TERVEYSTIETO 8 2. Tunteiden kirjo.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Aggressiokasvatusta Luento nro 3. Oppitunti nuoremmille.
Advertisements

Psyykkinen itsesäätely
4. TERVEYDENHUOLTO SUOMESSA TERVEYSTIETO 7. Terveys eri puolilla maailmaa  Mitä terveyteen liittyviä ongelmia eri puolilla maailmaa on?  Millainen on.
Tunteiden voima Hurtig Kotiläksyn kuulusteluna pistokoe: Kirjoita nimesi lapun yläreunaan Selitä mitä tarkoittaa: a) Skitsofrenia b) Paniikkihäiriö.
KOKEESEEN KERTAAMINEN. ENNEN LUKEMISTA  Herätä kiinnostuksesi:  Mieti, mikä sinua kiinnostaa luettavassa  Mihin tarvitset tietoa, jota olet ryhtymässä.
Koti ja perhe voimavarana Hurtig Vanhemmuuden roolit Vanhemmuuteen kuuluu monia rooleja: 1. Rakkauden antaminen 2. Huoltaja 3. Rajojen asettaja.
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Itsensä johtaminen. Mitä on itsensä johtaminen? Itsensä johtaminen Oman mielen johtamista” Helena Åhlman (2003), tekniikan tohtori ”Ajatusten, tunteiden.
1. MITÄ TERVEYS ON? TERVEYSTIETO 7. Piirrä vihkoosi ajatuspilviä. Kirjoita ajatuksesi jatkamalla lauseita. Terveys on… Terveys on kuin…
7. MIELENTERVEYDEN HÄIRIÖT TERVEYSTIETO 9. Apulanta Ilona.
8. MIELEN HYVINVOINTI TERVEYSTIETO 9. Mitä hyvää sinulle kuuluu tänään?
Tervetuloa koulutukseen!. Ohjelma Kuulumiskierros Toimintaa Itsensä virittäminen ennen ryhmätilannetta Kotitehtävän läpikäynti Tulevaisuustyöskentely.
Voi hyvin Sosiaalisuus Selviytyminen vaikeista elämänvaiheista Mielen hyvinvointi työssä Toteutettu yhteistyössä Suomen Mielenterveysseuran kanssa.
8-luokan terveystiedon sisältö, suoritustavat, tavoitteet ja arviointi KILPELÄNAHO
MAAILMANKUVA, MAAILMANKATSOMUS, ELÄMÄNKATSOMUS. MITÄ TARKOITTAVAT KÄSITTEET: Maailmankuva Maailmankatsomus Elämänkatsomus.
Mitä turvataidot ovat? Taitoa pitää huolta itsestä ja omasta turvallisuudesta. Taitoa toimia itseä suojelevalla tavalla uhkaavissa tilanteissa. TURVATAIDOT,
3. ELÄMÄNKULKU JA TERVEYS TERVEYSTIETO 7. IKÄJANA  Asiantuntijaryhmät: Lapsuus 0-11v Nuoruus 12-18v Aikuisuus 19-64v Vanhuus 65  v  Perehtykää apukysymysten.
© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere Vuorovaikutus oppisopimustarkastajan työssä ”Millä työkaluilla?”
Arkipäivän automaatiota ja robotiikkaa
Miten Aloittaa Valokuvaus Liiketoimintaa
Yhdessä mukana – projekti Setlementtiliitto Satu Lintunen
Miten ryhmä toimii? Miten osallistun ryhmän toimintaan?
Bridgekurssi BK-Slam ª©¨§
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
Selviytyminen vaikeista elämänvaiheista Mielen hyvinvointi työssä
Hyvinvointiraportti-hanke
Älykäs ikääntyminen – Ikääntynyt teknologian käyttäjänä
pieni pala sinusta, tehdään meistä kakkuja
17. LIIKENNE ON YHTEISPELIÄ
TERVEYTEEN VAIKUTTAVAT TEKIJÄT
Ulkoiset tapahtuma/sisäinen uhka
Ydinviestit Ihmiset pärjäävät paremmin arjessa, kun heillä on riittävät voimavarat toimia ja ottaa vastuuta elämästään. Ammattihenkilöt tarvitsevat mahdollisuuden.
Terveysteknologia Tutustutaan, mitä kaikkea terveysteknologialla voidaan tarkoittaa ja miten se auttaa terveyden hoidossa ja sairauksien ehkäisyssä.
Vastuullisuus Askel 7.
TE1 Terveyden perusteet
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Millaisin mittarein vaikuttavuutta voidaan mitata?
Tekijät: Topias, Hilja ja Linda
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
TERVEYSTIETO 8 3. Sosiaaliset taidot.
POM10CC Mikämikä-päivien Kirjallinen suunnitelma
1. Blogin pitäminen ja hallinta
Pelastussuunnitelman opetusmateriaali oppilaille
Kielitietoisuus.
Käyttäytymisen erityisen tuen ryhmämuotoinen tuki
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
TERVEYSTIETO 8 4. Perheen merkitys.
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
8. SEKSUAALISUUDEN MONET MUODOT
Talvityhyt-seminaari turvallisuutta - terveyttä - työkykyä -
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Köysi.
Hoitotyön ammattilaisen oma jaksaminen
Taikapuhe Oy Riitta-Liisa Kanniainen
” Tarinoita kaveruudesta TUNTI 1
Opintopsykologi Katja Hietanen
Kalvosarja on laadittu Global Meal –hankkeessa
TERVEYSTIETO 8 5. Ystävyydestä voimaa.
MINÄ JA VASTUULLISET RUOKAVALINNAT
Ajanhallinta opiskelussa
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
” Tarinoita kaveruudesta TUNTI 1
Jos jonain päivänä Jos jonain päivänä tuntuu siltä että
Opettajan pedagoginen ajattelu
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
Ikäihminen ja perhe muutoksessa Viides tapaaminen
Selviytyminen vaikeista elämänvaiheista Mielen hyvinvointi työssä
Istuma- ja näyttöpäätetyö
Kulttuurishokki ja henkilökohtainen hyvinvointi
Video.
Esityksen transkriptio:

TERVEYSTIETO 8 2. Tunteiden kirjo

TUNTEIDEN KIRJO Tunteet näkyvät ilmeissä, eleissä ja kehon asennoissa. Osaatko antaa esimerkin tilanteesta, jossa sanat ja eleet ovat ristiriidassa? TUNTEIDEN KIRJO Äiti on aamulla loistavalla tuulella. Miten se vaikuttaa sinuun? Tunteet näkyvät ilmeissä, eleissä ja kehon asennoissa. Tunteet vaikuttavat käyttäytymiseen. Tunteet ovat henkilökohtaisia ja jokainen kokee ne yksilöllisesti. Osa tunteista syntyy vuorovaikutuksessa toisten ihmisten kanssa, ne myös ”tarttuvat” ihmisestä toiseen. Kaikki tunteet ovat sallittuja, eikä niitä tarvitse hävetä. Keksitkö tilanteita, joissa tunne tarttuu? Mitä tarkoittaa sanonta ”on noussut väärällä jalalla sängystä”?

Miksi tunteiden ilmaiseminen on tärkeää? TUNNETAIDOT Tunnetaidot = kyky tunnistaa ja ymmärtää omia ja muiden ihmisten tunteita. Kyky ilmaista omia tunteita rakentavasti ja suhtautua muiden tunteisiin kunnioittavasti. Tunteiden tunnistaminen ja ymmärtäminen ei aina ole helppoa, mutta se on tärkeää ihmisen hyvinvoinnin kannalta. Tunnetaitoja voi oppia. Tunteiden kätkeminen tai kieltäminen voi aiheuttaa vaikeita ongelmia. Tunteiden käsittelyyn tulee antaa aikaa. Tunteita voi käsitellä monin eritavoin. Juttelu ystävän / vanhemman / terapeutin kanssa Liikunta, musiikin kuuntelu, maalaus, piirtäminen Millaisessa tilanteessa on ollut vaikea ilmaista tunteita? Miksi? Miksi on hyvä osata hillitä tunteitaan?

Mikä voisi laukaista tunteen? Miten tunteva ihminen käyttäytyy? Miten tunnistat tunteen? Perustunteet pohjautuvat ihmisen evoluutiokehitykseen. Mitä tämä tarkoittaa?

Tehtäviä Lue oppikirjan luku 2. Tunteiden kirjo. Oma syke teht. 1 - 3 s. 91-91

Tunteet tuntuvat koko kropassa Laita kätesi siihen osaan kehoasi, missä… … hikoilet eniten tiukassa paikassa … jännittää eniten … hätkähtää kun säikähdät … suru tuntuu … rakkaus tuntuu … tuntuu kun kaveri pettää … tuntuu kun sinua nimitellään tai kun joku sanoo pahasti … tuntuu kun vihastut Esimerkiksi pelästyessä iho kalpenee, vihaisena saattaa änkyttää ja jännittäessä hikoilee ja kädet vapisevat.

Tunnista viestit Kaikilla tunteilla on jokin viesti tunteen kokijalle, joten tunteiden suhteen on tärkeää olla rehellinen itselle Osa tunteista tuo iloa ja toivoa elämään Helpottaa vuorovaikutusta Auttaa jaksamaan Osa tunteista kuluttaa ja vie voimavaroja Myöntäminen ja läpikäyminen voi olla vaikeaa jos taustalla on kipeitä kokemuksia Aiheuttavat pitkäkestoisina mielen pahoinvointia Ympyröi tehtävästä 3 myönteiset tunteet vihreällä ja kielteiset tunteet punaisella.

Kun suututtaa! Myönnä itsellesi, että olet suuttunut. Pohdi, mikä suuttumuksen aiheuttaa. Jos toinen ihminen vaikuttaa suuttuneelta, osoita, että olet huomannut sen: ”Oletko suuttunut, kun näytät vihaiselta? Mitä on tapahtunut?” Vältä kielteisten tunteiden tarttumista itseesi. Pyri selvittämään tilanne. Anteeksi pyytäminen ja antaminen kuuluvat asiaan. Älä käyttäydy huonosti suuttuneenakaan. Joskus huumori auttaa laukaisemaan tilanteen.

Keinoja suuttumuksen hallintaan Lähden tarvittaessa pois paikalta. Nyt raivostuttaa. Mitä teen? Ei tässä ole hätää. Lasken mielessäni kymmeneen ennen kuin sanon tai teen mitään. Ei kannata hermostua. Pidän nyt suuni kiinni.

ITSEHILLINNÄN LIIKENNEVALOT Seis Pysähdy. Rauhoitu. Älä tee mitään ennen kuin olet rauhoittunut. Odota Ajattele. Miltä nyt tuntuu? Miksi tuntuu tältä? Mitä vaihtoehtoisia toimintatapoja tässä on? Mikä niistä on paras juuri nyt? Toimi Valitse rakentava vaihtoehto ja kokeile sitä.

Mitkä tekijät vaikeuttavat tunteiden säätelyä?

Kotitehtävät Seuraavalle oppitunnille : Oma syke teht. 4 s. 93 Viikon ajan : Tunnepäiväkirja s. 94

Tärkeä tunnistaa ja vaalia oman elinvoiman ja myönteisyyden lähteitä! Tärkeä tunnistaa oman elämän energiasyöppöjä ja tehdä niille jotain! Kaikkea ei voi saada, joten sopeutuminen lisää henkistä hyvinvointia. Toisaalta oma rooli ikävien tilanteiden ja tunteiden kehittymiseen on hyvä tunnistaa, jotta voi muokata omaa käyttäytymistään sopivaksi.