Opponentti Antaa palautetta työn rakenteesta ja johdonmukaisuudesta. Arvioi työn kieliasua ja ulkoasua. Löytää työstä pääosin muuta sanottavaa kuin oikeinkirjoitusseikat (ellei jokin sellainen toistu työssä). Kommentoi aiheen ja työn työelämälähtöisyyttä, ajankohtaisuutta ja kiinnostavuutta. Pirjo Poutanen 4.2.2013

Yleisö Yleisön edustajana sinulla on tärkeä rooli loppuseminaarissa: Seminaarisuoritusmerkintöjen keruun lisäksi olet tullut tutustumaan kollegojesi aikaansaannoksiin. Presentaatiot ovat oivallinen tilaisuus saada kiinnostavaa, ajantasaista tietoa oman koulutus- ja ammattialan tutkimuksista. Pirjo Poutanen 4.2.2013

Ole osa hyvää yleisöä: Asennoidu tilanteeseen positiivisesti: niin esittäjä, opponentti, ohjaajat kuin sinäkin voitte oppia uutta ja mielenkiintoista. Käytä esitysten loppuun varattuja yleisöpuheenvuoroja: kysy, ideoi, ehdota, rohkaise ja kannusta. Kuuntele, älä ole vain kuuntelevinasi. Esittäjä huomaa yleisön keskittymisen hyvin helposti oheisviestinnästä, kuten katseesta, ilmeistä, asennoista, eleistä. Havainnoi ja hanki valmiuksia omaa tulevaa esitystäsi varten. Pirjo Poutanen 4.2.2013