Projektioppiminen ja monialainen oppiminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Advertisements

Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
KEMIA, seutukunnallinen, vuosiluokkaistettu Tampereen seutu.
Perusopetuksen toimintakulttuurin kehittämishanke (OKM) Puolalan lähikoulun luokat
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
OPPIMISKÄSITYS KOULUN KÄYTÄNNÖISSÄ Pentti Moilanen
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
ARVIOINTI SALO OPS 2014 perusteet Ulla Rasimus, Leena Nousiainen Koulun toiminta- kulttuuri Monialaiset oppimis- kokonaisuudet Ilmiöpohjainen.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
8-luokan terveystiedon sisältö, suoritustavat, tavoitteet ja arviointi KILPELÄNAHO
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
TOIMIVA oppimisympäristö -hanke
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Arviointi osana oppimisprosessia
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
Rovastinkankaan koulun Joustava Esi- ja alkuopetus
OPS-PROSESSI Ulla Ilomäki-Keisala luokanlehtori Helsingin yliopiston
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Luokkatunnit Toimintakulttuuri 4.2..
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Kuinka toteuttaa monialaisia oppimiskokonaisuuksia?
Biologian ja maantiedon kenttä- ja harjoituskurssi
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Pedagoginen kehittäminen
PERUSOPETUKSEN opetus- JA OHJAUShenkilöstön veso-päivä 7. 8
Infoa tutoropettajille
Miten koulu ympäristönä edistää terveyttä, turvallisuutta ja toiminnallisuutta
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ
Nopolan koulu Opettajien veso
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Etelä-Pohjanmaan peruskoulujen opetussuunnitelma 2016
Eheyttämistä voidaan toteuttaa mm:
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
TAIDOT EDELLÄ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Ops-iltapäivä Raumanmeri
JOPO – JOUSTAVAN PERUSOPETUKSEN LUOKKA
Opetustoimi osana Jyväskylää
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
POM10CC Mikämikä-päivien Kirjallinen suunnitelma
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Aloitteleva opettaja – suhde opittavaan sisältöön
Paikallinen opetussuunnitelmatyö
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Missä mennään? Ryhmätöiden tilannekatsaus
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
VALINNAISET LIIKUNTAKURSSIT
Tervetuloa Innopajaan
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
Think global act local Tavoitteet projektille yhteistyötaidot
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Ryhmänohjaajien palaveri
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
167. Sinettiseurojen tyytyväisyyskysely - Seuratoimijat ja valmentajat
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Ajanhallinta opiskelussa
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
OPETUKSEN EHEYTTÄMINEN…
Esityksen transkriptio:

Projektioppiminen ja monialainen oppiminen

Ilmiöpohjainen oppiminen Eheyttäminen auttaa oppilaita yhdistämään eri tieteenalojen tietoja ja taitoja sekä jäsentämään omia kokemuksiaa mielekkäiksi kokonaisuuksiksi vuorovaikutuksessa toisten kanssa. Monialaiset oppimiskokonaisuudet ovat opetusta eheyttäviä ja oppiaineiden yhteistyöhön perustuvia opiskelujaksoja. Niiden toteuttamisen tulee ilmentää koulun arvoja ja oppimiskäsitystä. Oppimiskokonaisuudet konkretisoivat perusopetuksen toimintakulttuurin kehittämistä ohjaavia periaatteita ja tukevat laaja-alaisen osaamisen kehittymistä. Ilmiöpohjainen oppiminen Oppimisen lähtökohtana ovat todellisen maailman ilmiöt, joita tarkastellaan kokonaisvaltaisesti ja mahdollisimman aidossa kontekstissa. Tietoja ja taitoja opitaan oppiainerajat ylittäen. OPSin perusteissa ei käytetä termiä ilmiöpohjainen oppiminen. Ilmiöpohjaisen oppimisen jakso voi tietyt reunaehdot täyttäen sopia perusteiden mukaiseksi monialaiseksi oppimiskokonaisuudeksi.

KESTO JA RYTMITYS Lähde: Repullinen vinkkejä Liinamaa, Luostarinen, Peltomaa

VIIKKOMALLI Viikon mittainen jakso, jolloin kaikki viikon oppitunnit käytetään projektin tai monialaisen oppimiskokonaisuuden työstämiseen. Päiviin kannattaa sijoittaa aikaa sekä oppilaiden ohjaamiseen että opettajien omiin tilannekatsaus- ja palautetuokioihin. Kullakin oppilasryhmällä on oma vastuuopettaja, joka ohjaa kokonaisuuden edistymistä työskentelyn näkökulmasta.

Kokonaisuuden toteuttamiselle varataan pidempi jakso, esim Kokonaisuuden toteuttamiselle varataan pidempi jakso, esim. syyslukukaudella 4-6 viikon mittainen jakso ja saman pituinen jakso kevätlukukaudella. Kokonaisuuden rakentamiseen ei käytetä kaikkia jakson oppitunteja. Pienemmät opettajatiimit tekevät tarkemmat suunnitelmat. PIDEMPI JAKSO

Projekteille tai monialaisille voidaan palkittaa lukujärjestyksiin viikottaista työaikaa. Oiva tapa saada projektit tai monialaiset oppimiskokonaisuudet osaksi koulun arkea. Oppilaat pääsevät työskentelemään erilaisissa ryhmissä ja eri ikäisten oppilaiden kanssa Eri vaiheessa työskentelyn intensiteetti vaihtelee. PALKIT

KIRJATAAN KALENTERIIN Merkitään kalenteriin tietyt pävät, jolloin kaikki koulun oppilaat työskentelevät projektin tai monialaisen oppimiskokonaisuuden parissa. Helpottaa lukujärjestyksen rakentamisen haasteita. Työskentelylle varatut päivät ovat riittävän lähellä toisiaan.

Aihe, oppiaineet, ikäryhmä, kesto Projektin idea -lyhyt kuvaus ja tavoitteet (vrt. ops) ja laaja-alaisen osaamisen taidot Oppimisprosessi ja sisällöt Projektin aloitus ja tutustuminen Työskentelyn vaiheet ja tehtävät 1 aktiviteetti 2 aktiviteetti jne. Päätös, arviointi, reflektointi Mahdolliset tuotokset, dokumentointi

Tuija Lindström tuija.lindstrom@eduvantaa.fi biologian ja maantiedon lehtori tutor- opettaja Havukosken koulu, Vantaa