Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Hallitusohjelman toimeenpano Kärkihanke: Digitalisoidaan julkiset palvelut Toimenpide 1: Luodaan kaikkia julkisia palveluita koskevat digitalisoinnin periaatteet.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Hallitusohjelman toimeenpano Kärkihanke: Digitalisoidaan julkiset palvelut Toimenpide 1: Luodaan kaikkia julkisia palveluita koskevat digitalisoinnin periaatteet."— Esityksen transkriptio:

1 Hallitusohjelman toimeenpano Kärkihanke: Digitalisoidaan julkiset palvelut Toimenpide 1: Luodaan kaikkia julkisia palveluita koskevat digitalisoinnin periaatteet Aleksi Kopponen Julkisen hallinnon ICT-osasto

2 Digitalisoinnin periaatteet

3 Kärkihanke: Digitalisoidaan julkiset palvelut

4 Kärkihanke: Digitalisoidaan julkiset palvelut
DIGITALISAATIO, KOKEILUT JA NORMIEN PURKAMINEN 10v tavoite Suomi on ottanut tuottavuusloikan julkisissa palveluissa ja yksityisellä sektorilla tarttumalla digitalisaation mahdollisuuksiin ja purkamalla turhaa sääntelyä ja byrokratiaa. Suomen ketterää uudistumista tuetaan luottamukseen, vuorovaikutukseen ja kokeilujen hyödyntämiseen perustuvalla johtamiskulttuurilla. Määrätietoisella johtamismallilla on kehitetty käyttäjälähtöiset, tuottavuutta ja tuloksellisuutta nostavat yhden luukun digitaaliset julkiset palvelut. Julkinen päätöksenteko on innovatiivisesti mahdollistanut ja luonut Suomeen suotuisan toimintaympäristön digitaalisille palveluille ja teollisen internetin sovelluksille ja uusille liiketoimintamalleille. Kansalaisten arkea, yritystoimintaa, maataloutta, investointeja, rakentamista, tervettä kilpailua ja vapaaehtoistoimintaa on helpotettu merkittävästi turhaa sääntelyä purkamalla, hallinnollista taakkaa keventämällä ja lupaprosesseja sujuvoittamalla. Johtamista ja toimeenpanoa on rohkeasti uudistettu vahvistamalla tietoon perustuvaa päätöksentekoa ja avoimuutta sekä hyödyntämällä kokeiluja ja kansalaisten osallisuutta tukevia toimintatapoja. Hallituskauden tavoitteet Hallitus- kauden hankkeet kärki- Digitalisoidaan julkiset palvelut Rakennetaan digitaalisen liiketoiminnan kasvuympäristö Sujuvoitetaan säädöksiä Otetaan käyttöön kokeilukulttuuri Parannetaan johtamista ja toimeenpanoa hankkeen tavoite Kärki- Toimintatavat uudistaen rakennetaan julkiset palvelut käyttäjälähtöisiksi ja ensisijaisesti digitaalisiksi, jotta julkisen talouden kannalta välttämätön tuottavuusloikka onnistuu. Kehittämisessä priorisoidaan palvelut, joissa tuottavuushyöty on suurin. Digitalisaatio on hallituksen läpileikkaava teema. Luodaan kaikkia julkisia palveluita koskevat digitalisoinnin periaatteet. Hallinnon sisäiset prosessit digitalisoidaan ja entiset prosessit puretaan. Tietoa kysytään vain kerran ja hyödynnetään monipuolisesti. Vahvistetaan kansalaisen oikeutta omiin tietoihin ja viranomaisen mahdollisuuksia käyttää tietoa. Toimen-piteet

5 Digitalisoinnin periaatteet
Kehitämme palvelut asiakaslähtöisesti. Poistamme turhan asioinnin. Rakennamme helppokäyttöisiä, esteettömiä ja turvallisia palveluita. Tuotamme asiakkaalle hyötyä mahdollisimman nopeasti. Palvelemme myös häiriötilanteissa. Pyydämme uutta tietoa vain kerran. Hyödynnämme jo olemassa olevia julkisia ja yksityisiä sähköisiä palveluita. Avaamme tiedon ja rajapinnat kaikille yrityksille ja kansalaisille. Nimeämme jokaiselle palvelulle ja sen toteutukselle omistajan. Tietovarantomme ovat julkisesti saatavilla maksutta, koneluettavissa muodossa ja avoimin käyttöehdoin Teemme asiakkaasta tyytyväisen Teemme palvelusta ilahduttavan käyttää Hanke ei ala ennen kuin omistaja tiedetään. Omistajuus tiedetään koko elinkaaren ajan Hankkeella ja sen tuottamalla palvelulla on aina oltava omistaja Hanke ei ala, ennen kuin hankkeeseen ja sen tuottamaan palveluun sitoutunut omistaja tiedetään Poi Asiakkaalle suunniteltu palvelu pitää olla saatavilla. Palvelut ovat tarpeen mukaan käytettävissä. Palveluiden pitää olla suunnitellusti käytettävissä. Palveluiden pitää olla sovitusti käytettävissä. Suunnitelman pitää olla sellainen, että palvelun tuottaja saatavuuteen voidaan sitoutua. Suunnittele palvelun saatavuus Palvelun tuottajan pitää sitoutua palvelun suunniteltuun saatavuuteen. Kyseenalaista kuin kolmivuotias Mikko Kangaspunta: Miten varmistetaan, että hanke ei ole oman viraston näkökulmasta katsottuna? Miten katsotaan koko julkisen hallinnon näkökulmasta Katsomme asiakastarvetta koko julkisen hallinnon näkökulmasta Sallimme kokeilun ja epäonnistumisen ja olemme valmiita ottamaan myös muita toimijoita mukaan Palveluiden skaalautuminen hallinnon sisällä Nasevat periaatteet Avoin sidosryhmätyö:

6 Kehitämme palvelut asiakaslähtöisesti.
Hyödyt Palvelut kehitetään kansalaisia, ei virkakoneistoa varten. Toimintatapamme uudistetaan tukemaan asiakaslähtöistä palvelukehitystä. Työkalut Palvelumuotoilu Sähköisten lomakkeiden sijaan teemme sähköisiä palveluita. Asiakas on palvelun suunnittelun keskiössä. Esimerkki Digitalisoinnin periaatteet -työkalupakki

7 Poistamme turhan asioinnin.
Hyödyt Kansalaisen asiointia suoraviivaistetaan ja tehdään sähköinen palvelu mahdolliseksi ja ensisijaiseksi. Työkalut Kartoitetaan ensin mitä palveluita virastomme kansalaiselle tarjoavat. Selvitämme ensin yhden asiakkaan tarinan hänen asioidessaan meillä ja sitten mietimme kuinka voisimme tehdä siitä sujuvamman. Tämän jälkeen selvitämme usean muun asiakkaan tarinan ja katsomme kuinka ne soveltuvat edelliseen. Toistamme prosessin muutamia kertoja kunnes suurin osa asioinnista on sujuvaa. Esimerkki Digitalisoinnin periaatteet -työkalupakki

8 Rakennamme helppokäyttöisiä, esteettömiä ja turvallisia palveluita.
Hyödyt Palveluita voidaan käyttää tietoturvallisesti eri laitteilla, huomioiden kansalaisten ja yritysten erityistarpeet. Työkalut Sähköiset palvelumme toimivat laitteesta riippumatta, sekä kännykällä että tabletilla voi käyttää palvelua, mikäli se on mielekästä. Olemme miettineet miten palvelu toimii jos asiakas estynyt, kuten esimerkiksi sokea tai kuuro. Tietoturvasta on huolehdittu ei pelkästään palvelua kehitettäessä, vaan myös vuotuisella tasolla. Palvelun tietoturvataso ei ole liian korkea tai matala. Esimerkki Digitalisoinnin periaatteet -työkalupakki

9 Tuotamme asiakkaalle hyötyä mahdollisimman nopeasti.
Hyödyt Selvitämme asiakkaalle arvokkaimmat ominaisuudet ja aloitamme palvelukehityksen niistä. Palvelusta saadaan nopeasti palautetta. Aikaa ja rahaa säästyy. Tekemällä ja kokeilemalla opimme. Työkalut Julkaisemme ensin sähköisen palvelun jossa on vain yhden asiakasryhmän tarina. Tähtäämme siihen, että olemme oppineet julkaisuprosessin kehityksestä tuotantoon saakka. Vasta sen jälkeen laajennamme palvelun toimintaa. Keräämme palvelun käyttäjiltä palautetta jokaisen laajennuksen yhteydessä. Olemme valmiit muuttamaan kehityksen suuntaa mikäli palautteesta käy ilmi ettemme tuota arvoa. Esimerkki Digitalisoinnin periaatteet -työkalupakki

10 Palvelemme myös häiriötilanteissa.
Hyödyt Varaudumme häiriö- ja poikkeustilanteisiin sekä viestimme tilanteesta selkeästi. Työkalut Sähköiset palvelut eivät ole aina käytettävissä, mutta osaamme tiedottaa asiakkaitamme siitä miten heidän tulee uudessa tilanteessa toimia. Sähköisen palvelun häiriöissä asiakkaat tietävät miten heidän tulee toimia. Esimerkki Digitalisoinnin periaatteet -työkalupakki

11 Pyydämme uutta tietoa vain kerran.
Hyödyt Hyödynnämme jo olemassa olevaa tietoa, mikä vähentää kansalaisen ja yrityksen palvelutarvetta. Työkalut Mikäli tarvitsemme sellaisia asiakkaan tietoja joita meillä ei vielä ole, emme kysy niitä uudelleen vaan käytämme hyödyksemme verkkotunnistusta ja haemme ne avointen rajapintojen kautta käyttöömme. Esimerkki Digitalisoinnin periaatteet -työkalupakki

12 Digitalisoinnin periaatteet
Hyödynnämme jo olemassa olevia julkisia ja yksityisiä sähköisiä palveluita. Hyödyt Ei keksitä pyörää uudestaan. Teemme kustannustehokkaampaa palvelukehittämistä. Käytämme muun muassa Kansallista Palveluarkkitehtuuria (KaPA). Varmistamme, että palvelumme on muiden hyödynnettävissä. Työkalut Selvitämme onko muualla samanlaisia sähköisiä palveluita kuin se jonka aiomme kehittää. Käytämme kehityksessä hyväksemme olemassa olevia palveluita, rajapintoja ja avointa lähdekoodia, edistääksemme yhteistä digitaalista pääomaamme. Esimerkki Digitalisoinnin periaatteet -työkalupakki

13 Avaamme tiedon ja rajapinnat kaikille yrityksille ja kansalaisille.
Hyödyt Lähtökohtaisesti avaamme tiedon ja rajapinnat julkisesti saataville, ellei tiedon saatavuutta ole syytä erikseen rajata. Mahdollistamme tiedon hyödyntämisen uudenlaisten palveluiden kehittämisessä. Työkalut Junat.net on palvelu joka kertoo junien lähtöaika-arviot ja peruutukset reaaliaikaisesti. Palvelu hyödyntää avointa rajapintaa saadakseen tiedon aikataulunäytölle, palvelun kehittäjä ei ole virasto vaan ulkopuolinen taho. Esimerkki Digitalisoinnin periaatteet -työkalupakki

14 Nimeämme jokaiselle palvelulle ja sen toteutukselle omistajan.
Hyödyt Jokaisella palvelulla on koko sen elinkaaren ajan nimetty omistaja, joka vastaa palvelun toiminnasta ja mahdollistaa vuoropuhelun eri tahojen välillä. Työkalut Palvelun omistaja on vastuussa palvelun jatkokehityksestä ja siitä kehityssuunnasta joka palvelulla tällä hetkellä on. Palveluita ei kehitetä toisistaan erillään, joten on tärkeää että niiden omistajat voivat saada helposti toisiinsa yhteyden. Esimerkki Digitalisoinnin periaatteet -työkalupakki

15 Aleksi Kopponen Erityisasiantuntija Puh Lisätieto:


Lataa ppt "Hallitusohjelman toimeenpano Kärkihanke: Digitalisoidaan julkiset palvelut Toimenpide 1: Luodaan kaikkia julkisia palveluita koskevat digitalisoinnin periaatteet."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google