Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet valmennuksessa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet valmennuksessa"— Esityksen transkriptio:

1 Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet valmennuksessa
Valmentaja- ja ohjaajakoulutus taso 1 Kymenlaakson Liikunta ry. Antti Sihvonen

2 Ennakkotehtävä Pohdi, mitkä ovat omassa lajissasi vaadittavat psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet ja miten ne painottuvat.

3 PSYYKKINEN VALMENNUS Määritelmiä:
Urheilijan henkisten kykyjen kehittämistä Suoritusta parantavien psyykkisten tekniikoiden soveltamista Mielen avulla tehtäviä harjoituksia

4 Psyykkinen valmennus Liukkosen ja Jaakkolan (2003) mukaan
Osa-alueet: 1. Itseluottamus 2. Pitkäjännitteisyys 3. Periksi antamattomuus 4. Rohkeus 5. Pettymysten sietokyky 6. Stressitilanteiden hallinta 7. Tavoitteiden asettelukyky

5 Psyykkinen valmennus Liukkosen ja Jaakkolan (2003) mukaan
8. Rakentava ajattelutapa 9. Luovuus 10. Rentoutumiskyky 11. Rauhoittumiskyky 12. Keskittymiskyky

6 Koulutussisällöt Rentoutuminen Keskittyminen
Mielikuvaharjoittelu, itsepuhe Itsetunto, itseluottamus Urheilijoiden väliset suhteet Kokonaispersoonallisuuden kehittäminen

7 Rentoutusharjoittelu
Yleisimmät tarkoitukset: Keino säädellä vireystilaa Keino säädellä jännittämistä Käänteisen U:n malli

8 Rentoutusharjoittelu
Suurin osa psyykkisen valmennuksen tekniikoista alkaa rentoutusharjoittelusta A) Lihasten rentouttaminen esim. hengitystekniikoiden tai progressiivisen rentoutuksen avulla B) Rentoutuminen mentaalisten tekniikoiden avulla Esim. positiivisten mielikuvien avulla

9 Keskittyminen Huomionkiinnittämistä siihen, mitä ollaan tekemässä tai mitä aiotaan tehdä Ajatusten kohdistamista oikeisiin asioihin Tärkeintä on suunnata huomiokyky oikein ja olla häiriintymättä epäoleellisesta informaatiosta

10 Huomiokyky Intensiteetti eli voimakkuus
Laajuus (suppea / laaja, paljon ärsykkeitä / vähän ärsykkeitä) Suunta (sisäisiin vai ulkoisiin tekijöihin)

11 Tehtävä Mieti, millaista keskittymisen tulisi olla.
100 m:n juoksussa Koripallon vapaaheitossa Jääkiekossa 5 VS.5 – pelissä Painiottelussa Jousiammuntakilpailussa Rata-autokilpailussa Onko se laajaa vai suppeaa ? Suuntautuuko se sisäisiin vai ulkoisiin asioihin ?

12 LAAJA Rata-auto jääkiekko paini SISÄINEN ULKOINEN J-ammunta vapaaheitto 100 m SUPPEA

13 Mielikuvaharjoittelu
Mielikuvaharjoittelulla tarkoitetaan liikkeiden ja tunnelmien luomista aivoissa ja niiden toistamista oppimistarkoituksessa Mielikuvaharjoittelussa luodaan siis kuvia, mutta mielikuviin yritetään liittää myös tuntoon, kuuloon, hajuun ja makuun liittyviä aistimuksia

14 Mielikuvien käyttötarkoitukset
Taitojen oppiminen / tekniikan parantaminen Pidetään suoritusvalmiutta yllä vammautumisen aikana Lisätään itseluottamusta ja motivaatiota Tutustutaan ennakolta uusiin olosuhteisiin esim. tulevien kilpailu- ja ottelutilanteisiin

15 Miten mielikuvat vaikuttavat
Luomalla mielikuvia aktivoimme samoja hermoston ja lihaksiston osia, kuin tekemällä itse suoritusta Lihaksissa havaittu aktiivisuuden kasvua lepotilaan verrattuna Oppimisvaikutus toistettaessa mielikuvaharjoittelua säännöllisesti

16 Vinkkejä mielikuvaharjoitteluun
Rauhallinen tilanne Mielikuvaharjoittelu mielellään fyysisen harjoituksen yhteydessä Tekniikan /taktiikan läpikäynti videon avulla, jotta urheilijalla realistinen kuva omasta suorituksesta

17 Positiivinen itsepuhe
Yksinkertaiset ydinsanat suorituksen aikana esim. pikajuoksussa: ponnista, rennosti, terävästi, kädet Jokainen ihminen ”puhuu itselleen” ajattelun aikana: valtava merkitys sillä onko puhe positiivista vai negatiivista Positiivinen itsepuhe esim. rohkaisua, luottamista omaan taktiikkaan, itseluottamuksen hankkimista onnistuneista suorituksista

18 Tehtävä Mieti VIISI lajiisi sopivaa ydinsanaa.
Niiden tulee liittyä kilpailuun tai otteluun Sanojen tulee olla lyhyitä ja/tai positiivisia

19 Flow Csikszentmihalyin kehittämä termi Flowssa:
tunne voimakkaasta keskittymisestä täydellisestä läsnäolosta suorituksesta nauttimisesta ajantaju häviää suoritukset tapahtuvat itsestään

20 Itsetunto Ihmisen persoonallinen ominaisuus, tunne tai käsitys omasta itsestä Itsetunto muodostuu kokemusten (hyvät / huonot) perusteella, se ei ole peritty ominaisuus Käsitys siitä miten hyviä olemme tai miten hyviä olemme muihin joukkueen jäseniin verrattuna Itsetunto kehittyy ihmissuhteiden kautta, se ei ole koskaan valmis, sitä voi kehittää aina

21 Itseluottamus Usko omiin kykyihin erilaisissa tilanteissa
Ylpeys omasta osaamisesta Näyttämisen halua Taipumusta odottaa hyvää lopputulosta Kyky käyttää epäonnistumiset hyödyksi Hyvä itseluottamus perustuu hyvään itsetuntoon

22 Tehtävä Miten valmentaja voi auttaa urheilijaa itseluottamuksen parantamisessa?

23 Itseluottamuksen parantaminen
Valmentaja voi Auttaa urheilijaa löytämään omat vahvuudet Opettaa urheilijalle positiivisten mielikuvien käyttöä Opettaa positiivisen itsepuheen käyttöä Kehittää urheilijan omatoimisuutta ja omaa päätöksentekokykyä Valmentajan tulee olla aidosti kiinnostunut urheilijan asioista ja hänen kehittämisestä

24 Urheilijoiden väliset suhteet
Joukkueen dynamiikka: Erilaiset roolit joukkueessa (kapteeni, hiljainen suorittaja, pelle, kannustaja, valmentajan apuri) Yhteiset vai erilaiset tavoitteet Yhteinen vai erilainen motivaatio Erilainen näkyvyys joukkueessa (maalintekijä, maalivahti, näkymätön puurtaja) Joukkueen säännöt ja niiden noudattaminen

25 Urheilijoiden väliset suhteet
Ristiriitojen ratkaiseminen (kuppikunnat / nokkimisjärjestys) Valmentajan suhtautuminen eri urheilijoihin Harjoittelun eriyttäminen Urheilijoiden erilaiset tarpeet Erilaiset tavoitteet Tasoryhmät

26 Lähteitä Antti Sihvonen. Mentaalinen harjoittelu pikajuoksussa. Pro Gradu –työ 1998. Liukkonen & Jaakkola. (2003). Psyykkinen valmennus hiihtourheilussa.

27 Oppimistehtävä 18.2.2013 koulutuksesta
Mieti keinoja joilla tuet valmennettaviesi itsetuntoa. Oppimistehtävä löytyy myös netistä Oppimistehtävä palautetaan mennessä

28 Ennakkotehtävä 18.3.2013 koulutukseen
Pohdi millaisia tunteita valmennus-/ohjaustilanteessa voi esiintyä ja kuinka nämä tunteet voidaan tunnistaa? (ennakkotehtävää ei tarvitse palauttaa, vaan se käsitellään kouluttajavetoisesti koulutuksen aikana) Ennakkotehtävä löytyy myös netistä Huom. myös järjestetään jääkiekkovalmentajille jääkiekkoliiton edellyttämä lajiopinto-osuus Kotkan jäähallilla klo 20:15-21:30.


Lataa ppt "Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet valmennuksessa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google