Oman äidinkielen opetus Porvoossa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Advertisements

Kieli- ja kulttuuriryhmien opetus, oppilasmäärät ja resurssi
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
MUSIIKIN PERUSTEET SML 2013 Musiikin perusteet on yksi opetussuunnitelman perusteiden (OPH 2002) opintokokonaisuus. Se määritellään sisältöalueittain seuraavasti:
Anna-Kaisa Mustaparta Opetusneuvos Opetushallitus
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
ARVIOINTI Vanhempainilta
TASKU Mitä on kielitietoinen opetus? Mikä on kielitaidon taitotaso?
Suomalaisen koulujärjestelmän kieliopinnot
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa. 2 Nykyiset linjaukset…  Oppilaan oikeusturvan kannalta on tärkeää, että päättöarvosanat on annettu samoin.
Tytöt teknologian taitajiksi
Myllypuron yläaste Tervetuloa!
Samran Khezri Kieliparlamentti, Helsinki
Ops 2016 ja arviointi.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Ops seminaari Askola.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Ulla Lappalainen1 Suomi toisena kielenä -opetuksesta Mistä kielitaito koostuu? Mitä suomi toisena kielenä -opetus tarkoittaa? Suomi äidinkielenä.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Kieliä opettavien OPS- tapaaminen Ryhmätyön ohjeistus.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
Kielivalintailta Etelä-Hervannan koulu. Valinnan paikat A1A2B1B P A K O L L I N E N V A P A A E H T O I N E N Perusopetus.
Liedon kunta : A2-kielen valinta A2-kielen valinnan vaikutukset perusopetuksen luokilla 4-9 Uuden 2016 voimaan tulevan opetussuunnitelman tuntijako on.
Haapajärven perusopetukseen valmistavan opetuksen opetussuunnitelma 2016 Markku Mäkelä OPS-koordinaattori.
Vanhempainilta Jakokosken koulu Jakokosken koulu syksyllä 2016 Oppilasmäärä luokka (14+8) 22 oppilasta, opettaja Karl Kakko 3-4 luokka.
OPS 2016 Pedagoginen kahvila Porin kaupungin perusopetuksen tuntijako Sivistyslautakunta
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Vieraat kielet Opetussuunnitelmassa Kieltenopetus Pöljän koululla Englantia opettaa Juhamatti Kalima, ruotsia Sari Korhonen. Saksan hoitavat etäopetuksena.
ARVIOINNISTA 3. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT luokan valinnaiset AINEET 8. ja 9. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Tervetuloa kielivalintailtaan
Ops-iltapäivä
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
sanallisen arvioinnin todistuspohjat:
Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit sekä valinnaiset aineet 8
Perustettu
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
OPS-koordinaattori Tuija Vänni
Ainetyöryhmien työn aloitus
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Kieli itseilmaisun välineenä
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Opetussuunnitelmassa 2016
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
Nopolan koulu Opettajien veso
OPSISSA JA OPSISTA Opetussuunnitelma 2016.
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
7lk:n arviointi.
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
JOPO – JOUSTAVAN PERUSOPETUKSEN LUOKKA
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Maahanmuuttaja opetusryhmässäni
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
Valinnaisiaineista Valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
Uusi opetussuunnitelma 2016
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Kielivalinnat 2. ja 3. luokalla
Welcome to Könönpelto School
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
3. luokka Mervi Pietilä Perusopetuksen lehtori
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
Esko Taipale ja Katja Markkanen
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Kielivalinnat 2. ja 3. luokalla
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

Oman äidinkielen opetus Porvoossa Lukuvuosi 2015 - 2016 Oman äidinkielen opetus Porvoossa

Osallistuminen opetukseen Osallistuminen on vapaaehtoista. Opetukseen ilmoittaudutaan. Ilmoittautuminen on sitova. Tunneilta ei saa olla poissa. Tehtävät ja kotitehtävät pitää tehdä huolellisesti. Opetusta ja muiden työskentelyä ei saa häiritä. Tulevaisuudessa poissaolot ja työskentelyyn liittyvät asiat voidaan ehkä merkitä Wilmaan. Mielipiteitä?

Kuka voi osallistua? Oppilaan äidinkieli tai jokin perheen kielistä on muu kuin suomi, ruotsi tai saame. Suomen-, ruotsin- ja saamenkieliset oppilaat, jotka ovat oppineet kielen ulkomailla ja osallistuvat kielitaidon ylläpito-opetukseen.

Oppiaineen tehtävät saada oppilaat kiinnostumaan äidinkielestään ja kehittämään äidinkielen taitoaan saada oppilaat käyttämään äidinkieltään opiskelun apuna ja muissa tilanteissa saada oppilaat arvostamaan omaa taustaansa ja kulttuuriaan tukea oppilaan mahdollisuuksia opiskella muita oppiaineita UUSI OPS: rohkaista oppilaita käyttämään omaa kieltä monipuolisesti eri oppiaineiden tunneilla ja muussa toiminnassa kielikasvatus yhdessä suomen tai ruotsin kielen opetuksen kanssa.

Miten uutta opetussuunnitelmaa luetaan? Tavoitteet, sisältöalueet ja laaja-alainen osaaminen

arviointi Oppilaan kielellinen kehittyminen Arviointi on kannustavaa. Oppilas saa tietoa ja palautetta kielitaitonsa kehittymisestä ja vahvuuksista. Arvioinnin ja palautteen antamisen keskeisiä kohteita ovat edistyminen itsensä ilmaisemisessa ja vuorovaikutuksessa edistyminen lukutaidossa ja tekstien ymmärtämisessä edistyminen tekstien tuottamisessa edistyminen kielen ja kulttuurin ymmärtämisessä. Kielen erityispiirteet, esimerkiksi kirjoitusjärjestelmä, vaikuttavat oppilaiden edistymiseen. Perusopetuksessa saavutettu osaaminen voi vaihdella kielittäin.

todistukset Lukuvuoden päättyessä annetaan todistus oman äidinkielen opiskelusta. Käytössä todistuspohja luokille 1-3 ja luokille 4-9. Opetussuunnitelmien perusteissa on kuvaus hyvästä osaamisesta (arvosana 8) luokilla 6 ja 9.

Materiaalia Oma kieli – oma mieli. Opas oman äidinkielen oppimisen tukemiseen. Maahanmuuttajien äidinkielen opetus. Opas eri kielillä. Retk Eestisse eTwinning