Uusi toimija (pieni) Perinteisen tuotteen ongelma

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
Advertisements

Osaamisen kehittämissuunnitelma Haminan kaupungin hallintopalvelut.
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
Jouni Paakkinen Perusopetuksen päätelaiteprojekti.
1 Työtapaturmista ilmoittaminen 2010 Riikka-Liisa Haapanen
Kulttuurilautakunta /Tarja Saarelainen 1 Transmodernin julkisen hallinnon tilaaja - esimerkkinä kulttuurilautakunta Fokus tehokkuuden, tuottavuuden.
Ylemmän toimihenkilön rooli Suomen tulevaisuuden menestyksessä Ole Johansson puheenjohtaja, EK.
© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere Vuorovaikutus oppisopimustarkastajan työssä ”Millä työkaluilla?”
Keskustele kaverin kanssa:
Miten Aloittaa Valokuvaus Liiketoimintaa
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Tuotteen dokumentointi
HAALARIMERKKI- KOKEILU
Asiakaslähtöisyys hankinnoissa Innomarkkinat
Ihmisen elinkaari Psykologia jpe.
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
JATKOSUUNNITELMAT Minustako yrittäjä Suomessa?
The 9 block vision processing model
Hyvinvointiraportti-hanke
OSOITE Katuosoite/koordinaatit TILAT
pieni pala sinusta, tehdään meistä kakkuja
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Tentti.
Digitaalisuus opistojen strategiaan, pedagogiikkaan ja käytäntöön
1. Blogin pitäminen ja hallinta
Luovuusistunto Esittäjän nimi.
Mielipiteen, kannanoton, vastineen kirjoittamisesta
Monipalveluasiakkaan palvelujen tiedolla johtaminen
Henkilöstö kilpailutekijänä
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Kokeeseen vastaaminen
ARJA VIROLAINEN Ruut Ruokonen 2013
Yhteiskunnallinen osallisuus Toteutusvaihe –tuumasta toimeen
THL - Eurykleia Henkilöstö- ja talousasioiden suunnittelu- ja raportointijärjestelmän määrittely TP 9 agenda Yhteenveto.
Työhönopastus ja perehdyttäminen
TILASTOKUVIO kuvio on voimakkain tapa esittää tietoa
Avainresurssit ja kyvykkyydet
Kirjastonjohtajien neuvottelupäivät Lahdessa
Miksi? Palkanlaskennan koulutusta vähän tarjolla
YTY AKATEMIA: MIHIN SUUNTAAN KUNTOUTUS? YTY & STM
Terveiset Yö-ryhmästä
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Tilaustoimitusprosessin kuvaus
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Yritysesite Toiminta-ajatus kannattaa kirjoittaa tähän
toim resu toim määr arvi kilp tavo Stratox Oy / HN / Oct 01 / for SiX
Viestinnän työkalupakki
Kehittämismatriisi Resurssit (miten resursoidaan?)
Palautteesta Eetu-Pekka Heikkinen.
Kalvosarja on laadittu Global Meal –hankkeessa
Suunnittelu Vain hyvällä suunnittelulla päästään vapaaehtoistoiminnassakin tuloksiin. Suunnittelun perustana on tilanteen analysointi. Analyysin jälkeen.
Tiimitoimintamalli arkipäivän työssä
Kehittämispäällikkö Eija Lappalainen
Tulosten raportointi HALLITUKSEN KÄRKIHANKE OSATYÖKYKYISILLE TIE TYÖELÄMÄÄN (OTE) Projektin nimi ja numero SATAOSAA.
Teollisen suunnittelun vaikuttavuus
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Video 4: Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma
Näyttöpinta-alan laajennus virtuaalitodellisuuden keinoin
Dynamic Reporting (DR) -raporttien teon parhaat käytännöt
YRITYSTOIMINNAN MALLEJA
Suomi.fi-viestien käyttöönotto
Järjestö 2.0 hankkeiden jatkosuunnitelma
Laatukriteeripuu – asiakastarpeen jäsentely – (CTQ tree)
Blackout This project has received funding from the European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme under grant agreement No
ICT- laitteiden ja palvelujen kokonaisratkaisut palveluna
Työllisyyspoliittinen avustus – rahoituksen haku vuodelle 2020
opintoja Oulun kaupungin lukiolaisille etänä & verkossa
Tommi Mattila Valmiuspäällikkö Suomen Punainen Risti Hämeen piiri
Esityksen transkriptio:

Asiakkaan arvoketjun ymmärtäminen: Case tulosteiden ja tulostesuunnittelun palveluntarjoaja Uusi toimija (pieni) Perinteisen tuotteen ongelma -Erityinen tuote (piirikortti/ohjelmoinnit) -Potentiaaliset muutoskohteet ja sen vaatimukset -Erilainen kiinnityskonsepti Uusi tuote (automaatioon) Asiakkaan liiketoimintamahdollisuuden kartoittaminen osaamisen ja kilpailun kautta -Muoto-/tilarajoitteet -Ympäristön rajoitteet -Heikko kaupallisuus Asiakkaan tarve -Kotelo omalle tuotteelle Kilpailu -Valmistusprosessi & sen suunnittelu ”Tämän voisi tehdä toisella tavalla” -Parempi ansainta toisella tavalla -Ydintuote -Ydinosaaminen Materiaalit Hankinnat Asiakasrajapinta Rajaukset Rajoitteet Suunnittelu-parametrit Onko täällä muita tarpeita? Ohjelmointi -Tarpeen ”kysely” -Oikeat kysymykset -Ymmärrys asiakasarvosta Uusi toimija (pieni) -Maine, referenssit -Rohkeus myydä, palvelutuote -Osaamiset -Proaktiivinen uuden markkinan luominen Asiakkaat? Volyymit? Toimintaympäristön vaatimukset? Mahdollinen uusi liiketoimintamahdol-lisuus itselle Konsultoiva suunnittelu Protoista massatuotan-toon

Case: Asiakas tarvitsee omalle tuotteelleen toimivan ja hyvännäköisen kotelon Aloitetaan ratkaisemaan ongelmaa prototyypeillä Protojen jälkeen asiakkaalla usein muitakin päämääriä: esim. volyymin kasvattaminen ja hinnan vähentäminen, jotka kannattaa ottaa huomioon jo alkuvaiheessa Asiakkaan ydinosaaminen (esim. koodaaminen) on alue, johon toimittajan ei tarvitse mennä syvällisesti, mutta se, miten toimitettava tuote ja asiakkaan ydinosaaminen kohtaavat, on aluetta, joka on hyvä ymmärtää (piirikortti vrs. kotelon suunnittelu) Tietoa kannattaa hankkia asiakkaan valmistusprosessista, suunnittelun parametreista, asiakkaan asiakkaista ja toimintaympäristöstä Mahdollisesti muuttuvien tekijöiden ymmärtäminen suunnittelun speksaamisessa, ts. miten tuote voi muuttua ja miten se vaikuttaa koteloon Miten asiakas näkee protojen iteroinnin: jatkuvaa keskustelua ja yhteydenpitoa, mietitään yhdessä ongelmakohtia, annetaan ehdotuksia, kommentoidaan, toteutetaan jotakin ja esitetään ratkaisut Prosessi, ei aikajana Täältä kerätään tietoa asiakkaalle arvoa tuottavista asioista Ratkaistava ja toimitettava enemmän kuin mitä asiakas pyytää – ratkaistava se, mitä asiakas haluaa (juurisyyn kaivaminen) Tarve on ymmärrettävä Tulostajan ei missään nimessä kannata lähteä kilpailemaan pelkästään tulostamisella; jos toimitetaan pelkää tulostusta, lopputuote voi olla mitä vaan; kannattavaa on tuoda asiakkaalle lisäarvoa kehittämällä suunnitelmaa, miettimällä materiaalivalintoja, viimeistelyä ym. Asiakkaan arvotarpeita voidaan monistaa tai laajentaa, kun asiakkaan arvotarpeet on riittävän hyvin tunnistettu

Asiakkaiden arvotarpeiden ”monistaminen” tai ”laajentaminen” Asiakkaiden arvotarpeiden ”monistaminen” tai ”laajentaminen”? Millä muilla toimijoilla voi olla samankaltaisia tarpeita, missä muissa tuotesegmenteissä Arvotarpeiden monistaminen Arvotarpeiden laajentaminen ”Pakkaamisratkaisut” Muutostarpeet Uudistukset: -väri -muotoilu Muut vastaavat asiakkuudet tälle? Jatkuva prosessi asiakkaan kanssa Protot Kokeilut Tuotekehityksen iteraatiot Tilaako uutta? Pakkaaminen Kumppanuus Hinta? -(Läheinen) sijoittelu, onko oleellista? -Valmistettavuus! Onko 3D-tulostus oikea ratkaisu / ainoa ratkaisu? -> -Ketkä voivat tulostaa -> tilaajan hallinta volyymeissä ja laadussa (tarjouskilpailutus) Tuotantovolyymit Kustomoinnit -Epävarmuuksien ratkominen -Jatkuva keskustelu -Ongelmat-ratkaisut -Kommentit, vaatimusten hienosäätö -Oleellisen tiedon onkiminen -Myyminen, innovointi, ilmaistun tarpeen taakse meneminen -> Mikä haluttiin ratkaista -> juurisyyhyn kääntyminen Kiina vs. Suomi Ohjeistus valmistajille (palvelu)