Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Minna Saarenpää, Tiia Virtanen, Riikka Trygg, Pauliina Kielinen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Minna Saarenpää, Tiia Virtanen, Riikka Trygg, Pauliina Kielinen"— Esityksen transkriptio:

1 Minna Saarenpää, Tiia Virtanen, Riikka Trygg, Pauliina Kielinen
CASE- TEHTÄVÄ Minna Saarenpää, Tiia Virtanen, Riikka Trygg, Pauliina Kielinen

2 Projekti metsässä Varhaiskasvatuksessa sisällölliset orientaatiot ovat matemaattinen, luonnontieteellinen, historiallis- yhteiskunnallinen, esteettinen, eettinen ja uskonnollis- katsomuksellinen Aloitamme matemaattisella orientaatiolla, jossa lapset saavat kerätä ensiksi kolme marjaa ( riippuen ryhmästä, jos he ovat taitavia, voi pyytää keräämään tietyn värisiä marjoja) Vaihtelemme kerättäviä asioita ja lukumääriä, esimerkiksi lapset voivat kerätä käpyjä, lehtiä, erilaisia marjoja Integroimme matemaattiseen orientaatioon myös luonnontieteen, koska opettaja samalla hieman esittelee mitä ympäristössä on Opettaja kantaa koko ajan mukanaan Ipadia, ja ottaa kuvia sekä videoklippejä lapsista. Muutama lapsi on nimetty "tutkijalapseksi" ja he saavat ottaa itse kuvia iskunkestävällä kameralla ryhmätovereistaan Projektin aikana, jokainen lapsi saa kuitenkin ottaa kuvan heidän mielestään kauniista paikasta, jota sitten yhdessä "luokassa" tarkastellaan

3 Projekti jatkuu... Ennen seuraavaa orientaatiota, joka on historiallis-yhteiskunnallinen, opettaja tekee PuppetPlatsilla pienen animaation paikasta, jonne lapset ovat menossa ( paikalla on historialliset juuret, esimerkiksi vieressä on ollut kirkko) Kun lapset saapuvat taas metsään, etsitään yhdessä historiallisia "jäänteitä", lopulta voidaa katsoa puunrungosta, kuinka kauan se on ollut paikalla ( onko se ollut kirkon aikana) Opettaja kertoo myös hieman sen ajan uskonnosta,ja elämästä yleisesti huomioiden lasten nuoren iän! (Esimerkiksi ristiretkitarinat voi jättää pois) Samalla lapsiryhmän kanssa voidaan pohtia eettisyyttä, esimerkiksi saako puita kaataa, voiko roskia heittää metsään?

4 Projektityöskentelyn vahvuudet ja heikkoudet
Vahvuuksia: yhdessä tekeminen ja kokeminen opettaja huomaa lasten kiinnostuksenkohteita keskitytään "vain yhteen asiaan" hauskaan retkeen on yhdistetty orientaatiot ( integroiminen) Haasteet: lasten mielenkiinnon säilyttäminen ryhmän pysyminen yhtenäisenä päiväkodin resurssit ( esimerkiksi kuinka paljon kameroita, tabletteja, onko metsä lähellä jne.) yhtenäisen kokonaisuuden luominen -> integroiminen haasteena

5 Opettajan rooli Pääasiassa opettaja toimii ryhmän muistina eli ottaa kuvia ja videoklippejä ja tallentaa niitä tietokoneelle Opettaja myös johtaa projektia mutta antaa samalla tilaa lasten itsenäisyydelle, luovuudelle ja omatoimisuudelle Opettaja pyrkii luomaan sisäistä motivaatiota Opettajan tulee ottaa huomioon päiväkodin resurssit, lasten yksilölliset tarpeet (esimerkiksi erityistä tukea tarvitsevat lapset)

6 Lapsilähtöisyys Retken idea on voinut lähteä lapsilta
Sisällöstä on keskusteltu aikasemmin lasten kanssa Lapset saavat itse kuvata mielenkiintonsa kohteita Lopussa lapset voivat myös itse kertoa videoklipeistä tehdystä digitarinasta Lapset auttavat opettajaa kokoamisessa, esimerkiksi videoklippien järjestys voi olla päinvastainen kuvaamisjärjestyksestä Lapset harjoittelevat myös kriittisyyttä videoklippejä editoidessa


Lataa ppt "Minna Saarenpää, Tiia Virtanen, Riikka Trygg, Pauliina Kielinen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google