11–17-vuotiaiden psyykkinen kehitys

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ARKIPÄIVÄN PSYYKKINEN VALMENNUS ESPOON JÄÄTAITUREISSA
Advertisements

Taitojen johdonmukaista, systemaattista, pitkäjänteistä opettelua ja harjoittelua. Fyysiset taidot Psyykkiset taidot Ainakin taitolajeissa psyykkinen.
EPÄONNISTUMISESTA SELVIÄMINEN URHEILUSSA – seminaari
Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet valmennuksessa
Jokaisella lapsella on mahdollisuus…
Oppiminen ja opettaminen harjoitustilanteessa
Keski-Suomen Liikunta valmentajien osaamisen kehittäjänä.
Valmennusosaamisen malli
Lasten kilpailutoiminnan kehityshanke
Valmennusosaamisen malli
Tutkintojen perusteet I II III I-tason tutkinto väh 50 h opintokokonaisuus Korkeakoulututkinnot Ammatilliset tutkinnot Laji- /toimialatutkinto suoritettu.
Kuusamon kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajien ammatillisen kasvun kokemuksia kasvatus-kumppanuuskoulutuksesta Jonna Kylli Terhi Manninen Opinnäytetyö.
Nuoruus kehitysvaiheena
Copyright ME YHDESSÄ – TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOSPROSESSI.
Kerro parille, miltä tuntui tehdä rentoutusharjoituksia. Kerro myös mikä häiritsi/syvensi sinun rentoutumistasi. Kotitehtävän läpikäynti.
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
Valmennusosaamisen malli
MIELENTERVEYSTYÖ JA OMA JAKSAMINEN Copyright Tero Lappalainen 2011
Terapeuttinen hevostoiminta voimaantumisen mahdollistajana Tietoisku Mielenterveysmessuilla Ilo Elää Hyvinvointipalvelut
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
NUORTEN SEKSUAALI- KASVATUS JA SEKSUAALITERVEYS
OTTELUUN JA HARJOITUKSIIN VALMISTAUTUMINEN.  TAVOITE: Parhaaseen suoritukseen oikealla hetkell ä !  Kykenee pelaamaaan kykyjens ä yl ä rajoilla ja jopa.
Psyykkinen itsesäätely
Valmennusosaamisen malli Kirsi Hämäläinen Suomen Olympiakomitea.
17. MIELIHYVÄ JA RIIPPUVUUS TERVEYSTIETO 7. Pohdi  Kirjoita lapulle TÄRKEIN sinulle mielihyvää tuottava asia  Onko mielihyvän lähde hyväksi terveydelle.
3.3. Nuoruus ja aikuistuminen Hannu Soini Kasvatuspsykologian klinikka KASOPE, 2011.
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
Psyykkisten toimintojen kehittyminen: - tietoisuus itsestä; ihminen ohjaa itseään - tietoisuus itsestä alkaa muodostua melko varhain; n. 1,5-2v. syntyy.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Suomen Suunnistusliitto Ohjaaja- ja valmentajakoulutukset Valmentajakoulutuksen taso.
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
IHMISEN TOIMINTA - Tavoitteellista - Tiedostettua ja tiedostamatonta
7. Kouluiän kehitys (s. 96–109).
Motiivit, motivaatio ja psykologian osa-alueet
Ongelmanratkaisu (1.) -ongelmana voidaan pitää tilannetta jossa on tavoite (>muutos) muttei keinoja tavoitteen saavuttamiseksi. Arkipäivän ongelmia esim:
TOIMENKUVAKARTTA / VALMENTAJAT
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Valmennustoiminnan strategia – Vastuullisesti huipulle
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
Sosioemotionaalinen kehitys
Nuoret aikuiset.
elämänkulku = yksilön elämä syntymästä kuolemaan
Mielenterveys on psyykkisen, älyllisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin tila, jossa yksilö ymmärtää omat kykynsä, pystyy toimimaan elämän normaalistressissä,
Henkinen valmennus valmennuksen ja kehittymisen tueksi
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
lähtökohta: varhaisvaiheista vanhuuteen asti
esim. hormonit, autonominen hermosto omat sisäinen odotukset haaveet
opiskeluorientaatio (+)
Suomen Suunnistusliitto Ohjaaja- ja valmentajakoulutukset
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
Rentoutumisen tavoitteet
10. Ajattelu.
Sosiaalisuus ja sosiaalisen tarkastelu
Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet valmennuksessa
Valmentajakoulutus taso 1 osa 1 Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Viikonlopun aikataulu (alustava) Lauantai 10:00 Avaus ja virittäytyminen 12:00.
11–17-vuotiaiden psyykkinen kehitys
Elämänkaarinäkökulma
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Suomen Suunnistusliitto Ohjaaja- ja valmentajakoulutukset
Harjoituksen ohjaaminen
Urheilun ja liikkumisen valmiudet ja ominaisuudet Psyykkinen valmennus Itsetunto ja itseluottamus Paula Arajärvi ja Terhi Lehtoviita.
Valmentajakoulutus taso 1 osa 1 Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Viikonlopun aikataulu (alustava) Lauantai 10:00 Avaus ja virittäytyminen 12:00.
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Harjoituksen ohjaaminen
Psykologi Vilhelmiina Välimäki
Lasten ja nuorten urheilun Tähtiseura
Valmentajakoulutus taso 1 osa 1 Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Viikonlopun aikataulu (alustava) Lauantai 10:00 Avaus ja virittäytyminen 12:00.
Suomalaisen urheilijan urapolku
Esityksen transkriptio:

11–17-vuotiaiden psyykkinen kehitys Ajattelutoimintojen kehittyminen (kognitiivinen kehitys) noin 12-20-vuotiaana. Nuoruusiässä ajattelu saavuttaa aikuisen päättelytason. Nuori kykenee abstraktiin ajatteluun. Nuori kykenee arvioimaan myös omaa ajatteluaan kriittisesti. Psyykkinen kehitys Valmentajakoulutus taso 1

11–17-vuotiaiden psyykkinen kehitys Vuorovaikutus- ja tunnetaitojen kehittyminen (sosioemotionaalinen kehitys) noin 12-20-vuotiaana. Nuoruusiässä tapahtuu uudenlainen itsenäistyminen oman identiteetin etsimisen ja löytämisen myötä. Nuori hakeutuu ikätoverien seuraan muokatakseen identiteettiään ja irtautuakseen vanhemmistaan. Nuori muodostaa omaa maailmankuvaansa ja elämänkatsomustaan. Nuori lujittaa sosiaalista identiteettiään ja kykenee vähitellen pysyvään ihmissuhteeseen. Nuori kasvaa osaksi yhteisöä jossa hän toimii, esim. osaksi seuraa tai opiskeluyhteisöä. Psyykkinen kehitys Valmentajakoulutus taso 1

Psyykkisen valmennuksen osatekijöitä Tutustu ja käytä oheismateriaalia ”Psyykkisen valmennuksen työkirja valmentajan työn tueksi” toimiessasi valmentajana. Työkirjan aiheita ovat mm. Innostuksen ja itseluottamuksen kehittäminen. Rentoutuminen. Keskittyminen ohjeisiin. Psyykkisten ominaisuuksien ja taitojen tunnistaminen. Tunteiden tunnistaminen. Turvallinen liikuntatilanne. Positiivisen asenteen kehittäminen. Psyykkinen kehitys Valmentajakoulutus taso 1

Psyykkinen kehitys Valmentajakoulutus taso 1 Motivaatio Sisäinen motivaatio tarkoittaa ihmisen luontaista taipumusta toimia mielenkiintonsa suunnassa. Siitä syntyy tekemisen ilo. Innostus puolestaan pohjaa koettuun pätevyyteen eli urheilijan käsitykseen omista kyvyistään. > Tarjoa onnistumisen mahdollisuuksia! Motivaatioon sisältyy aina myös mahdollisuus – mahdollisuus päästä hui­pulle, mahdollisuus tehdä valintoja. > Anna nuoren tehdä omia valintojaan! Lue lisää: www.suunnistusliitto.fi/aineistoja/ennakkomateriaalia-koulutuksen-osalle-1/ > Oheismateriaalit, aihe 4 Psyykkinen kehitys Valmentajakoulutus taso 1

Huippusuunnistajan psyykehaasteet (aikuisikä) Hyvä itseluottamus. Täsmällisten, haasteellisten ja realististen tavoitteiden asettaminen. Sisäinen motivaatio ja tehtäväsuuntautuneisuus. Halu ja kyky tehdä mielikuvaharjoittelua säännöllisesti. Kyky latautua ennen kilpailuja ja harjoituksia. Kyky ajatella positiivisesti (itsensä psyykkaaminen). Kyky rentoutua ja kontrolloida kehon jännitys-/vireystilaa. Kyky keskittyä kilpailu- ja harjoitustilanteessa. Kyky keskittyä tehtävään, jos suunnistusajatus on karannut hetkeksi. Kyky käsitellä yllättäviä tilanteita. Kyky ulkoisten häiriötekijöiden tiedostamiseen/poissulkemiseen. Psyykkinen kehitys Valmentajakoulutus taso 1