LUETUNYMMÄRTÄMISEN TEORIAA JA HARJOITUKSIA Lähde: Tuija Aro, 2002. Kummi 1. Oppimistaidon kurssi Mari Lyyra
Mitä mieltä itse olen? Miksi? Kuka? Mitä? Lukemisen tasot TOISTAVA TASO Kuka? Mitä? PÄÄTTELEVÄ TASO Miksi? ARVIOIVA TASO Mitä mieltä itse olen?
Tekstistä oppiminen vaikeutuu, jos opiskelijalla on mm. Heikko mekaaninen lukutaito Laajoja kielellisiä vaikeuksia Tarkkaavuuden ja toiminnanohjaamisen vaikeuksia, Vaikeuksia motivoitua tai Passiivinen lukutyyli
Ja hän seuraa tietojensa karttumista Taitava lukija on Tavoitteellinen Aktiivinen Ja hän seuraa tietojensa karttumista
ENNEN lukemista hänellä on Lukemisen tavoite Tieto tekstin hyödyllisyydestä Tieto tavoitteen kannalta olennaisista osista ja lukusuunnitelma Katsotko sinä kirjan sisällysluetteloa tai selaatko kirjaa ennen kuin aloitat lukemisen?
Otsikon merkitys Otsikosta saa olennaista tietoa tekstin luonteesta ja asiayhteydestä Tieto synnyttää aikaisempiin kokemuksiin perustuvia mielikuvia Tieto auttaa lukijaa vastaanottamaan uutta tietoa
Liikkuminen tapahtuu pystysuorassa Liikkuminen tapahtuu pystysuorassa. Usein on odotettava jonkin aikaa ennen kuin päästään itse asiaan. Painamalla yhdestä tarjolla olevasta painikkeesta päästään haluttuun tasoon ja sieltä pois. Yleensä liike toteutetaan köysien varassa, mutta joissakin tapauksissa voidaan käyttää myös teräsputkea eräänlaisena työntimenä. Lisäksi tarvitaan vastapaino, jonka liike on vastakkaisen suuntaista. Monia tämä hieman pelottaa, mutta se on silti täysin turvallista.
LUKIESSAAN taitava lukija Huomioi eri tekstien osia eri tavoin tavoitteidensa mukaisesti, Liikkuu tekstissä edestakaisin, Ennakoi tulevaa tekstiä ja päivittää oletuksiaan, Suhteuttaa aiempaa tietoaan tekstin tuomiin uusiin tietoihin sekä tekstin eri osien tietoa toisiinsa: samalla hän tekee päätelmiä, Käyttää lukiessaan strategioita, esimerkiksi selvittää vieraan termin merkityksen tai painaa mieleensä tärkeitä asioita, alleviivaa, tekee muistiinpanoja, Eläytyy lukemaansa ja Tekee tulkintoja ja johtopäätöksiä
Jussi pyysi minua tilaamaan hänelle ajan parturiin, mielellään samalle päivälle siten, että hän ehtisi vielä näkemään illan jalkapallo-ottelun. Etsin puhelinluettelosta numeron ja soitin. Ystävällinen naisääni puhelimessa ilmoitti, että parturin numero on muuttunut. Suljin puhelimen. Soitin toiseen parturiin. Siellä puhelin oli varattu. Odotettuani hetken soitin ensimmäiseen numeroon uudelleen ja sanoin, että haluaisin tilata ajan parturille. Sain ajan samalle päivälle. Puhelun päätyttyä keräsin tavarani ja ajattelin poiketa läheiseen kahvilaan pohtimaan tulevaa hiustenleikkaustani ennen parturiin menoa.
LUKEMISEN PÄÄTYTTYÄ taitava lukija Palaa lukemaansa tekstiin tai sen osiin Muotoilee omin sanoin pääasian ja tekee muistiinpanoja tai yhteenvedon ja pohtii lukemaansa vielä lukemisen päätyttyä
Miksi luet tiettyä tekstiä? Koska ope käski, koe tulossa? Mieti… Miten luet päivän lehteä, romaania, ruokaohjetta? Miksi luet tiettyä tekstiä? Koska ope käski, koe tulossa?
Tuloksellisuuden arviointi: Opinko sen, mitä halusin? Muistanko olennaiset asiat? Pitääkö lukea uudelleen? Toteutuksen kontrolli: Sisältääkö teksti sen, mitä odotin? Ymmärränkö ja muistanko lukemani? Pitääkö kerrata tai tehdä muistiinpanoja? Ennakoiva suunnittelu: Miksi luen? Mitä kannattaa lukea? Mitä luen ensin? Kauanko luen? Mitä odotan tekstin sisältävän?
Oppimisen tehokkuuteen vaikuttavat: Motivaatio opiskelijan toiminta (strategiat) Opiskelijan ominaisuudet (etukäteistiedot opiskeltavasta aineksesta) Opittavan aineksen luonne (tekstin vaikeusaste) ja Oppimisen tarkoitus (esimerkiksi kokeisiin lukeminen)