Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa? Verkon erityisluonne Ajan ja tilan hallinta Vuorovaikutuksen luonteen muuttuminen Tietokäsitys, tiedonmuodostus Opettamisen tavoitteet Miksi verkkoon? Verkosta uusia ideoita? Ikkunoita luokkahuoneesta maailmalle. 22.9.2018 Anne Rongas
Verkon käyttö one-to-one; one-to-many; many-to-many Opettajan ja opiskelijan vuorovaikutus kuin puhelin ja kirje Opettajalta opiskelijoille informaatiokanava kuin kirja Edellisten lisäksi opiskelijan oma prosessi (dialogi avoimessa oppimisympäristössä) Edellisten lisäksi sosiaalinen tiedonrakennusprosessi 22.9.2018 Anne Rongas
Opettajan rooli verkossa? Kehysten ja rajojen määrittäjä opiskelijoiden rooli? Tiedon haltija ja annostelija eriyttämisen tarpeet Hallitun prosessin ohjaaja Avoimen, luovan prosessin ohjaaja käsikirjoituksen luonne, kurssin tavoitteet yhteistyökumppani, keskustelija, innostaja 22.9.2018 Anne Rongas
Erilaiset opettajat ja oppijat Verkon tekstuaalisuus, tarinallisuus Verkko ja monimediaympäristö mahdollisuuksien maailma, tosi-epätosi Tila-aika kokemus hitaus ja nopeus loogis-lineaarinen kontra moniulotteinen 3D Ajattelun ja toiminnan rakenteet opettamisen ja oppimisen ilo verkossa 22.9.2018 Anne Rongas
Sisällöntuotanto Miksi, mitä, kenelle? Pedagoginen idea Rakenne- ja mediavalinnat: vain verkossa / verkko osana lähiopetusta verkkoympäristö + Internet + oppikirja + muut Toiminnallisuus, aikataulu Työvälineet, ohjeistus Arviointi, palautteellisuus 22.9.2018 Anne Rongas
Hyvä aineisto aktivoi Verkko-oppimateriaalituotannon alkuvaiheissa siirrettiin suuria tekstimassoja verkkoon eli verkko toimi jakelukanavana. Hyvä verkko-oppimateriaali ymmärretään nykyisellään toisin. Tehtävänä on aktivoida opiskelijaa ja tukea oppimisprosessia. Käyttökelpoisia välineitä tässä ovat orientaatioperustat, oppimisaihiot ja kognitiiviset työkalut. Opetetaan ajattelemaan ja tutkimaan. 22.9.2018 Anne Rongas
Oppimisprosessin tukeminen Hyvä verkkomateriaali rakentuu opiskelijalähtöisesti: aineiston laatija on miettinyt, kuinka asian oppiminen etenee Oppimisprosessin tukemisessa annetaan väljyyttä eritasoisille ja erilaisille oppijoille Oppimisprosessin tukeminen pyrkii tuottamaan oivalluksia ja löytämisen iloa Hyvä orientaatioperusta auttaa oppijaa itse alusta lähtien hahmottamaan oppimisprosessiaan 22.9.2018 Anne Rongas
Orientaatioperusta: miksi on näin Opettajan antama orientaatioperusta kuvailee opiskeltavan asian yleisiä periaatteita ja rakenteita. Orientaatioperusta antaa ulkoisen mallin siitä, mitä opiskellaan. Hyvästä mallista kehittyy opiskelijan itse työstämä sisäinen malli, joka auttaa jäsentämään opittavaa, ymmärtämään suhteita, soveltamaan ja ratkomaan ongelmia. 22.9.2018 Anne Rongas
Oppimisaihio Tietojen opettamisesta ajattelun opettamiseen Verkkopedagogiikka 22.9.2018 Oppimisaihio Tietojen opettamisesta ajattelun opettamiseen tutkiva oppiminen, ongelmanratkaisu sosiaalinen tiedon rakentaminen jaettu asiantuntijuus kriittinen ja emansipatorinen oppiminen Oppimisen itsesäätely, innostuminen, luovuus Kiteytynyt idea osasta kokonaisuuteen, taito soveltaa, kasvava ymmärrys transfer 22.9.2018 Anne Rongas Anne Rongas
Kognitiiviset työkalut Oppimisen kannalta ei ole mielekästä jakaa opiskelijoille valmiiksi pureksittua tietoa Kognitiivinen työkalu auttaa opiskelutyössä ja edistää oppimista. Kognitiivisia työvälineitä ovat mm. taulukko, miellekartta, aikajana, analyysikaavio, tietovee (ei valmiiksi tehtynä) sekä erilaiset sanastot, hakemistot, hakukoneet, (verkko-)aineiston ohjaavat rakenteet ja kysymykset. 22.9.2018 Anne Rongas