Yhteiset tutkinnon osat

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JÄRJESTÄMISSOPIMUKSEN HAKEMINEN
Advertisements

Lähihoitajaksi kouluttautuminen
AJANKOHTAISTA AMMATILLISESSA JA AIKUISKOULUTUKSESSA
vs. koulutuspäällikkö Eija Haverinen,
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN VASTUUOPETTAJIEN TAPAAMINEN ANNELI AIROLA ESR AHOT-KATSAUS.
Näyttötutkintojärjestelmä Tutkinnot Erilaiset tavat suorittaa tutkinto
Ammattiosaamisen näyttö
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Suomalainen koulutusjärjestelmä
AHOT– aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
Osaamisen ja sivistyksen asialla AMMATILLISTEN PERUSTUTKINTOJEN KEHITTÄMISEN PERIAATTEET OPM:n päätös (dnro 2/502/2008) Marja Hollo Tampere
Kiinnostaako tekeminen ja lukeminen?
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
Arvioijien valinta ja tutkintosuoritusten arviointi
Työpaikkakouluttajan ABC
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUS
Työpaikkakouluttajan ABC
LUKION PÄÄTTÖTODISTUS JA YLIOPPILASTODISTUS
Siirtymät koulutukseen ja työelämään
Ylioppilastutkinnon rakenne  Tutkintoon on sisällyttävä vähintään neljä koetta, joista äidinkielen koe on kaikille pakollinen.  Kolme muuta pakollista.
VALMA MUUTOSTEN TUULISSA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
Osaamisperusteisuus perustutkinnon perusteissa
Turun ammatti-instituutin tilannekatsaus
Meillä tehdään osaajia! sasky.fi/ikata. Sastamalan koulutuskuntayhtymä/ Ikaalisten käsi- ja taideteollisuusoppilaitos IKATA on valtakunnallisesti arvostettu,
HUIPPUOSAAMINEN UUDISTUNEISSA PERUSTEISSA - MITEN JEDUSSA SIIHEN VASTAAMME? HUIPPUOSAAMISEN TEEMAPÄIVÄ YLIVIESKA ULLA MÄNTYKANGAS
VALMA avoimet ovet Hakuajat ja hakeminen – , koulutus alkaa – , koulutus alkaa – ,
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kotityö- ja puhdistuspalvelujen perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi
AHOT Humakissa AHOT– aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen 1 Syksy 2015 HUMANISTINEN AMMATTIKORKEAKOULU.
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN JA TUNNUSTAMINEN Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Matkailualan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hotelli-, ravintola- ja catering- alan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi.
UUDISTUKSIA Sataedun opopäivä, Opinto-ohjaaja Johanna Rantalainen.
ARVIOINNISTA 3. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT luokan valinnaiset AINEET 8. ja 9. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT.
YLIOPPILASTUTKINTO Lukiolaki (766/2004, 18, 18a ja 18b §) Laki ylioppilastutkinnon järjestämisestä (672/2005) Asetus ylioppilastutkinnosta (915/2005) YLEISTÄ.
Yhteiset valinnaiset tutkinnon osat (=VYTOT)
Liiketalouden opiskelu
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Kahden tutkinnon-info Tervetuloa!
Kahden tutkinnon suorittaminen - info-tilaisuus ti 15. 8
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Kohti ammattia -jakso 2017−2018 Osaamispolun jatkumo -hanke.
Arviointi.
Ilmoittautuminen syksyn 2016 kirjoituksiin, info
Kauhavan lukion vanhempainilta Opinto-ohjaaja Henna Teikari
Ammatillisen perustutkinnon rakenne
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Lukion päättötodistus
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Ammatillisen koulutuksen tutkintojärjestelmän kehittäminen Ammatillisen koulutuksen kevätseminaari Kuerkievari ma opetusneuvos Seija Rasku
Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinto 2017
Kahden tutkinnon polku
Kotiväki Sompion koulu Keuda Salme Larvala Veli Perkkiö
Ammatillisen koulutuksen reformi
Ammatillisen koulutuksen reformista
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Kahden tutkinnon suorittaminen Joensuussa info-tilaisuus TI
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Ajankohtaista KPEDUssa ja ammatillisessa koulutuksessa
Kaksoistutkinto.
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Kainuun ammattiopisto Oppimisen iloa!
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
Todistukset ja todistuksiin merkittävät tiedot
Korvaavuudet syksy 2019 varhaiskasvatuksen koulutus
Osaaminen esille Europassilla
Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalinnat 2020
Esityksen transkriptio:

Yhteiset tutkinnon osat 22.8.2018 Tuija Laukkanen Ammatillinen osaaminen

Säädökset Laki ammatillisesta koulutuksesta L531/2017 Valtioneuvoston asetus ammatillisesta koulutuksesta A673/2017 Uudet yhteiset tutkinnon osat tulevat voimaan 1.8.2018 uusien ammatillisten perustutkinnon perusteiden myötä 25/12/2018 Opetushallitus

Perustutkinto-opiskelijoiden opinnot eri aloitusajankohtien mukaan Opinnot alkaneet ennen 1.1.2018 Voi suorittaa opinnot loppuun ”vanhojen tutkinnon perusteiden” mukaan 31.12.2021 mennessä TAI Voi suorittaa opinnot loppuun 1.8.2018 alkaen L531/2017 ja 1.8.2018 voimaantulevien tutkinnon perusteiden mukaisesti Opinnot alkavat 1.1.2018 – 31.7.2018 välillä Opinnot voi aloittaa ns. ”vanhojen tutkinnon perusteiden” pohjalta, mutta ei näyttötutkintona suoritettavaa ammatillista perustutkintoa Opiskelija siirtyy aina suorittamaan tutkintoa 1.8.2018 alkaen L531/2017 ja 1.8.2018 voimaantulevien tutkinnon perusteiden mukaisesti Opinnot alkavat 1.8.2018 jälkeen Opiskelija aloittaa opintonsa L531/2017 ja 1.8.2018 voimaantulevien tutkinnon perusteiden mukaisesti 25/12/2018 Opetushallitus

Siirtymäsäännökset-taulukosta poimittua.. Opiskelija / tutkinnon suorittaja, on aloittanut opintonsa /ammatillisen perustutkinnon tutkinnon suorittamisen ennen lain voimaantuloa eli vuonna 2017 tai sitä ennen Opiskelijalla on oikeus suorittaa tutkinto loppuun niiden tutkinnon perusteiden mukaisesti, joiden mukaan hän aloitti opintonsa. Suoritusaikaa on 31.12.2021 asti. Tämän jälkeen opiskelija siirtyy suorittamaan tutkinnon loppuun tuolloin voimassa olevien tutkinnon perusteiden mukaisesti. Näyttötutkintona tutkintoa suorittavien tutkintoon ei sisälly yhteisiä tutkinnon osia eikä vapaasti valittavia tutkinnon osia. Osaaminen osoitetaan ja arvioidaan uuden lainsäädännön mukaisesti. Arviointiasteikko säilyy kuitenkin entisellään (1–3). http://minedu.fi/amisreformi lain siirtymäsäännökset -taulukko 25/12/2018 Opetushallitus

Yhteiset tutkinnon osat ammatillisissa perustutkinnoissa Yhteiset tutkinnon osat sisältyvät kaikkiin ammatillisiin perustutkintoihin Ammattitutkintoa ja erikoisammattitutkintoa suorittavat voisivat suorittaa yhteisiä tutkinnon osia erillisinä tutkinnon osina, jos se henkilökohtaistamisessa katsotaan tarkoituksenmukaiseksi. Yhteiset tutkinnon osat muodostuvat kolmesta tutkinnon osasta ja niiden osa-alueista. Yhteisiin tutkinnon osiin sisältyy sekä pakollisia että valinnaisia osaamistavoitteita. Yhteiset tutkinnon osat ja niiden osa-alueet on nimetty säädöksissä eikä niitä tule nimetä millään muulla tavoin 25/12/2018 Opetushallitus

Muut valinnaiset osaamistavoitteet koulutuksen järjestäjän päättämät tai opiskelijan aikaisemmin hankkima osaaminen Osaaminen, joka ei suoraan vastaa tutkinnon perusteiden osaamistavoitteita, mutta tukee niitä Esimerkiksi lukio-opinnot Työelämässä jo olleiden aikuisten aiemmin hankkima osaaminen (tunnistaminen ja tunnustaminen) Koulutuksen järjestäjän tarjonta Määritellään osaamistavoitteiden laajuus osaamispisteinä ja osaamisen arviointi KJ tiedottaa valinnaisista osaamistavoitteista 25/12/2018 Opetushallitus

Viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä –osa-alueen suorittaminen ja opetus Suomen, ruotsin tai saamen kieli Viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä -osa-alue suoritetaan ja sitä opetetaan siten, että äidinkielenä on koulutuksen järjestäjän opetus- ja tutkintokielen mukaisesti suomen, ruotsin tai saamen kieli. Viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä -osa-alue voidaan opiskelijan valinnan mukaan suorittaa ja sitä voidaan opettaa myös opiskelijan toisena kielenä olevalla suomen tai ruotsin kielellä, romanikielellä, viittomakielellä tai muulla opiskelijan äidinkielellä, mikäli koulutuksen järjestäjä tarjoaa tämän mahdollisuuden. 25/12/2018 Opetushallitus

Yhteiset tutkinnon osat ammatillisissa perustutkinnoissa 35 osp Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen, vähintään 11 osp Matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen, vähintään 6 osp Yhteiskunta- ja työelämäosaaminen, vähintään 9 osp Pakolliset osaamistavoitteet yhteensä 26 osp (27 osp/sve) Valinnaiset osaamistavoitteet yhteensä 9 osp (8 osp/sve): 0-9 osp/ osa-alue opiskelijan valinnan mukaan Yhteisten tutkinnon osien valinnaiset osaamistavoitteet voivat olla tutkinnon perusteissa määrättyjä tai koulutuksen järjestäjän päättämiä muita valinnaisia osaamistavoitteita, jotka tukevat kyseisen tutkinnon osan ja sen osa-alueiden tutkinnon perusteissa määrättyjä tavoitteita. Valinnaisiin osaamistavoitteisiin voidaan sisällyttää myös opiskelijan aiemmin hankkimaa osaamista, joka tukee kyseisen tutkinnon osan ja sen osa-alueiden tutkinnon perusteissa määrättyjä osaamistavoitteita. tutkinnon osan kokonaispistemäärä määräytyy sen mukaan, miten valinnaiset 9 osp ”sijoitetaan” osa- alueille 25/12/2018 Opetushallitus

Yhteiset tutkinnon osat, pakolliset osaamistavoitteet 1/2 Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen 11 osp, (12 kp/sve) Viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä, 4 osp Viestintä ja vuorovaikutus toisella kotimaisella kielellä, ruotsi, 1 osp tai Kommunikation och interaktion på det andra inhemska språket, finska, 2 kp/sve Viestintä ja vuorovaikutus vieraalla kielellä, A-kieli, 3 osp Toiminta digitaalisessa ympäristössä, 2 osp Taide ja luova ilmaisu, 1 osp 25/12/2018 Opetushallitus

Yhteiset tutkinnon osat, pakolliset osaamistavoitteet 2/2 Matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen, 6 osp Matematiikka ja matematiikan soveltaminen, 4 osp Fysikaaliset ja kemialliset ilmiöt ja niiden soveltaminen, 2 osp Yhteiskunta- ja työelämäosaaminen, 9 osp Yhteiskunnassa ja kansalaisena toimiminen, 2 osp Työelämässä toimiminen, 2 osp Yrittäjyys ja yrittäjämäinen toiminta, 1 osp Työkyvyn ja hyvinvoinnin ylläpitäminen, 2 osp Kestävän kehityksen edistäminen, 1 osp Opiskelu- ja urasuunnitteluvalmiudet, 1 osp 25/12/2018 Opetushallitus

Yhteisten tutkinnon osien arviointi Laki 531/ 2017, 54 § ”…yhteisten tutkinnon osien ja niiden osa-alueiden osaamisen arvioinnin toteuttaa ja arvioinnista päättää opettaja tai erityisestä syystä muu koulutuksen järjestäjän edustaja. 25/12/2018 Opetushallitus

Tutkintokoulutuksen opiskelijan aiemmin hankitun osaamisen tunnustaminen (asetus 10 §) Koulutuksen järjestäjän tulee tunnustaa ne opiskelijan suorittamat voimassa olevien ammatillisen perustutkinnon, ammattitutkinnon tai erikois- ammattitutkinnon perusteiden mukaiset tutkinnon osat tai yhteisten tutkinnon osien osa- alueet sekä lukio-opinnot, korkeakouluopinnot tai muut toimivaltaisen viranomaisen arvioimat ja todentamat opinnot, jotka voidaan sisällyttää osaksi suoritettavaa tutkintoa siten kuin - tutkinnon muodostumisesta pakollisten tutkinnon osien osalta tutkinnon perusteissa määrätään ja - mitä valinnaisten tutkinnon osien osalta tutkinnon perusteissa mahdollistetaan ja - henkilökohtaisessa osaamisen kehittämissuunnitelmassa sovitaan 25/12/2018 Opetushallitus/ Merja Lahdenkauppi

Tutkintokoulutuksen opiskelijan aiemmin hankitun osaamisen tunnustaminen (asetus 10 §) Jos opiskelija on suorittanut muita, ei voimassa olevia ammatillisia tutkintoja, tutkinnon osia tai yhteisten tutkinnon osien osa-alueita taikka niitä sisällöllisesti vastaavia lukio-opintoja, korkeakouluopintoja tai muita toimivaltaisen viranomaisen arvioimia ja todentamia opintoja  koulutuksen järjestäjä toimittaa niistä tiedon koulutuksen järjestäjän nimeämille osaamisen arvioijille osaamisen tunnustamista varten Arvioijat arvioivat, onko edellä mainittu todennettu osaaminen ajantasaista ja miltä osin se vastaa suoritettavan tutkinnon osia tai yhteisten tutkinnon osien osa-alueita. Niiltä osin kun todennettu osaaminen vastaa suoritettavan tutkinnon osia tai yhteisten tutkinnon osien osa-alueita, arvioijien tulee tunnustaa osaaminen. Arvosanan korottaminen on mahdollista myös tunnustetun ammatillisen perustutkinnon tutkinnon osan osalta 25/12/2018 Opetushallitus/Merja Lahdenkauppi

Tutkintokoulutuksen opiskelijan aiemmin hankitun osaamisen tunnustaminen (asetus 10 §) Jos opiskelijalla on laissa tarkoitettujen asiakirjojen tai muiden selvitysten perusteella muuta osaamista, jonka perusteella tutkinto, tutkinnon osa tai yhteisten tutkinnon osien osa-alue on mahdollista suorittaa ilman osaamisen hankkimista  koulutuksen järjestäjän tulee ohjata opiskelija osoittamaan osaamisensa. Osaaminen osoitetaan vain siltä osin, kuin sitä ei ole aiemmin arvioitu ja todennettu. 25/12/2018 Opetushallitus/ Merja Lahdenkauppi

Aiemmin hankitun osaamisen tunnustaminen Aiemmin hankitun osaamisen arvioinnissa sovelletaan säännöksiä osaamisen arvioinnista, osaamisen arvioijista, arvioinnin tarkistamisesta ja oikaisusta sekä arvosanan korottamisesta. 25/12/2018 Merja Lahdenkauppi

Osaamistavoitteista poikkeaminen Poikkeamisen tavoitteena on, että opiskelija voi suorittaa tutkinnon, vaikka ei voi joiltakin osin saavuttaa tutkinnon perusteiden mukaisia osaamistavoitteita. Osaamistavoitteista voidaan poiketa vain siinä määrin kuin se on välttämätöntä (L531, 66 §, 1 mom) Jos osaamistavoitteista on poikettu jonkin osa-alueen osalta, tutkinnon osaan tulee sisällyttää osaamistavoitteita sen laajuutta vastaavasti muilta tutkinnon osaan kuuluvilta osa-alueilta. 25/12/2018 Opetushallitus

Arviointi ja todistukset (asetus 673/ 2017) Ammatillisen perustutkinnon yhteiset tutkinnon osat arvioidaan asteikolla hyväksytty/ hylätty Todistukseen suoritetut tutkinnon osat sekä niiden osaamispisteet ja arvosanat Todistukseen myös tutkinnon osien ja yhteisten tutkinnon osien osa-alueiden arvosanojen painotettu keskiarvo. Todistuksen liitteeksi opintosuoritusrekisteriote tai muu vastaava Yhteisten tutkinnon osien osa-alueet: asteikolla 1-5 Opiskelijan suorittamat yhteisten tutkinnon osien pakolliset ja valinnaiset osa-alueet sekä niiden osaamispisteet ja arvosanat 25/12/2018 Opetushallitus

Asetus 673/ 2017, 26 § Todistusten sisältöä ja liitteitä koskevat siirtymäsäännökset Niiden opiskelijoiden, jotka ovat aloittaneet ammatillisen perustutkinnon suorittamisen ammatillisesta peruskoulutuksesta annetun lain nojalla määrättyjen tutkinnon perusteiden mukaisesti ja jotka eivät siirry suorittamaan tutkintoa uusien tutkinnon perusteiden mukaisina ammatillisesta koulutuksesta annetun lain voimaantulon jälkeen, todistuksiin merkitään tutkinnon osat ja niiden laajuudet osaamispisteinä sekä arvosanat vanhojen tutkinnon perusteiden ja ennen tämän asetuksen voimaan tuloa voimassa olleen osaamisen arviointiasteikon mukaisesti. 25/12/2018 Opetushallitus

KIITOS!