Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuReijo Ahonen Muutettu yli 5 vuotta sitten
1
Monipalveluasiakkaan palvelujen tiedolla johtaminen
Kehittämissuunittelijat Satu Raatikainen ja Jessica Fagerström
2
Sisältö: Monipalveluasiakas Monipalveluasiakkaan palvelukokonaisuus
Tällaista tietoa kerätään nyt Miten saada haltuun monipalveluasiakkaan kokonaisuus? Tiedolla johtaminen auttaa…
3
Mitä monipalveluasiakkaista jo tiedetään?
He ovat erilaisia Heitä on määrällisesti vähän He käyttävät keskimäärin vähintään 4 palvelukokonaisuutta (NHG, 2013) He kerryttävät suuren osan sote-kustannuksista Heidän palveluja tulisi koordinoida Laadukkaampaa, kokonaisvaltaisempaa palvelua Mahdollisesti voidaan myös vähentää palvelujen käyttöä ja näin vaikuttaa niiden kustannuksiin
4
Perheneuvolan lääkäri 11/2014 Perheneuvolan lääkäri (soitto)
2012 Lastensuojelu Kotiapua viikoittain Neuvola Vanhemmilla huoli 2013 Lähete tutkimuksiin Perheneuvola Siirretään tutkimus eteenpäin Päiväkoti Huoli, lapsella vaikeuksia ryhmässä Vanhempainkoulu 3 - 4/2014 Psykologikäyntejä + testejä + lausunto 6/2014 ADHD-diagnoosi + lääke + jatkosuunnitelma 9/2014 Tapaaminen sosiaalityöntekijän kanssa Lääke ei sovi 9 - 10/2014 Toimintaterapia Arviointi 3 kertaa + palautekeskustelu 10/2014 – 4/2015 Päiväkodissa 20 käyntiä 10/2014 Perheneuvolan lääkäri Uusi lääke 11/2014 Perheneuvolan lääkäri (soitto) Käynti Neuvolalääkäri Lähete silmälääkärille 2/2015 Mielenterveys-aseman lääkäri Uusi lääke + lähete erikoissairaanhoitoon Sopiva lääke 3/2015 Lasten psykiatrian poliklinikka Lääkitysseuranta + jatkosuunnitelma Silmälääkäri Lapselle silmälasit 4/2015 Toimintaterapeutti Palautekeskustelu Suositus jatkosta 5/2015 Lasten psyk.poli. Vanhempainkäynti 8/2015 10/2015 Keskustelu avustajan tarpeesta kouluun Todetaan ettei tarvitse silmälaseja Lasten psyk.poli Suositus toimintaterapiasta, 40 kertaa Perusterveyden-huolto Vähentää terapiaa, 20 kertaa 11/2015 jatkuu 12/2015 Lähete puheterapeutin arvioon Vanhempainkäynti (pyytävät suositusta avustajasta) Psyk.poli ei anna suositusta, kuuluu perusterv.huoltoon Lähete koulukypsyystesteihin Tulossa Puheterapeutti, toimintaterapia, lasten psyk.poli., psykologi
5
Monipalveluasiakkaan palvelukokonaisuus
6
Tällaista tietoa kerätään nyt
Käynnit vuonna 2016 ennen interventiota ja sen jälkeen. Seuranta tehty MUTTA: Mitä tuli tilalle? Vai tuliko tilalle jotain? Mitä interventio maksoi? Pelkkä käyntimäärätilasto ei kerro…
7
Miten saada haltuun kokonaisuus?
Tarvitaan tietoa palveluista kokonaisuudessaan Mitä palveluja käytetään? Mitä maksaa? Tarvitaan myös tietoa palvelujen laadusta ja vaikuttavuudesta Mitä hyötyä palveluista on? Mikä muuttuu?
8
Miten saada haltuun monipalveluasiakkaan kokonaisuus?
Valitaan tavoitetilaa kuvaavat indikaattorit huolella Tietosisällöt, joista indikaattorit koostuvat, tulee olla tarkasti kuvattu ja yhdessä sovittu Tietojen tulisi olla yhdistettävissä eri palvelun tuottajilta Sosiaalityö, terveydenhuolto, erikoissairaanhoito, ostopalvelu Esim. Alue-Ecomed: teoriassa mahdollista Tilastoinnin oltava yhteneväinen vähintään maakunnan tasolla Vertailtavuus mahdollistuu Käyntitietojen määrän lisäksi tulisi avata myös käyntien sisällöt Esim. sarjahoito vs. päivystys Tieto tulisi avata käytettävään / ymmärrettävään muotoon käytön mukaan
9
Tiedolla johtaminen auttaa…
Monipalveluasiakkaiden palvelujen suunnittelussa Monipalveluasiakkaiden palvelujen koordinoinnissa Monipalveluasiakkaan palveluiden laadun varmistamisessa Monipalveluasiakkaan palvelun vaikuttavuuden mittaamisessa
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.