Löydä tie tuloksellisuuteen oikean hinnoittelun avulla Hinnoitteluvalmennus yrityksille Timo Toivanen oivalluttaja, yrittäjä, yritysvalmentaja, toimitusjohtaja.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Advertisements

Arvonlisävero kirjanpidossa
Hinnoittelun perusteet
Tuotekehityksen ja kansainvälistymisen kautta laajemmat markkinat Samuli Vanhala
Innostavan esityksen muistavat kaikki. Ideasta käytäntöön NY 12h –leirin esitys2008.
Hinnoittelu ja kannattavuus matkailu- ja ravitsemisalalla
Arvonlisä-verotuksen perusasioita
Budjetointi.
… löytyykö markkinoita?
Rastor Oy, Itä- ja Pohjois-Suomen yksikkö
Asiakkuudet luovalla alalla
Kaupan näkökulma logistiikkaketjun toimivuuteen Ok Arinan marketkauppa Arto Mustonen.
YRITYKSEN PERUSTAMINEN
Toimintasuunnitelma.
Copyright © 2005 iprbox Oy Petri Rahja Iprbox Oy Omistatko sen mitä myyt?
Verkko-osuuskunnan ja toteuttajan yhteistyömallit sekä yhteistyön syventämisen mahdollisuudet Jukka Kapela

Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos
Arvonlisävero budjetoinnissa
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Toimintasuunnitelma.
11 Tavoite: tietää taloushallinnon roolin yrityksen toiminnassa Osaat kuvata esim. seuraavia asioita: – Yleisen l. ulkoisen laskentatoimen ja sisäisen.
Hinnoittelu- ja kannattavuus Talouden seuranta
Markkinoinnin kilpailukeinot Jakelu, vai Saatavuus ? Asiakaslähtöisyys. Vaikuttaako ajattelu toimintaan, ja vaikuttaako muutos ajat- telussa.
Liikeidean esittelyohje
Markkinoinnin perusteet
MAB3 prosenttilasku.
OEH ja todellinen tuote OEH ja tuotemielikuva ?
Investointi strategisena päätöksenä. ”PÖYTÄKIRJAOTE” Investointi on kannattava, Ei vaaranna yrityksen maksuvalmiutta ja Tukee yrityksen valitsemaa strategiaa.
Hinnoittelu- ja kannattavuus Talouden seuranta 1 Sisältö Johdanto kannattavaan yritystoimintaan Kustannukset Tuotehinnoittelu Kannattavuuslaskelmat Investoinnit/poistot.
Tuotehinnoittelu -Perustana yrityksen hinnoittelustrategia: asiakkaat ja kilpailijat huomioitava -Kustannukset tiedettävä riittävällä tarkkuudella -Sopii.
Organisaatioiden muutosvalmius nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä Organisaatioiden muutosvalmius nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä Arna.
KILPAILUMUODOT Kansantaloustieteen lähtökohta on täydellinen kilpailu. teoreettinen käsitteenä tärkeä Yritykset ovat tuotantoyksiköitä yhdistelevät tuotannontekijöitä.
Excel kaikille lyhyesti ja helposti
Yritystalouskurssi YTN ry Helsinki Miksi, mitä, miten  Miksi olette täällä? Tarpeet, toiveet,  Mitä haluatte tietää? Tuloslaskelma, tase,
HISTORIA Perustettu vuonna 1967
Yleiskatsaus sähköoptioiden hinnoitteluun
Kirjanpidon tilit 1/2 Liiketapahtumat kirjataan tileille
” Helsingin tapahtumia yhdessä applikaatiossa”
Kannattavuuden kiitorata
19 Yritys tavoittelee voittoa s
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
Toimintasuunnitelma.
Liiketoimintasuunnitelman esitys
22 Valtiontalous tarvitsee veroja s
Hinnoittelu- ja kannattavuus Talouden seuranta
Lean Canvas palveluiden suunnittelun ja kehittämisen apuvälineenä
Liiketoimintasuunnitelma
Prosenttilaskennan kertausta
NY Vuosi yrittäjänä Yrittäjyyttä ja työelämäoppeja käytännössä
YRITTÄMINEN s
KATEAJATTELU Esim. Kuinka paljon pitäisi saada myyntiä, jotta toiminta kannattaisi? Jos tuotteen myyntihintaa nostetaan, kuinka paljon tulos paranee? Kuinka.
”Hissipuhe” Esitysmateriaalin runko ja sallittu sivumäärä.
Liiketoimintasuunnitelma: Kold Reso Kult Oy
Tuotteen nimi Esityksen otsikko.
Arvonlisävero Välillinen vero
ARVONLISÄVERO Heli Kortesalmi.
TALOUDELLINEN NÄKÖKULMA YRITYKSEEN
Käsitteitä yrittäjyydestä
Outdoors Finland Keski-Suomi Hanke
Budjetointi.
Esimies - kannattavuuden mahdollistaja
Sisäinen laskentatoimi
Näin ostan mainostoimistopalveluja
Yrityskuva ja viestintä
Markkinoinnin perusteet
Esimies - kannattavuuden mahdollistaja
Visio tulevasta toiminnastamme…
Myyntikanavien… …kaivelua.
Yrityksen mainonta… … ja muu markkinointi
Tavoite: tietää taloushallinnon roolin yrityksen toiminnassa
Esityksen transkriptio:

Löydä tie tuloksellisuuteen oikean hinnoittelun avulla Hinnoitteluvalmennus yrityksille Timo Toivanen oivalluttaja, yrittäjä, yritysvalmentaja, toimitusjohtaja

Timo Toivanen, TT Valmennus Oy KTM, yrittäjyys ja pienyritysten johtaminen, laskentatoimi ja yritysjuridiikka Yritysvalmentajana yli 1 000 valmennustapahtuman kokemus Omistajayrittäjä, yksi työntekijä, tavoitteena kannattava kasvu. Yritys perustettu 1.1.2015. TT Teesit: Osaa asiasi, vuorovaikutus puree, intouta, rautalangoita ja oivalluta. Yhteystiedot: timo.toivanen@ttvalmennus.fi fi.linkedin.com/in/titoivanen ttvalmennus.fi Twitter: @ttoivalluttaja Hinnoittelu - Timo Toivanen

Illan päätteeksi käsiteltävät kysymykset Mitkä olivat valmennuksen tärkeimmät opit? Mitä valmennuksen asioista pystyt hyödyntämään omassa yrityksessäsi/työssäsi? Hinnoittelu - Timo Toivanen

Sisältö Pohjustus Hinnoittelu ja sen merkitys liiketoiminnalle Hinnoittelumenetelmiä Hinnoittelustrategia Hinnoittelu - Timo Toivanen

Pohjustus

Kannattavuuden käsitteitä Tuloslaskelma Liikevaihto Katetuotto / myyntikate Poistot Tulos / voitto Hinnoittelu - Timo Toivanen

Yrityksen talouden toiminnan terveyskolmio Maksuvalmius Vakavaraisuus Kannattavuus Hinnoittelu - Timo Toivanen

Yrityksen laskentatoimen tuottama tieto Sisäinen laskentatoimi Ulkoinen laskentatoimi Johto ja muut päätöksentekijät Budjetit Kustannuslaskelmat Hinnoittelulaskelmat Investointilaskelmat Ennusteet Ulkoiset sidosryhmät Tuloslaskelma Tase Rahoituslaskelma Veroilmoitus Hinnoittelu - Timo Toivanen

Hinnoittelu ja sen merkitys liiketoiminnalle

Hinta kilpailukeinona Tuotteen arvon mittari ja muodostaja Kilpailuun vaikuttava tekijä Kannattavuuteen vaikuttava tekijä Tuotteen asemointiin vaikuttava tekijä Hintapäätökset perustuvat liikeideassa määriteltyyn ansaintamalliin, visioon ja strategiaan. Hinnoittelu - Timo Toivanen

Hinnoitteluun vaikuttavia tekijöitä Markkinat ostajamäärä hintaherkkyys Kysyntä Tarjonta Kilpailu määrä hintataso Tuotteen hinta Kohderyhmä ostovoima, ostotavat arvostukset Toiminnan tavoitteet asiakastyytyväisyys myynti, voitto Tuotteen ominaisuudet erilaisuus hyödyt Kustannukset välittömät/muuttuvat välilliset/kiinteät Julkinen valta verot, maksut hintasääntely Hinnoittelu - Timo Toivanen

Hinnoittelualue Hinnoittelu - Timo Toivanen

Arvonlisäveron muodostuminen Arvonlisävero lasketaan verottomasta hinnasta, joka on perusarvo eli veron peruste 100 %. Veron suuruus on pääsääntöisesti 24 %. veroton hinta 100 % alv 24 % verollinen hinta = 124% verottomasta hinnasta Hinnoittelu - Timo Toivanen

Arvonlisäveron laskeminen verollinen hinta • 0,24 alv = veroton hinta • 0,24 tai 1,24 verollinen hinta = veroton hinta • 1,24 verollinen hinta veroton hinta = 1,24 Hinnoittelu - Timo Toivanen

Arvonlisävero hinnoittelussa Ensin määritetään tuotteelle tavoiteltu veroton myyntihinta Tämän jälkeen lisätään siihen arvonlisävero Kuluttajakaupassa vielä viimeisenä tarkastellaan onko lopullinen verollinen myyntihinta ns. houkutteleva ja järkevän näköinen Hinnoittelu - Timo Toivanen

hinnoittelumenetelmiä

Hinnoittelumenetelmien jaottelua Kustannusperusteiset menetelmät Esim. katetuottohinnoittelu Markkina- tai kilpailuperusteiset menetelmät Esim. kilpailijoiden hintojen jäljittely Asiakasperusteiset menetelmät Esim. asiakkaan arvoperusteinen hinnoittelu Hinnoittelu - Timo Toivanen

Katetuottohinnoittelu Tuotteen muuttuvat kustannukset + Katetuottotavoite = Veroton myyntihinta + ALV = Verollinen myyntihinta Hinnoittelu - Timo Toivanen

Katetuottohinnoittelu, esimerkki Määritetään tuotteelle ensin katetuottotavoite eli haluttu kateprosentti (myyntikate), jonka jälkeen lasketaan tuotteen myyntihinta seuraavalla kaavalla Esimerkki: Palvelutuotteen tavoiteltu myyntikate on 60 % ja sen muuttuva kustannus (tuottamisen henkilöstökulu) on 30,00 € Tuotteen verottomaksi myyntihinnaksi muodostuu 75,00 €. Hinnoittelu - Timo Toivanen

Hinnoittelukerroin Tuotteelle määritetään ensin katetuottotavoite  lasketaan hinnoittelukerroin Myyntihinta = ostohinta x hinnoittelukerroin Esim. KTP 60 % ja muuttuva kustannus 30,00 € Hinnoittelukerroin: → Veroton myyntihinta: 30,00 € · 2,5 = 75,00 € Hinnoittelu - Timo Toivanen

Palvelujen hinnoittelumenetelmiä Aikaperusteinen tai resurssin käyttöön perustuva esim. personal trainer, konsultointi tai lakiasiainhoito Urakka- ja suoriteperusteinen hinnoittelu esim. talon rakentaminen Palvelutasohinnoittelu asiakas maksaa valitsemansa palvelutason mukaan Ominaisuus- tai liitännäishinnoittelu esim. vakuutukset, ohjelmistot tai liikuntapalvelut Kysyntäperustainen kapasiteettihinnoittelu Esim. tiettyyn kellonaikaan edullisemmat hinnat Hinnoittelu - Timo Toivanen

Uudempia hinnoittelumalleja Taloudellisen hyödyn malli Pyritään arvioimaan asiakkaan saama hyöty (usein rahallinen) ja hinnoittelemaan sen mukaan. Tulonjakomalli Palvelun tuotanto- tai jakeluketjussa jaetaan loppuasiakkaalta saatava hinta ketjun toimijoiden kesken (esim. prosenttiosuuksina) Freemium-hinnoittelu Annetaan asiakkaalle ilmainen palvelu ja otetaan hintaa lisäpalveluista, esim. mobiilipelit tai mobiilisovellukset Hinnoittelu - Timo Toivanen

Kysymyksiä hinnoittelumenetelmistä Mikä on paras hinnoittelumenetelmä? Kannattaako yrityksen aina pyrkiä maksimoimaan oma katteensa tuotteita hinnoiteltaessa? Kannattaako kilpailijoiden hinnoittelua seurata vai onko järkevämpää keskittyä omaan tekemiseen? Hinnoittelu - Timo Toivanen

Tuotekehityksen pohjalta muodostetun uuden tuotteen hinnoittelu Miten suunnittelun ja jatkokehityksen aiheuttamat kustannukset huomioidaan myytävän tuotteen hinnassa? mm. prototyyppien ja demojen valmistus ja tuottaminen Kaupallistamisesta aiheutuvat kustannukset Tuotteen tuottamisen aiheuttama työkustannus Työkustannusten ymmärtäminen ja laskeminen Materiaalit Kaikki muut aiheutuneet kustannukset Mitä ikinä ne voivatkaan olla? Minkälainen kate pitäisi saada? Miten suojataan (IPR)? Patentoidaanko? Mikä on patentin arvo? Hinnoittelu - Timo Toivanen

Kolme tärkeintä hinnoittelussa huomioitavaa näkökulmaa Asiakkaat Kustannukset Kilpailijat Hinnoittelu - Timo Toivanen

Hinnoittelustrategia

Hinnoittelustrategia lyhyesti kysymyksinä Mikä on hinnoittelun merkitys liiketoiminnallemme? Miten hinnoitellaan? Mitä huomioidaan? Kuka on vastuussa? Miten erottaudumme? Minkälaisen mielikuvan haluamme muodostaa yrityksestämme ja tuotteistamme? Hinnoittelu - Timo Toivanen

Hinnoittelustrategiaan vaikuttavia menetelmiä ja valintoja Elinkaarihinnoittelu Psykologinen hinnoittelu Alhaisin hinta vs. korkein hinta Esim. suurtuotannon edut tai hetkellinen ns. kermankuorinta Verkostojen hinnoittelu Vakiotuote vs. täysin omaleimainen/räätälöity tuote Hintadifferointi Esim. asiakkaan ostokyvyn, maantieteellisen alueen tai kausivaihtelun mukaan Sopimushinnat Esim. SaaS-hinnoittelu Laadun variointi Palvelutasot Laatutasot Vaikuttaminen markkinaan Markkinaosuuden kasvattaminen Kilpailijoiden markkinoille tulemisen estäminen Alennusjärjestelmä ja -politiikka Maksuehdot Hinnan esittäminen ja viestintä Hinnoittelu - Timo Toivanen

Alennukset Missä tilanteissa alennusta kannattaa antaa? Kuinka paljon alennusta kannattaa antaa? Kuka päättää alennuksista? Hinnoittelu - Timo Toivanen

Kysymyksiä hinnoittelustrategiasta Mitä asioita hinnoittelustrategiassa tulisi huomioida? Milloin asiakkaalle kannattaa antaa alennusta? Hinnoittelu - Timo Toivanen

Kehittämisideat Laadi itsellesi tai yrityksellesi selkeä hinnoittelustrategia. Esim. Hinnoittelustrategiaan vaikuttavia menetelmiä ja valintoja –diassa mainitut asiat huomioiden. Hinnoittelun perusteet - kouluttajan nimi

Loppupohdinnat Mitkä olivat valmennuksen tärkeimmät opit? Mitä valmennuksen asioista pystyt hyödyntämään omassa yrityksessäsi/työssäsi? Hinnoittelu - Timo Toivanen

Verkostot ovat yrittäjälle mittaamattoman tärkeitä. Verkostoidun mielelläni kanssasi LinkedInissä. Jos lähetät verkostoitumiskutsun, mainitsethan kutsussa päivämäärän ja tapahtuman nimen. Jos olit tyytyväinen esitykseni antiin, käythän kannattamassa mieleistäsi osaamistani (Skills & Endorsement / LinkedIn). Jos joku valmennuksen asioista jäi vielä askarruttamaan, lähetä ihmeessä kysymyksesi/kommenttisi sähköpostilla osoitteeseeni: timo.toivanen@ttvalmennus.fi Mainitsethan viestisi otsikossa tapahtuman nimen ja päivämäärän. Hinnoittelu - Timo Toivanen

Onnea ja menestystä! Kiitos.