Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
Advertisements

Oppimisnäkemyksiä Behaviorismi Sosiaalisen oppimisen teoria
Opitaan ja työskennellään yhdessä
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Virtuaaliammattikorkeakoulu OPPIMISAIHIOT - ituja oppimiselle
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
OHJAAMINEN.
VOA-oppimispäiväkirja
MULTIMEDIAN MONET MUODOT
Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle
Dialogi ja sen soveltaminen ympäristöongelmien ratkaisemisessa VIEVE Työseminaari Levi Marika Palosaari.
Tietotekniikan käyttö opetuksessa alakoulussa Tuukka Kivioja.
VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Millaisia tiedonkäsityksiä on olemassa
SMART Alanko, Jacoby, Silander, Kainulainen Miksi?
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Miten oppimiskäsitykset ovat muuttuneet aikojen saatossa
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Monenlaiset oppijat verkossa Anne Rongas. Tämän esityksen laati Anne Rongas Töissä Kotkan aikuislukiossa (opo, ope) aikuiskasvatustieteilijä, maalaisihminenAnne.
OPPIMISEN JA KOULUTUSTEKNOLOGIAN TUTKIMUSYKSIKKÖ Johdanto Idean projektityöni aiheeseen sain erään koulun opettajalta, joka kertoi koulunsa olevan kiinnostunut.
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Käsityön oppimateriaali ©Riitta Huovila Oppimateriaali auttaa ymmärtämään  pelkät sanat eivät riitä – havaintomateriaali välittää tietoa usean.
Kirjaston perustehtävän toteuttaminen tukee etäopiskelijan tarpeita Kirjastolaitoksen tehtävänä on: –taata jokaiselle ihmiselle mahdollisuus saada tietoonsa.
KummiWiki Verkostoituminen ja jaettu asiantuntijuus yrittäjyyden oppimisympäristönä Turku Sirkka Hulkkonen Omnia.
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Kognitiivinen psykologia tutkii
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Anne Rongas 2008 Sosiaalinen media oppimisen tukena?
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
PERINTEINEN LUOKKAOPETUS
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
4.3 Tutkiva oppiminen? a) Opetusmenetelmä, jonka aikana oppilaat opiskelevat opetuksen kohteena olevia asioita ja tiedon tuottamisen prosesseja tutkimuksia.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Kirjanpito, tilinpäätös ja verotus
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Kauppakatu 7 I KAJAANI I Päivi Partanen/Intotalo1© Makke Leppänen 2004 Vapauteen ja vastuuseen valmentaminen Päivi Partanen.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Verkko-oppiminen, ohjaus ja tuki Kata Hyvärinen, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
Ongelmaperustainen oppiminen peruskoulussa Kemian opetuksen päivät Jyväskylässä Helena Muilu FL Kemian ja fysiikan lehtori Yläkoulun rehtori,
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
Kirjanpito, tilinpäätös ja verotus Vko 1 /2016 Monica Åberg.
Kajaanin yliopistokeskus, Irene Salomäki, Informaatiolukutaito ja elinikäinen oppiminen Miten opiskelijat, kirjastot ja koulutussuunnittelu kohtaavat.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Täydennyskoulutus Tuoteturvallisuus ja työura ruoka-alalla
Konstruktivismi Tekijä Bogi
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Käänteinen opetus ja oppiminen – Miten ja miksi?
Kolme oppimista jäsentävää orientaatiota
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
9. Oppimisen psykologinen perusta
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Anna Alftan Heikki Hannula
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Kisällioppiminen Perusoletus: kulttuuri määrittelee
Esityksen transkriptio:

Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa? Verkon erityisluonne Ajan ja tilan hallinta Vuorovaikutuksen luonteen muuttuminen Tietokäsitys, tiedonmuodostus Opettamisen tavoitteet Miksi verkkoon? Verkosta uusia ideoita? Ikkunoita luokkahuoneesta maailmalle. 22.9.2018 Anne Rongas

Verkon käyttö one-to-one; one-to-many; many-to-many Opettajan ja opiskelijan vuorovaikutus kuin puhelin ja kirje Opettajalta opiskelijoille informaatiokanava kuin kirja Edellisten lisäksi opiskelijan oma prosessi (dialogi avoimessa oppimisympäristössä) Edellisten lisäksi sosiaalinen tiedonrakennusprosessi 22.9.2018 Anne Rongas

Opettajan rooli verkossa? Kehysten ja rajojen määrittäjä opiskelijoiden rooli? Tiedon haltija ja annostelija eriyttämisen tarpeet Hallitun prosessin ohjaaja Avoimen, luovan prosessin ohjaaja käsikirjoituksen luonne, kurssin tavoitteet yhteistyökumppani, keskustelija, innostaja 22.9.2018 Anne Rongas

Erilaiset opettajat ja oppijat Verkon tekstuaalisuus, tarinallisuus Verkko ja monimediaympäristö mahdollisuuksien maailma, tosi-epätosi Tila-aika kokemus hitaus ja nopeus loogis-lineaarinen kontra moniulotteinen 3D Ajattelun ja toiminnan rakenteet opettamisen ja oppimisen ilo verkossa 22.9.2018 Anne Rongas

Sisällöntuotanto Miksi, mitä, kenelle? Pedagoginen idea Rakenne- ja mediavalinnat: vain verkossa / verkko osana lähiopetusta verkkoympäristö + Internet + oppikirja + muut Toiminnallisuus, aikataulu Työvälineet, ohjeistus Arviointi, palautteellisuus 22.9.2018 Anne Rongas

Hyvä aineisto aktivoi Verkko-oppimateriaalituotannon alkuvaiheissa siirrettiin suuria tekstimassoja verkkoon eli verkko toimi jakelukanavana. Hyvä verkko-oppimateriaali ymmärretään nykyisellään toisin. Tehtävänä on aktivoida opiskelijaa ja tukea oppimisprosessia. Käyttökelpoisia välineitä tässä ovat orientaatioperustat, oppimisaihiot ja kognitiiviset työkalut. Opetetaan ajattelemaan ja tutkimaan. 22.9.2018 Anne Rongas

Oppimisprosessin tukeminen Hyvä verkkomateriaali rakentuu opiskelijalähtöisesti: aineiston laatija on miettinyt, kuinka asian oppiminen etenee Oppimisprosessin tukemisessa annetaan väljyyttä eritasoisille ja erilaisille oppijoille Oppimisprosessin tukeminen pyrkii tuottamaan oivalluksia ja löytämisen iloa Hyvä orientaatioperusta auttaa oppijaa itse alusta lähtien hahmottamaan oppimisprosessiaan 22.9.2018 Anne Rongas

Orientaatioperusta: miksi on näin Opettajan antama orientaatioperusta kuvailee opiskeltavan asian yleisiä periaatteita ja rakenteita. Orientaatioperusta antaa ulkoisen mallin siitä, mitä opiskellaan. Hyvästä mallista kehittyy opiskelijan itse työstämä sisäinen malli, joka auttaa jäsentämään opittavaa, ymmärtämään suhteita, soveltamaan ja ratkomaan ongelmia. 22.9.2018 Anne Rongas

Oppimisaihio Tietojen opettamisesta ajattelun opettamiseen Verkkopedagogiikka 22.9.2018 Oppimisaihio Tietojen opettamisesta ajattelun opettamiseen tutkiva oppiminen, ongelmanratkaisu sosiaalinen tiedon rakentaminen jaettu asiantuntijuus kriittinen ja emansipatorinen oppiminen Oppimisen itsesäätely, innostuminen, luovuus Kiteytynyt idea  osasta kokonaisuuteen, taito soveltaa, kasvava ymmärrys  transfer 22.9.2018 Anne Rongas Anne Rongas

Kognitiiviset työkalut Oppimisen kannalta ei ole mielekästä jakaa opiskelijoille valmiiksi pureksittua tietoa Kognitiivinen työkalu auttaa opiskelutyössä ja edistää oppimista. Kognitiivisia työvälineitä ovat mm. taulukko, miellekartta, aikajana, analyysikaavio, tietovee (ei valmiiksi tehtynä) sekä erilaiset sanastot, hakemistot, hakukoneet, (verkko-)aineiston ohjaavat rakenteet ja kysymykset. 22.9.2018 Anne Rongas