Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Liiketalouden koulutusohjelma Helsinki Tarja Heikkilä & Tarja Jokinen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Liiketalouden koulutusohjelma Helsinki Tarja Heikkilä & Tarja Jokinen"— Esityksen transkriptio:

1 Liiketalouden koulutusohjelma Helsinki Tarja Heikkilä & Tarja Jokinen
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op  OPPIMISTEHTÄVÄ: YRITYKSEN TOIMIALA, STRATEGIAT JA TOIMINTA Liiketalouden koulutusohjelma Helsinki Tarja Heikkilä & Tarja Jokinen

2 OPPIMISTEHTÄVÄN TAVOITTEET
Opiskelija muodostaa kokonaiskuvaa olemassa olevan yrityksen vaatimasta liiketoiminta-osaamisesta, yrityksen toimintaympäristöstä ja toiminnasta. Teoriaoppia peilataan esimerkkiyrityksen toimintaympäristöön, strategisiin valintoihin ja toimintaan. Samalla opitaan työskentelyä ryhmässä projektin omaisesti: työskentelyn suunnittelua ja tinkimätöntä toteuttamista sekä tietojen hakemista eri lähteistä ja lähdekritiikkiä. Opitaan laatimaan yhteistyössä HAAGA-HELIAn ohjeistuksen mukainen oppimistehtävä ja käyttämään verkko-oppimisympäristöä oppimisen apuna. Lisäksi opitaan arvioimaan oppimisen onnistumista sekä yksilö- että ryhmätasolla.

3 TYÖSKENTELYPROSESSI Ryhmä etsii itse sopivan ja yhteistyöhaluisen yrityksen. Älkää luottako yhteydenotossa sähköpostiin, vaan soittakaa! Tietoa haetaan eri lähteistä ja sitä arvioidaan ja muokataan yhdessä. Työskentelyssä hyödynnetään myös tietojenkäsittelyn, viestinnän ja ammatillisen kasvun (tiedonhaku) opintojaksojen tuottamaa oppimista. Mahdollisesti jotkin tehtävät kytkeytyvät yhteen. Opettaja ohjaa lähiopetustuntien yhteydessä ja verkossa. Vertaisryhmä on työn tukena, jos niin sovitte.

4 OHJEET Kirjallinen ohje, jossa liitteenä
1) yrityskuvauksen sisällön pääkohdat 2) työskentelyprosessin kuvaamisen ja oppimisen arvioinnin ohjeet Koulun raportointiohje (MyNet) Katso ohjeista ensin, kysy sitten vasta!

5 TYÖSKENTELY työpaikkana verkko-oppimisympäristö (Moodle) ja lisäksi halutessanne jokin muu verkkotyöpaikka ryhmillä omat keskustelualueet eri vaiheisiin ryhmän ensimmäinen tehtävä heti -> yritysvalinta mahdollisimman pian/vahvistus opettajalta työskentelysuunnitelma Moodlessa aikataulun mukaan ohjauskeskustelu ja väliraportti Moodlessa aikataulun mukaan muokkaus ja täydentäminen sen jälkeen; lisää ohjausta tarvittaessa esityksen valmistelu ja esitystilaisuus (läsnäolo pakollinen) arvioinnit (ryhmän oma arvio Moodleen, vertaisryhmäarvio sovitulla tavalla) mahdollinen arviointikeskustelu, jos on tarvis (läsnäolo)

6 TUOTOKSET Kirjallinen 15 - 20 -sivuinen yrityskuvaus, johon sisältyy
johdanto ja perustiedot yrityksestä toimintaympäristön analyysi (perustiedot toimialasta, makro- ja mikroympäristö) yrityksen strategiset valinnat ja toiminta (liikeidea liitteeksi) katsaus yrityksen taloudelliseen tilanteeseen yhteenveto ja omat johtopäätökset (työkaluna SWOT-analyysi) Esitys noin 20 minuutin esitys, jossa otetaan esiin kiinnostavimpia seikkoja yrityksestä käytetään esitysgrafiikkaa (PP, Prezi) ja muuta havainnollistamista

7 YRITYSVALINTA ryhmien yritykset mieluiten eri toimialoilta
valinnasta sovittava opettajan kanssa valinnan ideoinnissa tärkeitä ryhmäläisten omat kiinnostuksen kohteet ja kontaktit, erilaiset yrityshakemistot (linkkejä Moodlessa olevassa linkkitaulukossa), luova pohdinta, ”mitä näkyy koulumatkalla bussin ikkunasta” ym ei liian pieni yritys eikä myöskään liian iso yritys - konsernissa rajaus yhteen tulosyksikköön, toimipaikkaan tms mieluummin kuluttajatuotteita tai –palveluja tarjoava kuin b-to-b –yritys (b-to-b = business-to-business)

8 YRITTÄJYYDEN NÄKÖKULMA
Jos yritys on yrittäjävetoinen tai perheyritys sisällytetään työhön myös seuraavat asiat sopiviin kohtiin työtä perustiedot yrittäjästä (yrittäjäperheestä/-suvusta) yrittäjän taustatiedot (koulutus, työkokemus, perhe jne.) miksi yrittäjä on lähtenyt yrittäjäksi? miten yrittäjä kokee yrittäjyyden? miten yrittäjä näkee oman ja yrityksensä tulevaisuuden? (esimerkiksi tämä kysymys sijoittuu luontevasti työn yhteenvetokappaleeseen) Jos yritys ei ole yrittäjävetoinen mikroyritys tai perheyritys, käsitellään sopivassa kohden työtä (esim. henkilöstöprosessien yhteydessä) sisäisen yrittäjyyden näkymistä yrityksen toiminnassa.

9 ARVIOINTI Oppimistehtävä muodostaa 50 prosenttia opintojakson arvosanasta. Arvioinnissa kiinnitetään huomiota seuraaviin seikkoihin työn kattavuus (25 %) työn johdonmukaisuus ja selkeys (20 %) keskeisen käsitteistön ja teorian hyödyntäminen (25 %) lähdemateriaalin hyödyntäminen (haasteellisuus, ajankohtaisuus ja monipuolisuus sekä viittausten ja luettelon laatiminen) (10 %) esityksen sujuvuus, mielenkiintoisuus ja havainnollisuus (10 %) työskentelyn suunnitelmallisuus ja vertaisryhmätyö (10 %). Opintojakson lopussa ryhmät arvioivat ryhmätyöskentelyn onnistumista ja vertaisryhmän tuloksia. Lisäksi pidetään tarvittaessa myös erillinen arviointikeskustelu, jossa ryhmä voi käsitellä työskentelyään ja saa palautetta.


Lataa ppt "Liiketalouden koulutusohjelma Helsinki Tarja Heikkilä & Tarja Jokinen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google