Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
Ilmiöpohjainen oppiminen Eheyttäminen auttaa oppilaita yhdistämään eri tieteenalojen tietoja ja taitoja sekä jäsentämään omia kokemuksiaa mielekkäiksi kokonaisuuksiksi vuorovaikutuksessa toisten kanssa. Monialaiset oppimiskokonaisuudet ovat opetusta eheyttäviä ja oppiaineiden yhteistyöhön perustuvia opiskelujaksoja. Niiden toteuttamisen tulee ilmentää koulun arvoja ja oppimiskäsitystä. Oppimiskokonaisuudet konkretisoivat perusopetuksen toimintakulttuurin kehittämistä ohjaavia periaatteita ja tukevat laaja-alaisen osaamisen kehittymistä. Ilmiöpohjainen oppiminen Oppimisen lähtökohtana ovat todellisen maailman ilmiöt, joita tarkastellaan kokonaisvaltaisesti ja mahdollisimman aidossa kontekstissa. Tietoja ja taitoja opitaan oppiainerajat ylittäen. OPSin perusteissa ei käytetä termiä ilmiöpohjainen oppiminen. Ilmiöpohjaisen oppimisen jakso voi tietyt reunaehdot täyttäen sopia perusteiden mukaiseksi monialaiseksi oppimiskokonaisuudeksi.
KESTO JA RYTMITYS Lähde: Repullinen vinkkejä Liinamaa, Luostarinen, Peltomaa
VIIKKOMALLI Viikon mittainen jakso, jolloin kaikki viikon oppitunnit käytetään projektin tai monialaisen oppimiskokonaisuuden työstämiseen. Päiviin kannattaa sijoittaa aikaa sekä oppilaiden ohjaamiseen että opettajien omiin tilannekatsaus- ja palautetuokioihin. Kullakin oppilasryhmällä on oma vastuuopettaja, joka ohjaa kokonaisuuden edistymistä työskentelyn näkökulmasta.
Kokonaisuuden toteuttamiselle varataan pidempi jakso, esim Kokonaisuuden toteuttamiselle varataan pidempi jakso, esim. syyslukukaudella 4-6 viikon mittainen jakso ja saman pituinen jakso kevätlukukaudella. Kokonaisuuden rakentamiseen ei käytetä kaikkia jakson oppitunteja. Pienemmät opettajatiimit tekevät tarkemmat suunnitelmat. PIDEMPI JAKSO
Projekteille tai monialaisille voidaan palkittaa lukujärjestyksiin viikottaista työaikaa. Oiva tapa saada projektit tai monialaiset oppimiskokonaisuudet osaksi koulun arkea. Oppilaat pääsevät työskentelemään erilaisissa ryhmissä ja eri ikäisten oppilaiden kanssa Eri vaiheessa työskentelyn intensiteetti vaihtelee. PALKIT
KIRJATAAN KALENTERIIN Merkitään kalenteriin tietyt pävät, jolloin kaikki koulun oppilaat työskentelevät projektin tai monialaisen oppimiskokonaisuuden parissa. Helpottaa lukujärjestyksen rakentamisen haasteita. Työskentelylle varatut päivät ovat riittävän lähellä toisiaan.
Aihe, oppiaineet, ikäryhmä, kesto Projektin idea -lyhyt kuvaus ja tavoitteet (vrt. ops) ja laaja-alaisen osaamisen taidot Oppimisprosessi ja sisällöt Projektin aloitus ja tutustuminen Työskentelyn vaiheet ja tehtävät 1 aktiviteetti 2 aktiviteetti jne. Päätös, arviointi, reflektointi Mahdolliset tuotokset, dokumentointi
Tuija Lindström tuija.lindstrom@eduvantaa.fi biologian ja maantiedon lehtori tutor- opettaja Havukosken koulu, Vantaa