MONTESSORIPEDAGOGIIKKA ”auta minua tekemään se itse” PETRA SUONIO 2011
Mitä on montessoripedagogiikka? Maria Montessori (1870-1952) Italialainen lääkäri ja pedagogi Varhaislapsuuden painottaminen ->lapselle on ominaista ns. vastaanottavainen mieli (absorbent mind) Herkkyyskausiajattelu Ympäristöllä keskeinen merkitys Montessorivälineet Aikuisen rooli enemmänkin ohjaajan kuin opettajan
Herkkyyskaudet Kielellisen kehityksen herkkyyskausi Liikkeen koordinaation herkkyyskausi, jolloin lapsi mielellään suorittaa toimintoja, jotka vaativat ponnistelua ja tarkkuutta liikkeissä Järjestyksen herkkyyskausi, jolloin järjestys ympäristössä ja päivärutiineissa on tärkeä Aistien kehittämisen herkkyyskausi; aika, jona lapsi jäsentää aistihavaintojaan ja tutustuu ympäristöönsä aistiensa välityksellä Sosiaalisen käyttäytymisen herkkyyskausi, jolloin lapsi on kiinnostunut kodin, päiväkodin ja oman yhteisönsä tavoista
Ympäristön perusvaatimukset 3-tunnin toimintasykli Eri-ikäiset lapset ryhmässä Ympäristön aihealueet : arkipuuhat, aistialue, kieli, matematiikka ja kulttuurin osa-alue Opetusmetodi: Lapsi saa toistaa ja yrittää uudelleen ja uudelleen niin kauan kuin haluaa. Aikuisen tehtävänä on olla enemmänkin oppimisen ohjaaja.
Jatkuu.. Aikuinen – lapsi suhdeluku Montessorin itsensä mielestä ideaalitilanne olisi yksi montessoriohjaaja ja yksi avustava henkilö n.30 lasta kohti montessoritoiminnassa toimintasyklin aikana. Päiväkodeissa ja leikkikouluissa ryhmäkoossa noudatetaan kuitenkin voimassaolevia määräyksiä. Montessorikoulutus Montessoriympäristössä ei ole arvosanoja tai muita palkintoja tai rangaistuksia
Periaatteita Järjestys Vapaus Itsenäinen työskentely ja vapaus valita Jokaista välinettä vain yksi kappale Esteettisyys Avohyllyt Tuolit ja pöydät lasten kokoisia Ikkunat matalalla Työmatot Ympäristön värit Pienoiskeittiö Maalausnurkka
Periaatteita Oman vuoron odottaminen, toisten kunnioittaminen Vastoinkäymiset Ongelmanratkaisu tuottaa lapselle mielihyvää, kun on itse osannut ratkaista sen
Välineistö Välineistön päämäärä ei ole opettaa suoranaisesti taitoja tai välittää tietoja, vaan enemmänkin auttaa lapsen oman ajattelun käynnistämistä ja oivaltamista Välineet muodostavat eheän toimintakokonaisuuden Välineistö etenee yksinkertaisesta vaikeampaan Välineitä on yksi kutakin, jotta lasten suoritukset eivät rinnastuisi toisiinsa Useimmat välineistä ovat ’itsekorjaavia’ eli lapsi huomaa itse virheensä, ja mahdollisuuden keksiä ratkaisu itse
Välineistö Arkipuuhat Aistivälineet Kulttuurivälineet Aistivälineet auttavat lasta jäsentämään ja järjestämään ympäristöään Kulttuurivälineet Kulttuurialueeseen kuuluvat: biologia, maantieto, historia, kuvataide, musiikki, tieteen kokeilut Äidinkielen välineet Matematiikan välineet Lukumäärien opettelu aloitetaan konkreettisesti aistikokemusten ja toiminnan kautta
Lähteitä www.montessori-smoopy.fi www.espoonmontessorileikkikoulu.fi http://www.helsinginmontessori.fi/