Markkinoinnin perusteet MAR1LK001 Mikro- ja Makroympäristö Anna Hankimaa 9/9/2018
Markkinoinnin ympäristö Markkinoinnin ympäristö koostuu yrityksen ulkopuolisista tekijöistä, jotka vaikuttavat yrityksen kykyyn rakentaa ja ylläpitää asiakassuhteita. Ympäristö tarjoaa sekä uhkia että mahdollisuuksia. (Treats & Opportunities) SWOT Ympäristön analysointiin kuuluu myös oman organisaation heikkouksien ja vahvuuksien tunnistaminen ( -> jotka vaikuttavat yrityksen kykyyn luoda arvoa asiakkaalle ja hoitaa asiakassuhteita) 9/9/2018
Markkinoinnin ympäristö Mikroympäristö: tekijät jotka ovat lähellä yritystä ja vaikuttavat sen kykyyn palvella asiakasta. Makroympäristö: suurempia ja kauempana olevat tekijät, jotka vaikuttavat mikroympäristöön. Ovat yleensä yrityksen vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella. 9/9/2018
Lähde: Bergström-Leppänen Asiakasmarkkinointi Mikroympäristö Kysyntä ja markkinat Kilpailu Verkostot ja kumppanit 9/9/2018 Lähde: Bergström-Leppänen Asiakasmarkkinointi
Lähde: Kotler-Armstrong, Principals of Marketing, Chapter 3-4 Mikroympäristö 9/9/2018 Lähde: Kotler-Armstrong, Principals of Marketing, Chapter 3-4
Kilpailuroolit Market Leader - Markkinajohtaja Market Challenger - Haastaja Market Follower - Jäljittelijä Market Nicher - Erikoistuja 9/9/2018
Lähde: Kotler-Armstrong, Principals of Marketing, Chapter 3-4 Makroympäristö Poliittinen ja yhteiskunnallinen Taloudellinen Teknologinen Demografinen Ekologinen Sosiokulttuurinen Kansainvälinen 9/9/2018 Lähde: Kotler-Armstrong, Principals of Marketing, Chapter 3-4
The Company’s Macroenvironment 9/9/2018 Lähde: Kotler-Armstrong, Principals of Marketing, Chapter 3-4