Arvioinnista arkipäivää

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
Advertisements

Opetuksen laadun rakenteet Mikko Mäntysaari
Koti On Paras SLU –alueiden perheliikuntahanke KOTIPA.
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
Uusia avauksia ja jatkotyöskentelyn tarvetta Pohjanmaan välityömarkkinoilla TRAPPAN - portaittain töihin välityömarkkinoiden kautta -hankkeen ulkoinen.
”YHDEKSÄN ON ENEMMÄN KUIN YKSI” Tiimit seurakunnan vapaaehtoistoiminnan kehittäjinä.
Marja Toivonen gsm Tuumasta toimeen – seminaarin päätös Aktiivi
Ajatuksia oppimisesta
Tule Urheiluseuraan Liikkumaan -hanke. TUL:n Tule Urheiluseuraan Liikkumaan -hanke on uusi seurojen kehittämishanke. Hankkeen tavoitteena on saada urheiluseurojen.
Tuetusta itsearvioinnista Paletti-hanke
Savonia-ammattikorkeakoulu Liiketalous Kuopio | Opinnäytetyön nimi Tekijä: Etunimi Sukunimi Ohjaaja:
Kaakkois-Suomen välityömarkkinoiden kehittämishanke KaaSu Palvelun tuottaja kehittämässä palveluprosessin seurantaa Kaakkois-Suomen.
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
MONIALAINEN LIIKKUVA TUKI HAJAUTETTUUN ASUMISEEN Arviointityöskentely
Projekti käsitteenä Projekti on selkeästi asetettuihin tavoitteisiin pyrkivä ja ajallisesti rajattu kertaluonteinen tehtäväkokonaisuus, jonka toteuttamisesta.
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ Onnistuivatko opit ? Markus Seppelin Sosiaali- ja terveysministeriö Onnistuvat opit –hankkeen valvoja.
KOIVUN KEHITTÄMISSUUNNITELMA 1) Mitä arvioidaan? 2) Miten arvioidaan? 3) Tiimityön kehittäminen 4) Yhteistyön tiivistäminen sosiaalityöntekijöiden kanssa.
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Kulttuurin ja luovan alan T&K-projektien sisäisen arvioinnin kehittäminen Metropolia Ammattikorkeakoulussa Robert Arpo
Aikuissosiaalityön kehittämishanke – SOS - hanke
HEIDI, PÄIVI JA ANU Vammaisasioiden oppimis- verkoston koordinaattorit Mikä Innokylä on? Juha Koivisto.
OSKO –projekti Keski-Suomen työpajojen verkostoitumishanke itsearvioinnin näkökulmasta.
Sosiaalinen markkinointi Monikulttuurinen ehkäisevä päihdekasvatus Ohjausryhmän suunnittelupäivä
MIKÄ ON PROJEKTI / HANKE?. Projekti  …. On joukko ihmisiä ja muita resursseja, jotka on tilapäisesti koottu yhteen suorittamaan tiettyä tehtävää,
Nuorten hyvinvoinnin indikaattorit Jenni Similä Suunnittelija.
Dokumentointipohjat 1-5 milj. € hankkeiden hankearviointiin (kevennetty vaihtoehto word-arviointikehikolle) JulkICT 10/2016.
Green Office –ympäristöjärjestelmä
VASU:n jalkauttaminen Raumalla
Innokylän arviointimittari
Osahanke: Kokemusasiantuntijuus ja
Tervetuloa Innokylään
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
Innokylän innovaatiomalli
Kehitettävän asian arviointi osana kehittämisprosessia
Toimintamallien kuvaamisen ja esittämisen haaste Innokylässä
Osahanke: Kokemusasiantuntijuus ja
Innokylä tutuksi ja käyttöön
Tervetuloa Innokylään
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
THL – SÄHKÖINEN JULKAISEMINEN MÄÄRITTELYTYÖPAJA
Tietojärjestelmät KEHITTÄMINEN JOHTO KIRJANPITO TILAUSTEN KÄSITTELY
Aineettoman pääoman merkitys organisaation menestymiselle - Antti Lönnqvist
Mahdollisuuksia avautuu tästä – Pohjois-Savon rakennerahastoinfo
Mittarit – mitä ja miten mitata
Yhteiskehittäminen Innokylässä
Elintapaohjauksen toimintamallin ja palveluketjun kuvaus
Innokylän työkalut
Saatteeksi PP-pohjan käyttäjälle
Merja Lyytikäinen ja Hanne Savolainen
THL:n tuki kehittämishankkeille
Työikäisten kuntoutus
Innokylä hankkeiden tukena
Tervetuloa innopajaan
Taloudellisesta arvioinnista
Saatteeksi PP-pohjan käyttäjälle
RIVAKKA OTE! OTE-kärkihanke projekti 7: Polut hoitoon ja kuntoutukseen
Sote-uudistuksen toimeenpano
Yhteinen keittiö -hanke
Yhdistyksen liikuntatoiminnan arviointi ja kehittäminen
Arviointi, vaikutukset ja vaikuttavuus HYTE -työssä
Arviointi, vaikutukset ja vaikuttavuus HYTE -työssä
Indikaattorit – mitä ne kertovat vaikuttavuudesta?
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Omavalvonta -työpaja THL:ssa
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Järjestö 2.0: mukana muutoksessa - avustusohjelma yhdenvertaisuuteen digitalisoituvassa toimintaympäristössä Hankesuunnitelun tueksi käydystä yhteisestä.
Laatukriteeripuu – asiakastarpeen jäsentely – (CTQ tree)
Esityksen transkriptio:

Arvioinnista arkipäivää Etunimi Sukunimi 27.12.2018

Hankekehittämisen arvioinnin osa-alueet Hankearviointi Yleensä rahoittajan vaatima; liitettävä loppuraporttiin Ulkoinen vs. sisäinen arviointi Aihealueina: toteutuminen, onnistuminen, prosessit, vaikuttavuus? Kehitettyjen asioiden arviointi (käytännöt, toimintamallit, palvelukokonaisuudet, ym.) Osa hankearviointia Kehittämiselle ja kehittäjille tärkeää Vastaa kysymyksiin: miten onnistuttiin, mitä muutosta saatu aikaiseksi Etunimi Sukunimi 27.12.2018

Kysymys hankearvioinnista Mistä teidän mielestä hankkeen arviointi koostuu? Mitä siinä pitää huomioida? Mitkä ovat tärkeimmät asiat arvioinnissa? Etunimi Sukunimi 27.12.2018

Hankekehittämisen sisältö Hanke on väline kehittämiselle Tarjoaa puitteet ja rahoituksen kehittämistyölle Luo kehittämisen projektin ja prosessit Päämääristä keinoihin Kehittämishankkeella tavoitellaan jotain Tavoitteet konkretisoivat, mihin halutaan päästä Tulokset, tuotokset ja vaikutukset Tulokset kertovat halutun tai aikaansaadun uudistuksen Tuotokset kertovat, miten uudistukset saadaan aikaan Vaikutukset kertovat mitä, muutosta tuotoksilla on Etunimi Sukunimi 27.12.2018

Etunimi Sukunimi 27.12.2018

Kehitettävien ja kehitettyjen ratkaisujen arviointi Tavoitteena arvioida kehitettyjä asioita Uudet toimintamallit ja uudistetut toimintatavat Uudet palvelut ja toiminnan muodot Käyttöönotetut mallit Kehitetyt asiat ovat niitä, jotka (toivottavasti) jäävät elämään hankekauden jälkeen Vastataan kysymykseen: ”Mitä muutosta kehitetyillä asioilla on saatu aikaiseksi?” Etunimi Sukunimi 27.12.2018

Etunimi Sukunimi 27.12.2018

Esimerkki: uuden toimintatavan arviointi Kunnassa X on huomattu, että asukkaiden riski sairastua tiettyihin elintapasairauksiin on kasvanut. Päätetään kehittää (osana hankekokonaisuutta) matalan kynnyksen palvelu terveysasioista puhumiseen ja riskien selvittämiseen. Määritetään tulos- ja muutostavoitteet. Mitä ne voisivat olla? Kehitetään toimintaa ja kokeillaan sitä. Mitä pitää huomioida? Tehdään arviointia siitä, miten tavoitteet on saavutettu ja miten kehitetty palvelu toimii. Etunimi Sukunimi 27.12.2018

Etunimi Sukunimi 27.12.2018

Miksi arvioida? Arviointi on olennainen osa kehittämistyötä: se kertoo, miten on onnistuttu ja mitä pitää edelleen kehittää Antaa tietoa kehittämisen onnistumisesta Auttaa kehittämisprosesseja eteenpäin Arviointi ei ole hankkeen loppupuolen pakkopulla Se pitäisi olla mukana alusta saakka Helpottaa ja parantaa kehittämisprosesseja Arvioinnilla tulokset esille Tarjoaa vastauksia viestinnällisiin haasteisiin ja raportointiin Tehostaa levittämistä ja juurruttamista Etunimi Sukunimi 27.12.2018

Arviointi: Tarpeet ja tavoitteet Kehittäminen pyrkii vastaamaan johonkin tarpeeseen Jokin ongelma, kuten yhteistyön puute eri organisaatioiden välillä Jokin haaste, kuten lisääntynyt riski tai palveluiden puute Kehittämisellä on konkreettiset tavoitteet Tulostavoitteet kertovat, mitä tuloksia halutaan saada aikaiseksi Muutostavoitteet kertovat, mitä muutoksia halutaan saada aikaiseksi Mieti oman kehittämisesi tulos- ja muutostavoitteita! Etunimi Sukunimi 27.12.2018

Arviointi: Tavoitteista keinoihin Kehittämisen keskeinen osa on miettiä ja toteuttaa, millä keinoilla tavoitteisiin päästään Hankkeen keinot (mitä tehdään, miten organisoidaan, ketä on mukana) Kehitettävä palvelu, käytäntö tai malli on kuitenkin se keskeinen keino, jolla tuloksia ja muutoksia saadaan aikaiseksi. Etunimi Sukunimi 27.12.2018

Arviointi: arvioinnin suunnitelma Millaista muutosta kehitetyn ratkaisun avulla tavoitellaan? Nämä tulevat suoraan tulos- ja muutostavoitteista Määritä ne, mitä arvioidaan Millaisia arviointikysymyksiä, kirteereitä ja indikaattoreita käytetään? Konkretisoi kysymyksillä, miten arvioitavista tavoitteista saadaan tietoa Mieti, mitkä ovat kriteerit tai indikaattorit, jotka voivat osoittaa tuloksia tai muutosta. Mitä menetelmiä arvioinnissa käytetään? Valitse menetelmiä, jotka palvelevat tiedon tarvetta Mieti, millä menetelmillä saat niitä asioita, mitä haluat Etunimi Sukunimi 27.12.2018

Arviointi: arvioinnin toteutus Tilanne ennen käytännön toimeenpanoa Mikä on alku- tai lähtötilanne Tilanne toimeenpanon aikana Mitä tapahtuu, kun käytäntö on toiminnassa Tilanne toimeenpanon jälkeen Mikä on tilanne toteutuksen jälkeen tai tietyn halutun seuranta-ajanjakson jälkeen Etunimi Sukunimi 27.12.2018

Mitä arviointi tuottaa? Arvioinnin tekemisen jälkeen pitäisi olla käsitys, mitä tuloksia ja muutosta saatiin aikaiseksi Muutokset ja tulokset voivat liittyä asiakkaiden terveyteen, hyvinvointiin, palvelujen saatavuuteen, muutokset toimintatavoissa jne. Antaa tietoa tukea viestintään, levittämiseen ja juurruttamiseen ”Näin paljon paremmin nyt on” ”Tuota kannattaa edelleen tehdä, jos sillä saadaan noin hyviä tuloksia” ”Mekin haluamme tehdä tuolla tavalla, jotta saamme tuloksia” ”Tätä ei kannata jatkaa, haluttuja tuloksia ei saavutettu” ”Meidän on jatkokehitettävä, jotta siitä tulee vielä parempi” Etunimi Sukunimi 27.12.2018

Etunimi Sukunimi 27.12.2018