Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

MONTESSORI -PEDAGOGIIKKA

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "MONTESSORI -PEDAGOGIIKKA"— Esityksen transkriptio:

1 MONTESSORI -PEDAGOGIIKKA
Samuli Ranta Emmi Rintasaari Karoliina Seppänen Johanna Vanhatalo

2 Maria Montessori Syntyi Italiassa 1870.
Italian ensimmäinen naislääkäri. Toimi psykiatrina ja kiinnostui kehitysvammaisista lapsista. huomasi ongelmien olevan pedagogisia, ei lääketieteellisiä Otti vaikutteita pedagogiikkaansa Rousseaulta, Pestalozzilta ja Fröbeliltä.

3 Maria Montessori 1907 perusti slummialueelle Casa dei Bambini –lastenkodin ja johti sitä. sisälsi 3-6 -vuotiaita normaaleja kasvattamattomia lapsia siellä testasi kasvatusmetodejaan Metodit osoittautuivat toimiviksi ja levisivät nopeasti. Toimi tutkijana ja opettajakoulutuksen opettajana

4 MONTESSORIPEDAGOGIIKKA
Perusta Herkkyyskaudet Ympäristö Välineet

5 Herkkyyskaudet

6 Perusta: ”Auta minua tekemään itse”
Lapsissa on valmiina kaikki kehittymisen ainekset Lapsille tulee turvata otollinen kasvuympäristö fyysisesti ja psyykkisesti Kolme avaintekijää: lapsi, sopiva ympäristö ja opettaja

7 Herkkyyskaudet Herkkyyskauden aikana lapsi oppii innokkaasti, iloisesti ja vaivattomammin kuin myöhemmin missään elämän vaiheessa. Lähes kaikki herkkyyskaudet sisältyvät ikävuosiin 0-6. Ominaista herkkyyskaudessa on, että lapsi pyrkii saamaan kaikin keinoin ympäristöstään irti kaiken mahdollisen ”ravinnon” sen hetkiselle kiinnostukselleen

8 Herkkyyskaudet Herkkyyskausia ovat mm. puheen oppiminen, järjestys, hyvä käytös ja musikaalisuus. Herkkyyskaudet esiintyvät lapsilla yksilöllisesti. Opettajan tehtävänä on havaita lapsen meneillä oleva herkkyyskausi.

9 6-vuotisjaksot 0-6v itseensä imevä mieli. 6-12v laajentamisen aikaa.
Valtava henkisen kasvun ja kehityksen aikaa. Lapsi omaksuu tietoa helposti. Sisältää kaikki tärkeimmät herkkyyskaudet. 6-12v laajentamisen aikaa. laajentaa aiemmin opittua. Lapsi on hyvin kiinnostunut maailmasta.

10 6-vuotisjaksot 12-18v luova vaihe. 18-24v varhaisaikuisuus.
Samankaltainen 0-6v kanssa. On ominaista itsensä kriittinen tarkkailu. Tarve irrottautua auktoriteettien vaikutuksesta. 18-24v varhaisaikuisuus. Rauhallisen laajenemisen kausi (vrt. 6-12v) Irrottautuu itsenäiseksi aikuiseksi

11 Ympäristö

12 Ympäristö Montessoriympäristö on valmisteltu ympäristö.
Otettu huomioon ikäkauden mukaan mahdollisuudet lapsen omatoimiseen työskentelyyn. Aikuisen tehtävänä tarkkailla ja tukea lapsen pyrkimystä itsenäiseen toimintaan.

13 Ympäristö Montessorin mukaan suotuisa ympäristö
tarjoaa mahdollisuuden vapaaseen liikkumiseen ja valinnan vapauteen antaa lapselle mahdollisuuden ottaa vastuuta tarjoaa oikeita materiaaleja ja luonnollisen ympäristön huonetila jaetaan neljään alueeseen äidinkieli matematiikka aistimateriaalit käytännön elämän harjoitukset on kaunis ja harmoninen

14 Välineet

15 Välineet Montessorin kehittämät Ovat luonnon materiaaleista
Välineet ovat itseään korjaavia ja sisältävät piilo-opetussuunnitelman Välineet ovat koko ajan lasten tasolla saatavilla ja käytettävissä.

16 Käytännön elämän välineet
Kaatamisharjoitus Atuloiden käyttö Pöydän kattaminen Avaaminen ja sulkeminen Lattian lakaiseminen Metalliesineiden kiillotus Tiskaaminen Vaatteiden pesu Peilin puhdistus Kynien teroittaminen Saksien käyttö Pukeminen ja riisuminen Tasapainoharjoitukset Pistelytyö Huopapalat huonekalujen jalkoihin

17 Aistimateriaalivälineet
Kosketuslauta ja sylinteri Kangasparit Painopurkit Äänirasiat Tuoksupurkit Punaiset sauvat Sylinteripalit Vaaleanpunainen torni Muodon tunnistaminen

18 Äidinkielen välineet Hiekkamuottikirjaimet Kirjainkuvalaatat
Kirjainsarjat Piirustusmuotit Hiekkapaperikirjaimet Hiekkatarjotin Kirjaimet ompelukortteina Aakkosjuna Alkukirjaimet ja kuvakortit Irtokirjaimet Kirjainpalapeli Kalvokirjoittaminen Vaaleanpunaiset ja vaaleansiniset materiaalit

19 Matematiikan välineet
Hiekkapaperinumerot Ompelukuvanumerot Laskupuikot Laskemislokerikko Numerokortit ja pyykkipojat Numeropalapeli Numeroalusta ja tikut Laskunapit Helmitarjotin (kymmenjärjestelmä) Kultaiset helmet

20 OPETTAJAN ROOLI

21 Hyvän opettajan kriteerit
Montessori kuvaa hyvän ohjaajan ominaisuuksia ”Hän on kuin täydellinen palvelija, syvästi uskova kirkon palvelija ja tutkimusta tekevä tiedemies” Ohjaaja lopettaa kaiken lapseen kohdistuvan suoran opetuksen. Aloite lähtee aina lapsesta

22 KRITIIKKI

23 Kritiikki Mielikuvitusleikin aliarvostaminen Vapaan leikin unohtaminen
Pedagogiikka keskittynyt fonetiikkaan??? Oma kritiikki: Keskittynyt täysin yksilön oppimiseen. Entä yhteisöllisyys ja ryhmätyöskentelyn taidot?

24 LÄHTEET Parkkonen Helena, 1991. Auta minua tekemään itse. WSOY.
Hansson Lena, Montessori och barns arbete. Liber utbildning AB Bradley, Isaacs, Livinston, Nasser jne. Maria Montessori in the United Kingdom: 100 years on. (Opettajan antaman artikkeli)


Lataa ppt "MONTESSORI -PEDAGOGIIKKA"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google