Teollisuusneuvos Sirpa Alitalo TEM Konserniohjaus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
© Logica All rights reserved Sosiaalialan tietoteknologian käytön edistäminen Pohjois-Karjalassa - maakunnan ja Logican välisessä yhteistyössä Pirjo.
Advertisements

Projektipäällikkö Heli Sillanmikko
Rakennetun ympäristön ja asumisen palvelukokonaisuus
I-DAYS Petri Kemppainen I-DAYS palvelu varmistaa, että tärkeät päivät tulevat huomioitua ajoissa ja oikealla tavalla.
Valtionhallinnon suunnitelmat, tavoitteet ja odotukset kuluttajan e-laskulle Kuluttajan e-lasku tiedotustilaisuus Jere Reinikainen.
ICT2015 Suomi tietotekniikan soveltamisen kärkimaaksi
Pilotointiseminaari Hallitusneuvos Tarja Hyvönen
PALVELULAIN VIRANOMAISIIN KOHDISTUVAT VELVOITTEET Mikko Holm Sisämarkkina- ja kuluttajapolitiikan ryhmä 4. marraskuuta 2009.
Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.
Kansalaisen asiointitili asiakkaan näkökulmasta Sähköisen asioinnin tietoturvallinen viestintäkanava kansalaisen ja viranomaisen välillä. Osa Suomi.fi-portaalia.
Hyrrä Sähköinen asiointi hanke-, yritys- ja rakennetuissa
Yhteispalvelulaki ja yhteispalvelusopimus pilotoinnin perustana
VALTIOVARAINMINISTERIÖ HKO, Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö Julkishallinnon sähköisen asioinnin rakenneosat Kehitettävät yhteiset alustat,
Käyttäjäkysely osana Lahden kaupunginkirjaston palautejärjestelmää Jari Tyrväinen Kirjastotoimen apulaisjohtaja Kansallisen käyttäjäkyselyn keskustelu-
03/24/11Metropolia Ammattikorkeakoulu
Tekesin Asiointipalvelut. Miksi Asiointiin?  Asioinnissa annetut tiedot tallentuvat suoraan Tekesin tietokantaan, mikä vähentää virheiden mahdollisuutta.
Sähköisen asioinnin visio, toiminta- ja tietoarkkitehtuuri
Kari Kuusiniemi Tarastin työryhmän asiantuntija.  Yksi luukku: kenelle? ◦ Luvanhakijalle  vaikutukset haitankärsijöiden, ympäristöviranomaisten ja ympäristöjärjestöjen.
KÄYTTÄJÄKOKEMUKSEN HYÖDYNTÄMINEN NEUVONTAPALVELUIDEN UUDISTAMISESSA Asiakaslähtöinen kunta, Heli Rantanen,
Tarpeen mukaiset palvelut... Asiakkaiden tarpeen mukaiset päätökset päätösten mukaiset palvelut, toteutuneen palvelun mukainen laskutus… Tiedotus, neuvonta.
HAVI Hallitusohjelman toimeenpano aluehallintovirastoissa Selvityshanke 9/2015-1/2016 Sidosryhmäyhteistyöhankkeessa
Sote-tieto hyötykäyttöön - strategia 2020 Tieto hyvinvoinnin ja uudistuvien palveluiden tukena.
Suomi.fi-palvelut Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0.
YSL 89 § ( /423) – Luvan muuttaminen( /423) Toiminnanharjoittaja voi hakea ympäristöluvan muuttamista. Lupaviranomaisen on lisäksi valvontaviranomaisen,
Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0
Sijaishuollon ohjauksen ja valvonnan malli – Kohti lapsikeskeistä ja lapsenoikeusperustaista toimintatapaa Susanna Hoikkala Erityisasiantuntija/Lastensuojelun.
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Neuvontaa ja vientiosaamista elintarvikealan pk-yrityksille www. evira
OSUUSTOIMINNALLISEN YRITYSVERKOSTON JOHTAMINEN
Hallitusohjelman toimeenpano Kärkihanke: Digitalisoidaan julkiset palvelut Toimenpide 1: Luodaan kaikkia julkisia palveluita koskevat digitalisoinnin periaatteet.
Osahanke: Kokemusasiantuntijuus ja
Hyvän hallinnon ja kyvykkyyksien tärkeydestä digitalisaatiossa
Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0
Tiedon hyödyntämisen verkostotyöpaja avaus
Sote-uudistus ja Porin kaupunki
Kuntaliiton kehittämistoiminnan vaikuttavuus
Tutkimuksen tietovirrat
Osahanke: Kokemusasiantuntijuus ja
Tilinpäätösten toimittaminen rakenteellisessa muodossa
Esityksen lopussa: Osoita päättäjälle!!!
Korkeakoulutuksen opintotiedot Kansalaisen palvelunäkymässä
Paikkatietojen hyväksikäyttö -digihanke (MMM) Työnimi: Paikkatiedon palvelualusta Rakennetaan yhteiskäyttöinen, muita järjestelmiä täydentävä paikkatieto-
Elinikäisen ohjauksen / tieto-, neuvonta- ja ohjauspalvelujen kokonaisuus ns. OHJAAMO – malli (luonnos TEM) Kansalainen oppimisen ja työn siirtymissä.
Team Finland – palvelutarjonta
Trafin rooli ja tehtävät
AVIen asiakaslähtöinen toiminnan kehittäminen
Mitä ovat verkkopalvelut?
ATOMI-hankkeen karkea tiekartta
Luvat ja valvonta – ekosysteemi (luonnos)
Digityökalujen valmistelu järjestämistehtävää varten
ODA – Omat digiajan hyvinvointipalvelut
Asiakaspalvelu-linjaukset
Rakennerahastojen hallintojärjestelmän uudistaminen
KemiDigi Kemikaalitiedon digitaalinen hallinta
Luvat ja valvonta –kärkihanke
Työikäisten kuntoutus
Asiakas- ja potilastietojen toissijaisen käytön kokonaisarkkitehtuuri
Luovan toimintamalli-, asiakaspalvelu- ja arkkitehtuurityö
Sote-valtakunnallisten toimijoiden yhteinen tavoitetila: Luova-virasto
SOTE tietojen toissijaisen käytön KA
Hyvinvointipalveluiden palvelumuotoilu yrittäjille ja opiskelijoille – Palvelumuotoilun määrittely.
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
Anna Kärkkäinen erityisasiantuntija.
Yhteinen keittiö -hanke
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Digitiekartta ja Luova- laboratorio
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Maakunta- ja sote-uudistus
Asiointipisteessä kaikki käy!
Esityksen transkriptio:

Teollisuusneuvos Sirpa Alitalo TEM Konserniohjaus Luvat ja ilmoitukset -kärkihanke Viranomaislähtöisestä asiakaslähtöiseen Teollisuusneuvos Sirpa Alitalo TEM Konserniohjaus

Asiakkaiden ja viranomaisten toiveita ja odotuksia digitaaliselle yhden luukun palvelulle Viranomaiset Asiakkaat ”Silloin saadaan aina hyvä hakemus, kun alkupäässä neuvonta on ollut hyvää” ”Sähköisen palvelun kautta tieto tavoittaisi helpommin esimerkiksi häiriötilanteissa” ”Tiedonvaihto arvokkain osa koko systeemissä” ”Lisäisi varmasti vuorovaikutusta viranomaisten ja yritysten välillä” ”Vähemmän päällekkäistä tietoa ja tieto jouhevammin viranomaisille” ”Tieto olisi varmasti ajantasaisempaa eikä pirstaloituisikaan niin helposti” ”Jouduttaisi varmasti lupahakemuksien etenemistä” ”Palvelukerros vaikuttaa hyvältä ja varmasti selkeyttää asioita” ”Läpinäkyvyyden lisääntyminen on aina positiivista” Asianosaisten osallistamisen on hieno ajatus ja lisäisi sosiaalisen hyväksyttävyyden hankkimista ”Jo on jokin sähköinen palvelu asioiden hoitamiseen, niin se on tietenkin jo positiivista itsessään” ”Eri viranomaiset saisivat hyödynnettyä eri menettelyissä jo kertaalleen toimitettua tietoa” Luvat ja valvonta -kärkihanke 19.9.2018

Yhteinen asiakas – monta toimijaa Tavoitteena hallinnontasot ja viranomaisrajat ylittävät asiakaslähtöiset palvelukokonaisuudet Luvat ja valvonta - kärkihanke 19.9.2018

Virastolähtöisesta asiakaslähtöiseen palvelulupaukseen ja palvelukokemukseen Asiakaslähtöinen palvelupolku Viranomaislähtöinen PROSESSI / PALVELU PROSESSI / PALVELU PROSESSI / PALVELU Viranomainen VIRASTO 1 VIRASTO 2 VIRASTO 3 Luvat ja valvonta - kärkihanke 19.9.2018

Yhteinen palvelumuotoiluun perustuva kehittämisen malli Mallin koestus: tapahtumajärjestäjien ja teollisuuslaitoksen muutoshankkeen asiakaskohderyhmillä Luvat ja valvonta - kärkihanke 19.9.2018

Hallinnon tasot ja viranomaisrajat ylittävä asiakaslähtöinen palvelu Arkkitehtuurinäkökulma: Kokonaispalvelu muodostuu kansallisen palveluarkkitehtuurin ratkaisuista sekä siihen kytkeytyvästä palvelukerroksesta yhteiskäyttöisine toiminnallisuuksineen Asiakaslähtöinen palvelunäkökulma: Organisaatioriippumattomat sujuvat palveluketjut, joissa alue- ja toimijarajat eivät näy asiakkaalle Valtio Hallinnon tasot ja viranomaisrajat ylittävät asiakaslähtöiset palvelu-kokonaisuudet Maakunta Kunta Luvat ja valvonta - kärkihanke 19.9.2018

Tavoitteena asiakaslähtöinen yhden luukun digitalisoitu palvelukokonaisuus Kokonaiskuva viranomaisten antamista luvista ja päätöksistä sekä valvontaan liittyvistä tiedoista Asiakkaan lupa-asian profilointi ohjaa asiakkaan toimittamaan oikeat tiedot Kerran toimitettujen tietojen hyödyntäminen asioinnissa Yhden hakemuksen laatiminen, joka sisältää tiedot kaikille viranomaisille Yhteinen Mahdollisuus viedä useita velvoitteita tai lupia eteenpäin yhtenä hankkeena Raportointi ja valvontaraporttien tarkastelu palvelualustan kautta Yhden luukun lupa-asiointi vuorovaikutteisena sähköisenä prosessina Asiakaskohtaiset tiedot toimivat riskiperusteisen sääntelyn sekä valvontakäyntien kohdentamisen pohjana Lupaprosessin etenemisen seuranta Näkyvyys siihen, mitkä muut viranomaiset ovat mukana hankkeessa ja mahdollisuus keskinäiselle kommunikaatiolle Jaettu tietopohja ja riskiprofilointi auttaa kohdentamaan valvontapanosta vaikuttavammin Sähköinen asiointi ja keskitetty yleisneuvonta vähentää yhteydenottoja yksittäisiin viranomaisiin Viranomaisille kokonaiskuva lupa-asiasta Kuulutusten sähköistäminen ja kohdentaminen asianosaisille Viranomainen = Kemikaali- tai elintarviketurvallisuusviranomainen = Pelastusviranomainen = Ympäristöviranomainen

Yhden luukun digitalisoidun palvelukokonaisuuden arvioidut hyödyt – viranomaisten näkemys Älykäs tiedon-syöttö Tiedonhaku Chat-neuvonta Kolmannen osapuolen havaintojen lähettäminen ja vastaan-ottaminen Ratkaisu-tietovaranto Lupa-hankkeen etenemisen tilatieto Viestin-välitys-palvelu Lupa-hakemuksen riski-profilointi Asialistan yhteis-muokkaus Etävalvonta-menettely Herätteet muutoksista hanke-esityksissä Lisätieto-pyyntö ja vastaus Raportointi Asiakas-tieto-varanto Kartta-palvelu ja paikkatieto Yhteinen työtila Virtuaali-kokousten järjestä-minen Vastaus-tieto-varanto Viran-omaisten yhteys-tiedot Työ- ja elinkeinoministeriö • www.tem.fi 19.9.2018

Kiitos Lisätietoja Päivi Tommila (paivi.tommila@tem.fi) Sirpa Alitalo (sirpa.alitalo@tem.fi)