Finanssiakatemian kyselyn tuloksia 2017

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KINE 2015 Luopumisosaaminen Sirkku Blinnikka
Advertisements

Humanistiseen ammattikorkeakoulu. Humak on valtakunnallinen Verkosto- ammattikorkeakoulu.
Kurssimarkkinointia Koulutuksen toiminta-alue/Sari Helminen1 Syksyn kursseilla on tilaa!
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
Omnian oppisopimustoimisto. Oppisopimuskoulutus osana Suomen koulutusjärjestelmää Yliopisto Ammattikorkeakoulu Esi- ja perusopetus Lukio Erikoisammattitutkinnot.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Pienten järjestöjen viestit - Kyselyn tulokset Pienten järjestöjen tapaaminen Anne Ilvonen, OK-opintokeskus & Riitta Kittilä, SOSTE.
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
Ylemmän toimihenkilön rooli Suomen tulevaisuuden menestyksessä Ole Johansson puheenjohtaja, EK.
© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere Vuorovaikutus oppisopimustarkastajan työssä ”Millä työkaluilla?”
TYÖVOIMAKOULUTUS JA REFORMI
Viestinnän tilanne kesä 2016
Arviointi osana oppimisprosessia
Koulutuksen ja opetuksen järjestämisen prosessit
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Mikä EduMAP? Rahoitus EU Horizon2020-ohjelmasta Tampereen yliopiston johtama hanke, yhteistyössä Foredata Oy & 7 kumppania Euroopasta.
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Mikä ihmeen oppisopimus?
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Maahanmuuttajille suunnattu kieli- ja kotoutumiskoulutus Koulutuksella tuetaan aloittavia yrittäjiä ja uutta yrittäjyyttä. Yhteishankintakoulutukset.
Fyysisen aktiivisuuden lisääminen oppilaitosten arjessa
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Opeka-kyselyn tulokset
Palvelu- ja hyvinvointitoimialojen osaava työvoima
Tervetuloa Innokylään
Nuorten tieto- ja neuvontatyön osaamiskartta Heta Malinen Lähde: Pirjo Kovalainen, Osaamiskartta testiversio.
Sivisverkon digitaaliset osaamismerkit
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Kiinnostus osallistua hankesuunnitteluun tai toteuttamiseen
Työhyvinvointia järjestötyöpaikoille
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Opetussuunnitelman rakennekuva WELLNESS-TRADENOMI 210 OP
POM10CC Mikämikä-päivien Kirjallinen suunnitelma
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Ammatinen koulutus uudistuu
Finanssialalle.fi – alan koulutus, urapolut ja oppimateriaalit
Kilpailustrategia LEA4LH004 SWOT – synteesianalyysi TOWS – strategiavaihtoehtojen luonti SWOTin pohjalta Riitta Rautava.
Ravinne- ja energiatehokas maatila
Merkonomista tradenomiksi Hyria Koulutus – Laurea AMK Kaisa Tsupari, ammatillinen opettaja, Hyria Koulutus.
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Kiinni työelämään elinikäisen oppimisen avulla
Ammatillisen koulutuksen reformista
Opinnollistamisen pähkinät
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Työyhteisöhaastattelujen yhteenveto
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Haaga-Helia amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Tilaustoimitusprosessin kuvaus
LUKUKAUSITEEMAT lukukausi: Liiketoiminnan perusteiden ymmärtäminen – opiskelijan oppimis- ja kehittymistavoitteiden muotoutuminen lukukausi:
Omnia.fi/yhteishaku.
Validointi vapaassa sivistystyössä
Ajanhallinta opiskelussa
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
tulevaisuuden työelämätaidot
Tulospalkkiojärjestelmä PKKY:ssä
Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
Ajankohtaiskatsaus kasvupalveluihin
Koonnut Henriikka Mustajoki Kehittämispäällikkö TSV
Finanssialan henkilöstö ja osaaminen
Osaamisen ennakointifoorumi
Kumppanuus-/yrityspolkumalli
Moninainen kulttuurialan kolmas sektori
Esityksen transkriptio:

Finanssiakatemian kyselyn tuloksia 2017 Finanssiosaaminen ja -koulutus Lähde: Haaga Helia, Finanssiakatemiakysely

Taustaa Finanssiakatemian perustamisen yhteydessä hyvä tilaisuus koota yhteen alan asiantuntijoiden näkemyksiä Mitkä ovat finanssialan tulevaisuuden osaamistarpeet? Mikä on alan toimijoiden tietämys eri koulutusvaihtoehdoista? Miten osaamista ja Finanssiakatemian toimintaa voisi kehittää? Selvitystyö koetaan hyödylliseksi, tilausta jatkotutkimuksille, uusinta tietyn ajan jälkeen.

72 asiantuntijaa osallistui Lähde: Haaga Helia, Finanssiakatemiakysely

Mitkä osaamiset nousevat kärkeen seuraavista osaamiskokonaisuuksista? Liiketoimintaosaaminen Palveluosaaminen Kansainvälisyystaidot Luovuus ja innovatiivisuus Teknologiaosaaminen Verkosto-osaaminen Ympäristöosaaminen

Liiketoimintaosaamisen kärjet Lähde: Haaga Helia, Finanssiakatemiakysely

Palveluosaamisen kärjet Lähde: Haaga Helia, Finanssiakatemiakysely

Kansainvälisyystaitojen kärjet Lähde: Haaga Helia, Finanssiakatemiakysely

Luovuuden ja innovatiivisuuden kärjet Lähde: Haaga Helia, Finanssiakatemiakysely

Teknologiaosaamisen kärjet Lähde: Haaga Helia, Finanssiakatemiakysely

Verkosto-osaamisen kärjet Lähde: Haaga Helia, Finanssiakatemiakysely

Vastuullisuusosaamisen kärjet Lähde: Haaga Helia, Finanssiakatemiakysely

Tulevaisuuden osaamistarpeita Datan hyödyntäminen Data-analytiikka Tekoäly Robotiikka Tiedon louhinta Big Data Digi Uusi lainsäädäntö Talousjohtaminen ja –ohjaus Vakavaraisuus Tasehallinta Sääntely Poimintoja ” kyky oppia asioista myös oman ydinosaamisen ulkopuolelta” ” työ on oppimista ja oppiminen työtä” ” negatiivisen korkomallin ansaintalogiikan ymmärtäminen” ” riittävän nopeiden muutosten tekeminen hallitusti” ” luottamuksen rakentaminen” ” yhteiskunnallinen ymmärrys Coachaustaidot Fasilitointitaidot Tiedon jakaminen Kokonaisuuksien hallinta Itsensä johtaminen Kansainvälisyystaidot Kumppanuuksien kehittäminen Sosiaalitilanteet Henkilökohtainen kohtaaminen Palvelumuotoilu Muotoilu/Design -osaaminen Kyberturvallisuus Henkilötietojen käsittely

Uusien osaamistarpeiden tunnistaminen Alan työnantajat ja toimijat: Markkina- ja kilpailija-analyysit, asiakastutkimus ja asiakaspalaute, sisäiset kehittämiskyselyt ja osaamiskartoitukset, koulutustarvekyselyt, trendit ja heikot signaalit. Osaamiskartoitukset ja kehityskeskustelut ovat pääasialliset keinot joita tehdään säännöllisesti. Osaamistarpeet tulevat esiin pääasiassa vuosittaisissa kehityskeskusteluissa, mutta nykyisin kun maailma muuttuu niin nopeasti, on tarpeiden kartoituskin jatkuvaa. Vahva perustaitojen osaaminen tulisi tulla koulutuksen kautta Lähde: Haaga Helia, Finanssiakatemiakysely

Uusien osaamistarpeiden tunnistaminen Alan kouluttajat: Vuotuiset uudet opiskelijat. Alan asiantuntijajärjestöt ja tapahtumat. Tunnistus syntyy yleensä yhteistyössä yritysten kanssa - yhteiset projektit ja opinnäytetyöt yrityksille. Tulevaisuustutkimusten seuraaminen. Enemmän pitäisi olla koulutusta/foorumeita juuri omalta substanssialalta. Olen työntekijänä kiinnostunut ihan kaikesta. On haastavaa tunnistaa, mistä osaamisesta työnantaja arvioi olevan hyötyä. Tästä toivoisin ohjeistusta ja yleistä keskustelua. Vuorovaikutus oppitunneilla ja finanssialan SoMe kokeiluissa. Seuraamalla markkinoiden ja ylipäätään toimintaympäristön kehitystä voi helposti havaita osaamistarpeita. Lähde: Haaga Helia, Finanssiakatemiakysely

Mistä finanssialan osaaminen syntyy? Yritykset (n 48) Oppilaitokset (n 24) Lähde: Haaga Helia, Finanssiakatemiakysely

Koulutuksen tunnettuus Koulutuskentän tunnettuus Keskiarvo Yliopistot 3,47 Ammattikorkeakoulut 3,36 Ammatilliset oppilaitokset 2,90 Muut täydennyskoulutusten järjestäjät Lukiot 2,58 Peruskoulut (yläkoulut) 2,37 Peruskoulut (alakoulut) 2,35 Finanssialalle valmentavien koulutusten sisällöt/osaamiset Keskiarvo Tradenomi 3,49 Vakuutusalan tutkinnot (VTS ja YVTS) 3,13 Maisteri 3,11 Kandidaatti 3,00 Merkonomi 2,97 Finanssialan ammattitutkinto (näyttötutkinto) 2,90 Sijoituspalvelualan tutkinnot (APV1, ja APV2) 2,79 Tohtori 2,67 Executive MBA tutkinnot 2,62 Ylioppilastutkinto 2,35 Sijoitusanalyytikkojen tutkinnot (CEFA/CIIA/CEESGA) 2,21 Peruskoulu (ala- ja yläkoulu) 2,06 Tietoa haetaan verkosta, koulutusorganisaatioiden sivuilta, omasta yksiköstä Tunnen 1=erittäin huonosti; 2=melko huonosti; 3=ei hyvin eikä huonosti; 4=hyvin; 5= erittäin hyvin Lähde: Haaga Helia, Finanssiakatemiakysely

Toiveita Finanssiakatemialle Aktiivista yhteistyötä Sitoutumista molemmin puolin, ollaan mukana ja ”tehdään yhdessä” Erilaiset tapahtumat, verkostoitumistilaisuudet, webinaarit, keskustelut Digitaalisuuden hyödyntäminen, helppous Finanssiakatemia näkyvämmäksi. Yrityksille ja oppilaitoksille mainontaa ja viestintää s- postitse, intrassa, verkkosivuilla jne. Yhteistyön tekeminen kaikkien finanssialan toimijoiden kanssa, mukaan lukien ammattiliitot. Kaikki me ollaan tässä samassa veneessä ja matkantekoa ei auta, jos kaikilla ei ole airoja tai tietoa suunnasta. Innostaa koko talousopettajakuntaa kiinnostumaan Finanssialasta. Oikeaa tietoa opiskelijoiden mahdollisuuksista, parempaa tietoa, enemmän tekoja ja vähemmän hypetystä. Proaktiivisuus. Suunnitellaan koulutusta 2019-2020, ja kerrotaan jäsenyrityksille mitä siellä on tulossa jolla vastataan haasteisiin.

Toiveita Finanssiakatemialle Osaamisprofiilit näkyvämmäksi ”Olisi hyödyllistä luoda yhdessä osaamisprofiileja, jotka alkavat ammatillisen perustutkinnon tasolta, jatkuvat sitten ammattikorkeakoulun ja/tai yliopiston tasolle, josta työkokemusten kautta voidaan saavuttaa ammatillisia muita pätevyyksiä. Eri oppilaitostasojen ylittävät osaamisprofiilit, jotka ovat työelämän odotuksia vastaavia, tarvitaan, jotta opiskelijat saisivat kuvaa finanssialan tehtävistä ja samalla heidän motivaationsa kasvaisi entisestään.” Tiedottaminen ”Osaamistarpeiden tiedotuksessa Finanssiakatemia on suorin väline. Yhteistyö alan oppilaitosten ja työelämän välillä on keskeistä. Myös virallinen polku osaamisen ennakointifoorumeissa opetus- ja kulttuuriministeriön ja OPH:n kanssa on tärkeää.”

Esimerkkejä hyvästä yhteistyöstä Käytännön läheiset ja työelämään liittyvät projektit Esim. Laurean projektitiimin ”finanssialan perusteet” uudistusprojekti on erinomainen esimerkki. Opiskelijoiden kanssa innovointi. Esim. Haaga-Helian vuorovaikutus opiskelijoiden kanssa oli erinomaista, mm. ”keepitrolling” sivun uudistustyössä. Perinteet yhteistyössä esim. SLKn kanssa. Opiskelijoiden harjoittelupaikat ja näytöt työelämän kanssa. Sitä kautta opiskelija näkee, vastaako työ mielikuvaa ja soveltuuko hän tehtävään.

Remove the old barriers! And dance more. ”Kun hakutilanteita mahtuu iltaan vain muutama kymmenen, iso osa ajasta kuluu tuttujen kanssa.” http://tanssi.net/fi/tausta/abc.html