Hyvien käytäntöjen dialogit Yhdessä eteenpäin työpaja 25. 4

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
SPL Päätoimisten Coaching-ohjelma
Advertisements

HUOLI PUHEEKSI TAAKKA KEVEÄMMÄKSI
Varhaisen puuttumisen menetelmiä
JOUSTAVUUTTA JA TOIMINNALLISUUTTA KOULUUN
Toimintaohjeet opelle
Perhesosiaalityö Kokkolassa
Opitaan ja työskennellään yhdessä
Mitä varhainen puuttuminen on?
Anne Leppänen, Hannele Torvinen & Seija Koskela
TÖIDEN PRIORISOINTI JA AJAN HALLINTA
NUPPU 2 – Keski-Pohjanmaan osahanke osana PaKaste 2 -hanketta 1.
Järvenpään Varpu-loppuseminaari Tom Arnkil, tutkimusprofessori, Stakes
Vanhempien vertaisryhmä pilotti Myllypuron yläaste 2009 Ulla Hukka, erityisopettaja Tiina Valtonen, opinto-ohjaaja.
Huolen puheeksiottaminen
1) Mitä tässä ryhmässä oli sellaista, joka haluat jakaa muiden osallistujien kanssa? 2) Mikä huomio/ konkreettinen asia, joka auttaa sinua jatkossa huomioimaan.
MONIALAINEN LIIKKUVA TUKI HAJAUTETTUUN ASUMISEEN Arviointityöskentely
Lasten suojelu – jokaisen tehtävä AMK
Vanhemman neuvo - ammatillisesti ohjattu vertaistukiryhmä
Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja Lahti.
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Sisällönsuunnittelun workshop Verkkokoulutusprojektin eteneminen KonseptointiSisältösuunnittelu Vaatimus- määrittely ja visuaalinen ilme Sisällöntuotanto.
Miten verkko-opetuksen laatua mitataan? VOPLA-työpaja VVYOP´
Kansallisten palveluiden kehitystyön ohjaus Pekka Linna.
AH Lastensuojelulaki sosiaalityön arjessa Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö Arja Honkakoski Sosiaalityön kehittämispäällikkö.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Toimintaohjeet opelle
5/2007 Kv. harjoittelun haasteet sessio 15 Kv. kevätpäivät, Seinäjoki
Innostusta yritteliäisyyteen yläkoululla Milja Manninen, OKL Iita-Mari Ruponen, HUMAK.
Miten puhua kannabiksesta
AJ 2006 Huoli puheeksi –koulutusten koetut vaikutukset Arja Jääskeläinen 2006.
Kokemuksia opinnollistamisesta Saimaan amk:n pilotissa Kristiina Helminen Lehtori, ESH, Terveydenhoitaja, TtM, Projektipäällikkö Verkkovirta-projekti
EI HUOLTA PIENI HUOLI TUNTUVA HUOLI SUURI HUOLI
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Työpaja 2: Uudistunut Finna.fi viestintäkanavana
SO-Tieto -iskuryhmä Select slide template from Format > New Slide and little arrow next to it. Menu shows different templates for slides
Ryhdistä yhdistystä treffille: Miten jäsenistä huolehditaan?
KASVATUSKESKUSTELU = KAKE
Luo luottamusta Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Finna.fi:n etusivu-uudistuksen suunnittelu
KERTOJA Kirjailijan tekstiä varten luoma puhuva tai kirjoittava ääni, joka vastaa tekstin kerronnasta.
Open Space –työskentelymalli edellisten esitysten syventämiseksi
VOIMAVAROJEN TALO Piirrä vihkoon/paperille talo, jossa on 5 kerrosta ja kussakin kerroksessa 2 huonetta Mieti ensin itseksesi kysymyksiä ja kirjaa ajatuksiasi.
Tajua Mut! -toimintamalli koulutus
Lapsiperheiden elintapaohjaus Monialaista työtä –yhdessä tehden!
Mukana hankkeessa: Alavus Karijoki Ilmajoki Kurikka Isojoki Teuva
Työpaja työskentelyn kalvot
Tervetuloa! Ohjelma: Tervetuloa! Kuntatiimien kokeilupalautteet (ja tavoitteet muutamalla tiimillä) a) Monialainen työ b) Neuvokas.
Lähipalvelukilpailu Ilmoituslaatikkoverkosto tuo arjen mahdollisuudet esille uudella tavalla, sekä toimii kehittymisen myötä infrastruktuurina yksilön,
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
Aineistotyyppi työpaja
Työpäivän kokeminen kuraa vai kivaa?
Partion johtamismallin avulla
Maahanmuuttajan askeleet työelämässä – Maastå-hanke Yhteisöllinen menetelmä järjestöille Tavoite: tarjota ammattiliitoille ja työyhteisöille.
Työnteon monet tilat, osa II
Elintapaohjauksen toimintamallin ja palveluketjun kuvaus
Arvioinnista arkipäivää
Merja Lyytikäinen ja Hanne Savolainen
TOIMINTASUUNNITELMAT 2018
Innopaja
Volitioprosessi, tahdon!
Edistetään terveyttä ja hyvinvointia sekä vähennetään eriarvoisuutta
Innopaja
Tervetuloa innopajaan
Digitaalisen oppimisohjelman työpaja Jyväskylän vertaisoppimispäivä 5
Tunnetaidot Valintojen stoori-tunnilla Tunnetaidot pops
Miksi hyvää kannattaa edistää?
Innopaja
Auttava keskustelu
Järjestö 2.0: mukana muutoksessa - avustusohjelma yhdenvertaisuuteen digitalisoituvassa toimintaympäristössä Hankesuunnitelun tueksi käydystä yhteisestä.
Sähköinen välitysjärjestelmä
Esityksen transkriptio:

Hyvien käytäntöjen dialogit Yhdessä eteenpäin työpaja 25. 4 Hyvien käytäntöjen dialogit Yhdessä eteenpäin työpaja 25.4.2017 Seinäjoki Jukka Pyhäjoki 2.6.2018

Mitä ovat Hyvien käytäntöjen dialogit?   Hiljainen tieto ja kehittämistarpeet esiin ja jakoon Erilaisten yhteisöjen oppimisen ja jakamisen tiloja / prosesseja Dialoginen tapa johtaa ja kehittää yhteisön toimintaa Hyvä käytäntö hyvien käytäntöjen levittämiseksi ja juurruttamiseksi Tavoitteena: Dialogisuuden lisääminen kaikkiin kohtaamisiin kaikilla tasoilla Palvelukulttuurin ja toimintatapojen muutos Fokus: Varhainen avoin yhteistoiminta 2.6.2018 2 2

http://www.julkari.fi/handle/10024/90856 2.6.2018

”Työskentelytilanteet” huolen vyöhykkeistöllä” Teemana tänään: Dialogifoorumi I ”Työskentelytilanteet” huolen vyöhykkeistöllä” Teemana tänään: Monialaisen työn rakentaminen lapsiperheiden elintapaohjauksessa - Mikä meillä toimii jo omassa kunnassa tai koko maakunnassa? - Mikä ko. teemassa herättää pientä, tuntuvaa tai suurta huolta? - Missä meidän pitää kehittyä? Mitä kehittämistarpeita meillä vielä on? LEARNING CAFE - ryhmätyö Dialogia pienryhmissä työskentelytilanteista Yhteinen purku 2.6.2018

HUOLEN VYÖHYKKEISTÖ (Arnkil & Eriksson) auttaa työntekijää arvioimaan tuen ja yhteistyön tarvetta EI HUOLTA PIENI HUOLI HARMAA VYÖHYKE TUNTUVA HUOLI SUURI HUOLI 1 2 3 4 Ei huolta lainkaan. Toiminta liittyy hyvin kokonaisuuteen ja tapahtuu aiottuja seurauksia. Huoli tai ihmettely käynyt mielessä. Luottamus omiin mahdollisuuksiin on hyvä. Ajatuksia lisävoimavarojen tarpeesta. Huoli on tuntuvaa. Omat voimavarat ovat ehtymässä. Lisävoimavarojen ja kontrollin lisäämisen tarve. Huoli on erittäin suuri Omat keinot ovat lopussa. Tilanteeseen on saatava muutos heti. 2.6.2018 5 5

Työskentelytilanteet huolen vyöhykkeistöllä Pohditaan omia ko. vyöhykkeen tyypillisiä työskentelytilanteita teemasta: Monialaisen työn rakentaminen lapsiperheiden elintapaohjauksessa Minkälaiset tilanteet aiheuttavat minulle pientä huolta, tuntuvaa huolta tai suurta huolta? Minkälaiset tilanteet eivät aiheuta minulle huolta lainkaan? Tilanteet voivat liittyä asiakastyöhön, toiminnan organisointiin, johtamiseen tai yhteistyön käytäntöihin yms. Monialaisen työn tekeminen ja sen rakenteet Lapsiperheiden elintapaohjaus Kirjatkaa 1 tilanne/1 lappu Kun siirrytte seuraavaan ryhmään, lukekaa tilanteet läpi. Mitä ajatuksia tilanteet herättävät? Kommentoikaa, olkaa eri mieltä, jättäkää viestiä seuraavalle ryhmälle, lisätkää uusia tilanteita, jne. Viimeisessä (4.) pöydässä lukaiskaa tilanteet läpi, lisätkää, jos lisättävää. Tämän jälkeen teemoitelkaa mielestänne samaan teemaat kuuluvat tilanteet allekkain. Nimetkää teemat omalla post-it lapulla. 2.6.2018

LEARNING CAFE = "oppimiskahvila” 1 kahvila = 4 pöytää >> 1 pöytä = yksi huolen vyöhyke Pöydässä fläppi = pöytäliina >> ryhmä kirjaa post-it -lapuille vyöhykkeen tyypillisiä työskentelytilanteita (1 tilanne/lappu) 4 ryhmää > jako 4 1 Emäntä/isäntä per pöytä > eivät kierrä ryhmien mukana > osallistuvat ryhmien keskusteluun, briiffaavat uuden ryhmän Ryhmät: 1=ei huolta, 2=pieni huoli, 3=tuntuva huoli, 4=suuri huoli n. 15 min/pöytä >> ensimmäisessä pöydässä hieman pidempään >> ilmoitetaan kun aika vaihtaa pöytää Viimeisessä pöydässä ryhmä lisää, jos jotain olennaista puuttuu ja teemoittelee tilanteet teemaryhmiksi ja nimeää teemat Yhteinen purku 2.6.2018

Työskentelytilanteet - Learning cafe EMÄNTÄ / ISÄNTÄ: Pysyy samassa pöydässä koko kierroksen ajan Osallistuu ryhmän keskusteluun, kirjaa tilanteet post-it -lapuille, 1 tilanne/lappu Varmistaa, että kaikki pääsevät osallistumaan keskusteluun Kun ryhmä vaihtuu, kertoo edellisen ryhmän keskustelun seuraavalle pöytään tulevalle ryhmälle. 2.6.2018