Kohtaamisia pelimaailmassa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
Advertisements

Tietotaitotalkoot-hanke Mikä se on?. Tavoitteena toimiva tietoyhteiskunta • Kansalaisille tietoyhteiskuntavalmiuksia • Tietotekniikkaosaajien ja aktiivisten.
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Netin hyödyntäminen nuorisotyössä Suomessa Tuhti2013 Leena Tuuttila, Verke.
Inno- opettajat ja pääkaupunkiseudun teknologiapolku
Teknodida Orivesi Heikki Ruismäki Helsingin yliopisto OKL.
Vastustaja vai kilpakumppani? Ringeten Reilu Peli –periaatteet Suomen Ringetteliiton syyskokous.
Metropolian tietoturvapolitiikka Tai miltä se voisi näyttää.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
Turun esi- ja perusopetuksessa
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
 Ryhmä Länsi ◦ Pelejä pelataan paljon, ongelmaksi asti, mt-ongelmia, poissaolo-ongelmia, ongelmat vanhempien kanssa yhteisymmärryksen löytymisessä ◦
Turun Kielitivolin koulutusristeily
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
VANTAAN KAUPUNKI VANDA STAD Uusien johtokuntien koulutus Peltolan koulu rp.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
MEDIAVAIKUTTAMISEN MAHDOLLISUUDET RAUNA RAHJA KOORDINAATTORI MEDIAKASVATUSSEURA UUSI KOULU III -seminaari , Mikkeli.
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Pelien -ohjelmointi Syksy 2007 Vapaavalintainen opintojakso 3 op. ITP8TM003.
Seniorit tiedon valtatiellä
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Uudistuva kylä kaupungissa –hanke Uudistuva kylä kaupungissa –hankkeessa etsitään uusia ja konkreettisia tapoja lasten ja nuorten palveluiden kehittämiseen.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Aihe 1. -hanke Nelivuotinen ( ) Kolmivaiheinen - toteutetaan kolmessa vaiheessa, kolmella pilottipaikkakunnalla, mukana kolme kieli- ja kulttuurivähemmistöä.
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Aktiivisen ikääntymisen ja sukupolvien välisen solidaarisuuden eurooppalainen teemavuosi Eeva Karjula Eläkeliiton Keski-Suomen piirin toiminnanjohtaja.
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
Työpaja 2: KansainväliSYYSpäivät Lahti Tiina Sarisalmi.
VESIKANSAN KOULUT KE klo ja 19.00, Paimelan koulun sali 1.
KLAARI HELSINKI, NUORISOASEMA JA KOULUYHTEISTYÖ. PÄIHDEKASVATUSPILOTTI Lähtötilanne: Eri toimijoilta yhteydenottoja kannabikseen liittyvissä asioissa.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Tietotekniikkaa Ohkolan koululla
TET =Työelämään tutustuminen
Infoa tutoropettajille
Koulu & Kirjasto Oulussa Elina Kauppila
Vanhempainilta
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
Kaakkurin koulun valinnaisaineet
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Tietotekniikkaa alakouluilla
Pelit opetuksen tukena
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
TET =Työelämään tutustuminen
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Nokian kaupungin liikuntapalvelut
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Yhteiskehittäminen Innokylässä
Laaja-alainen arviointi
Turun perusopetuksen opetussuunnitelmatyö 2016 kuntatasolla
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Kahdeksan edellytystä sujuvaan opinnollistamiseen
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Mediakasvatus tietotekniikan opettajankoulutuksen näkökulmasta
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Maksuttomia materiaaleja opetukseen, työnohjaukseen
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Kohtaamisia pelimaailmassa Hämeenkylän koulu Vantaalainen yhtenäiskoulu

LähiVerkko Kehitämme ikäihmisille tapoja osallistua ja olla vuorovaikutuksessa tietotekniikan avulla.  Eläkeliiton ja Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n yhteinen kehittämisprojekti. Tavoitteena on hyödyntää tietotekniikkaa tavoilla, jotka lisäävät ikäihmisten: tietoja ja taitoja tietotekniikkaan liittyen vapaaehtoistoiminnan toteuttamista ja siihen osallistumista mahdollisuuksia ylläpitää olemassa olevia ja luoda uusia ihmissuhteita

LähiVerkko Kehitämme ikäihmisille tapoja osallistua ja olla vuorovaikutuksessa tietotekniikan avulla.  Eläkeliiton ja Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n kehittämisprojekti. Tavoitteena on hyödyntää tietotekniikkaa tavoilla, jotka lisäävät ikäihmisten: tietoja ja taitoja tietotekniikkaan liittyen vapaaehtoistoiminnan toteuttamista ja siihen osallistumista mahdollisuuksia ylläpitää olemassa olevia ja luoda uusia ihmissuhteita

OppilasAgentti toiminta Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) käyttö opetuksessa lisääntyy Opettajilla tarve lisäkoulutukseen ja TVT tukeen Hyödynnetään oppilaiden olemassa oleva teknologia osaaminen ja annetaan lisää koulutusta ja tukea. OppilasAgentit auttavat opettajia ja toisia oppilaita teknologian hyödyntämisessä opetuksessa.

Hämeenkylän OppilasAgentit Keväällä 2015 mukaan OppilasAgentti toimintaan Aluksi 4 OppilasAgenttia ja 1 OpettajaAgentti Nyt 22 OppilasAgenttia ja 2 OpettajaAgenttia Mukana kehittämässä koulun TVT kulttuuria OppilasAgentit kouluttavat opettajia ja toisia oppilaita Koulun juhlien tekniikan hoitaminen Lani –tapahtuma 2016 Yhteistyökoulun ulkopuolisten tahojen kanssa

Pelataan yhdessä! Keväällä 2016 pelitapahtuma Kivistön kuntoutus- ja arviointikeskuksessa. Hyvä kokemus, vaikka haasteitakin. OppilasAgentit halusivat jatkaa pelitoimintaa. Syksyllä 2016 kaksi pelitapahtumaa Pähkinärinteen palvelukodissa sekä apuna Kaikki Pelaa -peliseminaarissa Luodaan toimintamalli, jossa OppilasAgentit käyvät pelaamassa 2-4 kertaa vuodessa ikäihmisten kanssa

Media kiinnostui

OPS 2016 Yhteistyö koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa rikastaa koulutyötä ja liittää sen ympäröivän yhteisön elämään. Yhteistyötä voi hyödyntää monialaisten oppimiskokonaisuuksien toteutuksessa.

Miksi yhteisiä pelitapahtumia? Uusi OPS ohjaa koulun ulkopuoliseen yhteistyöhön Digitaaliset pelit ovat tärkeä osa lasten ja nuorten kulttuuria ja niiden hyödyntäminen on myös osa uutta OPS:ia Moni ikäihminen kokee teknologian ja pelit vieraana Sukupolvien välinen kuilu Palvelutaloissa ikäihmisillä on paljon aikaa mutta vähän tekemistä Heidän osaamisensa ja elämänkokemuksensa jää usein jakamatta

Mitä vaatii? Peleistä/teknologian hyödyntämisestä innostunut palvelukoti Innokkaita, mutta kärsivällisiä oppilaita Jotain laitteita ja pelejä Palvelukodin henkilökunnan kanssa suunnittelupalaverit Kohderyhmä pitää olla mietitty! Käynti etukäteen paikan päällä Oppilaiden valmistelu Tekniikka Pelattaviin peleihin Ikäihmisten kohtaamiseen

Mitä koulu saa? Koulu saa tukea ja uusia näkökulmia opetustyöhön ikäihmisiltä Oppilaat saavat kokemusta ohjaamisesta sekä erilaisten ikäihmisten kohtaamisesta Yhteisöllisyyden vahvistuminen koulun lähiympäristössä

Mitä palvelukoti saa? Pelitapahtumat ovat yhdistäneet käytännön opastusta pelaamiseen sekä teknologian ja netin hyödyntämiseen, mutta samalla luoneet vuorovaikutusta eri sukupolvien välillä. Oppilasagentit ovat luontevasti ja rohkeasti kohdanneet ikääntyneitä omalla luontaisella tavallaan. On ollut mahtava seurata vierestä miten oppilasagentit kohtaavat ikääntyneitä, katsovat silmiin ja toimivat yhdessä tasavertaisina.

Mitä palvelukoti saa? Ilahduttavaa on ollut myös havaita ikääntyneiden innostusta oppia uutta ja kuunnella OppilasAgentteja tasavertaisina. Tällaista toimintaa kannattaisi jokaisen koulun kokeilla; se voi olla alku sukupolvet yhdistävälle yhteistyölle! Elina Mattila Vapaaehtoistoiminnan koordinaattori Vanhusten avopalvelut / VANTAAN KAUPUNKI

Mitä oppilaat saavat?

Kysymyksiä?

Kiitos! Hämeenkylän koulu