Tutustumista elämänkatsomustiedon didaktiikkaan

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Heini-Marja Järvinen Turun yliopisto
Advertisements

Luku- ja tenttivihjeet 4A Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, LO-peruskurssin kertausta.
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
ET ja hyvän osaamisen kriteerit vuosiluokka 5:n jälkeen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon valinnaiskurssi, OPS:n peruskäsitteistöä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos, käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
MAT PÅ SVENSKA. TAVOITTEET oppilas yritetään saada innostumaan ruotsin kielestä arkipäivän tilanteiden ja kielenkäytön avulla oppilas oppii hahmottamaan.
Aiotko lukiolaiseksi ?. Lukio-opinnot kaikissa lukioissa perustarjonta ja opetussuunnitelma suunnilleen sama opiskelu kurssimuotoista: suoritetaan vähintään.
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
Mankalan koulun vanhempainilta ti Opetussuunnitelmauudistus valinnaiset Sari Juuti.
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella.
Uskonnon opetus lukiossa Vuoden 2003 uskonnonvapauslain mukaan.
OPS 2016 Pedagoginen kahvila Porin kaupungin perusopetuksen tuntijako Sivistyslautakunta
ARVIOINNISTA 3. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT luokan valinnaiset AINEET 8. ja 9. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssi, viimeinen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
YOPALAn ja Jyväskylän yliopiston opiskelijakyselyn vertailua
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Elämänkatsomustieto tutuksi
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Sanallinen arviointi vuosiluokilla 1–4
Opiskelijaksi lukioon?
Johdatus elämänkatsomustietoon Kouluvierailut
OPS-koordinaattori Tuija Vänni
Erikoisluokkatoiminta
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
Opettajaopinnot kahdessa aineessa
Akaan lukio 1 lk:ien vanhempainilta
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Nopolan koulu Opettajien veso
Tekstinhuoltoa 3.
Luku- ja tenttivihjeet 10
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Katsomusopetuksen säädösten kehitys ja vuoden 2003 uskonnonvapauslaki
Mikä on elämänkatsomus?
Luku- ja tenttivihjeet 2015_3
Opettajaopinnot kahdessa aineessa
Kemian yo-kirjoitukset Ressun lukiossa
Luku- ja tenttivihjeet 7
Opintojen eteneminen ja kurssitilanne 3. jakson jälkeen
Kieli- ja musiikkiluokkainfo
Valinnaisiaineista Valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
Ekaluokalle 2017.
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Lukio.
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, ET pähkinänkuoressä [Johdatus EToon (2015 ja aiemmin LO-perus-) kurssin kertausta] Eero Salmenkivi.
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, LO-peruskurssin kertausta
Kiinnostaako lukio?
Kaakkurin koulun valinnaisaineet
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
VALINNAISET LIIKUNTAKURSSIT
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit sekä valinnaiset aineet 8
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Lausunnossa suositellaan Mäntykankaan jaksoa
”Avaruusseikkailu 2006” Verkko-opetuskokeilu
Toiselle vuosikurssille
7lk valinnaisainepäivä
VALINNAISET LIIKUNTAKURSSIT
Esityksen transkriptio:

Tutustumista elämänkatsomustiedon didaktiikkaan Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos

Tuokion luonne Tavoitteena on tutustua hieman elämänkatsomustietoon (ET) koulun oppiaineena ja osana luokanopettajan monialaisia opintoja.

Elämänkatsomustieto (ET) ET on oman uskonnon opetuksen vaihtoehto. Oppilas voi osallistua vain ET:oon tai yhteen uskontoon (lukion syventäviä ja soveltavia kursseja lukuunottamatta). Opettaja voi opettaa useita eri katsomusaineita. ET:tä opetetaan uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumattomille, jotka eivät osallistu enemmistön uskonnon opetukseen. ET:hen voi peruskoululaisen huoltajan tai lukiolaisen omasta pyynnöstä osallistua myös opiskelija, jolle ei järjestetä hänen oman uskontonsa mukaista opetusta.

Elämänkatsomustieto (ET) ”Elämänkatsomustiedon opetuksen ydintehtävänä on edistää oppilaiden kykyä etsiä hyvää elämää.” (OPS perusteet 2014) ET on kuitenkin lähtökohdiltaan seuraavassa mielessä uskonnoton: ET:n opetuksessa: ”Katsomuksia, inhimillisiä käytäntöjä ja niitä koskevia merkityksiä pidetään yksilöiden, yhteisöjen ja kulttuuriperinnön vuorovaikutuksen tuloksina.” Tässä mielessä ET on samanlainen oppiaine kuin esimerkiksi historia, kemia tai kotitalous.

Elämänkatsomustieto (ET) ET opetuksessa lasten kanssa pohditaan ja keskustellaan heidän identiteettinsä, ihmisyytensä ja katsomuksellisen kehityksensä kanssa tärkeistä asioista. Siksi: Vaikka vain pieni osa oppilaista osallistuu ET-opetukseen, se on ehkäpä koulun kasvatustehtävän kannalta lähinnä keskiötä oleva oppiaine. ET:n arvoperustan olennainen lähtökohta on koulun eli opetussuunnitelman arvoperusta.

ET HY LO-opinnoissa Katsomusaineiden, erityisesti elämänkatsomustiedon didaktiikka, 5op Luokanopettajien peruskoulussa opetettavien aineiden monialaisten opintojen (POM 60 op) osana opetetaan Katsomusaineiden, erityisesti elämänkatsomustiedon didaktiikkaa (5op). Kurssi on uusi, tutkintovaatimuksissa 1.8.2016 alkaen. Kurssi koostuu kahdesta osasta uskonnon kanssa yhteinen osa (1 periodi, 2 op) ja elämänkatsomustiedon (sivuaine-) arvosanakokonaisuuden kanssa yhteinen osa (2 periodi, 3 op)

Katsomusaineiden, erityisesti elämänkatsomustiedon didaktiikka, jatkuu Vanhoissa tutkintovaatimuksissa opiskelijoita suositeltiin suorittamaan sekä uskonto että et, uusissa tilanne ei ole selvä. ET-osuudessa esitellään poikkeuksellisen paljon oppiainetta, esimerkiksi sen historiaa ja säädöspohjaa, koska vain alle 1/10 opiskelijasta on opiskellut ainetta koulussa.

Esimerkki Erään harjoittelijan 3.–4. luokan tunnilla käsiteltiin ihmisen ominaisuuksia siten, että oppilaille jaettiin kortteja, joissa oli sanoja, jotka oppilaiden piti selittää. Esimerkiksi ”jalo”, ”kateellinen” , ”oikeamielinen” Erään oppilaan piti selittää sanaa ”ahne”. Hän ei keksinyt mitään, mutta opetusharjoittelijan kannustettua jonkin verran hän sai sanottua: ”Roope Ankka ainakin on ahne.” Tähän tuli monia kommentteja. Keskustelussa vallitsi yksimielisyys siitä, että Roope on saita. Mutta mikä on saituuden ja ahneuden välinen suhde? Mitä itse asiassa on saituus?

Saituus Pohtikaa parin kanssa: Mitä on saituus? Mikä on saituuden vastakohta? Onko saituus samaa kuin ahneus? Onko ahneus pahe? Onko saituus pahe?

Saituus ja vastakohdat Anteliaisuus Saituus Tuhlaavaisuus Aristoteles (300-luvulla eaa.): Hyve = ei liikaa eikä liian vähän (keskiväli). Hyve Pahe