Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Miten tietoa voisi kysyä vain kerran? JulkICT/ Yhteinen tiedon hallinta (YTI) -hanke Tietoarkkitehtuuri ja sisältömääritykset

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Miten tietoa voisi kysyä vain kerran? JulkICT/ Yhteinen tiedon hallinta (YTI) -hanke Tietoarkkitehtuuri ja sisältömääritykset"— Esityksen transkriptio:

1 Miten tietoa voisi kysyä vain kerran? JulkICT/ Yhteinen tiedon hallinta (YTI) -hanke Tietoarkkitehtuuri ja sisältömääritykset 13.9.2016

2 Ymmärrämmekö asiakasta? Tarvitseeko tietoa hallita?

3 Valtion vo 3 Maakunta Oy1 Kunta Ry Oy2 Palvelu Tiedon käsittelyn tarve – tietoa kysytään usean kerran Perus- rekis- teri Oikeus käsitellä tietoja Käyttötarkoitussidonnaisuus Tarpeellisuusvaatimus Asiakassuhde - yhteysvaatimus Tietolupa Suostumus Usean luukun nykytila – Miksi tietoa kysytään monta kertaa? Asia vireille ja tiedon käsittelyn tarve viranomais- kohtaisesti Reki steri

4 Kysytään vain tarvittaessa 4

5 Yhteisen tiedon hallinnan ansiosta asiakkaalta kysytään tietoa vain kerran Tavoitteena paremmat palvelut kansalaiselle ja hallinnon tehostaminen Viranomaiset voivat hyödyntää saumattomasti ja monipuolisesti hallinnossa jo olevaa tietoa Oman tiedon hallinta vahvistuu Samalla tiedon laatu paranee Hyvä tiedon hallinta lisää tietoturvaa ja tietosuojaa 5

6 Digitalisaation toimenpiteet eri tasoilla Lainsäädäntö Säädösten yhteensopivuus Organisaatio Toiminnan ja toimijoiden yhteensopivuus Tieto Tiedon muodon, sisällön ja laadun yhteensopivuus Tekniikka Tietojärjestelmien ja tiedonsiirron yhteensopivuus Julkisen hallinnon digitalisaatio KaPA TORI TUVE Digitalisaation tuki: Autetaan asiakasta toimintamalli DigiOffice Tietohallintovirasto Yhteisen tiedon hallinnan - hanke Tiedon- hallinnan lainsäädäntö Muut toimenpiteet

7 Yhteinen tiedon hallinta luodaan viiden työpaketin avulla 7 Omadata julkisessa hallinnossa, jossa sovelletaan omadata- periaatteita julkisessa hallinnossa oleviin kansalaisen tietoihin Yhteinen tiedon hallintamalli, jossa kehitetään yhteisesti käytettävän tiedon hallintaa Monikäyttöinen tiedon jakeluratkaisu, jolla voidaan mm. siirtää ja julkaista suuria tiedostoja Yhteentoimivuuden menetelmä ja välineet, joilla parannetaan ja yhtenäistetään tietosisältöjen määrittelyä Tiedolla johtamisen kokeilu, jossa lisätään kuntien taloustiedon käyttöä

8 Yhteisen tiedon hallinnan (YTI-hanke) ansiosta asiakkaalta kysytään tietoa vain kerran Tavoitteena paremmat palvelut kansalaiselle ja hallinnon tehostaminen Viranomaiset voivat hyödyntää saumattomasti ja monipuolisesti hallinnossa jo olevaa tietoa Oman tiedon hallinta vahvistuu ja samalla tiedon laatu paranee Hyvä tiedon hallinta lisää tietoturvaa ja tietosuojaa 8 2016 : hankkeistus, ensimmäiset versiot määrittelyvälineistä 2017 : suunnittelu ja toteutus, hallintamalli 2018 : käyttöönotto, kuntien taloustieto

9 Jari Kallela Neuvotteleva virkamies Puh. 0295 16001 (vaihde) Lisätieto: jari.kallela@vm.fi www.vm.fi Valtiovarainministeriön viestintä vm-viestinta@vm.fi Mediapalvelunumero (arkisin 8–16) 02955 30500


Lataa ppt "Miten tietoa voisi kysyä vain kerran? JulkICT/ Yhteinen tiedon hallinta (YTI) -hanke Tietoarkkitehtuuri ja sisältömääritykset"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google