Liiketalouden koulutusohjelma Helsinki Tarja Jokinen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Advertisements

CAVE – työskentelytapa: prosessi, muutokset, lopputulos Tiina Yli-Karhu, suunnittelukoordinaattori Jyrki Jääskeläinen, arkkitehti.
6AIKA-OHJELMAN TILANNE JulkICT-ohjausryhmälle Ville Meloni – 6Aika-toimisto.
Puheviestintä 2 Palautetaidot ja opponointi Rinna Toikka.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
Yritystapaus osa I – tervetuloa! KTT Christa Uusi-Rauva puh Kurssin vastuuopettaja.
TYÖVOIMAKOULUTUS JA REFORMI
Arviointi osana oppimisprosessia
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
Työssäoppiminen Yrittäjänä TOY -malli OTSIKKO Alaotsikko.
Ammattiopisto on mylly elinikäisen oppimisen virrassa
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Sähköisen hyvinvointikertomus hyvinvointiklinikalla
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Esa Karvinen Kuntayhtymän johtaja
Tervetuloa Innokylään
Datan avaamisen ohjeistus
Aloita täältä, täydennä säännöllisesti!
Inspa yrittäjyyden uusi oppimisympäristö sataedussa
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Kanit-ja jyrsijät opintojakso
Valma Oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Datan avaamisen ohjeistus
Verkko-opetuksen käyttö opettajankoulutuksessa
Työkokous - palkkatuki ja sen vaikuttavuus
TOP-info Lanu osaamisala
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
Kilpailustrategia LEA4LH004 SWOT – synteesianalyysi TOWS – strategiavaihtoehtojen luonti SWOTin pohjalta Riitta Rautava.
Merkonomista tradenomiksi Hyria Koulutus – Laurea AMK Kaisa Tsupari, ammatillinen opettaja, Hyria Koulutus.
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
KEUDAN ORIENTAATIOPÄIVÄT LUKUVUOSI
Opinnollistamisen pähkinät
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Haaga-Helia amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Liiketalouden koulutusohjelma Helsinki Tarja Heikkilä & Tarja Jokinen
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Palveleva ILO
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Teema 1: Yritykset Suomessa ja yritys yhteiskunnassa
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
SePPO-osahanke Keudassa Lahti
Yrtin tärkeät päivämäärät (BUS1LH001:28)
Liiketalouden koulutusohjelma Helsinki, Pasila Tarja Heikkilä
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Kaupalliset aineet / Valtimo
Metallurgian seminaari
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Organisoituminen ja käynnistyminen
LCB-5800 Ruotsinkielinen yritysviestintä 1
HYVINVOINTITIEDON KLINIKKA
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Esityksen transkriptio:

Liiketalouden koulutusohjelma Helsinki Tarja Jokinen Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op  OPPIMISTEHTÄVÄ: YRITYKSEN TOIMINTAYMPÄRISTÖ, STRATEGIAT JA TOIMINTA Liiketalouden koulutusohjelma Helsinki Tarja Jokinen

OPPIMISTEHTÄVÄN TAVOITTEET Opiskelija muodostaa kokonaiskuvaa olemassa olevan yrityksen vaatimasta liiketoiminta-osaamisesta, yrityksen toimintaympäristöstä ja toiminnasta. Teoriaoppia peilataan esimerkkiyrityksen toimintaympäristöön, strategisiin valintoihin ja toimintaan. Samalla opitaan työskentelyä ryhmässä projektin omaisesti: työskentelyn suunnittelua ja tinkimätöntä toteuttamista sekä tietojen hakemista eri lähteistä ja lähdekritiikkiä. Opitaan laatimaan yhteistyössä HAAGA-HELIAn ohjeistuksen mukainen oppimistehtävä ja käyttämään verkko-oppimisympäristöä oppimisen apuna. Lisäksi opitaan arvioimaan oppimisen onnistumista sekä yksilö- että ryhmätasolla. 29.12.2018

TYÖSKENTELYPROSESSI Ryhmä etsii itse sopivan ja yhteistyöhaluisen yrityksen. Tietoa haetaan eri lähteistä. Työskentelyssä hyödynnetään myös tietojenkäsittelyn, viestinnän ja ammatillisen kasvun (tiedonhaku) opintojaksojen tuottamaa oppimista. Opettaja ohjaa lähiopetustuntien yhteydessä ja erillisissä, ryhmäkohtaisissa ohjaus- ja arviointitapaamisissa sekä verkossa. Vertaisryhmä on työn tukena. 29.12.2018

OHJEET Kirjallinen ohje, jossa liitteenä 1) yrityskuvauksen sisällön pääkohdat 2) työskentelyprosessin kuvaamisen ja oppimisen arvioinnin ohjeet Koulun raportointiohje (ekstranet) Katso ohjeista ensin, kysy sitten vasta! 29.12.2018

TYÖSKENTELY työpaikkana verkko-oppimisympäristö (Moodle) ryhmillä omat keskustelualueet raportin työstämiseksi ryhmän ensimmäinen tehtävä heti (pelisäännöt) yritysvalinta mahdollisimman pian/yhteys opettajaan työskentelysuunnitelma aikataulun mukaan väliraportti aikataulun mukaan ohjauskeskustelu väliraportin jälkeen (läsnäolo) muokkaus ja täydentäminen sen jälkeen; lisää ohjausta esityksen valmistelu ja esitystilaisuus (läsnäolo) arvioinnit (ryhmän oma arvio Moodleen) arviointikeskustelu (läsnäolo) 29.12.2018

TUOTOKSET Kirjallinen 15 - 20 -sivuinen yrityskuvaus, johon sisältyy johdanto ja perustiedot yrityksestä toimintaympäristön analyysi (perustiedot toimialasta, makro- ja mikroympäristö) yrityksen strategiset valinnat ja toiminta katsaus yrityksen taloudelliseen tilanteeseen yhteenveto ja omat johtopäätökset (työkaluna SWOT-analyysi) Esitys Valmistellaan ja pidetään noin 20 minuutin esitys, jossa otetaan esiin kiinnostavimpia seikkoja yrityksestä. Käytetään esitysgrafiikkaa (PP) ja muuta havainnollistamista. 29.12.2018

YRITYSVALINTA ryhmien yritykset mieluiten eri toimialoilta valinnasta sovittava opettajan kanssa valinnan ideoinnissa ryhmäläisten omat kiinnostuksen kohteet ja kontaktit, erilaiset yrityshakemistot (linkkejä Moodlessa olevassa linkkitaulukossa), luova pohdinta… ei liian pieni yritys ei liian iso yritys - konsernissa mahdollisesti rajaus yhteen tulosyksikköön mieluummin kuluttajatuotteita tai –palveluja tarjoava kuin b-to-b –yritys 29.12.2018

YRITTÄJYYDEN NÄKÖKULMA Jos yritys on yrittäjävetoinen tai perheyritys sisällytetään työhön myös seuraavat asiat sopivin kohtiin työtä perustiedot yrittäjästä (yrittäjäperheestä/-suvusta) yrittäjän taustatiedot (koulutus, työkokemus, perhe jne.) miksi yrittäjä on lähtenyt yrittäjäksi? miten yrittäjä kokee yrittäjyyden? miten yrittäjä näkee oman ja yrityksensä tulevaisuuden? (esimerkiksi tämä kysymys sijoittuu luontevasti työn yhteenvetokappaleeseen). Ellei yritys ei ole yrittäjävetoinen mikroyritys tai perheyritys, käsitellään sopivassa kohden työtä (esim. henkilöstöprosessien yhteydessä) sisäisen yrittäjyyden näkymistä yrityksen toiminnassa. 29.12.2018

ARVIOINTI Oppimistehtävä muodostaa 50 % opintojakson arvosanasta. Arvioinnissa kiinnitetään huomiota seuraaviin seikkoihin työn kattavuus (25 %) työn johdonmukaisuus ja selkeys (20 %) keskeisen käsitteistön ja teorian hyödyntäminen (25 %) lähdemateriaalin hyödyntäminen (haasteellisuus, ajankohtaisuus ja monipuolisuus sekä viittausten ja luettelon laatiminen) (10 %) esityksen sujuvuus, mielenkiintoisuus ja havainnollisuus (10 %) työskentelyn suunnitelmallisuus ja vertaisryhmätyö (10 %). Opintojakson lopussa ryhmät arvioivat ryhmätyöskentelyn onnistumista ja jokainen omaa oppimistaan. Lisäksi pidetään arviointikeskustelu, jossa ryhmä saa palautetta työskentelystään. 29.12.2018