Näin arvioimme tiimin toimintaa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VKK-Metro Katse lapseen –hankkeen tutkimusyksiköiden omat kehittämiskohteet Hankekausi
Advertisements

HALSUAN VASU -avain kasvuun
Uskontodialogia monikulttuurisen päiväkodin arjessa
Lyhyesti kasvun ja oppimisen tuesta esiopetuksessa
Esiopetuksen huoltajat 2014 Generated on :41.
Omahoitaja-toimintatapa päiväkodissa
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Lapselle hyvä päivä tänään
Hakeminen Päivähoidon laatukriteerit
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
Hyvän ohjauksen kriteerit perusopetukseen, lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen Juhani Pirttiniemi Opetusneuvos Opetushallitus Turku
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
T IETOKONE OSANA ESIOPETUKSEN JA VARHAISKASVATUKSEN OPPIMISYMPÄRISTÖÄ H YVINKÄÄLLÄ Anne-Marie Knape.
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
MONIALAINEN LIIKKUVA TUKI HAJAUTETTUUN ASUMISEEN Arviointityöskentely
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
VEIKKA Varhaiserityiskasvatuksen kehittäminen Karhukunnissa
Esteettömyys päiväkodeissa koulutuspäivä
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Varhaiskasvatuksen asiakaskysely päiväkodit ja esiopetusyksiköt
Sosiaalinen kehitys lapsuudessa
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Moision päivähoitoyksikkö Kiusaamisen ehkäisy suunnitelma.
Ensimmäinen KAIKKI IHAN KAIKKI vanhempainilta. Kaikki ihan kaikki toiminta.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Yhteisöllinen oppiminen Heini, Kati, Emilia, Tommi, Essi, Petra ja Noona.
Toivion päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelma. Toiminta-ajatus Kiireettömyys, turvallisuus, lasten osallisuus ja kasvattajan aito läsnäolo arjessa ovat.
Nuorten tieto- ja neuvontatyön auditointi- ja itsearviointimalli Heta Malinen Lähde: Mervi Ahola.
Lapsen ja nuoren tukeminen ja osallisuuden vahvistaminen kuntouttavilla elementeillä Petra Suonio 2012.
ESIOPS 2016 Lasten ja huoltajien osallistaminen
INNOSTU JA VAIKUTA Työn alla Riihimäen esiopetuksen opetussuunnitelma
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Miksi kannattaa tulla ensi vuonna foorumiin Joensuuhun?
Humppilan kunnanvirastolla
Ops-iltapäivä
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Tiimikoulu Raimo Laaksonen ja Vesa Joutsen
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Ainetyöryhmien työn aloitus
Kasva ja Opi Lempäälässä
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja pedagogiikka varhaiskasvatuksessa Tiina Kulmala
Havainnoinnista ja arvioinnista oppimissuunnitelmaan
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Huoltajien, henkilöstön ja yhteistyökumppanien ajatuksia yhteistyöstä varhaiskasvatuksessa Luottamus huoltajien ja henkilöstön välisessä yhteistyössä on.
Opetussuunnitelmassa 2016
Nopolan koulu Opettajien veso
Nojatuolipedagogiikkaa päiväkodissa
Opetussuunnitelmauudistuksellako uuteen lukioon?
Kielitietoisuus.
9. Oppimisen psykologinen perusta
Kielitietoisuus.
VARHAISKASVATTAJA LUO TURVALLISEN KASVU- JA OPPIMISYMPÄRISTÖN
Yksikön toimintasuunnitelma
Odotukset johtajuudelle varhaiskasvatussuunnitelmatyössä
Yksikön toimintasuunnitelma
Esi- ja alkuopetuksen yhteistyösuunnitelma
Yhdessä opettaen -PIENTEN LASTEN KOULU TERVETULOA KOULUTUKSEEN!
Opettajajohtajuus jaetun pedagogisen johtajuuden ytimessä
PEDAGOGINEN DOKUMENTOINTI
Suomen Ensiapukoulutus
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Esityksen transkriptio:

Näin arvioimme tiimin toimintaa Lahdessa toteutettavan havainnoinnin ja arvioinnin kokonaisuus 2016 Sivistystoimiala

Lahden kaupungin esiopetuksen opetussuunnitelma Toimintakulttuuri vaikuttaa sen piirissä oleviin riippumatta siitä, tunnistetaanko sen merkitys ja vaikutukset vai ei. Lasten kanssa työskentelevien aikuisten on tärkeää tiedostaa, että heidän tapansa toimia ja olla vuorovaikutuksessa välittyy mallina lapsille. (Toimintakulttuurin kehittämistä ohjaavat periaatteet s.14) Henkilöstön asenteet, yhteisesti sovitut säännöt ja toimintatavat luovat tunneilmapiiriltään myönteisen, turvallisen ja muita kunnioittavan oppimisympäristön. (Oppimisympäristöt esiopetuksessa s.16) Opetushenkilöstön tavoitteellinen itsearviointi ja yhteistyö on esiopetuksen laadun ylläpitämisen ja kehittämisen ehto. (Yhteistyö s.17, Arviointi s.20) Vasu-perusteet, luonnos 11.4.2016 Kasvattajalla on olennainen rooli toiminnan toteutuksessa, joten arviointi tulee kohdistaa myös kasvattajien toimintaan, kuten vuorovaikutukseen lasten kanssa, ryhmässä vallitsevaan ilmapiiriin, kasvattajien ohjaustapaan ja oppimisympäristöön. Sivistystoimiala

Työkaluja tiimin arviointiin Kasvattajan reflektiivinen peili – tiimityökalu lasten keskeisten tarpeiden huomiointiin Oppimisympäristön arviointilomake Päivähoidon kontekstianalyysi Seuraavista arviointimenetelmistä valitaan yksi ja sitä käytetään johdonmukaisesti. Numeraalista arviointia tärkeämpää on tiimin keskustelut aiheeseen liittyen. Sivistystoimiala

Kasvattajan reflektiivinen peili – tiimityökalu Karppinen & Tarvonen 2016 Syntyi osana Nepsy-koulutusta. Johdattaa reflektiiviseen ajatteluun ja pohdintaan. Työkalua tulee käyttää ratkaisukeskeisesti: tehdä lisää sitä, mikä toimii, ja pieniä muutoksia siihen, mikä ei toimi. Työkalun avulla esiopetusryhmissä voidaan panostaa aiempaa tietoisemmin myönteisen kasvattaja-lapsi –suhteen rakentumiseen ja lapsen keskeisten tarpeiden huomioimiseen. Työkalu sisältää kaksi osaa: Ensimmäisessä osassa selvität, kuinka pitkällä olet positiivisen pedagogiikan polulla. Toinen osa sisältää tiimityöskentelyyn tarkoitetun kysymyspatteriston, joka liittyy lasten keskeisiin tarpeisiin ja niiden huomiointiin. Liittyminen Kokemusten jäsentyminen Mahdollisuus mielekkääseen toimintaan Sivistystoimiala

Oppimisympäristön arviointilomake Strain & Joseph 2004, suom. Suhonen 2004 Tilajärjestelyt Toiminta- ja siirtymätilanteet Ryhmätilan toiminnat: Koko ryhmä ja pienryhmä Tiimin työskentelyn suunnittelu Lapsen käyttäytymisen ohjaaminen Sivistystoimiala

Päivähoidon kontekstianalyysi Pihlaja 2001 Tavoite: Varhaiskasvatuksen ympäristö, joka luo laadukkaan pohjan lapsikohtaiselle työlle. Laajan arvioinnin väline, jota voidaan käyttää kaikissa päivähoidon yhteisöissä. On tehty ajatellen mahdollisimman hyviä olosuhteita sosiaalis-emotionaaliselle kasvulle. Kasvatuksen fyysinen ja rakenteellinen konteksti Lasten perusturva Pedagogiikka ja toiminnan sisältö Työyhteisön ilmapiiri ja toimivuus Työntekijä kasvatustieto ja -tietoisuus Sivistystoimiala