Kansainvälinen työturvallisuuspäivä -Tunnista altistumisriskit Rauma 27.4. 2018 Aluehallintovirastot, Työsuojelun vastuualue 26.11.2018
Työsuojelun vastuualueiden tehtävät Asiakas- ja viranomaisaloitteinen työsuojelun valvonta Vakavien työtapaturmien, ammattitautien ja työperäisten sairauksien selvittäminen ja ehkäisy Tuotevalvonta Osallistuminen työrikosten käsittelyyn Aluehallintovirastot, Työsuojelun vastuualue Asiantuntijuutta lainmukaisten työolojen turvaamiseksi 26.11.2018
Työsuojelun vastuualueiden valtakunnallinen puhelinneuvonta Palvelee arkisin klo 9 - 15 Tarjoaa neuvontaa sekä työntekijöille että työnantajille Neljä palvelurinkiä: työsuhde työympäristö työhyvinvointi rakentaminen http://www.tyosuojelu.fi/tietoa-meista/toiminta/valvonta-lukuina Aluehallintovirastot, Työsuojelun vastuualue Reilut pelisäännöt työelämään 26.11.2018
Työolot Työolot ovat terveen, turvallisen ja tuottavan työn perusta Työturvallisuuslaki ja sen alaiset säädökset edellyttävät, että työnantaja huolehtii työntekijöiden terveydestä ja turvallisuudesta työssä. Altisteiden hallinta on osa työolojen turvallisuutta. Työsuojeluviranomainen valvoo lain minimivaatimusten toteutumista Viranomainen myös neuvoo ja ohjaa, tarkastajat ovat myös toimialan substanssiosaajia, jokaisella on joitakin erityisosaamisia Aluehallintovirastot, Työsuojelun vastuualue 26.11.2018
Työnantaja toimii Tunnistaa vaarat Arvioi riskit Määrittelee toimenpiteet riskien poistamiseksi tai pienentämiseksi siedettävälle tasolle Toteuttaa toimenpiteet Seuraa vaikuttavuutta …. ja alusta uudelleen…. Aluehallintovirastot, Työsuojelun vastuualue 26.11.2018
Viranomainen valvoo Sekä ohjaa ja neuvoo www.tyosuojelu.fi Valvontaohjeet: Yleinen valvontaohje, Työsuojeluvalvonnan ohjeita 1/2016 Kosteus- ja homevaurioiden aiheuttamien terveyshaittojen ja -vaarojen valvonta, Työsuojeluvalvonnan ohjeita 3/2016 Kemiallisten tekijöiden valvonta, Työsuojeluvalvonnan ohjeita 3/2014 Työterveyshuollon järjestämisen valvonta, Työsuojeluvalvonnan ohjeita 1/2013 Tarkastajien työohjeet ja tarkastusten kriteeristö Työnantajille oppaana Aluehallintovirastot, Työsuojelun vastuualue 26.11.2018
Työperäiset sairaudet Työperäiset sairaudet aiheuttavat 86 % kaikista työstä johtuvista kuolemantapauksista maailmanlaajuisesti ja 98 % EU-alueella. Lähde: ILO, 2017 and Eurostat, 2014 (fatal injuries in EU). Aluehallintovirastot, Työsuojelun vastuualue 26.11.2018
Tärkeimmät kemialliset ja biologiset ammattitautialtisteet Lähde: Vakavimpien kemiallisten ja biologisten ammattitautialtisteiden yhdistävistä tekijöistä, näkökulmia ammattitautien torjuntaan. -Tapaturmavakuutuskeskuksen analyyseja nro 10 (2017) TÄSSÄ SIIS VAIN KEMIALLISET JA BIOLOGISET, jotka aiheuttavat runsaat puolet ammattitauti/epäilytapauksista. Mineraalipölyt nousevat ryhmistä vakavimmaksi erityisesti niihin kuuluvien, vakavia ammattitauteja edelleen viiveellä aiheuttavien asbestien tähden. Orgaaniset pölyt ja altisteet sekä erityisesti ammatti-ihotautien osalta Muovit ja tekohartsit ovat tunnettuja vakavia altisteryhmiä. Muut kemialliset aineet ovat mm. säilöntäaineiden sekä seosvalmisteita. Bakteeri- ja homeitiöt sekä muut biologisesti aktiiviset aineet on noussut ammattitautialtisteryhmänä esille usein kosteusvauriosairauksien yhteydessä. Tämän altisteryhmän aiheuttamat) Aluehallintovirastot, Työsuojelun vastuualue 26.11.2018
Asbesti Rakennuttajan on huolehdittava, että asbestipurkutyötä varten tehdään asbestikartoitus. Käytännössä kaikissa ennen vuotta 1994 valmistuneissa rakennuksissa tulee varmistua sisältävätkö purettavat rakenteet asbestia. Velvoite koskee myös työturvallisuuslain 49 §:ssä tarkoitetulla yhteisellä työpaikalla pääasiallista määräysvaltaa käyttävään työnantajaan. Tällä varmistetaan, että asbestikartoitus tehdään myös sellaisissa asbestipurkutöissä esimerkiksi koneen purkutyöt, kiinteistöjen huolto- ja kunnossapitotyöt, jotka eivät ole varsinaista rakentamista. Asbestipurkutyötä saavat tehdä vain ne jotka ovat saaneet siihen luvan. Lupaviranomainen koko Suomessa on Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston työsuojelun vastuualue. Lupaviranomainen pitää lupa-asioiden käsittelemiseksi ja työsuojelun edistämiseksi sekä valvontaa varten asbestipurkutyöluvista rekisteriä. Asbestipurkutyön työnjohtajalla on oltava suoritettuna asianomainen ammattitutkinto tai sen soveltuva osa, kuten muillakin asbestipurkuun osallistuvilla työntekijöillä. Laki eräistä asbestipurkutyötä koskevista vaatimuksista (684/2015) Valtioneuvoston asetus asbestityön turvallisuudesta (798/2015) Aluehallintovirastot, Työsuojelun vastuualue 26.11.2018
Sisäilmaongelman käsittelyprosessi työpaikalla Työnantajan velvollisuuksia: terveydenhuollon asiantuntijan käyttö, työterveyshuolto rakennuksen kunnon selvitys, tarvittaessa asiantuntija selvittää mahdolliset syyt yhteistyössä eo. kanssa Hyviä käytäntöjä: sisäilmatyöryhmä Lähde: http://www.tyosuojelu.fi/tyoolot/tyoymparisto/sisailma Aluehallintovirastot, Työsuojelun vastuualue 26.11.2018
Sisäilmaongelman käsittelyprosessi työpaikalla Työnantajan velvollisuuksia: sisäilmaongelmien syiden selvittäminen Hyviä käytäntöjä: avoin ja oikea-aikainen tiedottaminen Lähde: http://www.tyosuojelu.fi/tyoolot/tyoymparisto/sisailma Aluehallintovirastot, Työsuojelun vastuualue 26.11.2018
Sisäilmaongelman käsittelyprosessi työpaikalla Työnantajan velvollisuuksia: toimenpiteiden suunnittelu ja toteutus loppusiivous seuranta Hyviä käytäntöjä: avoin ja oikea-aikainen tiedottaminen Lähde: http://www.tyosuojelu.fi/tyoolot/tyoymparisto/sisailma Aluehallintovirastot, Työsuojelun vastuualue 26.11.2018
Kemialliset tekijät Valtioneuvoston asetus kemiallisista tekijöistä työssä (715/2001), edellyttää työnantajalta aluksi kolme pääasiaa: Kemikaaleista on tehty kemikaaliluettelo Käytettävistä kemikaaleista on riittävät tiedot (usein käyttöturvallisuustiedotteet). Työpaikalla esiintyvistä kemiallisista tekijöistä on tehty riskien arviointi kirjallisessa muodossa. Kirjallinen riskien arviointi on työpaikkojenkin etu – osaamisella ja asian jäsentymisellä on tapana kasvaa kirjallisia tuotoksia tehdessä. Kattavasti tehty kemiallisten vaaratekijöiden tunnistaminen, altistumisen ja altistumisen terveydellisen merkityksen arviointi ovat erinomainen lähtökohta, kun suunnitellaan turvallista työtä. Aluehallintovirastot, Työsuojelun vastuualue 26.11.2018
Kemiallisten tekijöiden riskien arviointi Riskien arviointiin löytyy erilaisia malleja, esim. työsuojeluhallinnon internet-sivuilla. Myös erilaisia kaupallisia ohjelmistoja arvioinnin tueksi on saatavilla. Arviointia ei voi tehdä ilman tietoa käytössä olevista kemikaaleista. Siksi ne tuleekin luetella kemikaaliluetteloksi Aluehallintovirastot, Työsuojelun vastuualue 26.11.2018
Kemiallisten tekijöiden riskien arviointi -altistuminen Kemiallisten tekijöiden (= kemikaaliluettelo + työpaikalla muutoin esiintyvät tai syntyvät kemialliset tekijät) selvittämisen jälkeen on pohdittava työntekijöiden altistumista em. tekijöille Kuka ja missä kemikaalia käyttää ? Kuinka paljon ja millä tavoin sitä käytetään ? Altistumisen suuruus (kesto, voimakkuus, tyyppi, toistuvuus jne.) Ilmanvaihdon ja vastaavien toimenpiteiden vaikutus ? Tuloksena: altistumista tapahtuu harvoin/usein/jatkuvasti ja pitoisuudet ovat pieniä/kohtalaisia/suuria Mikä on usein ja paljonko on kohtalainen? Esimerkiksi HTP-arvoihin vertailu (http://www.tyosuojelu.fi/tyoolot/kemialliset-tekijat/raja- arvot) Työterveyshuollon apu Altistumismittaukset Asiantuntijat, esimerkiksi työterveyslaitos Aluehallintovirastot, Työsuojelun vastuualue 26.11.2018
Tunnistaminen edellyttää tietoa kemiallisista tekijöistä Erään työpaikan työskentelyilma oli täynnä kivipölyä. Vasemmalla kuva ilman salamaa ja oikealla salaman kanssa. Työpaikalla on todettu ammattitaudiksi diagnosoituja sairastumisia (silikoosi) Aluehallintovirastot, Työsuojelun vastuualue 26.11.2018
Kemiallisten tekijöiden riskien arviointi -altistuminen Esimerkki mallista, jolla kemiallisen tekijän aiheuttaman riskin arviointi voidaan tehdä (tyosuojelu.fi) Kemiallisen tekijän aiheuttama riski arvioidaan altistumisen todennäköisyyden ja terveydellisen merkityksen perusteella. Riski on siis vaara, jolle on määritetty todennäköisyys ja seuraus Aluehallintovirastot, Työsuojelun vastuualue 26.11.2018
Toimenpiteet Riskin poistaminen tai pienentäminen vaatii toimenpiteitä. Lähtökohdan tulee aina olla riskin poistaminen kokonaan esimerkiksi korvaamalla työmenetelmä tai tuote kokonaan uudella Usein kuitenkin jää ”jäännösriskejä”, joita hallitaan esimerkiksi henkilönsuojainten avulla. Kattavasti laaditussa riskien arvioinnissa esitetään toimenpiteitä jäännösriskien hallitsemiseksi. Aluehallintovirastot, Työsuojelun vastuualue 26.11.2018
Tarkastajan näkökulma Työpaikalla käydessään tarkastaja havainnoi toimitaanko käytännössä arvioinnissa esitettyjen toimenpiteiden mukaisesti Pistokoeluontoisesti voidaan arvioida myös luetteloitujen kemiallisten tekijöiden kattavuutta Suojainten oikeaoppista käyttöä, varastointia ja vastaavia arvioidaan myös Aluehallintovirastot, Työsuojelun vastuualue 26.11.2018
Mikä siis on riittävän hyvä? Kemikaalit on luetteloitu Kemikaaleista löytyy käyttöturvallisuustiedotteet Riskit on arvioitu altistumisen todennäköisyyden ja terveydellisen merkityksen perusteella On suunniteltu toimenpiteitä Toimitaan suunnitelmien mukaan Aluehallintovirastot, Työsuojelun vastuualue 26.11.2018
Kiitos! Tarkastaja Ville Maanavilja Lounais-Suomen aluehallintovirasto Aluehallintovirastot, Työsuojelun vastuualue 26.11.2018