ASIAKKAIDEN OSALLISTUMISEN TOIMINTAMALLIN RIKASTAMISEN JA PARASTAMISEN TYÖPAJA 12.12.2017 THL.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Advertisements

Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
Sosiaalityön koulutuksen työelämälähtöisyys- hankkeen vastuuopettajien sekä tutkimus ja opetusklinikoiden vastuuhenkilöiden tapaaminen Helsingissä.
Terveyden edistämisen asiantuntemus sote –uudistuksessa. Kuntajohdon kysely ja TEAviisari Terve Kunta –verkostotapaaminen Helsinki Osastojohtaja.
KÄYTTÄJÄKOKEMUKSEN HYÖDYNTÄMINEN NEUVONTAPALVELUIDEN UUDISTAMISESSA Asiakaslähtöinen kunta, Heli Rantanen,
Projekteista pysyviksi käytänteiksi Sakari Kainulainen Sokran hanketyöpaja , Kuopio.
Kanta-Hämeen Sote III Ajankohtaiskatsaus Kanta-Hämeen alueverkosto Jukka Lindberg Projektipäällikkö Hämeen liitto Hämäläisten hyväksi – Hämeen.
Miten tietoa voisi kysyä vain kerran? JulkICT/ Yhteinen tiedon hallinta (YTI) -hanke Tietoarkkitehtuuri ja sisältömääritykset
NYKYTILAN KUVAUS Maaseudun kehittäminen
YHDESSÄ VOIMISTUEN – laadukasta sosiaalityötä lappilaisille 1. 10
Asiakasosallisuuden edistäminen Kokemuksia pelillisestä kehittämisestä
Asiakaslähtöisyys hankinnoissa Innomarkkinat
Arviointi ja vaikuttavuus
Malli 8:Asiakkaiden osallistumisen toimintamalli

Tervetuloa Innokylään
Kiinnostus osallistua hankesuunnitteluun tai toteuttamiseen
Organisaatioiden yhteistyö
1. Millä tavoin tämä osa-alue parantaa hyötyä asiakkaalle?
Mitä VamO-hankkeessa on meneillään Rovaniemellä
SOTE-tieto SOMEssa Jari Porrasmaa
Tiimien toimintasuunnitelmapohja
Monialainen yhteispalvelu
Kehityshankkeet Tietoallas toteutus
YHDESSÄ VOIMISTUEN – laadukasta sosiaalityötä lappilaisille 1. 10
Henkilöstö kilpailutekijänä
Tulevaisuuden kansalaistoiminta – ekosysteemi ja uusi tapa toimia
Asukkaat sote- ja maakuntauudistuksen keskiöön
Tervetuloa Innopajaan
Uusi asukasvaikuttamisen toimintamalli Vantaalla
Esityksen nimi / Tekijä
Sosiaalisen kuntoutuksen valtakunnallinen kehittämishanke SOSKU
Tervetuloa Innokylään
Ehdotus: sote-viestinnän strategiset painotukset 2017
Digityökalujen valmistelu järjestämistehtävää varten
Osallisuus maakunnissa ja niiden valmistelussa
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
Hyvinvoinnin edistäminen kunnan ja maakunnan yhteistyönä
Pohjois-Pohjanmaan maakuntauudistuksen valmistelun tilannekatsaus
Klo – Polut hankkeen työkokous Yhteisen toimintamallin työstö pienryhmissä ja yhteinen purku.
THL:n tuki kehittämishankkeille
Osana HYMY – hyvinvointiympäristön mallintaminen ja ymmärryksen lisääminen verkostohanketta toteutetaan kesällä 2018 korkeakouluharjoittelutyönä selvitys:
Innopaja
ProSOS hanke aikuissosiaalityössä
Asukkaat maakunta- ja sote-uudistuksen keskiöön (AKE) -kysely
Työpaja 4: Maakuntien tarpeet valtakunnallisille sote toimijoille
Yhteinen keittiö ohjausryhmä
Henkilökohtainen budjetointi
Viestintäsuunnitelma
Kehittämisjohtaja Jussi Salminen ja
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
PERHEEN AITO KOHTAAMINEN
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
POTKA-verkoston arviointi - kyselyn tulokset
Innokylästä tukea järjestöille sote- ja maakuntauudistuksen valmistelutyöhön , Tampere Erityisasiantuntijat Jaana Joutsiluoma & Minttu Ojanen.
Tulosten raportointi HALLITUKSEN KÄRKIHANKE OSATYÖKYKYISILLE TIE TYÖELÄMÄÄN (OTE) Projektin nimi ja numero SATAOSAA.
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Etunimi Sukunimi titteli.
Osallisuutta monella tasolla: Kuvaukset
Oulun kaupungin vuorovaikutussuunnitelma
Innopaja
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Järjestötieto muutoksessa
Innokylän hyödyntäminen STM:n toiminnassa Studia generalia: Innokylä - mikä, miksi, kenelle? Perjantaina klo Meritulli, Meritullinkatu 8,
Muutoksen tuulet Eksoten alueella
Annukka Harjula, kokemusasiantuntija
Järjestö 2.0 hankkeiden jatkosuunnitelma
Case-työskentely Rovaniemellä
OmaLahti –yhdistystapaaminen Monitoimitalo Onni Yhteisen työskentelyn tulokset.
Esityksen transkriptio:

ASIAKKAIDEN OSALLISTUMISEN TOIMINTAMALLIN RIKASTAMISEN JA PARASTAMISEN TYÖPAJA 12.12.2017 THL

Ohjelma 13.00 - 13.15 Kahvit ja verkostoitumista 13.15 -13.30  Tervetuloa / Hankkeen loppu häämöttää /Juha Luomala, STM 13.30 -13.45   Edellisen työpajan tuotokset/ Merja Lyytikäinen, THL 13.45- 14.00  Työpajassa käytettävän materiaalin ja sisältöjen esittely/ Sinikka Sihvo, THL 14.00 - 14.05  Työskentelyn ohjeistus 14.05 - 15.00 Työpisteet 15.00- 15.30  Työpisteiden purku 15.30- 15.45 Loppukeskustelu / Juha Luomala 15.45-16.00 Pajan arviointi

ASIAKKAIDEN OSALLISTUMISEN TOIMINTAMALLI: Eri tasot MAAKUNTA PALVELUN JÄRJESTÄJÄ MAAKUNTA, PÄÄTÖKSENTEKO PALVELUNTUOTTAJA STRATEGINEN TASO PALVELUNTUOTTAJA, HENKILÖSTÖN JA ASIAKKAIDEN YHTEISTYÖ KEHITTÄMISESSÄ ASIAKAS PALVELUTILANTEESSA Tämä kuvan jälkeen jokainen siilo avataan yksi kerrallaan

MAAKUNTA PALVELUN JÄRJESTÄMINEN MAAKUNTAPÄÄTTÄJÄT OSALLISUUDEN YDIN ASIAKAS OSALLISUUDEN MUODOT EDELLYTTÄÄ/ VAATIMUKSET PALVELUN JÄRJESTÄMINEN Asiakasosallisuuden ja järjestöyhteistyön strateginen johtaminen ja koordinaatio Yhteiskehittäminen, Digitaaliset alustat, raadit, Kuulemis- ja keskustelutilaisuudet, Kohdennetut kyselyt, Osallistuva budjetointi Kerätty ja analysoitu asiakastieto päätösten pohjana, Osallisuusohjelma, Osallisuuden koordinaatio vastuutettu, järjestöt mukana, Asiakaspalautejärjestelmä, kokemustietovaranto, toimivat verkkosivut asukkaille MAAKUNTAPÄÄTTÄJÄT Huolehtii monipuolisista ja vaikuttavista osallistumisen mahdollisuuksista Lakisääteiset: Vanhus- ja vammaisneuvosto, nuorisovaltuusto Suora vaikuttaminen: päättäjät kohtaavat kansalaisia, Epäsuora vaikuttaminen järjestöjen kautta Asukkaiden ja kokemusasiantuntijoiden edustajia maakunnan toimielimissä tai muuten osallisena työskentelyssä Asiakkaiden ja sote henkilöstön yhteistyö kehittämisessä -> VAI Asiakkaan & henkilöstön osallisuus?

PALVELUNTUOTTAJAT ASIAKKAIDEN JA HENKILÖSTÖN YHTEISTYÖ KEHITTÄMISESSÄ OSALLISUUDEN YDIN ASIAKAS OSALLISUUDEN MUODOT EDELLYTTÄÄ/ VAATIMUKSET STRATEGINEN TASO Asiakkaat ja kokemusasiantuntijat mukana palveluiden suunnittelussa, kehittämisessä ja arvioinnissa Asiakaspalaute, Yhteiskehittäminen, Keskustelu-tilaisuudet, Asiakasraadit, Asiakkaat arvioijina, Asiakas palvelunantajana Konkreettinen suunnitelma asiakasosallisuudesta palveluntuottajien sopimuksessa Asiakasosallisuusjärjestelmä, Kokemusasiantuntijoita ja vertaistoimijoita hyödynnetty ASIAKKAIDEN JA HENKILÖSTÖN YHTEISTYÖ KEHITTÄMISESSÄ Asiakas kumppanina, tasavertaisuus, vuorovaikutus, yhteisen ymmärryksen lisääntyminen/synnyttäminen Yhteiskehittäminen palvelumuotoilu työpajat yhteistyöfoorumit Johdon esimerkki, asiakkaiden ja työntekijöiden yhteiskehittämisvalmennus, järjestöjen hyödyntäminen Asiakkaiden ja sote henkilöstön yhteistyö kehittämisessä -> VAI Asiakkaan & henkilöstön osallisuus?

ASIAKAS ASIAKAS PALVELUTILANTEESSA OSALLISUUDEN YDIN ASIAKAS OSALLISUUDEN MUODOT EDELLYTTÄÄ/ VAATIMUKSET ASIAKAS PALVELUTILANTEESSA Vuorovaikutus, kohtaaminen Aktiivinen osallistuminen omaan palveluun kykyjen mukaan, jaettu päätöksenteko, sitoutuminen omahoitoon palvelusuunnitelmaan, Asiakaspalaute, Asiakassuunnitelma, asiakasseteli, henkilökohtainen budjetti Asiakas tulee kuulluksi, pääsee vaikuttamaan palveluunsa Asiakkaiden ja sote henkilöstön yhteistyö kehittämisessä -> VAI Asiakkaan & henkilöstön osallisuus?

Asiakkaiden osallistumisen toimintamalli 7.12., versio 7 OSALLISUUDEN YDIN ASIAKASOSALLISUUDEN MUODOT EDELLYTTÄÄ/ VAATIMUKSET PALVELUN JÄRJESTÄMINEN Asiakasosallisuuden ja järjestöyhteistyön strateginen johtaminen ja koordinaatio Yhteiskehittäminen, Digitaaliset alustat, raadit, Kuulemis- ja keskustelutilaisuudet, Kohdennetut kyselyt, Osallistuva budjetointi Kerätty ja analysoitu asiakastieto päätösten pohjana, Osallisuusohjelma, Osallisuuden koordinaatio vastuutettu, järjestöt mukana, Asiakaspalautejärjestelmä, kokemustietovaranto, toimivat verkkosivut asukkaille MAAKUNTAPÄÄTTÄJÄT Huolehtii monipuolisista ja vaikuttavista osallistumisen mahdollisuuksista Lakisääteiset: Vanhus- ja vammaisneuvosto, nuorisovaltuusto Suora vaikuttaminen: päättäjät kohtaavat kansalaisia, Epäsuora vaikuttaminen järjestöjen kautta Asukkaiden ja kokemusasiantuntijoiden edustajia maakunnan toimielimissä tai muuten osallisena työskentelyssä STRATEGINEN TASO Asiakkaat ja kokemusasiantuntijat mukana palveluiden suunnittelussa, kehittämisessä ja arvioinnissa Asiakaspalaute, Yhteiskehittäminen, Keskustelu-tilaisuudet, Asiakasraadit, Asiakkaat arvioijina, Asiakas palvelunantajana Konkreettinen suunnitelma asiakasosallisuudesta palveluntuottajien sopimuksessa Asiakasosallisuusjärjestelmä, Kokemusasiantuntijoita ja vertaistoimijoita hyödynnetty ASIAKKAIDEN JA HENKILÖSTÖN YHTEISTYÖ KEHITTÄMISESSA Asiakas kumppanina, tasavertaisuus, vuorovaikutus, yhteisen ymmärryksen lisääntyminen/synnyttäminen Yhteiskehittäminen palvelumuotoilu työpajat yhteistyöfoorumit Johdon esimerkki, asiakkaiden ja työntekijöiden yhteiskehittämisvalmennus, järjestöjen hyödyntäminen ASIAKAS PALVELUTILANTEESSA Vuorovaikutus, kohtaaminen Aktiivinen osallistuminen omaan palveluun kykyjen mukaan, jaettu päätöksenteko, sitoutuminen omahoitoon palvelusuunnitelmaan, Asiakaspalaute, Asiakassuunnitelma, asiakasseteli, henkilökohtainen budjetti Asiakas tulee kuulluksi, pääsee vaikuttamaan palveluunsa MAAKUNTA PALVELUNTUOTTAJAT Asiakkaiden ja sote henkilöstön yhteistyö kehittämisessä -> VAI Asiakkaan & henkilöstön osallisuus? Tiedolla osallistaminen, avoin viestintä

Tehtävä: Miltä malli näyttää asiakkaana? Maakunta Palveluntuottaja Oma palvelu

Asiakkaiden osallistuminen palveluiden kehittämiseen Kommentointi- mahdollisuus maakunnan verkkosivujen kautta Sidosryhmien hyödyntäminen Valmistelu Asiakkaiden, henkilöstön ym. rekrytointi: Minkälaista asiantuntijuutta tarvitaan? Menetelmien valinta: Miten asiakkaat osallistetaan? Yhteiskehittämisprosessi (Yhteiskehittämisvalmennus) 1. Määritellään yhteiset tavoitteet 2. Asiakkaat ja työntekijät työskentelevät tasavertaisesti 3. Ratkaisuehdotukset Raportointi Ensin ”johdolle” → hyödynnys suunnittelussa Tulokset käyttöön Muutokset toimintatavoissa, kokeilut Arviointi Toteutuiko tavoitteet? Laatu? Asiakkaat mukana arvioinnissa Vakiintunut käyttö Juurrutus, muuttunut tapa toimia, innovaatio Kehittämiskohde Ideat ja palaute asiakkailta ja henkilöstöltä Jos valitaan yhteiskehittäminen Johto osallistuu prosessin aikana Viestintä joka vaiheessa (maakunnan verkkosivut, puskaradio, some) -maakunnan asukkaille, työntekijöille, asiakasryhmille joita asia koskettaa

Asiakas- ja asukasosallisuuden portaat maakunnassa Kerätään asiakaspalautetta Edellisen lisäksi: Asiakasraati/-ja Kuulemisia, foorumeja Kysytty mielipiteitä Asiakkaita hyödynnetty yksittäisissä hankkeissa Edellisten lisäksi: Yhteiskehittämistä, palvelumuotoilua asiakkaiden kanssa Työntekijöiden koulutus Asiakaspalautejärjestelmä, eri kanavia antaa palautetta Kehitetty verkkosivuja, mm. aloitemahdollisuus Osallisuus mukana hyvinvointikertomuksessa Edellisten lisäksi: Osallisuusohjelma, strategia Huomioitu mm. resurssit ja vastuutus Ohjaus: Kokemusasiantuntija- ja järjestökoordinaatiosta huolehdittu Useita osallisuuden muotoja käytössä, mm. osallistuva budjetointi Asiakkaat arvioitsijoina ja palvelujenantajana Palautteen palautus asiakkaille ja asukkaille Asukkaat mukana hyvinvointikertomuksen suunnittelussa Osallisuus on läpilyövää, sisällä perustoiminnoissa eli suunnittelussa ja työprosesseissa Toteutumisen seuranta ja mittaaminen Konkreettiset muutokset palautteen ja muun osallistumisen seurauksena Monipuoliset, interaktiiviset verkkosivut, ”Aktiivisen kohtaamisen foorumi” Palvelujen vertaistuotanto, 4.sektori Asiakas- ja asukasosallisuuden portaat maakunnassa Millä portaalla sinun (maa)kuntasi on? Vai spiraali?