IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ATK- POHJAINEN ARVIOINTI PAKOLLINEN GE2 (YHTEINEN MAAILMA – kulttuurimaantieteen kurssi) KEVÄT 2012.
Advertisements

Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
O PPIMISYMPÄRISTÖLÄHTÖINEN SUUNNITTELU KIRKOU - Kirjasto, koulu ja koulukirjasto –hanke Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
OPS-ajatuksia.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Oppiaine-kokonaisuus
Ops seminaari Askola.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Työpaikalla oppiminen Mobiili käyttöön ! Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Ops-iltapäivä
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
2. Oppimiskerta PERSISTENT
sanallisen arvioinnin todistuspohjat:
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Ainetyöryhmien työn aloitus
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Super-Ippo Lopetuskerta.
Kieli itseilmaisun välineenä
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
Tervetuloa! OPS 2016.
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Vanhempainilta
Opetussuunnitelmassa 2016
Innokas harrastus 7. Oppimiskerta EAGER.
Nopolan koulu Opettajien veso
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Rohkea paikka BRAVE 5. oppimiskerta.
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
POM10CC Mikämikä-päivien Kirjallinen suunnitelma
Timo Rissanen Kouluprojekti POM2STN Kevät 2017 Timo Rissanen
DEMO 5 Sonja Betancourt, FM
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Tieto odottaa käyttäjäänsä - välineitä tiedon löytämiseen-
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
KÄRSIVÄLLINEN PATIENT
PELI-IPPO INNOKAS PELI STEP 5
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
Laaja-alainen arviointi
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Tunne-Ippo ALOITUSKERTA STEP 3
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Esityksen transkriptio:

IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen osa-alueista, joihin opettaja voi soveltaa oman opetustyylinsä.

IPPO-VOIMA Motivointi Herättää kiinnostuksen opittavaan aiheeseen Liittyy oppilaan elämään ja tunteisiin Mahdolliset vierailut- ja opintokäynnit koulun lähiympäristöön tai ulkopuoliset vierailijat koululle Asetetut tavoitteet: Laaja-alaisen osaamisen taidot Oppisisällöt Oppilaan omat tavoitteet - Mitä jo osaan? Missä haluan kehittyä?

LEMPI-IPPO Käsiteltävästä sisällöstä/aiheesta/teemasta/ilmiöstä nostettu yksittäinen asia (esim. muurahainen, leipä, tennari) , joka on lähellä oppilaan arkea ja elämää. Kyseisen yksittäisen asian avulla avataan uusia näkökulmia käsiteltävään asiaan.

IPPO-INFO Tiedonhaku opettajan johdolla eri lähteitä käyttämällä: kirjallisuus - internet videot, dokumentit ym. haastattelut tutkivat ja kokeelliset tehtävät Vierailut ym.

IPPO-OPPI Tiedon käsittely oppimaan oppimisen taitoja hyödyntäen (itsenäisesti, pareittain tai ryhmässä) Työlle laaditaan suunnitelma ja aikataulu Tiedon soveltaminen: suullinen esitys, kirjallinen esitys (posteri, kirjoitelma jne.), PowerPoint, sarjakuva, haastattelu, kuunnelma, selostus tai joku muu

IPPO JA MINÄ Oppimisen ja työskentelyn arviointi ja dokumentointi monipuolisia menetelmiä hyödyntäen Uudessa opsissa korostuvat: - Opettajan kannustava palaute Itsearviointi/vertaisarviointi Opettajien arviointi suhteessa asetettuihin tavoitteisiin (laaja-alainen osaaminen, oppisisällöt, oppilaan omat tavoitteet)

IPON YLÄFEMMA Toimintakulttuuriin liittyvä kysely kaikille koulun oppilaille Millaisia oppimistehtävät olivat? Miten ryhmätyö onnistui? (kavereiden kanssa keskustelu, kaverin auttaminen ja kannustus) Millainen ilmapiiri oppimiskerran aikana oli?