Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Outdoors Finland Keski-Suomi Hanke

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Outdoors Finland Keski-Suomi Hanke"— Esityksen transkriptio:

1 Outdoors Finland Keski-Suomi Hanke
Hinnoittelu Erica Svärd

2 Hinnoittelu Miten ansaita aktiviteettimatkailulla

3 Tavoite Osana Outdoors Finland Keski-Suomi –hanketta on hinnoittelu
Tämän iltapäivän tavoite on käydä läpi hinnoitteluun liittyviä perusasioita ja kytkeä ne jokaisen oman organisaation toimintaan Keskustella ja jakaa ajatuksia toisen saman alan organisaation kanssa oman organisaation kustannusrakenteesta ja hinnoitteluperiaatteista

4 Sisältö Hinnoittelu osana palvelujen kehittämistä Kustannuskäsitteitä
Katetuottolaskenta Katelaskennan sovelluksia Hinnoittelussa huomioitavia asioita

5 Hinnoittelu osana palvelujen kehittämistä
Erica Svärd

6 Hinnoittelu osana palvelujen kehittämistä
Palvelujen oikea hinnoittelu tärkeä Hinta on korvaus tuotetusta palvelusta ja se vaikuttaa suoraan palvelutuotteen kannattavuuteen Hinnoittelun muutos vaikuttaa käyttökatteeseen enemmän kuin kiinteiden kulujen pienentäminen tai volyymin muutos Yrityksen on seurattava jatkuvasti markkinoita ja arvioitava omaa toimintaansa että tuotteidensa ja palvelujensa hintaa kilpailijoiden ja korvaavien tuotteiden / palveluiden hintoihin Esityksen nimi, Tekijä

7 Hinnoittelu osana palvelujen kehittämistä
Minkä verran asiakkaalta tulisi saada Kustannusten kattaminen Voiton saavuttaminen Toiminnan kehittäminen Kannattavuuden lähtökohta kaikissa hinnoittelulogiikoissa on Kustannukset ja tuotot ovat vähintään tasapainossa

8 Palvelutuotteen hinnoittelu
Mistä erilaisissa palveluissa maksetaan Asiakkaan saama palvelu Henkilöstöpalveluosio Paljonko asiakas saa palvelun hinnassa suoraa henkilöpalvelua Aineosio Paljonko asiakas saa palvelun hinnassa ainetta ja tavaraa Järjestelmäosio Paljonko asiakkaan maksamasta hinnasta menee palvelunjärjestäjän ylläpitoon? Puitteiden, välineiden, järjestelmien ja järjestelmää palvelevan henkilöstön kustannukset Esityksen nimi, Tekijä

9 Palvelutuotteen hinnoittelu
Oheisessa kuvassa on verrattu erilaisia palveluja toisiinsa sen mukaan, mitä asiakas saa kun hän maksaa palvelusta Kuinka paljon prosenteissa hän saa hinnasta tavaran tai aineen muodossa Kuinka paljon suorana henkilöpalveluna Kuinka paljon palvelujärjestelmään sisäänrakennettuna Esityksen nimi, Tekijä

10 Palvelutuotteen hinnoittelu
Luvut ovat suuntaa-antavia koko alan kannalta Järjestelmäosio on kuvassa ymmärretty laajasti eli siihen kuuluvat puitteet, työvälineet ja myös sen henkilöstöosan tai niiden henkilöiden kustannukset jotka eivät ole suorassa kontaktissa asiakkaisiin Esityksen nimi, Tekijä

11 Palvelutuotteen hinnoittelu
Lapsenvahti 100 % Esityksen nimi, Tekijä

12 Palvelutuotteen hinnoittelu
Kampaamo 70 % 10 % 20 % Esityksen nimi, Tekijä

13 Palvelutuotteen hinnoittelu
Asianajotoimisto 55 % 45 % Esityksen nimi, Tekijä

14 Palvelutuotteen hinnoittelu
Sairaala 17 % 51 % 32 % Esityksen nimi, Tekijä

15 Palvelutuotteen hinnoittelu
Hampurilaisravintola 30 % 40 % 30 % Esityksen nimi, Tekijä

16 Palvelutuotteen hinnoittelu
Lomamatka 15 % 40 % 45 % Esityksen nimi, Tekijä

17 Palvelutuotteen hinnoittelu
Laivayhtiö 30 % 40 % 30 % Lippu +laivalla käytetty raha Esityksen nimi, Tekijä

18 Palvelutuotteen hinnoittelu
Lentoyhtiö 7 % 25 % 25 % 68 % Esityksen nimi, Tekijä

19 Palvelutuotteen hinnoittelu
Pankki ( yksityisasiakkat) 22020 20 % 80 % Esityksen nimi, Tekijä

20 Kustannuskäsitteitä Erica Svärd

21 Kustannuskäsitteitä Tuotteiden kannattavuustarkasteluun liittyvät kustannuskäsitteet Tuotteiden kannattavuustarkastelussa tuottojen rinnalla kustannuksilla on merkittävä vaikutus Kustannukset ovat eri tyyppisiä Kustannukset voidaan jakaa karkeasti kiinteisiin ja muuttuviin Esityksen nimi, Tekijä

22 Kustannuskäsitteitä Kiinteät kustannukset
On ominaista että kustannukset säilyvät samansuuruisina myynnin tai tuotannon määrän kasvaessa, eli eivät ole volyymiriippuvaisia Kiinteitä kustannuksia ovat kiinteät ja hitaasti muuttuvat kustannuserät ( vuokrat, kiinteät palkat, vakuutusmaksut) Esityksen nimi, Tekijä

23 Kustannuskäsitteitä Muuttuvat kustannukset
Ovat sidoksissa myynnin tai tuotannon määrään Niiden määrä muuttuu myynnin määrän mukaan Muuttuvien kustannuksia ovat kustannuserät jotka aina muuttuvat toiminta-asteen muuttuessa Tällaisia ovat esim. Raaka-ainekustannukset, polttoaine ja muuttuvat palkat Esityksen nimi, Tekijä

24 Kustannuskäsitteitä Välilliset kustannukset
Ovat yrityksen toimintaan liittyviä yleiskustannuksia ja niiden kohdistaminen yksittäisille suoritteille ja tuotteelle aiheuttaa ongelmia Kustannusten kohdistamiseksi joudutaan päättämään kohdistamisperuste, jota käytetään laskettaessa yksittäisille tuotteille kohdistettavat välilliset kustannukset Kohdistamisperusteena voidaan käyttää kustannuspaikkoja tai toimintoja Esityksen nimi, Tekijä

25 Kustannuskäsitteitä Välittömät kustannukset
Ovat sellaisia kustannuksia jotka voidaan kohdentaa tarkasteltavalle suoritteelle Välittömät kustannukset ovat riippuvaisia suoritteiden määrästä ja ovat sen vuoksi luonteeltaan muuttuvia kustannuksia Esityksen nimi, Tekijä

26 Kustannuskäsitteitä Erilliskustannukset
Ovat kustannuseriä, jotka voidaan kohdistaa suoraan yksittäiselle tuotteelle Jos tuote karsitaan valikoimista niin sille kohdentuvia erilliskustannuksia ei synny Esityksen nimi, Tekijä

27 Kustannuskäsitteitä Yhteiskustannukset
Aiheutuvat tarkasteltavien laskentakohteiden yhteisesti aiheuttamista kustannuksista Yhteiskustannukset eivät poistu vaikka yksittäinen tuote poistettaisiin yrityksen valikoimista Yleisesti yhteiskustannuksia ovat sellaiset kustannukset, jotka eivät ole riippuvaisia toiminta-asteesta eli todellisesta tuotannon ja myynnin määrästä tarkasteltavalla ajanjaksolla Esityksen nimi, Tekijä

28 Katelaskenta Erica Svärd

29 Katetuottolaskenta Jokaisesta tuotteesta saadaan myyntitulo
Vaatii panostuksen hankinta- ja valmistuskustannukset Muuttuvat kustannukset Kun tuotoista vähennetään muuttuvat kustannukset Saadaan katetuotto Katetuoton tulee kattaa kiinteät kustannukset Yli jäävä osa on voittoa

30 Katetuottolaskelma Katetuottolaskennan mukainen tuloslaskelma: Tuotot
Muuttuvat kustannukset = Katetuotto - Kiinteät kustannukset = Tulos Katetuotto vastaa käsitteenä myyntikatetta Katetuotto lasketaan yleensä myös prosentteina

31 Katetuottolaskelmiin perustuvat hinnoittelulaskelmat
Tuotteen / Palvelun muuttuvat kustannukset + Katetuottotavoite ( katetarve) = Myyntihinta ( ilman arvonlisäveroa) + Arvonlisävero = Verollinen myyntihinta Katetuottohinnoittelussa lähdetään siitä, että tuotteen/palvelun hinta kattaa kaikki siihen liittyvät muuttuvat kustannukset Siten tuotteen hinnan lyhyen aikavälin alarajana ovat muuttuvat kustannukset

32 Katelaskennan sovelluksia
Hinnoittelu Erica Svärd

33 Tulostekijöiden muutosten vaikutukset
Katetuottolaskennan hyväksikäyttö tulossuunnittelussa tarkoittaa analyysiä, jossa selvitetään eri tulostekijöiden muutosten vaikutuksia yrityksen kannattavuuteen Yrityksen tulokseen voidaan vaikuttaa: Myynnin määrä Myyntihinta Muuttuvat kustannukset Kiinteät kustannukset Myyntijakauma eli erikatteiset tuotteet Esityksen nimi, Tekijä

34 Katelaskennan sovelluksia
Jos kustannuksissa tapahtuu muutoksia Kannattavuus on säilytettävä Myynnin on kasvettava Esityksen nimi, Tekijä

35 Katelaskennan sovelluksia
Kiinteissä kustannuksissa muutoksia: Saadaan etukäteistietoa Järjestöiltä Alan lehdistä Ennusteista Tavarantoimittajilta Asiakkailta Kiinteiden kustannukset voidaan laskea euromääräisinä ennakoimalla tulevat hintojen kohoamiset Esityksen nimi, Tekijä

36 Tulostekijöiden muutosten vaikutukset
Myynnin määrän muutos Kun myynnin määrä muuttuu, arvonlisävero, muuttuvat kustannukset ja myyntikate euroina muuttuvat samassa suhteessa Myynnin määrän kasvu lisää käyttökate euroja ja käyttökateprosenttia, varmuusväliä, katesuhdetta ja tulosta Myynnin määrän muutos ei vaikuta myyntikateprosenttiin eikä kriittiseen liikevaihtoon Esityksen nimi, Tekijä

37 Tulostekijöiden muutosten vaikutukset
Myyntihintojen muutos Myyntihinnan muuttuessa arvonlisävero muuttuu samassa suhteessa Myyntihintojen muutoksella on vaikutusta kaikkiin katetuottolaskennan tunnuslukuihin Hinnan korotus tarkoittaa että myyntikate euroina kasvaa samalla euromäärällä kuin liikevaihto Hintojen korotus näkyy suoraan tuloksessa, koska muuttuvat ja kiinteät kustannukset eivät muutu Esityksen nimi, Tekijä

38 Tulostekijöiden muutosten vaikutukset
Muuttuvien kustannusten muutokset Muuttuvien kustannusten muutos vaikuttaa kaikkiin tunnuslukuihin Jos muuttuvat kustannukset nousevat, niin myyntikate pienenee vastaavalla euromäärällä ja kaikki tunnusluvut huononevat Esityksen nimi, Tekijä

39 Tulostekijöiden muutosten vaikutukset
Kiinteiden kustannusten muutos Kiinteiden kustannusten muutos ei vaikuta tuloslaskelman eriin ennen kiinteitä kustannuksia Kiinteiden kustannusten nousulla on kuitenkin merkitystä muihin katetuottolaskennan tunnuslukuihin Arvonlisävero ei muutu ja myyntikate euroina sekä prosentteina säilyy samana Esityksen nimi, Tekijä

40 Tulostekijöiden muutosten vaikutukset
Myyntijakauman muutos Myyntijakaumalla tarkoitetaan tuoteryhmien prosentuaalista osuutta liikevaihdosta Eri tuoteryhmillä ja saman tuoteryhmän sisällä eri tuotteilla voi olla erilaiset katetuotto >> tarkoittaa että myynnin rakenteen muutos on yksi tulosentekijä Muutos vaikuttaa tunnuslukuihin Esityksen nimi, Tekijä

41 Katetuottolaskennan tunnusluvut
Katetuottolaskennan tunnuslukujen kautta saadaan selkeä kokonaisnäkemys kannattavuudesta ja sen edellytyksistä Tunnuslukuja laskettaessa perusarvoksi valitaan liikevaihto, jota merkitään 100 %:lla Esityksen nimi, Tekijä

42 Katetuottolaskennan tunnusluvut
Myyntikateprosentti Myyntikateprosentti kertoo kuinka monta prosenttia euromääräisesti myyntikate on liikevaihdosta Tunnusluku kertoo kuinka suuri prosentuaalinen osuus liikevaihdosta jää muuttuvien kustannusten jälkeen kattamaan kiinteitä kustannuksia ja tuottamaan tulosta Myyntikate-% = 100 x myyntikate Liikevaihto Esityksen nimi, Tekijä

43 Katetuottolaskennan tunnusluvut
Käyttökateprosentti Käyttökate kertoo kuinka paljon euromääräisesti käyttökate on liikevaihdosta Käyttökatteella katetaan Poistot Korot Välittömät verot Omistajille jaettava voitto Käyttökateprosentti osoittaa, montako prosenttia liikevaihdosta jää näiden rahaerien kattamiseen Esityksen nimi, Tekijä

44 Katetuottolaskennan tunnusluvut
Käyttökate- % 100 x käyttökate Liikevaihto Esityksen nimi, Tekijä

45 Katetuottolaskennan tunnusluvut
Kriittinen liikevaihto Kriittinen liikevaihto tarkoittaa liikevaihtoa, jolla kustannukset saadaan katetuksi mutta tulos on nolla Liikevaihto on sama kuin kiinteät ja muuttuvat kustannukset yhteensä Voidaan ajatella myös niin että myyntikate on yhtä kuin kiinteät kustannukset Kriittinen liikevaihto = 100 x kiinteät ustannukset Myyntikateprosentti Esityksen nimi, Tekijä

46 Katetuottolaskennan tunnusluvut
Kriittinen liikevaihto voidaan laskea myös niin, että laskelmaan otetaan kiinteiden kustannusten lisäksi käyttökatteen jälkeiset erät ( poistot ja korot) kriittinen liikevaihto = 100 x kiinteät kust. + poist+korot Myyntikateprosentti Esityksen nimi, Tekijä

47 Katetuottolaskennan tunnusluvut
Varmuusväli eli varmuusmarginaali Varmuusväli muodostuu nykyisen liikevaihdon ja kriittisen liikevaihdon erotuksesta Erotus voi olla plus- tai miinusmerkkinen Varmuusväli muodostaa pelivaran Varmuusväli = toteutunut liikevaihto – kriittinen liikevaihto Esityksen nimi, Tekijä

48 Katetuottolaskennan tunnusluvut
Varmuusväliprosentti Kertoo kuinka monta prosenttia varmuusväli on liikevaihdosta Varmuusväliprosentti voi olla plus- tai miinusmerkkinen Plusmerkkinen osoittaa kuinka monta prosenttia liikevaihto voi laskea ennen kuin päädytään kriittisen pisteen liikevaihtoon Miinusmerkkinen osoittaa kuinka monta prosenttia liikevaihdon on noustava, jotta päästään kriittisen liikevaihdon tasolle Esityksen nimi, Tekijä

49 Katetuottolaskennan tunnusluvut
Varmuusväli- % = 100 x varmuusväli Liikevaihto Katesuhde Katesuhde osoittaa myyntikatteen ja kiinteiden kustannusten suhteen Katesuhde = Myyntikate Kiinteät kust. (+ poistot+korot) Kun katesuhde on yli yhden, yritys tuottaa voittoa Esityksen nimi, Tekijä

50 Arvonlisävero Arvonlisäveron laskeminen verottomasta hinnasta
Kaava: veroton hinta x verokanta Jos veroton hinta on 25 eur 25 euroa x 24 % = 25 euroa x 0,24 = 6 euroa (veron määrä) Esityksen nimi, Tekijä

51 Arvonlisävero Verollisen hinnan laskeminen verottomasta hinnasta
Kaava: veroton hinta x (verokanta %) Jos veroton hinta on 25 eur ja verokanta 24 %. Lasketaan verollinen hinta 25 eur x (24 % %) 25 eur x 124 25 eur x 1,24 = 31,00 Esityksen nimi, Tekijä

52 Arvonlisävero Verottoman hinnan laskeminen verollisesta hinnasta
Kaava: verollinen hinta /( verokanta+ 100 %) Jos verollinen hinta on 31 eur ja verokanta 24 % 31 eur/ ( ) 31 / 124 31/1,24 = 25 eur Esityksen nimi, Tekijä

53 Arvonlisävero Arvonlisäveron laskeminen verollisesta hinnasta
Kaava: verollinen hinta- (verollinen hinta/verokanta %) Verollinen hinta on 31 ja verokanta 24 % 31 – (31/(24 % %)) 31 – (31/1,24) 31 – 25 = 6 Esityksen nimi, Tekijä

54 hinnoittelukerroin Hinnoittelukerroin kertoo, kuinka monta kertaa myyntihinta on suurempi kuin hankintahinta tai ainekäyttö Jos hankintahinnaltaan 20 euroa maksavalle tuotteelle halutaan 60 %:n katetuotto, saadaan myyntihinta laskelmasta 2,5 x 20 = 50 Lopullista hintaa päätettäessä on lisättävä arvonlisävero Esityksen nimi, Tekijä

55 Hinnoittelussa huomioitavia asioita
Erica Svärd

56 Hinnoittelussa huomioitavia asioita
Laskutettavan työajan selvittäminen Palkkatason asettaminen Vuositason kiinteiden kulujen selvittäminen Vieraan pääoman kustannukset Poistojen huomioiminen Voittotavoite

57 Tuntihinnan yksinkertainen laskusääntö
Jos yrityksellä ei oel konekantaa eli myydään pelkkää työpanosta on arvonlisäverollinen veloitushinta 3 x työntekijän tuntipalkka Jos yrityksellä on konekantaa ja työkaluja ja työhön kuluu tarvikkeita on arvonlisäverollinen veloitustuntihinta 4 x työntekijän tuntipalkka

58 Hinnoittelussa huomioitavia asioita
Todellisen työajan selvittäminen Tuntihintaa laskettaessa suurimmat virheet tehdään laskutuksen oikeuttavan työn arvioinnissa Suomalainen 8 tunnin työpäivää tekevän työntekijän todellinen työssäoloaika on 1750 tuntia, mutta palkkaa hänelle maksetaan 2150 tunnilta Työssäoloaika on noin 70 % Laskennan pohjana on käytettävä laskutettavia tunteja Laskutettavilla tunneilla on katettava yritystoiminnan kustannukset ja saatava yrittäjälle palkka

59 Hinnoittelussa huomioitavia seikkoja
Palkkatason asettaminen Yrittäjän palkka Vuositason kiinteiden kulujen selvittäminen Korkokulujen selvittäminen Poistojen selvittäminen Voittotavoitteen määrittäminen Katetarve kun on ottanut kaikki tarpeelliset asiat huomioon saat katetarpeesi eli sen summan joka on yrittämisellä hankittava pysyäksesi tavoitteissasi

60 Hinnoittelussa huomioitavia seikkoja
Kaikki kustannukset pystyttävä kattamaan tuotteesta saatavilla tuotoilla Kustannuksista helposti unohtuvat Palkkojen sivukulut Yrittäjän omat sosiaaliturvakustannukset

61 Matkailutuotteen hinnoittelun erityispiirteitä
Matkailutuotteen kulku palveluntuottajalta menee tyypillisesti ainakin kahden jakeluportaan kautta Hankkivat asiakkuuksia Markkinoivat kohdetta ja sen tarjontaa

62 Pohdittavia Pohtikaa ryhmissä millä tavalla olet miettinyt oman kustannusrakenteen hinnoittelun näkökulmasta Millaisia menetelmiä käytät hinnoittelussa Miten määrittelet yrittäjäpalkan Miten hyödynnät omaa verkostoa esim. Voiko verkostossa olla esim. Yhteisiä varastoja tai muuta mistä voisitte jakaa kustannuksia Mikä on haastavinta oman organisaatiosi kohdalla hinnoittelussa


Lataa ppt "Outdoors Finland Keski-Suomi Hanke"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google