Kohtaamisia pelimaailmassa Hämeenkylän koulu Vantaalainen yhtenäiskoulu
LähiVerkko Kehitämme ikäihmisille tapoja osallistua ja olla vuorovaikutuksessa tietotekniikan avulla. Eläkeliiton ja Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n yhteinen kehittämisprojekti. Tavoitteena on hyödyntää tietotekniikkaa tavoilla, jotka lisäävät ikäihmisten: tietoja ja taitoja tietotekniikkaan liittyen vapaaehtoistoiminnan toteuttamista ja siihen osallistumista mahdollisuuksia ylläpitää olemassa olevia ja luoda uusia ihmissuhteita
LähiVerkko Kehitämme ikäihmisille tapoja osallistua ja olla vuorovaikutuksessa tietotekniikan avulla. Eläkeliiton ja Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n kehittämisprojekti. Tavoitteena on hyödyntää tietotekniikkaa tavoilla, jotka lisäävät ikäihmisten: tietoja ja taitoja tietotekniikkaan liittyen vapaaehtoistoiminnan toteuttamista ja siihen osallistumista mahdollisuuksia ylläpitää olemassa olevia ja luoda uusia ihmissuhteita
OppilasAgentti toiminta Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) käyttö opetuksessa lisääntyy Opettajilla tarve lisäkoulutukseen ja TVT tukeen Hyödynnetään oppilaiden olemassa oleva teknologia osaaminen ja annetaan lisää koulutusta ja tukea. OppilasAgentit auttavat opettajia ja toisia oppilaita teknologian hyödyntämisessä opetuksessa.
Hämeenkylän OppilasAgentit Keväällä 2015 mukaan OppilasAgentti toimintaan Aluksi 4 OppilasAgenttia ja 1 OpettajaAgentti Nyt 22 OppilasAgenttia ja 2 OpettajaAgenttia Mukana kehittämässä koulun TVT kulttuuria OppilasAgentit kouluttavat opettajia ja toisia oppilaita Koulun juhlien tekniikan hoitaminen Lani –tapahtuma 2016 Yhteistyökoulun ulkopuolisten tahojen kanssa
Pelataan yhdessä! Keväällä 2016 pelitapahtuma Kivistön kuntoutus- ja arviointikeskuksessa. Hyvä kokemus, vaikka haasteitakin. OppilasAgentit halusivat jatkaa pelitoimintaa. Syksyllä 2016 kaksi pelitapahtumaa Pähkinärinteen palvelukodissa sekä apuna Kaikki Pelaa -peliseminaarissa Luodaan toimintamalli, jossa OppilasAgentit käyvät pelaamassa 2-4 kertaa vuodessa ikäihmisten kanssa
Media kiinnostui
OPS 2016 Yhteistyö koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa rikastaa koulutyötä ja liittää sen ympäröivän yhteisön elämään. Yhteistyötä voi hyödyntää monialaisten oppimiskokonaisuuksien toteutuksessa.
Miksi yhteisiä pelitapahtumia? Uusi OPS ohjaa koulun ulkopuoliseen yhteistyöhön Digitaaliset pelit ovat tärkeä osa lasten ja nuorten kulttuuria ja niiden hyödyntäminen on myös osa uutta OPS:ia Moni ikäihminen kokee teknologian ja pelit vieraana Sukupolvien välinen kuilu Palvelutaloissa ikäihmisillä on paljon aikaa mutta vähän tekemistä Heidän osaamisensa ja elämänkokemuksensa jää usein jakamatta
Mitä vaatii? Peleistä/teknologian hyödyntämisestä innostunut palvelukoti Innokkaita, mutta kärsivällisiä oppilaita Jotain laitteita ja pelejä Palvelukodin henkilökunnan kanssa suunnittelupalaverit Kohderyhmä pitää olla mietitty! Käynti etukäteen paikan päällä Oppilaiden valmistelu Tekniikka Pelattaviin peleihin Ikäihmisten kohtaamiseen
Mitä koulu saa? Koulu saa tukea ja uusia näkökulmia opetustyöhön ikäihmisiltä Oppilaat saavat kokemusta ohjaamisesta sekä erilaisten ikäihmisten kohtaamisesta Yhteisöllisyyden vahvistuminen koulun lähiympäristössä
Mitä palvelukoti saa? Pelitapahtumat ovat yhdistäneet käytännön opastusta pelaamiseen sekä teknologian ja netin hyödyntämiseen, mutta samalla luoneet vuorovaikutusta eri sukupolvien välillä. Oppilasagentit ovat luontevasti ja rohkeasti kohdanneet ikääntyneitä omalla luontaisella tavallaan. On ollut mahtava seurata vierestä miten oppilasagentit kohtaavat ikääntyneitä, katsovat silmiin ja toimivat yhdessä tasavertaisina.
Mitä palvelukoti saa? Ilahduttavaa on ollut myös havaita ikääntyneiden innostusta oppia uutta ja kuunnella OppilasAgentteja tasavertaisina. Tällaista toimintaa kannattaisi jokaisen koulun kokeilla; se voi olla alku sukupolvet yhdistävälle yhteistyölle! Elina Mattila Vapaaehtoistoiminnan koordinaattori Vanhusten avopalvelut / VANTAAN KAUPUNKI
Mitä oppilaat saavat?
Kysymyksiä?
Kiitos! Hämeenkylän koulu