Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Hinnoittelu ja kannattavuus matkailu- ja ravitsemisalalla

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Hinnoittelu ja kannattavuus matkailu- ja ravitsemisalalla"— Esityksen transkriptio:

1 Hinnoittelu ja kannattavuus matkailu- ja ravitsemisalalla
Hinnoittelu ilman kustannusten huomioimista on arvailua Kai Selander

2 Kannattava hinnoittelu Kai Selander
Ohjelma Kustannukset Tuotehinnoittelu Tuloslaskelma Investoinnit/poistot Laskentatyökaluja exceliin Kai Selander

3 Laskelmien perusta Kannattavuus: toiminnasta syntyneet tuotot ovat suuremmat kuin kustannukset tietyllä aikavälillä Taloudellisuus: tehokasta ja säästäväistä toimintaa Rahoitus: riittävästi rahaa käytännön toimintaan oikellla hetkellä Hinnoittelu: tuotteen tai palvelun hinta on määritelty yrityksen strategian mukaisesti siten, että hinta tyydyttää asikasta ja toiminta on kannattavaa Kannattava toiminta ei välttämättä taloudellista. Kannattava ja taloudellinen toiminta ei takaa rahoituksen riittävyyttä Kai Selander

4 Hinnoittelun muistilista
• Ennen hinnoittelua on löydettävä vastaukset seuraaviin kysymyksiin: Mitkä ovat valmistuskustannukset? Mikä on ”sopiva” markkinahinta? Mitä muita tavoitteita on kannattavuuden lisäksi? • Hinnoittelumenetelmät Kustannusperusteinen Markkinahintainen Arvoperusteinen Yrityksen tavoitteisiin liittyvä Kai Selander

5 Kustannukset Muuttuvat: (välittömät kulut)
Riippuvat suoraan myyntimäärästä Tuotteille suoraan kohdistettavat kustannukset Puolikiinteät: osa palkoista, energia, Yleensä kannattaa sijoittaa kiinteiksi kuluiksi, mahdollisesti osa mukuihin Kiinteät: (välilliset kulut) Kk-palkat, vuokrat, markkinointi, hallinto, toimistokulut, vakuutukset... Jako muuttuviin ja kiinteisiin yleensä tarpeellinen sisäisissä hinnoittelu ja kannattavuulaskelmissa Kirjanpidossa kustannuksia ei yleensä jaeta muuttuviin ja kiinteisiin Kai Selander

6 Hinnoittelu ja kannattavuuden suunnittelu yrityksen sisäistä laskentaa
Mistä löydät kustannukset ? Mikä yhteys kirjanpitoon ? 1 ) Voidaan käyttää kirjapitoa kannattavuuslaskelmien perustana * työvälineet kirjapito-ohjelmassa 2) Tehdään omia laskennallisia hinnoittelu- ja kannattavuuslaskelmia * käytetään esim. taulukkolaskentaohjelmaa Kenelle yrityksen johto kertoo kannattavuudesta ? Kai Selander

7 Tuotehinnoittelu Verollinen MH Alv Veroton MH 100% Välittömät kulut
Myyntikate Palkkakulut Palkkakate Kiinteät kulut Käyttökate Mitä kustannuksia voi voidaan (kannattaa) kohdistaa tuotteelle ? Hinnoittelun perustana aina yrityksen hinnoittelupolitiikka ? Kai Selander

8 Kustannusten kohdistaminen tuotteille
Juomat: Raaka-ainekustannukset selvitettävissä (myyntikate) Palkka- tai kiinteitä kuluja ei juuri kannata kohdistaa yhdelle tuotteelle Ruoka: Palkkakate laskettavissa: annoksen standardityöaika (min) Majoitus: Hotellissa yhdelle myydylle huoneelle siivous ja liinavaatteet. Esim. energiakulut suurempina kokonaisuuksina (pv,vk,kk). Ohjelmapalvelut: Kulurakenne vaihtelee. Useissa ohjelmapalveluissa ei muuttuvia kuluja lainkaan (esim köysikiipeily). Kiinteitä kuluja ei kannata väkisin jakaa osallistujille Kai Selander

9 Esimerkki: tuotehinnoittelu
Laskutapa 1: Määritetään myyntihinta markkinoiden mukaan ja tarkastetaan kate% (taulukkolaskenta) Verollinen MH Alv Veroton MH % Välittömät kulut Myyntikate Laskutapa 2: Määritetään haluttu kate% (kerroin) ja lasketaan verollinen myyntihinta (käsin) Kai Selander

10 Palveluyrityksen sisäinen tuloslaskelma
Päivä/kk/vuosi -tasolla pystytään selvittämään muuttuvien kulujen lisäksi, palkkakulut ja kiinteät kustannukset Ongelmana kustannusten löytäminen, kohdistaminen esim. osastolle - usein joudutaan arvioimaan ja määrittämään jakoperusteita Tietojen lähteinä kirjanpito, omat laskelmat, tarkemmat pistokokeet verollinen myynti (brutto) Myyntituotot Alv Liikevaihto - muuttuvat kulut Myyntikate - Henkilöstökulut Palkkakate - Muut kiinteät kulut Tulos = käyttökate Rakenne vastaa tuotehinnoittelumallia veroton myynti (netto) 100 % Tuotekohtainen kate Kertoo hinnoittelusta ja ostoista Kertoo oikean työpanoksen Kertoo lopullisen kannattavuuden Kai Selander

11 Kulurakenne ravintola hotelli_
Myyntituotot % 109% Alv % % Liikevaihto 100% 100% - muuttuvat kulut 35% 17% Myyntikate 70% 83% - Henkilöstökulut 30% 28% Palkkakate 40% 55% - Muut kiinteät kulut 30% 45% Tulos = käyttökate 10% 10% Tuotantotoiminnassa käyttökatetavoite yleensä korkeampi kuin palvelutoiminnassa. Kai Selander

12 Investoinnit / poistot
Myynnin aikaansaamiseksi tarvitaan siihen kohdistuvien kustannusten lisäksi pitkävaikutteisia investointeja Nämä investoinnit tulee jakaa vaikutusajalleen eli vähentää investointi myyntituloista vuosittain ( kuukausittain ?) Jos tarvittavia investointeja ei huomioida jää todellinen kannattavuus selvittämättä Jakoperusteena sisäisessä laskennassa voidaan käyttää a) Verottajan poistoprosentteja - esim. koneet ja kalusto max 25% b) Omia arvioituja jakoperusteita - esim e /500 käyttökertaa = 10 e/kerta Kai Selander

13 Kannattavuuskuvio Kuvion tarkoituksena yrityksen kannattavuuden kuvaaminen eri liikevaihdoilla ( laskelma aina yksi piste) Liikevaihto Kustannukset Kikut Mukut Käyttö- kate Yritys 1 Tuotantoyritys - suuret tuotekohtaiset Kustannukset Keskityttävä tuotesuunnitteluun Elintarvikeyritys, ravintola Yritys 2 Käyttö- kate Kustannukset Markkinointiyritys - suuret kiinteät kulut Keskityttävä markkinointiin ja Myyntityöhön Hotelli, kylpylä Mukut Kikut Liikevaihto Kai Selander 13 Kai Selander


Lataa ppt "Hinnoittelu ja kannattavuus matkailu- ja ravitsemisalalla"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google