MONTESSORIPEDAGOGIIKKA ”auta minua tekemään se itse”

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lasten vuorovaikutustaitojen tukeminen käytännössä
Advertisements

. Rauman freinetkoulu.
PORKKANAPIRTTI PERHEKOTI
Vihdin seurakunnan ilta
Harvialan koulu ja päiväkoti
Monikulttuurisuus opetuksessa
Kognitiivinen kehitys
Samran Khezri Turun Normaalikoulu 2008
MONTESSORI -PEDAGOGIIKKA
Ensimmäiselle luokalle Paattisten kouluun syksyllä 2010.
Hakeminen Päivähoidon laatukriteerit
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
Anna kehitysmaiden lapsille hyvä koulutus – ja tulevaisuus! Päivätyökeräys 2014–2015.
Minna Saarenpää, Tiia Virtanen, Riikka Trygg, Pauliina Kielinen
Sensorinen integraatio
Valmentajana ja ohjaajana toimiminen Erilaisten ryhmien ja yksil ö iden kohtaaminen: Vinkkejä ohjaamiseen Riikka Juntunen, Heli Laitinen, Sari Rautio,
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Harvialan koulu ja päiväkoti
Yrittäjyys- opetus-menetelmä!
Päärnäisten päiväkodin esiopetussuunnitelma
Maanantai perehdytys Maanantai perehdytys Tiistai Matin ohjaaminen 7.6. Koulunkäyntiohjaa jan viikko 7.6. Koulunkäyntiohjaa jan viikko.
Tytöt teknologian taitajiksi
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Lasten ”Voimaryhmä” Metropolia amk, Itäinen perhekeskus (Vuosaaren toimipiste) & Haruspuisto Katja Ihamäki & Paula Olkkonen.
VALTAKUNNALLINEN LUKION TUNTIJAKO
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Linkkivinkki
Sosiaalinen kehitys lapsuudessa
1-3-vuotiaan vuorovaikutus
Jyväskylän kristillinen opisto
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
TURVALLINEN HOITOYMPÄRISTÖ 0-6 VUOTIAAT. 0-6 v. lapsille  ei pieniä esineitä, koska lapsi voi tukehtua  ulkona aidat, ettei lapsi karkaa  luotettavat.
KOULUTULOKKAAN TAITOJA Pukee itse ja osaa sitoa kengännauhat. Syö haarukalla ja veitsellä. Osaa käydä itsenäisesti WC:ssä ja pesulla/suihkussa. Liikuntatuntien.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Valkeisenmäen päiväkoti Nella Baltzar 9J
Tarja Rauste  Jokainen yksilö kehittyy omaan tahtiinsa  Yksilön kehityksessä voidaan erottaa seuraavat osa-alueet o Fyysinen kehitys (painon.
Näkövammaisen lapsen vuorovaikutuksen ja puheenkehityksen tukeminen NKL Lasten kuntoutus Riitta Laakso Maria-Liisa Punkari
KOULUIKÄ PS2 LAJM. TEHTÄVÄ Mitä muistat ensimmäisestä koulupäivästä? Jos et itse muista paljoa, niin kysy vanhemmiltasi asiaa.
7 Psykodynaamisen teorian mukaan persoonallisuus on jatkuvassa liikkeessä Ydinsisältö.
Lapsen ja nuoren tukeminen ja osallisuuden vahvistaminen kuntouttavilla elementeillä Petra Suonio 2012.
Sisällölliset orientaatiot ja lapselle ominaiset toimintatavat Ruut Ruokonen 2012.
Lapsihavainnointi on lapsen arvostamista ja kuuntelemista Petra Suonio 2011.
Yrittäjyyskasvatus oppimisen perustana
Ryhmän kehitysvaiheet ja konfliktit
Tiimikoulu Raimo Laaksonen ja Vesa Joutsen
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
MIKÄ ON OPETUSSUUNNITELMA?
Ympäristö, aikuisverkosto, välineet
Käyttäytymisen erityisen tuen ryhmämuotoinen tuki
Kohti yhteisymmärrystä
Sosioemotionaalinen kehitys
Lukion tuntijakotaulukko 2016
Tiimijaksolla Turun Lyseon lukiossa
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
TERVEYSTIETO 8 3. Sosiaaliset taidot.
MONTESSORIPEDAGOGIIKKA
Vaasan ammattiopisto / cpa & kjo
Taru Patrikainen, Ruut Kielinen, Tanja Seppänen, Helena Lavikainen
Katja Ihamäki & Paula Olkkonen
Yhdessä opettaen -PIENTEN LASTEN KOULU TERVETULOA KOULUTUKSEEN!
I vaihe 1) Alkuinfo rehtorikokouksessa,
Mahdollisuus monipuoliseen kielitaitoon
PEDAGOGINEN DOKUMENTOINTI
Opiskeluhuollon palvelut
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Kisällioppiminen Perusoletus: kulttuuri määrittelee
Esityksen transkriptio:

MONTESSORIPEDAGOGIIKKA ”auta minua tekemään se itse” PETRA SUONIO 2011

Mitä on montessoripedagogiikka? Maria Montessori (1870-1952) Italialainen lääkäri ja pedagogi Varhaislapsuuden painottaminen ->lapselle on ominaista ns. vastaanottavainen mieli (absorbent mind) Herkkyyskausiajattelu Ympäristöllä keskeinen merkitys Montessorivälineet Aikuisen rooli enemmänkin ohjaajan kuin opettajan

Herkkyyskaudet Kielellisen kehityksen herkkyyskausi Liikkeen koordinaation herkkyyskausi, jolloin lapsi mielellään suorittaa toimintoja, jotka vaativat ponnistelua ja tarkkuutta liikkeissä Järjestyksen herkkyyskausi, jolloin järjestys ympäristössä ja päivärutiineissa on tärkeä Aistien kehittämisen herkkyyskausi; aika, jona lapsi jäsentää aistihavaintojaan ja tutustuu ympäristöönsä aistiensa välityksellä Sosiaalisen käyttäytymisen herkkyyskausi, jolloin lapsi on kiinnostunut kodin, päiväkodin ja oman yhteisönsä tavoista

Ympäristön perusvaatimukset 3-tunnin toimintasykli Eri-ikäiset lapset ryhmässä Ympäristön aihealueet : arkipuuhat, aistialue, kieli, matematiikka ja kulttuurin osa-alue Opetusmetodi: Lapsi saa toistaa ja yrittää uudelleen ja uudelleen niin kauan kuin haluaa. Aikuisen tehtävänä on olla enemmänkin oppimisen ohjaaja.

Jatkuu.. Aikuinen – lapsi suhdeluku Montessorin itsensä mielestä ideaalitilanne olisi yksi montessoriohjaaja ja yksi avustava henkilö n.30 lasta kohti montessoritoiminnassa toimintasyklin aikana. Päiväkodeissa ja leikkikouluissa ryhmäkoossa noudatetaan kuitenkin voimassaolevia määräyksiä. Montessorikoulutus Montessoriympäristössä ei ole arvosanoja tai muita palkintoja tai rangaistuksia

Periaatteita Järjestys Vapaus Itsenäinen työskentely ja vapaus valita Jokaista välinettä vain yksi kappale Esteettisyys Avohyllyt Tuolit ja pöydät lasten kokoisia Ikkunat matalalla Työmatot Ympäristön värit Pienoiskeittiö Maalausnurkka

Periaatteita Oman vuoron odottaminen, toisten kunnioittaminen Vastoinkäymiset Ongelmanratkaisu tuottaa lapselle mielihyvää, kun on itse osannut ratkaista sen

Välineistö Välineistön päämäärä ei ole opettaa suoranaisesti taitoja tai välittää tietoja, vaan enemmänkin auttaa lapsen oman ajattelun käynnistämistä ja oivaltamista Välineet muodostavat eheän toimintakokonaisuuden Välineistö etenee yksinkertaisesta vaikeampaan Välineitä on yksi kutakin, jotta lasten suoritukset eivät rinnastuisi toisiinsa Useimmat välineistä ovat ’itsekorjaavia’ eli lapsi huomaa itse virheensä, ja mahdollisuuden keksiä ratkaisu itse

Välineistö Arkipuuhat Aistivälineet Kulttuurivälineet Aistivälineet auttavat lasta jäsentämään ja järjestämään ympäristöään Kulttuurivälineet Kulttuurialueeseen kuuluvat: biologia, maantieto, historia, kuvataide, musiikki, tieteen kokeilut Äidinkielen välineet Matematiikan välineet Lukumäärien opettelu aloitetaan konkreettisesti aistikokemusten ja toiminnan kautta

Lähteitä www.montessori-smoopy.fi www.espoonmontessorileikkikoulu.fi http://www.helsinginmontessori.fi/