Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Outdoors Finland Keski-Suomi Hanke
Hinnoittelu Erica Svärd
2
Hinnoittelu Miten ansaita aktiviteettimatkailulla
3
Tavoite Osana Outdoors Finland Keski-Suomi –hanketta on hinnoittelu
Tämän iltapäivän tavoite on käydä läpi hinnoitteluun liittyviä perusasioita ja kytkeä ne jokaisen oman organisaation toimintaan Keskustella ja jakaa ajatuksia toisen saman alan organisaation kanssa oman organisaation kustannusrakenteesta ja hinnoitteluperiaatteista
4
Sisältö Hinnoittelu osana palvelujen kehittämistä Kustannuskäsitteitä
Katetuottolaskenta Katelaskennan sovelluksia Hinnoittelussa huomioitavia asioita
5
Hinnoittelu osana palvelujen kehittämistä
Erica Svärd
6
Hinnoittelu osana palvelujen kehittämistä
Palvelujen oikea hinnoittelu tärkeä Hinta on korvaus tuotetusta palvelusta ja se vaikuttaa suoraan palvelutuotteen kannattavuuteen Hinnoittelun muutos vaikuttaa käyttökatteeseen enemmän kuin kiinteiden kulujen pienentäminen tai volyymin muutos Yrityksen on seurattava jatkuvasti markkinoita ja arvioitava omaa toimintaansa että tuotteidensa ja palvelujensa hintaa kilpailijoiden ja korvaavien tuotteiden / palveluiden hintoihin Esityksen nimi, Tekijä
7
Hinnoittelu osana palvelujen kehittämistä
Minkä verran asiakkaalta tulisi saada Kustannusten kattaminen Voiton saavuttaminen Toiminnan kehittäminen Kannattavuuden lähtökohta kaikissa hinnoittelulogiikoissa on Kustannukset ja tuotot ovat vähintään tasapainossa
8
Palvelutuotteen hinnoittelu
Mistä erilaisissa palveluissa maksetaan Asiakkaan saama palvelu Henkilöstöpalveluosio Paljonko asiakas saa palvelun hinnassa suoraa henkilöpalvelua Aineosio Paljonko asiakas saa palvelun hinnassa ainetta ja tavaraa Järjestelmäosio Paljonko asiakkaan maksamasta hinnasta menee palvelunjärjestäjän ylläpitoon? Puitteiden, välineiden, järjestelmien ja järjestelmää palvelevan henkilöstön kustannukset Esityksen nimi, Tekijä
9
Palvelutuotteen hinnoittelu
Oheisessa kuvassa on verrattu erilaisia palveluja toisiinsa sen mukaan, mitä asiakas saa kun hän maksaa palvelusta Kuinka paljon prosenteissa hän saa hinnasta tavaran tai aineen muodossa Kuinka paljon suorana henkilöpalveluna Kuinka paljon palvelujärjestelmään sisäänrakennettuna Esityksen nimi, Tekijä
10
Palvelutuotteen hinnoittelu
Luvut ovat suuntaa-antavia koko alan kannalta Järjestelmäosio on kuvassa ymmärretty laajasti eli siihen kuuluvat puitteet, työvälineet ja myös sen henkilöstöosan tai niiden henkilöiden kustannukset jotka eivät ole suorassa kontaktissa asiakkaisiin Esityksen nimi, Tekijä
11
Palvelutuotteen hinnoittelu
Lapsenvahti 100 % Esityksen nimi, Tekijä
12
Palvelutuotteen hinnoittelu
Kampaamo 70 % 10 % 20 % Esityksen nimi, Tekijä
13
Palvelutuotteen hinnoittelu
Asianajotoimisto 55 % 45 % Esityksen nimi, Tekijä
14
Palvelutuotteen hinnoittelu
Sairaala 17 % 51 % 32 % Esityksen nimi, Tekijä
15
Palvelutuotteen hinnoittelu
Hampurilaisravintola 30 % 40 % 30 % Esityksen nimi, Tekijä
16
Palvelutuotteen hinnoittelu
Lomamatka 15 % 40 % 45 % Esityksen nimi, Tekijä
17
Palvelutuotteen hinnoittelu
Laivayhtiö 30 % 40 % 30 % Lippu +laivalla käytetty raha Esityksen nimi, Tekijä
18
Palvelutuotteen hinnoittelu
Lentoyhtiö 7 % 25 % 25 % 68 % Esityksen nimi, Tekijä
19
Palvelutuotteen hinnoittelu
Pankki ( yksityisasiakkat) 22020 20 % 80 % Esityksen nimi, Tekijä
20
Kustannuskäsitteitä Erica Svärd
21
Kustannuskäsitteitä Tuotteiden kannattavuustarkasteluun liittyvät kustannuskäsitteet Tuotteiden kannattavuustarkastelussa tuottojen rinnalla kustannuksilla on merkittävä vaikutus Kustannukset ovat eri tyyppisiä Kustannukset voidaan jakaa karkeasti kiinteisiin ja muuttuviin Esityksen nimi, Tekijä
22
Kustannuskäsitteitä Kiinteät kustannukset
On ominaista että kustannukset säilyvät samansuuruisina myynnin tai tuotannon määrän kasvaessa, eli eivät ole volyymiriippuvaisia Kiinteitä kustannuksia ovat kiinteät ja hitaasti muuttuvat kustannuserät ( vuokrat, kiinteät palkat, vakuutusmaksut) Esityksen nimi, Tekijä
23
Kustannuskäsitteitä Muuttuvat kustannukset
Ovat sidoksissa myynnin tai tuotannon määrään Niiden määrä muuttuu myynnin määrän mukaan Muuttuvien kustannuksia ovat kustannuserät jotka aina muuttuvat toiminta-asteen muuttuessa Tällaisia ovat esim. Raaka-ainekustannukset, polttoaine ja muuttuvat palkat Esityksen nimi, Tekijä
24
Kustannuskäsitteitä Välilliset kustannukset
Ovat yrityksen toimintaan liittyviä yleiskustannuksia ja niiden kohdistaminen yksittäisille suoritteille ja tuotteelle aiheuttaa ongelmia Kustannusten kohdistamiseksi joudutaan päättämään kohdistamisperuste, jota käytetään laskettaessa yksittäisille tuotteille kohdistettavat välilliset kustannukset Kohdistamisperusteena voidaan käyttää kustannuspaikkoja tai toimintoja Esityksen nimi, Tekijä
25
Kustannuskäsitteitä Välittömät kustannukset
Ovat sellaisia kustannuksia jotka voidaan kohdentaa tarkasteltavalle suoritteelle Välittömät kustannukset ovat riippuvaisia suoritteiden määrästä ja ovat sen vuoksi luonteeltaan muuttuvia kustannuksia Esityksen nimi, Tekijä
26
Kustannuskäsitteitä Erilliskustannukset
Ovat kustannuseriä, jotka voidaan kohdistaa suoraan yksittäiselle tuotteelle Jos tuote karsitaan valikoimista niin sille kohdentuvia erilliskustannuksia ei synny Esityksen nimi, Tekijä
27
Kustannuskäsitteitä Yhteiskustannukset
Aiheutuvat tarkasteltavien laskentakohteiden yhteisesti aiheuttamista kustannuksista Yhteiskustannukset eivät poistu vaikka yksittäinen tuote poistettaisiin yrityksen valikoimista Yleisesti yhteiskustannuksia ovat sellaiset kustannukset, jotka eivät ole riippuvaisia toiminta-asteesta eli todellisesta tuotannon ja myynnin määrästä tarkasteltavalla ajanjaksolla Esityksen nimi, Tekijä
28
Katelaskenta Erica Svärd
29
Katetuottolaskenta Jokaisesta tuotteesta saadaan myyntitulo
Vaatii panostuksen hankinta- ja valmistuskustannukset Muuttuvat kustannukset Kun tuotoista vähennetään muuttuvat kustannukset Saadaan katetuotto Katetuoton tulee kattaa kiinteät kustannukset Yli jäävä osa on voittoa
30
Katetuottolaskelma Katetuottolaskennan mukainen tuloslaskelma: Tuotot
Muuttuvat kustannukset = Katetuotto - Kiinteät kustannukset = Tulos Katetuotto vastaa käsitteenä myyntikatetta Katetuotto lasketaan yleensä myös prosentteina
31
Katetuottolaskelmiin perustuvat hinnoittelulaskelmat
Tuotteen / Palvelun muuttuvat kustannukset + Katetuottotavoite ( katetarve) = Myyntihinta ( ilman arvonlisäveroa) + Arvonlisävero = Verollinen myyntihinta Katetuottohinnoittelussa lähdetään siitä, että tuotteen/palvelun hinta kattaa kaikki siihen liittyvät muuttuvat kustannukset Siten tuotteen hinnan lyhyen aikavälin alarajana ovat muuttuvat kustannukset
32
Katelaskennan sovelluksia
Hinnoittelu Erica Svärd
33
Tulostekijöiden muutosten vaikutukset
Katetuottolaskennan hyväksikäyttö tulossuunnittelussa tarkoittaa analyysiä, jossa selvitetään eri tulostekijöiden muutosten vaikutuksia yrityksen kannattavuuteen Yrityksen tulokseen voidaan vaikuttaa: Myynnin määrä Myyntihinta Muuttuvat kustannukset Kiinteät kustannukset Myyntijakauma eli erikatteiset tuotteet Esityksen nimi, Tekijä
34
Katelaskennan sovelluksia
Jos kustannuksissa tapahtuu muutoksia Kannattavuus on säilytettävä Myynnin on kasvettava Esityksen nimi, Tekijä
35
Katelaskennan sovelluksia
Kiinteissä kustannuksissa muutoksia: Saadaan etukäteistietoa Järjestöiltä Alan lehdistä Ennusteista Tavarantoimittajilta Asiakkailta Kiinteiden kustannukset voidaan laskea euromääräisinä ennakoimalla tulevat hintojen kohoamiset Esityksen nimi, Tekijä
36
Tulostekijöiden muutosten vaikutukset
Myynnin määrän muutos Kun myynnin määrä muuttuu, arvonlisävero, muuttuvat kustannukset ja myyntikate euroina muuttuvat samassa suhteessa Myynnin määrän kasvu lisää käyttökate euroja ja käyttökateprosenttia, varmuusväliä, katesuhdetta ja tulosta Myynnin määrän muutos ei vaikuta myyntikateprosenttiin eikä kriittiseen liikevaihtoon Esityksen nimi, Tekijä
37
Tulostekijöiden muutosten vaikutukset
Myyntihintojen muutos Myyntihinnan muuttuessa arvonlisävero muuttuu samassa suhteessa Myyntihintojen muutoksella on vaikutusta kaikkiin katetuottolaskennan tunnuslukuihin Hinnan korotus tarkoittaa että myyntikate euroina kasvaa samalla euromäärällä kuin liikevaihto Hintojen korotus näkyy suoraan tuloksessa, koska muuttuvat ja kiinteät kustannukset eivät muutu Esityksen nimi, Tekijä
38
Tulostekijöiden muutosten vaikutukset
Muuttuvien kustannusten muutokset Muuttuvien kustannusten muutos vaikuttaa kaikkiin tunnuslukuihin Jos muuttuvat kustannukset nousevat, niin myyntikate pienenee vastaavalla euromäärällä ja kaikki tunnusluvut huononevat Esityksen nimi, Tekijä
39
Tulostekijöiden muutosten vaikutukset
Kiinteiden kustannusten muutos Kiinteiden kustannusten muutos ei vaikuta tuloslaskelman eriin ennen kiinteitä kustannuksia Kiinteiden kustannusten nousulla on kuitenkin merkitystä muihin katetuottolaskennan tunnuslukuihin Arvonlisävero ei muutu ja myyntikate euroina sekä prosentteina säilyy samana Esityksen nimi, Tekijä
40
Tulostekijöiden muutosten vaikutukset
Myyntijakauman muutos Myyntijakaumalla tarkoitetaan tuoteryhmien prosentuaalista osuutta liikevaihdosta Eri tuoteryhmillä ja saman tuoteryhmän sisällä eri tuotteilla voi olla erilaiset katetuotto >> tarkoittaa että myynnin rakenteen muutos on yksi tulosentekijä Muutos vaikuttaa tunnuslukuihin Esityksen nimi, Tekijä
41
Katetuottolaskennan tunnusluvut
Katetuottolaskennan tunnuslukujen kautta saadaan selkeä kokonaisnäkemys kannattavuudesta ja sen edellytyksistä Tunnuslukuja laskettaessa perusarvoksi valitaan liikevaihto, jota merkitään 100 %:lla Esityksen nimi, Tekijä
42
Katetuottolaskennan tunnusluvut
Myyntikateprosentti Myyntikateprosentti kertoo kuinka monta prosenttia euromääräisesti myyntikate on liikevaihdosta Tunnusluku kertoo kuinka suuri prosentuaalinen osuus liikevaihdosta jää muuttuvien kustannusten jälkeen kattamaan kiinteitä kustannuksia ja tuottamaan tulosta Myyntikate-% = 100 x myyntikate Liikevaihto Esityksen nimi, Tekijä
43
Katetuottolaskennan tunnusluvut
Käyttökateprosentti Käyttökate kertoo kuinka paljon euromääräisesti käyttökate on liikevaihdosta Käyttökatteella katetaan Poistot Korot Välittömät verot Omistajille jaettava voitto Käyttökateprosentti osoittaa, montako prosenttia liikevaihdosta jää näiden rahaerien kattamiseen Esityksen nimi, Tekijä
44
Katetuottolaskennan tunnusluvut
Käyttökate- % 100 x käyttökate Liikevaihto Esityksen nimi, Tekijä
45
Katetuottolaskennan tunnusluvut
Kriittinen liikevaihto Kriittinen liikevaihto tarkoittaa liikevaihtoa, jolla kustannukset saadaan katetuksi mutta tulos on nolla Liikevaihto on sama kuin kiinteät ja muuttuvat kustannukset yhteensä Voidaan ajatella myös niin että myyntikate on yhtä kuin kiinteät kustannukset Kriittinen liikevaihto = 100 x kiinteät ustannukset Myyntikateprosentti Esityksen nimi, Tekijä
46
Katetuottolaskennan tunnusluvut
Kriittinen liikevaihto voidaan laskea myös niin, että laskelmaan otetaan kiinteiden kustannusten lisäksi käyttökatteen jälkeiset erät ( poistot ja korot) kriittinen liikevaihto = 100 x kiinteät kust. + poist+korot Myyntikateprosentti Esityksen nimi, Tekijä
47
Katetuottolaskennan tunnusluvut
Varmuusväli eli varmuusmarginaali Varmuusväli muodostuu nykyisen liikevaihdon ja kriittisen liikevaihdon erotuksesta Erotus voi olla plus- tai miinusmerkkinen Varmuusväli muodostaa pelivaran Varmuusväli = toteutunut liikevaihto – kriittinen liikevaihto Esityksen nimi, Tekijä
48
Katetuottolaskennan tunnusluvut
Varmuusväliprosentti Kertoo kuinka monta prosenttia varmuusväli on liikevaihdosta Varmuusväliprosentti voi olla plus- tai miinusmerkkinen Plusmerkkinen osoittaa kuinka monta prosenttia liikevaihto voi laskea ennen kuin päädytään kriittisen pisteen liikevaihtoon Miinusmerkkinen osoittaa kuinka monta prosenttia liikevaihdon on noustava, jotta päästään kriittisen liikevaihdon tasolle Esityksen nimi, Tekijä
49
Katetuottolaskennan tunnusluvut
Varmuusväli- % = 100 x varmuusväli Liikevaihto Katesuhde Katesuhde osoittaa myyntikatteen ja kiinteiden kustannusten suhteen Katesuhde = Myyntikate Kiinteät kust. (+ poistot+korot) Kun katesuhde on yli yhden, yritys tuottaa voittoa Esityksen nimi, Tekijä
50
Arvonlisävero Arvonlisäveron laskeminen verottomasta hinnasta
Kaava: veroton hinta x verokanta Jos veroton hinta on 25 eur 25 euroa x 24 % = 25 euroa x 0,24 = 6 euroa (veron määrä) Esityksen nimi, Tekijä
51
Arvonlisävero Verollisen hinnan laskeminen verottomasta hinnasta
Kaava: veroton hinta x (verokanta %) Jos veroton hinta on 25 eur ja verokanta 24 %. Lasketaan verollinen hinta 25 eur x (24 % %) 25 eur x 124 25 eur x 1,24 = 31,00 Esityksen nimi, Tekijä
52
Arvonlisävero Verottoman hinnan laskeminen verollisesta hinnasta
Kaava: verollinen hinta /( verokanta+ 100 %) Jos verollinen hinta on 31 eur ja verokanta 24 % 31 eur/ ( ) 31 / 124 31/1,24 = 25 eur Esityksen nimi, Tekijä
53
Arvonlisävero Arvonlisäveron laskeminen verollisesta hinnasta
Kaava: verollinen hinta- (verollinen hinta/verokanta %) Verollinen hinta on 31 ja verokanta 24 % 31 – (31/(24 % %)) 31 – (31/1,24) 31 – 25 = 6 Esityksen nimi, Tekijä
54
hinnoittelukerroin Hinnoittelukerroin kertoo, kuinka monta kertaa myyntihinta on suurempi kuin hankintahinta tai ainekäyttö Jos hankintahinnaltaan 20 euroa maksavalle tuotteelle halutaan 60 %:n katetuotto, saadaan myyntihinta laskelmasta 2,5 x 20 = 50 Lopullista hintaa päätettäessä on lisättävä arvonlisävero Esityksen nimi, Tekijä
55
Hinnoittelussa huomioitavia asioita
Erica Svärd
56
Hinnoittelussa huomioitavia asioita
Laskutettavan työajan selvittäminen Palkkatason asettaminen Vuositason kiinteiden kulujen selvittäminen Vieraan pääoman kustannukset Poistojen huomioiminen Voittotavoite
57
Tuntihinnan yksinkertainen laskusääntö
Jos yrityksellä ei oel konekantaa eli myydään pelkkää työpanosta on arvonlisäverollinen veloitushinta 3 x työntekijän tuntipalkka Jos yrityksellä on konekantaa ja työkaluja ja työhön kuluu tarvikkeita on arvonlisäverollinen veloitustuntihinta 4 x työntekijän tuntipalkka
58
Hinnoittelussa huomioitavia asioita
Todellisen työajan selvittäminen Tuntihintaa laskettaessa suurimmat virheet tehdään laskutuksen oikeuttavan työn arvioinnissa Suomalainen 8 tunnin työpäivää tekevän työntekijän todellinen työssäoloaika on 1750 tuntia, mutta palkkaa hänelle maksetaan 2150 tunnilta Työssäoloaika on noin 70 % Laskennan pohjana on käytettävä laskutettavia tunteja Laskutettavilla tunneilla on katettava yritystoiminnan kustannukset ja saatava yrittäjälle palkka
59
Hinnoittelussa huomioitavia seikkoja
Palkkatason asettaminen Yrittäjän palkka Vuositason kiinteiden kulujen selvittäminen Korkokulujen selvittäminen Poistojen selvittäminen Voittotavoitteen määrittäminen Katetarve kun on ottanut kaikki tarpeelliset asiat huomioon saat katetarpeesi eli sen summan joka on yrittämisellä hankittava pysyäksesi tavoitteissasi
60
Hinnoittelussa huomioitavia seikkoja
Kaikki kustannukset pystyttävä kattamaan tuotteesta saatavilla tuotoilla Kustannuksista helposti unohtuvat Palkkojen sivukulut Yrittäjän omat sosiaaliturvakustannukset
61
Matkailutuotteen hinnoittelun erityispiirteitä
Matkailutuotteen kulku palveluntuottajalta menee tyypillisesti ainakin kahden jakeluportaan kautta Hankkivat asiakkuuksia Markkinoivat kohdetta ja sen tarjontaa
62
Pohdittavia Pohtikaa ryhmissä millä tavalla olet miettinyt oman kustannusrakenteen hinnoittelun näkökulmasta Millaisia menetelmiä käytät hinnoittelussa Miten määrittelet yrittäjäpalkan Miten hyödynnät omaa verkostoa esim. Voiko verkostossa olla esim. Yhteisiä varastoja tai muuta mistä voisitte jakaa kustannuksia Mikä on haastavinta oman organisaatiosi kohdalla hinnoittelussa
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.