Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Innostusta yritteliäisyyteen yläkoululla Milja Manninen, OKL Iita-Mari Ruponen, HUMAK.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Innostusta yritteliäisyyteen yläkoululla Milja Manninen, OKL Iita-Mari Ruponen, HUMAK."— Esityksen transkriptio:

1 Innostusta yritteliäisyyteen yläkoululla Milja Manninen, OKL Iita-Mari Ruponen, HUMAK

2 Lähtötilanne koululla Kaksoistunnin pitäminen Säynätsalon Lehtisaaren koulun kasiluokan oppilaille yrittäjämäisyydestä. Tunti oli osa koulun vapaavalintaista ekonomian kurssia. Oppilaat olivat aloittaneet erilaisten pienien projektien tekoa ryhmissä.

3 Projektit Koulun kioskin erikoispäivät: - jäätelökioski, mokkapalapäivä, itsetehtyjen leivonnaisten päivä, Amerikkapäivä Koulun tiedotukseen liittyvät projektit: - Mainostoimisto kioskin tiedotuksia varten, infotv- mainosprojekti Asiakastyytyväisyyskysely Disco-projekti

4 -Projektit oli alustavasti suunniteltu joulukuussa, eikä niihin oltu palattu ennen tuntiamme -Aiemmilla suunnittelukerroilla oppilaat olivat päättäneet aiheen ja tehneet ajatuskartat projektiin liittyvistä asioista - Tehtävänämme oli vastuun herättäminen ja suunnittelun edistäminen

5 Mitä olimme suunnitelleet? Koostimme diasarjan yrittäjämäisestä asenteesta ja yrityksen sisäisistä rooleista. Olimme myös suunnitelleet leikkejä ja väliohjelmaa opetukseen. Varasimme aikaa oppilaiden projektien eteenpäin viemiseen. Emme halunneet pitää perinteistä luentoa, vaan kaikki, mitä olimme suunnitelleet, oli oppilaita osallistavaa.

6

7 Mitä sitten loppujen lopuksi tehtiin? - Pohdimme yrittäjyyttä ja yrittäjämäistä asennetta - Kävimme läpi, mitä rooleja yrityksissä on ja pohdimme, miten ne voisivat toteutua oppilaiden omissa projekteissa. - Annoimme oppilaiden pohtia projektiensa työnjakoa ja teimme TO-DO -listat.

8 Ongelmia? - Työnjako oli vaikeaa, sillä etenkin pienissä ryhmissä oppilaat tekisivät mieluiten kaiken yhdessä -Joitakin vastuualueita kuitenkin löydettiin, ja sovittiin että ryhmä toimii yhdessä vastuun jakamisesta huolimatta -Tavoitteena olisi ymmärtää yhteistyön ja vastuun jakamisen tasapainotuksen merkitys -Toisaalta jos ryhmä toimii hyvin ja projekti onnistuu pelkällä yhteistyöllä, ei ole välttämätöntä jakaa rooleja -Tärkeintä on se, että kaikki ottavat vastuuta projektista

9 -Oppilaat eivät aluksi muistaneet omia projektejaan lainkaan, joten aluksi olisi ollut hyvä palautella niitä jotenkin mieleen -Oli myös vaikeaa siirtyä ideoinnista ja “unelmoinnista” konkreettiseen suunnitteluun ja realistisiin valintoihin, mutta juuri se oli meidän tuntimme tehtävä -Olimme suunnitelleet kaksi leikkiä pitkän kaksoistunnin piristykseksi, mutta aika ei riittänyt kumpaankaan

10 Onnistumisia? -Oppilaat yllättivät keskittymisellään tehtävään, vaikka aluksi vaikutti päinvastaiselta -Fiksuja keskusteluja, todellista edistystä -Keskittyminen vielä loppuminuuteillakin -Työnjako ajoi oppilaat pois omalta mukavuusalueeltaan, mutta useat olivat valmiita siihen

11 Perustelut - miksi tällaisia projekteja? -Osallisuus, aktiivisuus, tekeminen kuuntelemisen sijaan -Ryhmätyö- ja vuorovaikutustaidot -Vastuullisuuden herättely -Opettaja pääsee tarkkailemaan oppilaitaan paremmin - Sisäisen yrittäjyyden herättäminen -Innostus!

12 Innostus Loppuun näytimme videon Muuramen Innolasta. Videossa näkyy hyvin, miten nuorten oma aktiivisuus ja innostus sekä yrittäjämäinen asenne voi johtaa konkreettisiin tuloksiin. Videolla halusimme vielä herätellä nuoria ymmärtämään, että heillä on omalla osallisuudella ja aktiivisuudella mahdollista vaikuttaa asioihin oikeasti myös omassa asuinpiirissään.

13 Kiitos!


Lataa ppt "Innostusta yritteliäisyyteen yläkoululla Milja Manninen, OKL Iita-Mari Ruponen, HUMAK."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google