Markkinointi- ja viestintäsuunnitelma

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Advertisements

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja lobbaus Ulpu Iivari KTOL:n koulutustilaisuudessa
Alustava liiketoimintasuunnitelma
Vinkkejä hankeviestintään
TTL Sosiaalisessa mediassa
Stratox Oy / HN / Oct 01 / for SiX1 määr arvi tavo kilp toim resu toim Strategia on yhteinen näkemys yrityksen suunnasta ja toimien yhteensovittaminen.
Urheiluseuran viestintä
Maaseutu.fi on uudistunut -
Eviva-hanke Vertaistukea ja voimaa ryhmätoiminnoilla päivät Sanna Forsell Ikääntyvien ja iäkkäiden Hankekoordinaattori, Eviva-hanke Turun kaupunki,
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
* Miksi ja kenelle www-sivut halutaan tehdä? * Mitkä ovat tavoitteet? * Kohderyhmän käyttäjien määritely ! SUUNNITTELUN PERUSTEITA.
OSAAMISEN KASVATTAMISTA YHTEISELLÄ KEHITTÄMISELLÄ - HYVINVOINTITOIMIALAN INFO /Eeva Nuottasaari.
SOSIAALINEN MEDIA MARKKINOINTIKANAVANA KASPER HAKUNTI.
PALVELUTEHTÄVISSÄ TOIMIMINEN Mitä näytössä näytetään.
 Valitse itseäsi kiinnostava ja sinulle sopiva kirja.  Kannattaa pohtia seuraavia asioita:  Mikä on kirjan aihepiiri?  Onko kirjan pituus sinulle.
Organisaatioiden muutosvalmius nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä Organisaatioiden muutosvalmius nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä Arna.
Yritys ja markkinointi mediassa ÄIDINKIELI 4. OSP.
Yhdistyshuoltamo VISIO Pohjois-Karjalan yhdistyshuoltamo 2017 tukee, auttaa ja kehittää yhteistyössä maakunnan yhdistystoimintaa. Yhdistyshuoltamo kokoaa.
TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi2.
Mervi Väisänen OPINNÄYTETYÖSUUNNITELMAN ESITYS JA OPPONOINTI.
Sosiaalinen markkinointi Monikulttuurinen ehkäisevä päihdekasvatus Ohjausryhmän suunnittelupäivä
MIKÄ ON PROJEKTI / HANKE?. Projekti  …. On joukko ihmisiä ja muita resursseja, jotka on tilapäisesti koottu yhteen suorittamaan tiettyä tehtävää,
Yhdistyshuoltamo Tarvitseeko yhdistyksenne vuosihuoltoa? Nakuttaako vapaaehtoistyön moottori? Onko uuden startin aika? Mietitkö jo romuttamolle vientiä?
Huomautus: Tämä esite on suunniteltu tulostettavaksi. Ennen kuin ryhdyt tulostamaan korttikartongille, tee koetulostus tavalliselle paperille ja varmista,
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Yritystapaus -tervetuloa!
Viestinnän tilanne kesä 2016
Yrityksen projektisuunnitelma
Jarkko Muhonen TeamProg
Liiketoimintasuunnitelman esitys
KANEN TOIMINTASUUNNITELMA
Työpaja 2: Uudistunut Finna.fi viestintäkanavana
Klubin strategia työkalu KST
Lean Canvas palveluiden suunnittelun ja kehittämisen apuvälineenä
Yritys ja markkinointi mediassa
Puhetilanteen kieli.
Järjestöt työnantajina
Mitä väliä? Ketä kiinnostaa?
NY Vuosi yrittäjänä Yrittäjyyttä ja työelämäoppeja käytännössä 4. ja 5
Suomen Ekonomien jäsenlähettilyys
”Hissipuhe” Esitysmateriaalin runko ja sallittu sivumäärä.
Yritysesite Toiminta-ajatus kannattaa kirjoittaa tähän
A! PEDA INTRO (5 op) LP 4: Opetuskokeilut
THL:n asiakkuustyön ja CRMn vaikuttamissuunnitelma
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Lääkehoidon päivä 2018 Teemana järkevä lääkehoito Vuonna 2018 Lääkehoidon päivä toteutetaan osana Rationaalisen lääkehoidon toimeenpano-ohjelman laajaa.
Vertaisvinkkejä hankkeiden hyvään viestintään
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
Lue siitä lisää Microsoft SharePoint-uutiset
Arvioinnista arkipäivää
Saatteeksi PP-pohjan käyttäjälle
LUKIO-TET Viherlaakson lukion ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoiden työelämään tutustuminen keväällä 2015.
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Yritysesite Toiminta-ajatus kannattaa kirjoittaa tähän
toim resu toim määr arvi kilp tavo Stratox Oy / HN / Oct 01 / for SiX
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Volitioprosessi, tahdon!
Osallistumisen suunnittelun vaiheet ja tehtävät
Muokkaus Mari Lampinen,
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
ERÄTAUKO-KOULUTUKSEN SUUNNITTELUPOHJA
Brändi sosiaalityössä
Viestintäsuunnitelma
Liiketoimintasuunnitelma
VINKIT VAIKUTTAVAAN VIESTINTÄÄN
Avoimen tuotteenhallinta
Avainresurssit ja kyvykkyydet
[Klubin nimi tähän] Jäsenkyselyn tulokset.
Esityksen transkriptio:

Markkinointi- ja viestintäsuunnitelma

Mallipohjan tarkoitus Tämän markkinointi- ja viestintäsuunnitelmamallin tarkoitus on antaa sinulle ideoita ja helpottaa suunnittelemaan toimenpiteitä, jotka tukevat yrityksesi liiketoiminnan tavoitteita. Huolellinen suunnittelu auttaa rakentamaan systemaattista, tehokasta ja vaikuttavaa viestintää. Se auttaa vahvistamaan yrityksesi brändiä ja tukee matkaa kohti entistä parempia tuloksia. Tämä malli on suunniteltu erityisesti pienyritykselle, jossa on vähäiset resurssit markkinointiin. Suunnitelmasta voi puuttua yrityksellesi tärkeitä osa-alueita tai jotakin voi olla liikaakin. Muokkaa tästä sinulle toimiva suunnitelma poistamalla tai lisäämällä osia tarvittaessa. Malli sopii sovellettavaksi koko vuoden suunnitteluun, ja yhtä hyvin myös yksittäiseen kampanjaan, projektiin, tapahtumaan tms. Mallipohja on tarkoituksella laadittu yksinkertaiselle Power Point -valmispohjalle. Voit tehdä suunnitelmasta oman näköisesi vaihtamalla pohjaksi oman yrityksesi kalvopohjan tai valitsemalla halutessasi jonkun muun brändiisi sopivamman valmiin pohjan. Tämä on tarkoitettu Sinulle. Käyttö kaupallisiin tai koulutustarkoituksiin on kielletty.

Sisällysluettelo Suunnitelman lähtökohdat 1-13 Missio Visio Strategiset tavoitteet Asiakkaat Tuote- ja palveluvalikoima Kilpailijat Ihanneasiakasprofiilit & kohderyhmät Toimiala- ja ympäristötekijät Hissipuhe Toimintasuunnitelma 14-26 Avainasiakkaat Tärkeimmät kumppanit Sidosryhmät Verkostot Ydinviestit sidosryhmittäin Viestintäkanavat Sisältösuunnitelma Markkinointimateriaalit Verkkosivusto Hakukoneoptimointi Media Tapahtumat Budjetti Mittarit ja seuranta Mallipohjan laatija & yhteystiedot 28-29

Suunnitelman lähtökohdat & perusta Markkinoinnin ja viestinnän tehtävänä on tukea yrityksen tavoitteiden saavuttamista. Siksi markkinoinnin ja viestinnän suunnitelman ja toimenpiteiden tulee perustua yrityksen strategiaan ja liiketoiminnallisiin tavoitteisiin. Valmistaudu suunnitelmaan kirkastamalla itsellesi yrityksesi missio ja visio sekä tämän vuoden tavoitteet. Jotta voisit katsoa eteenpäin, on sinun katsottava myös taaksepäin ja ympärillesi. Tee jonkinlainen kilpailija-analyysi ja tutki ja analysoi, mitkä viime vuoden tehdyistä toimenpiteistäsi ovat olleet tuloksellisimpia ja mitkä puolestaan eivät toimineet.

Missio Mikä on yrityksesi/projektin/kampanjan tms. perustarkoitus, tehtävä, toiminta-ajatus?

Visio Kun nostat katsettasi ja katsot kauemmaksi, mitä näet vielä tässä hetkessä epätarkasti, mutta mitä kohti haluat kulkea määrätietoisesti ja suunnitellusti? Kuinka pitkä matka päämäärään on? Minkälaisin välietapein olet päättänyt edetä?

Strategiset tavoitteet Mitkä ovat ne liiketoiminnalliset tavoitteet, joita markkinointi- ja viestintätoimenpiteiden on tehtävänä tukea? Tavoitteet voivat olla sekä lyhyen että pitkän aikavälin tavoitteita.

Asiakkaat Mitä nykyisille asiakkaillesi kuuluu? Jos mittaat asiakastyytyväisyyttä – tarkastele ja analysoi tulokset Tärkeimmät asiakkaasi? Tuottavimmat asiakkaasi? Referenssit ja suosittelijat?

Tuotteet ja palvelut Mitkä tuotteet ja palvelut ovat tärkeimpiä tasaisen/riittävän kassavirran saavuttamiseksi? Menestystuote/palvelu? Minkälainen on koko tuotevalikoimasi tai palvelutarjontasi? Onko tulossa uusia tuotteita tai palveluita? Tee näille erilliset lanseeraussuunnitelmat.

Kilpailijat Tunnista kilpailijasi/kilpailutilanne Tutki ja analysoi, esimerkiksi: Tuotteet ja palvelut? Markkinointi? Hinnoittelu? Verkkonäkyvyys? Hakukoneoptimointi? Somekanavat? Yleisöt? Avainhenkilöt verkossa – rooli, asema, yleisöt? Swot-analyysi

Ihanneasiakasprofiilit & pääviestit Kenelle tuotteesi/palvelusi sopii, ketkä sitä tarvitsee, kenelle se tuottaisi eniten lisäarvoa? Ihanneasiakas (yrityksen koko, sijainti, toimiala, henkilön asema jne.) Asiakastarve (Mikä polttava tarve/ongelma asiakkaalla voisi olla?) Tuote/palvelu Asiakkaan tarpeeseen perustuvan viestinnän näkökulma (Mitä lisäarvoa tuotteesi/palvelusi tuottaa asiakkaalle? Miten ratkaisee ongelman?)

Toimiala/ympäristötekijät Onko toimialalla, toimintaympäristössä tai kilpailutilanteessa muuttunut tai tapahtunut jotakin, joka vaikuttaa yrityksesi toimintaan suoraan tai epäsuoraan? Vaatiiko se jonkin asian muuttamista, tuo uusia mahdollisuuksia tai haasteita? Esimerkki: GDPR eli EU:n tietosuojauudistus – mitä toimenpiteitä vaatii kevään aikana?

Hissipuhe & boilerplate Kirjoita lyhyt, kiinnostusta herättävä ja yritystäsi positiivisesti kuvaava hissipuhe. Sellainen mikä on paras, sujuvasti kerrottu myyntipuheesi henkilölle, jota et ole koskaan aikaisemmin tavannut. Voit tarvita myös ns. boilerplate-tekstiä. Se on lyhyt kuvaus/yleisteksti, joka liitetään esimerkiksi tiedotteiden ja työpaikkailmoitusten loppuun.

Toimintasuunnitelma Seuraavien toimenpiteiden tarkoituksena on toteuttaa johdonmukaista, vaikuttavaa ja tehokasta viestintää sekä tukea markkinoinnin keinoin yrityksesi liiketoiminnan tavoitteita. HUOM! Älä tee mitään toimenpiteitä ilman tavoitetta!

Avainasiakkaat, tärkein kohderyhmäsi Miten huomioit tärkeimmän asiakasryhmäsi tänä vuonna? Huolehdi, että he saavat kaiken informaation, tarjoukset, uutiskirjeet, kutsut tapahtumiin yms. aina ensimmäisenä. Pidä säännöllisesti yhteyttä avainasiakkaisiisi. Avainasiakkaita varten tulisi olla erillinen suunnitelma. Huolehdi myös, että avainasiakkaasi avainhenkilöt ovat verkostoissasi esim. LinkedIn:ssä, omassa ryhmässä esim. Facebookissa tms.

Tärkeimmät kumppanit ja avainhenkilöt Toimiala tms. Kumppani Tärkeät henkilöt *) Yhteistyön kohde Suunnitelma 2018 *) Huolehdi, että tärkeät henkilöt ovat verkostoissasi esim. LinkedIn:ssä.

Sidosryhmät Listaa kaikki ne toimijat, joiden kanssa olet tekemisissä. Listaa myös ne, joiden toiminta vaikuttaa sinun yrityksesi toimintaan. Mikä on pääviestisi kullekin ryhmälle? Esimerkkejä: Asiakkaat Partnerit Kunta/kaupunki Suuri yleisö Paikalliset

Verkostot Kuulutko verkostoihin tai ryhmiin? Minkälaiset pelisäännöt niissä on? Miten hyödynnät verkostoja viestinnässäsi/markkinoinnissasi?

Viestintäkanavat Kanava Esimerkki Tarkoitus ja tehtävä Kohderyhmä Mitä viestintä- ja markkinointikanavia sinulla on käytössä? Kirkasta ja määrittele mikä on kunkin tehtävä, tarkoitus ja tavoite sekä minkä kohderyhmän tarpeita kanava palvelee. Kanava Esimerkki Tarkoitus ja tehtävä Kohderyhmä Tavoite Mittari Budjetti Facebook Tavoittaa yleisö, toteuttaa kohdennettua mainontaa Kasvattaa yleisön kokoa, herättää keskustelua, saada reaktioita & liidejä Yleisön määrä, reaktioiden määrä, liidien määrä 50 eur/kk LinkedIn Verkkosivusto Blogi WhatsApp HUOM! Jos suunnittelet uuden kanavan käyttöönottoa, mieti sen sopivuutta vastaamalla kysymyksiin: palveleeko kanava strategisia tavoitteitani, keitä ovat kanavan käyttäjät - kohdeyleisö, miten kilpailijat näkyvät, miten toimintaa voisi mitata ja miten varmistan tehokkaan ylläpidon?

Sisältösuunnitelma Suunnittele julkaistavat sisällöt kanava- ja kohderyhmäkohtaisesti. Houkutteleva asia/viesti Kohderyhmä Kanava Tavoite Vastuuhenkilöt (sisältö, julkaisu ja jakaminen) Aikataulu

Markkinointiviestintämateriaalit Esimerkki: Kohderyhmä Sisältö+viesti Julkaisukanava ja ajankohta Aikataulu Vastuuhenkilö/ kumppani tms. Budjetti esite infograafi video mainoslahjat

Verkkosivusto Oma verkkosivustosi on yrityksesi verkkoläsnäolon keskus. Onko sivustollasi jotakin sellaista, mitä pitäisi kehittää tänä vuonna? Onko sivustosi sisältö, sivukohtaiset descriptionit (kuvaukset), tuotteet, palvelut ja toiminnot kuvailu ja tuotu esiin niin, että ne tukevat yrityksesi strategiaa ja tavoitteita ja houkuttelevat asiakkaita?

Hakukoneoptimointi Mitä parannuksia verkkosivuston sisältöön tulisi tänä vuonna tehdä, jotta se tukee yrityksesi strategiaa ja tavoitteita? Houkuttelevatko avainsanat/sanonnat oikeaa kohderyhmää? Listaa avainsanat/sanonnat. Huom! Optimointitarpeet lisääntyvät kun mm. äänihaku yleistyy.

Media Haluatko näkyvyyttä medioissa? Ovatko mediasuhteet sinulle tärkeitä? Tunnista kiinnostavien medioiden edustajat, seuraa heidän kanaviaan, verkostoidu heidän kanssaan, järjestä tapaaminen. Tavoite: tutustuminen, suhteiden luominen -> saada sisältöjä ulkopuolisiin kanaviin ja parantaa/laajentaa yrityksen näkyvyyttä.

Tapahtumat, seminaarit, webinaarit yms. Tapahtumasi tarvitsee erillisen suunnitelman, olipa järjestämäsi tapahtuma pieni tai suuri, sisäinen tai asiakkaille suunnattu. Muistathan suunnitelmassa nämä: Tarkoitus ja tavoite Kohderyhmä & yleisö Myyntiä ja tavoitteita tukevat avainviestit Mittarit Ota tapahtumasta kaikki hyöty irti pidentämällä sen elinkaarta mm. sosiaalisen median avulla. Ennakkomarkkinointi aloitetaan jopa kuukausia ennen varsinaista tapahtumaa! Tapahtuma 1-3 kk 1 pv Tapahtuman elinkaarta pidennetään pitkään varsinaisen tapahtuman jälkeen!

Budjetti & resurssit Toimenpide Tavoite Budjetti/resurssi

Mittarit ja seuranta Mieti mittarit, jotka tuottavat sinulle eniten hyödyllistä tietoa. Digimarkkinoinnin perusmittareita ovat esim. kävijämäärät, impressionit ,uutiskirjeen tilaajat yms. Strategisempia, myyntiin tähtääviä verkkosivuston mittareita ovat esim. latausten määrät, tarjouspyynnöt, yhteydenottopyynnöt, sisään kirjautujat yms. Tavoite Esimerkki Mittari Seuranta Laadukkaita liidejä 20 + niistä tilauksia 10/kk Liidien määrä/konversioiden määrät kuukausittain Verkkosivuston mittarit Some-kanavien mittarit Uutiskirjeen tilaajamäärä Suosittelijoiden määrä. jne.

Menestystä! Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty? Ei suinkaan, hyvästäkään suunnitelmasta ei ole juuri apua, ellei se ohjaa toimintaasi. Tee siis suunnitelma, jonka mukaisesti toimit. Parhaimmillaan hyvä suunnitelma: tekee toiminnasta systemaattista ja vaikuttavaa tekee toiminnasta tavoitteellista ja mitattavaa ennakoi raha- ja resurssitarpeet tuottaa tuloksia Tänä päivänä suunnitelman tulee kuitenkin olla joustava. Tilanteet muuttuvat nopeasti ja kaikki toimenpiteet eivät tuota haluttua tulosta. Suunnitelmaa ja toimenpiteitä täytyy ja kannattaa siis vuoden edetessä sovittaa ja säätää uudelleen. Toivottavasti tästä on sinulle ja yrityksellesi apua – toivotan menestystä liiketoiminnallesi!

Hei, Olen Marja Hawas, tämän suunnittelumallipohjan tekijä. Jos tarvitset apua markkinoinnin ja viestinnän suunnitteluun, kehittämiseen tai toteuttamiseen, ota yhteyttä - autan mielelläni! Liity Dimarcom Ky:n seuraajien joukkoon! Kerro mitä mieltä olet tästä mallipohjasta? Ilahdun palautteesta, kehitysehdotuksista ja tähtiarvioista - käy antamassa! Tulossa on myös muita konkreettisia ja käyttökelpoisia vinkkejä ja oppaita. Pysy kuulolla!

Dimarcom.fi marja.hawas@dimarcom.fi 045 663 8720