Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat syksyn 2017 vanhempainiltoihin 29.12.2018
Sisältö Uusi opetussuunnitelma – mikä muuttuu? Kielitietoinen koulu: vieraiden kielten opiskelu käynnistyy aikaisemmin Monialaiset oppimiskokonaisuudet Laaja-alainenoppimisen osaaminen Oppimisen arviointi Oppimisympäristö laajenee 29.12.2018
Oppiminen monimuotoistuu ja toiminnallistuu Oppimisympäristöt laajenevat luokkahuoneiden ulkopuolelle Arvioinnin kohteena ovat taidot ja omien tavoitteiden mukainen edistyminen Englanti alkaa 2. luokalla Ruotsi alkaa 6. luokalla Yhteiskuntaoppi alkaa 4. luokalla Oppilaanohjaus alkaa jo 1. luokalla osana muuta oppimista Käsityö on yksi oppiaine (sis. Aikaisemmat erilliset teknisen- ja tekstiilityön) Tunti liikuntaa lisää 7. luokalla Puoli viikkotuntia TVT-opiskelua 7. luokalla 29.12.2018
Monialaiset oppimiskokonaisuudet Opitaan ymmärtämään asioiden välisiä suhteita usean oppiaineen näkökulmasta. Oppiaineet, eri-ikäiset oppilaat, opettajat, ohjaajat ja koulun muu toiminta limittyvät toisiinsa yhdessä sovittujen tavoitteiden saavuttamiseksi. Yhteistyö lisääntyy mm. nuorisopalvelujen, museoiden, kirjastojen, yhdistysten ja järjestöjen kanssa. Huoltajat mukaan! Monialainen osaaminen arvioidaan osana oppiaineita. 29.12.2018
Laaja-alaiset osaamiset taidot Laaja-alaisen osaamisen taidot = tulevaisuuden taidot Taitoja harjoitellaan ja arvioidaan osana oppiaineiden opiskelua sekä monialaisten oppimiskokonaisuuksien kautta. 29.12.2018
Oppimisen arviointi Arvioinnin painopiste on jatkuvassa arvioinnissa – arviointi on palautteen antamista koko lukuvuoden ajan. Arvioidaan opittua ja kuinka yhdessä sovitut tavoitteet saavutetaan. Arviointikeskustelut toteutetaan vuosiluokilla 1-7 viikkojen 46–6 aikana. Arviointikeskustelussa oppilas, huoltajat ja opettaja yhdessä käyvät läpi oppimisen kokonaisvaltaista etenemistä. Arvioinnissa hyödynnetään oppiainekohtaisia taitotasokuvauksia, vuosiluokkakokonaisuuksissa 1-2, 3-6 ja 7. Oppimisen arviointi muodostaa koko perusopetuksen kattavan jatkumon. Vuosiluokilla 1-6 lukuvuositodistuksissa käytetään sanallista arviointia. 7. luokalla numeerista arviointia ja tarvittaessa sanallista arviointia.
Kahdenlaisia arviointikeskusteluja Arviointikeskustelu väliarviointina (oppilas, huoltaja ja luokanvalvoja erillisenä ajankohtana marras-helmikuu, 30 min.) Arviointikeskustelu oppiaineen tavoitteiden saavuttamisessa (oppilas ja aineenopettaja oppituntien yhteydessä koulupäivän aikana) Seitsemännet luokat
Arviointikeskustelu väliarviointina ennakkoon täytetään Wilmassa lomake, joka toimii keskustelun pohjana oppilaan näkökulma hänen opiskelustaan on keskiössä teemana laaja-alainen osaaminen – ei yksittäiset oppiaineet aikuisten rooli keskustelussa on kuunnella ja tukea oppilasta sekä tarvittaessa ohjata tavoitteiden mukaiseen toimintaan Seitsemännet luokat
Oppimisympäristöt laajenevat luokkahuoneiden ulkopuolelle Oppimista tapahtuu kaikkialla Ylös pulpeteista ja ulos luokkahuoneista! Perinteinen oppikirja on vain yksi oppimisen välineistä. Monilukutaito haastaa hyödyntämään erilaisia oppimateriaaleja ja sähköisiä oppimisympäristöjä. Jyväskylässä Kulttuuri-kompassi ja Liikkuva koulu -toiminta toteuttavat oppimista monipuolisissa oppimisympäristöissä. Oppituntien toiminnallisuus toteutuu luokkahuoneiden lisäksi pihalla, lähipuistossa, lähimetsässä, museoissa, liikuntapaikoilla, nuorisotiloilla ja kirjastoissa. 29.12.2018