Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Advertisements

Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Ops seminaari Askola.
Lukion uudet työtavat – kohti kokonaisvaltaista arviointikulttuuria
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
Vanhempainilta Jakokosken koulu Jakokosken koulu syksyllä 2016 Oppilasmäärä luokka (14+8) 22 oppilasta, opettaja Karl Kakko 3-4 luokka.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
Vanhempien mielipiteitä
TOIMIVA oppimisympäristö -hanke
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Arviointi osana oppimisprosessia
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
Ops-iltapäivä
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Kuinka toteuttaa monialaisia oppimiskokonaisuuksia?
MIKÄ ON OPETUSSUUNNITELMA?
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
KUVATAIDE Anna-Rosa Uusitalo, NYK 7C.
Infoa tutoropettajille
Miten koulu ympäristönä edistää terveyttä, turvallisuutta ja toiminnallisuutta
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
HS HS Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää? Vai riittääkö yksi.
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
Nopolan koulu Opettajien veso
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
OPSISSA JA OPSISTA Opetussuunnitelma 2016.
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Arviointi.
Etelä-Pohjanmaan peruskoulujen opetussuunnitelma 2016
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Maaselän koulun 4. lk:n vanhempainiltaan
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
POM10CC Mikämikä-päivien Kirjallinen suunnitelma
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
Paikallinen opetussuunnitelmatyö
Kieli- ja musiikkiluokkainfo
Valinnaisiaineista Valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
Uusi opetussuunnitelma 2016
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
Vanhempainillat 20 & Johanna Honkanen-Rihu, rehtori
Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit sekä valinnaiset aineet 8
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
Tulevien 7. luokkien vanhempainilta Etelä-Hervannan koulu
Laaja-alainen arviointi
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Oppimisen arviointi uudessa OPSissa
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
OPETUKSEN EHEYTTÄMINEN…
Esityksen transkriptio:

Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat syksyn 2017 vanhempainiltoihin 29.12.2018

Sisältö Uusi opetussuunnitelma – mikä muuttuu? Kielitietoinen koulu: vieraiden kielten opiskelu käynnistyy aikaisemmin Monialaiset oppimiskokonaisuudet Laaja-alainenoppimisen osaaminen Oppimisen arviointi Oppimisympäristö laajenee 29.12.2018

Oppiminen monimuotoistuu ja toiminnallistuu Oppimisympäristöt laajenevat luokkahuoneiden ulkopuolelle Arvioinnin kohteena ovat taidot ja omien tavoitteiden mukainen edistyminen Englanti alkaa 2. luokalla Ruotsi alkaa 6. luokalla Yhteiskuntaoppi alkaa 4. luokalla Oppilaanohjaus alkaa jo 1. luokalla osana muuta oppimista Käsityö on yksi oppiaine (sis. Aikaisemmat erilliset teknisen- ja tekstiilityön) Tunti liikuntaa lisää 7. luokalla Puoli viikkotuntia TVT-opiskelua 7. luokalla 29.12.2018

Monialaiset oppimiskokonaisuudet Opitaan ymmärtämään asioiden välisiä suhteita usean oppiaineen näkökulmasta. Oppiaineet, eri-ikäiset oppilaat, opettajat, ohjaajat ja koulun muu toiminta limittyvät toisiinsa yhdessä sovittujen tavoitteiden saavuttamiseksi. Yhteistyö lisääntyy mm. nuorisopalvelujen, museoiden, kirjastojen, yhdistysten ja järjestöjen kanssa. Huoltajat mukaan! Monialainen osaaminen arvioidaan osana oppiaineita. 29.12.2018

Laaja-alaiset osaamiset taidot Laaja-alaisen osaamisen taidot = tulevaisuuden taidot Taitoja harjoitellaan ja arvioidaan osana oppiaineiden opiskelua sekä monialaisten oppimiskokonaisuuksien kautta. 29.12.2018

Oppimisen arviointi Arvioinnin painopiste on jatkuvassa arvioinnissa – arviointi on palautteen antamista koko lukuvuoden ajan. Arvioidaan opittua ja kuinka yhdessä sovitut tavoitteet saavutetaan. Arviointikeskustelut toteutetaan vuosiluokilla 1-7 viikkojen 46–6 aikana. Arviointikeskustelussa oppilas, huoltajat ja opettaja yhdessä käyvät läpi oppimisen kokonaisvaltaista etenemistä. Arvioinnissa hyödynnetään oppiainekohtaisia taitotasokuvauksia, vuosiluokkakokonaisuuksissa 1-2, 3-6 ja 7. Oppimisen arviointi muodostaa koko perusopetuksen kattavan jatkumon. Vuosiluokilla 1-6 lukuvuositodistuksissa käytetään sanallista arviointia. 7. luokalla numeerista arviointia ja tarvittaessa sanallista arviointia.

Kahdenlaisia arviointikeskusteluja Arviointikeskustelu väliarviointina (oppilas, huoltaja ja luokanvalvoja erillisenä ajankohtana marras-helmikuu, 30 min.) Arviointikeskustelu oppiaineen tavoitteiden saavuttamisessa (oppilas ja aineenopettaja oppituntien yhteydessä koulupäivän aikana) Seitsemännet luokat

Arviointikeskustelu väliarviointina ennakkoon täytetään Wilmassa lomake, joka toimii keskustelun pohjana oppilaan näkökulma hänen opiskelustaan on keskiössä teemana laaja-alainen osaaminen – ei yksittäiset oppiaineet aikuisten rooli keskustelussa on kuunnella ja tukea oppilasta sekä tarvittaessa ohjata tavoitteiden mukaiseen toimintaan Seitsemännet luokat

Oppimisympäristöt laajenevat luokkahuoneiden ulkopuolelle Oppimista tapahtuu kaikkialla Ylös pulpeteista ja ulos luokkahuoneista! Perinteinen oppikirja on vain yksi oppimisen välineistä. Monilukutaito haastaa hyödyntämään erilaisia oppimateriaaleja ja sähköisiä oppimisympäristöjä. Jyväskylässä Kulttuuri-kompassi ja Liikkuva koulu -toiminta toteuttavat oppimista monipuolisissa oppimisympäristöissä. Oppituntien toiminnallisuus toteutuu luokkahuoneiden lisäksi pihalla, lähipuistossa, lähimetsässä, museoissa, liikuntapaikoilla, nuorisotiloilla ja kirjastoissa. 29.12.2018