Onnistunut palaveri = näkökulmia, ideoita, päätöksiä, osallistumista, sitoutumista, oppimista, tiedon välittämistä… Sari Toivakka, Kauhavan lukio 16.9.2018
Yhteisten asioiden äärellä Tilanteen hahmottaminen Tietämyksen rakentaminen Ajatusten suhteuttaminen muiden tietoihin Yhteisen ymmärryksen rakentaminen Näkökulmien luominen ja muuttaminen Luottamuksen synnyttäminen Suunnitteleminen Sopimusten ja päätösten teko Dokumentointi: muistio ja sen jakaminen Sari Toivakka, Kauhavan lukio 16.9.2018
Palaverityöskentely Asian tai asialistan muotoilu ja kokoaminen Ennen Asian tai asialistan muotoilu ja kokoaminen Palaverikutsu: sähköpostina tai asiakirjana Asioiden käsittelyyn valmistautuminen Palave-rissa Järjestäytyminen, tavoitteen määrittely Asialistan mukainen eteneminen: kussakin kohdassa aiheen esittely, keskustelu, analysointi ja ideointi, tuloksen muotoilu, vastuuhenkilöt ja aikarajat, jatkotyöskentely Päätösten tarkistaminen ja kirjaaminen Seuraavasta palaverista sopiminen Jälkeen Muistion kirjoittaminen ja jakelu Sovittujen asioiden toteutus ja seuranta Seuraavan palaverin valmistelu Sari Toivakka, Kauhavan lukio 16.9.2018
Erilaisia palavereja eri tarpeisiin Suunnittelupalaveri Esimerkiksi projektin alussa: tavoitteiden määrittely, projektiryhmän jäsenten tehtävät, ryhmän yhteistyöilmapiirin luominen, projektin toimintatavoista sopiminen, projektisuunnitelman laatimisen käynnistys, aikataulutus… Ongelmanratkaisupalaveri Ongelman analysointi, ratkaisuvaihtoehtojen keksiminen, parhaan ratkaisun valinta kriteerien perusteella, toimeenpanon suunnittelu Ideointipalaveri Ideariihi: tavoitteen määrittely, ideoiden keksiminen, ideoiden seulonta ja jatkokehittely, toteutuksen suunnittelu Tuplatiimi: ensin ideoidaan yksin, parin kanssa, esitellään kaikille Päätöksentekopalaveri Hyvin valmisteltuja asioita, joista tarvitaan ryhmäpäätös Sari Toivakka, Kauhavan lukio 16.9.2018
Esimerkki 1: työyhteisön viikkopalaveri Edellisen tapaamisen muistion kertaus Viikon tulevat tapahtumat (aikataulut, vastuuhenkilöt) Viikon teema: asiakaskeskeisyys (palautteiden kerääminen asiakkailta, palautus) Esimies koulutuksessa (ke ja to, sijaisjärjestelyt) Työnohjaus torstaina (aika, paikka, läsnäolo) Ensi viikon palaveriaika Sari Toivakka, Kauhavan lukio 16.9.2018
Vetäjän tehtäviä palaverissa Tilanteen valmistelu ja suunnittelu Kutsu tapaamiseen Keskustelun aloittaminen, etenemisestä huolehtiminen ja lopettaminen Vastuutehtävien jakaminen Ilmapiiristä huolehtiminen ja motivointi Tavoitteen suuntaiseen työskentelyyn ohjaaminen Ongelmatilanteiden ratkaiseminen Lopputuloksen muotoilu ja toteaminen, jatkotyöskentelyn varmistaminen, muistion varmistaminen, tiedottaminen asiaankuuluville tahoille Tiimin kehittäminen pitkäaikaisissa työryhmissä 16.9.2018 Sari Toivakka, Kauhavan lukio
Tehoton palaveri Aikavarkaat: puhelut, myöhästyjät, jaarittelu Epäselvät tavoitteet ja rönsyily Lepsu vetäjä Valtaerot, äänekkäiden sisäpiiri Henkilöristiriidat Takeltelu päätöksenteossa, juuttuminen pikkuasioihin Riittämättömät tiedot ja taidot päätösten tekemiseksi Huono valmistautuminen Huonot vuorovaikutustaidot Sari Toivakka, Kauhavan lukio 16.9.2018
Käytännön vinkkejä osallistujalle Tee muistiinpanoja pystyt pitämään mielessä tehtyjä ehdotuksia, keskustelun kulkua, yksityiskohtia sihteerin muistio tulee myöhemmin, mutta osa asioista pitää toteuttaa heti palaverin jälkeen Seuraa ajankäyttöä Osallistu: käytä erilaisia puheenvuoroja Pysy käsiteltävässä asiassa Rohkaise ja kannusta Sari Toivakka, Kauhavan lukio 16.9.2018
Hyvää vuorovaikutusosaamista: Tietää ja ymmärtää, mistä vuorovaikutus koostuu Osaa suunnitella, kontrolloida ja arvioida viestintäänsä On motivoitunut viestimään Osaa toimia suunnitelmallisesti ja tarkoituksenmukaisesti tilanteessa Ei ärhentele eikä isottele! Sari Toivakka, Kauhavan lukio 16.9.2018
a. Osallistumisen tavoitteellisuus Vie ryhmän toimintaa tavoitetta kohti Osoittaa verbaalisti ja nonverbaalisti yhteistyöhalukkuuttaan Rajaa ja mitoittaa puheenvuoronsa tavoitteen ja tilanteen mukaan Valitsee osallistumistapansa tarkoituksenmukaisesti ja joustavasti, esim. kysyy, kommentoi, tiivistää, arvioi, rohkaisee ja kyseenalaistaa Sari Toivakka, Kauhavan lukio 16.9.2018
b. Puheenvuorojen sisältö Valitsee puhumisensa sisällön perustellusti Tuo keskusteluun uusia aineksia ja syventää jo esitettyä Käyttää tilanteeseen sopivaa kieltä ja nonverbaalia ilmaisua Perustelee mielipiteensä ja väitteensä riittävästi, uskottavasti ja monipuolisesti Sari Toivakka, Kauhavan lukio 16.9.2018
c. Kuunteleminen Liittää omat puheenvuoronsa toisten puheenvuoroihin Havaitsee toisten viestinnästä, milloin on mahdollisuus tai oikea aika ottaa puheenvuoro Pyytää täsmennyksiä ja lisäperusteluja Tekee yhteenvetoja ja päätelmiä tarvittaessa Kommentoi, erittelee ja arvioi toisten mielipiteitä ja perusteluja Sari Toivakka, Kauhavan lukio 16.9.2018