Terhi Maskonen Riia Palmqvist Hämeenlinna

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ENORSSI TYÖSEMINAARI JYVÄSKYLÄSSÄ
Advertisements

Tiina Markkula Verkkoterkkari –hanke (Terke) Merja Saukko Lasten ja nuorten verkkososiaalipalvelut- (Vespa) hanke (Sosvi) Sosiaalinen media ja verkko nuorten.
Vertaisryhmät vanhemmuuden tukena Kotipuu. VÄESTÖLIITON KOTIPUU TAVOITE Maahanmuuttajataustaisten perheiden psykososiaalinen hyvinvointi KOHDERYHMÄ -Julkisen.
Kukkulan koulun konsultoiva erityisopettaja haasteellisen oppilaan tukena Kukkumäentie 27a, Jyväskylä
Nuorisotakuu nuorisotoimen näkökulmasta Nuorisotoimen ylitarkastaja Kirsi-Marja Stewart, Opetus- ja kulttuuritoimi.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Melindan laatu ja käytännöt Työpaja TERVETULOA! &
Tuloksia THL:n ja harjoittelukoulujen yhteistyöstä eNorssi -seminaari, Hämeenlinna Anne-Marie Rigoff.
Väkivaltatyö Etelä-Pohjanmaalla 1) Väestötaso 2) Ammattilaiset 3) Päättäjät Kehittämissuunnittelija Veli-Matti Saarinen.
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
Kirsi Verkka POL Peruskoulujen ympäristöjärjestelmä Ympäristökartoitus 2005 > 2009 Ympäristöohjelma Toimenpiteet Seuranta ja arviointi.
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Kysely sosiaalisen median käytöstä
Kyläkoulusta palvelukeskukseksi
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luokkatunnit Toimintakulttuuri 4.2..
ÄIDINKIELI JA kIRJALLISUUS 1. KURSSI
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
TESSU OHJAAMOJEN TUKENA
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Keskustelua kannabiksesta
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Hyvinvointiraportti-hanke
10%:n sääntö opettajien lukumäärä Tehtyjä kokeiluja Muuttuva oppimaisema Innovaatiot *Tuote / vuosi Perusaste ,6 Lukio
Miten koulu ympäristönä edistää terveyttä, turvallisuutta ja toiminnallisuutta
Koulutus- ja opetusyhteistyö
Ennakkotehtävä, työpaja
Tervetuloa Innokylään
Oulun normaalikoulun lukio
Inspa yrittäjyyden uusi oppimisympäristö sataedussa
Nuorten tieto- ja neuvontatyön osaamiskartta Heta Malinen Lähde: Pirjo Kovalainen, Osaamiskartta testiversio.
Kulttuuriympäristökasvatus yliopistossa
Vaativan erityisopetuksen ja koulunkäynnin ohjaajien täydennyskoulutuskokonaisuus
Jatkumo TIES465 – TVT:n pedagogisen tuen kurssi ->
Oppilaitoksen nimi Päivämäärä
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
Maahanmuuttajien korkeakoulutus
Verkostotapaaminen Tampere
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Tajua mut! –toimintamalli koulutus
Finanssialalle.fi – alan koulutus, urapolut ja oppimateriaalit
Tuomo Lähdeniemi työelämä ja nuoret - - KAKSI ERI MAAILMAA? Tööelu ja noored – - kaks eri maailma?
Jokaisen kasvu osallisuuteen – millaiset yhteisöt sen mahdollistavat?
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
SPPL Arvotyöpaja Kuopio
Varhaisvuosien erityiskasvatuksenhanke 2005 – 2007 VARVEKA
Tietotekniikan laitoksen suuntautumisvaihtoehdot
Harjoituksen ohjaaminen
Polut hoitoon ja kuntoutukseen – projekti OTE7
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
KP OTE Opinnoista töihin
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
LÄMPIMÄSTI TERVETULOA MUKAAN RYHMÄÄN – VERTAISUUDESSA ON VOIMAA!
SePPO-osahanke Keudassa Lahti
Tiirismaan vesopäivät
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Harjoituksen ohjaaminen
Oppimisen arviointi uudessa OPSissa
”Avaruusseikkailu 2006” Verkko-opetuskokeilu
12 suositusta pelastustoimen viestinnästä
Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus
Kone- ja tuotantotekniikka
HYVINVOINTITIEDON KLINIKKA
Kuntoutusuudistus - miten tästä eteenpäin
Osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukeva toimintakulttuuri 20. 3
Inarin nuorisovaltuuston kärkihankelista
OmaLahti –yhdistystapaaminen Monitoimitalo Onni Yhteisen työskentelyn tulokset.
Nuorten kuuleminen Valtakunnallisen nuorisotyön ja –politiikan ohjelman valmistelu Materiaalin tuottaneet 1. vuosikurssin yhteisöpedagogi (AMK) -opiskelijat.
Koulutuskiertue Suomen Sotaveteraaniliitto, Leena Seppälä.
Ajankohtaista korkeakoulupolitiikassa opetusneuvos Sanna Hirsivaara
Esityksen transkriptio:

Terhi Maskonen Riia Palmqvist Hämeenlinna 2.9.2010 Kodin ja koulun yhteistyömuotojen ja esteiden käsittely ohjatun harjoittelun sisältöinä Terhi Maskonen Riia Palmqvist Hämeenlinna 2.9.2010  

Kodin ja koulun yhteistyömuotojen käsittely ohjatussa harjoittelussa Käsittely vaihtelevaa ja melko vähäistä Ohjauksessa käsiteltiin enemmän yksilö- kuin yhteisötason yhteistyömuotoja Eniten puhuttiin sähköisestä viestintäjärjestelmästä, vähiten luokkatoimikunnasta ja reissuvihkosta

Kodin ja koulun yhteistyön haasteiden käsittely Huoltajan näkökulmasta nousevia haasteita käsiteltiin enemmän kuin opettajan ja kouluinstituution näkökulmasta nousevia Eniten käsiteltyjä esteitä olivat huoltajan negatiivinen asenne sekä kotien vieras kulttuuri ja kielivaikeudet Vähiten puhuttiin siitä, että yhteistyö on hyödytöntä

Taustamuuttujien vaikutus kodin ja koulun yhteistyömuotojen ja haasteiden käsittelyyn Sukupuoli: Miesopiskelijoiden kanssa keskusteltiin enemmän Ikä: Nuorten opiskelijoiden kanssa keskusteltiin enemmän kuin vanhempien opiskelijoiden Opettajakokemus: Näytti siltä, että opettajankokemuksesta nousseet asiat ohjasivat keskustelua Harjoittelu norssissa: Norssissa harjoitelleet keskustelivat runsaammin ja laajemmin kuin muualla harjoitelleet Koulutusohjelma lo/ao: Suuria eroja asioiden käsittelyssä johtuen ehkä työnkuvan luonteesta Harjoitteluyksikkö: Kunkin harjoittelukoulun omat painotukset näkyivät

Haasteet opettajankoulutukselle Miten tuoda näkyväksi ja pohdittavaksi opettajan työn osa-alueet, joihin opiskelija ei voi konkreettisesti osallistua harjoittelun aikana? Miten taata opiskelijalle perustiedot ja taidot vuorovaikutuksesta sekä monimuotoiset ja uusimmat tiedot ja taidot kodin ja koulun erilaisista yhteistyökysymyksistä? Millaiset ovat ohjaajien valmiudet toteuttaa tasa-arvoista ja sukupuolitietoista ohjausta sukupuolten välillä? Miten tarjota kaikenikäisille opiskelijoille monipuolista tietoa kodin ja koulun yhteistyömuodoista ja esteistä? Miten tehdä näkyväksi ja tutuksi aineenopettajan ja luokanopettajan työnkuva toinen toisilleen? Miten harjoittelukoulut voisivat jakaa tietotaitoa toistensa kanssa?