Luku 05 Kognitiivinen toiminta on tiedonkäsittelyä
Ole minuutti ajattelematta mitään. Oivallustehtävä: Minuutti ajattelematta mitään -harjoitus. Ohjeista opiskelijat, olemaan ajattelematta mitään minuutin ajan. Silmät voi sulkea. Ota aika. Kysy sen jälkeen, onnistuiko. Todennäköisesti ei onnistunut. Erilaiset kognitiiviset toiminnot “estivät” kokeen onnistumisen. Erilaiset aistiärsykkeet huomasi selvemmin (havaitseminen), esim. vierustoverin yskiminen. Myös tarkkaavaisuus suuntaisi havaintoja siten, että kiinnitti huomiota asioihin, joita ei muulloin huomaa (esim. ilmastointilaitteen hurina). Omia ajatuksia saattoi pulpahtaa mieleen, vähintäänkin ajatteli “en ajattele mitään”. Opettaja voi koota keskustelun kuluessa eri kognitiivisia toimintoja taululle. Tässä yhteydessä voi myös keskustella siitä, miksi käsitteet ovat psykologiassa tärkeitä. “Jatkossa voin siis sanoa, kognitiiviset toiminnot, eikä tarvitse joka kerta luetella niitä erikseen”.
KOGNITIIVINEN TOIMINTA tarkkaavaisuus havaitseminen muisti kieli ajattelu oppiminen ongelmanratkaisu päätöksenteko
Katso oheinen video: https://www.youtube.com/watch?v=qpPYdMs97eE Skoda-mainos Millaisia havaintoja opiskelijat tekevät videolta? Miten ilmiötä voisi selittää psykologian avulla?
SKEEMAT eli SISÄISET MALLIT ovat tietokokonaisuuksia, käsityksiä todellisuudesta. muodostuvat ja muuttuvat kokemuksien myötä. ovat yksilöllisiä, EIVÄT kopioita todellisuudesta. ovat suppeita ja lyhytkestoisia tai laajempia ja pidempikestoisia. sisältävät usein myös tunteita.
Esimerkkejä sisäisistä malleista Käsitteet ja tiedot “toisen maailmansodan tapahtumat” “nisäkkään määritelmä” “sivulauseen sanajärjestys ruotsin kielessä” “Mitä tarkoittaa kurssitarjotin?”
Esimerkkejä sisäisistä malleista Mentaaliset kartat
Esimerkkejä sisäisistä malleista Skriptejä eli toiminnan käsikirjoituksia oppitunnin, välitunnin, ruokatunnin eteneminen elokuvissa käynti ravintolassa käynti (vrt. hieno ravintola / nakkikioski / eri kulttuurit) saunassa käynti
Esimerkkejä sisäisistä malleista Minäkäsitys
Maailmankatsomukset / laajat uskomusjärjestelmät Asenteet “Zen-buddhalaisuus on tapani selittää olemassaoloa.” “Minun mielestäni suomalainen lukiokoulutus on laadukasta.” “Jokainen epäonnistuu joskus. Yritän ensi kerralla enemmän” “En onnistu ikinä. Olen tuomittu epäonnistumaan. Ei kannata edes yrittää.”
Sisäisten mallien avulla ihminen suunnittelee, ennakoi ja arvioi toimintaansa valikoi tietoa jäsentää havaintojaan oppii uutta (lisää tietoa vanhoihin malleihin tai muuttaa entisiä malleja) muistaa ja palauttaa mieleen voi kokea jatkuvuutta.
Kuvittele tavanomainen arkipäiväsi? Mihin tarvitset sisäisiä malleja? Laajenna äskeistä pohdintaasi ja laadi esimerkki, miten havaintokehän periaate ilmenee jossakin arkipäivän tilanteessa. Sovellustehtävä sisäisistä malleista ja havaintokehästä.
asuntoon murtokeikkaa suunnitteleva rosvo. Mieti, mihin kiinnittävät huomiota asunnon ostoa suunnittelevan perheen isä. äiti. 5-vuotias lapsi. asuntoon murtokeikkaa suunnitteleva rosvo. Heijasta kuva opiskelijoille. Sen jälkeen opiskelijoita voi pyytää samastumaan stereotyyppiseen isään, joka on ostamassa perheelleen taloa. Mihin hän kiinnittää huomiota? (esim. rakennuksen kunto, sijainti, remontin tarve jne.) Entä stereotyyppinen äiti (sisustus, piha, asunnon ja ympäristön turvallisuus lapsen kannalta?), entä lapsi? (leikkimahdollisuudet jne. ) Entä rosvo, joka suunnittelee asuntomurtoa? (ovien ja ikkunoiden sijainti murtautumista ajatellen, onko lähistöllä naapureita, autotietä pitkin paikalle pääsee helposti pakettiautollakin, toisaalta siellä saattaa olla ohikulkijoita, jotka yllättävät jne.) Harjoituksen avulla opiskelijat huomaavat konkreettisesti, kuinka aikaisemmat skeemat vaikuttavat havaintoihin ja kuinka havaintokehä käytännössä toimii. Tällä idealla voisi käsitellä myös laajempia skeemoja, esim. itsetuntoa, asennetta tai minäkäsitystä. Samalla voi keskustella myös stereotypioista.
Selitä havaintokehän avulla: Kolme ystävystä lähtee jääkiekko-otteluun. Heidän havaintonsa ja muistikuvansa ovat hyvin toisistaan poikkeavia. Miksi? Miten rasistiset käsitykset muodostuvat? Miten siihen voisi vaikuttaa? Miksi masentuneen mieliala usein pysyy alhaisena kivasta päivästä huolimatta? Sovellustehtävä havaintokehästä.
Minäkäsitys on laaja sisäinen malli Miten muut ihmiset vaikuttavat minäkäsitykseemme? Katso oheinen video: https://youtu.be/7DdM-4siaQw (Dove)