KESTÄVÄ KEHITYS ANTTOLAN YHTENÄISKOULUSSA

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JÄRJESTYSÄÄNNÖT   Toiminnan ja käyttäytymisen tiloissa on oltava asiallista. Toiminta ei saa loukata tai syrjiä ketään. Alkoholin ja muiden päihdyttävien.
Advertisements

Jätteiden lajittelun lyhyt historia – entä seuraavat askeleet?
Harvialan koulu ja päiväkoti
© 4L Training & Consulting Oy Dokumenttien sujuva ja tehokas käsittely – MVT.
Lajittelupeli Catering-ala.
Monikäyttöinen paperi
1 Kestävä kehitys Oulun opetustoimessa Seppo Saloranta Rehtori Hönttämäen koulu/ Timosenkosken luontokoulu.
T3MM54 Visuaalisen ammattilaisen esitys Heikki Hietala.
Hotelli- ja ravintola-ala
Elintarvike- hotelli- ja ravintola-ala
Kestävä Kehitys Jarno, Jimi ja Jami.
Kohti osallistuvaa toimintakulttuuria Oppilaskunnan, opettajakunnan ja vanhempainyhdistyksen yhteistyö Aleksanterin koulussa.
Koulujen turvallisuus
Auroran koulun ympäristöohjelma
Opi Analyzer Peruskäyttäjäkoulutus
Hius- ja kauneudehoitoala
Koonnut Anna-Liisa Kiiskinen Keski-Suomen ELY-keskus KESYTYS-hanke (korostukset kokoajan)
7 luokan vanhempainilta
Case-tehtävä Metsäprojekti päiväkodissa
Kestävä kehitys Pekka Halosen akatemiassa.
Lajittelupeli Graafinen ala.
Johtokunnat Hallinto- ja johtosäännön 8 §:n mukaan koulutuslautakunnan erityiseen ratkaisuvaltaan kuuluu nimetä johtokuntien jäsenet vanhempainkokousten.
Katajanokka oppimisympäristönä Osallistavaa ja monipuolista opetusta omassa kaupunginosassa Tavoitteena on hyödyntää Katajanokkaa oppimisympäristönä monipuolisesti.
Farkut kiertoon -projekti tekijä: Nina Kivimäki Munkkiniemen yhteiskoulu 2008.
Lähiluonnossa toimien, liikkuen ja ihmetellen, kaikkina vuodenaikoina − säällä kuin säällä.
Aitoja tekoja joka päivä Energiansäästöviikko 2012.
Ideaali luokkahuone Ressussa
JÄTTEIDEN LAJITTELUOHJEET
PAPERIN JA PAHVIN KESTÄVÄ KEHITYS
Ympäristövastuu: Havainnointitehtävän ohjeistus
Miten sinä voit torjua ilmastonmuutosta? EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Ilmastonmuutos.
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI JA OPPILASHUOLLON OPETUSSUUNNITELMA
Lajittelupeli Rakennusala.
Kestävä kehitys & kierrätys
(2b) VÄLIAIKATYÖSKENTELY jakson välillä OSALLISUUS OPPIVA OPS.
Jos kaikki maailman ihmiset eläisivät ja kuluttaisivat kuten sinä ja minä, tarvittaisiin jopa 8 maapalloa. Pohjoisen pallonpuoliskon kulutusyhteiskunnat.
Kauhajoen lukiosta kestävän kehityksen toteuttaja.
KESTÄVÄ KEHITYS OPPILAITOKSISSA (Cantell, H. toim
Espoo haluaa kehittää osallisuutta Osallistuva Espoo -kehitysohjelma
Osastokatselmus yksikkö, ala pvm läsnäolijat. Siisteys ja järjestys Joka dialle Kommentit: Vastuuhenkilö: automaalaustyösali Joka dialle kuvia Joka dialle.
Yhteiskunnan uudet haasteet, koulun mahdollisuudet ja UNESCO- koulun kv-toiminta UNESCO-ASPNET-KOULUJEN SEMINAARI OPETUSHALLITUS TIINA SARISALMI.
Lähiympäristön metsä - projekti Suunnittelu: Liisa Ansala, Kati Reinikka & Anette Valtanen.
Päiväkot i Pakkala nlyhty Turvallisuus Kolme sisarusryhmää LiekitSoihdutRoihut Lähimetsä Hiihtoladut Vieressä hiekkakenttä, talvisin käytössä.
MIKSI ENERGIAA PITÄISI SÄÄSTÄÄ? Mitä sinä voit tehdä? Vähentämällä energiankulutustasi vähennät omalta osaltasi ilmakehään joutuvia hiukkasia.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
Puhtaanapito. Puhdistusvaiheet 1. Karkean lian poisto mekaanisesti, kaapimalla, 2. Esihuuhtelu ja liotus viileällä vedellä 2. Peseminen pesuaineen kanssa.
Toimi koulullasi vaikka näin Kerro muille hallituksen/valtuuston jäsenille kaupunkikokouksen valmisteluista eli käy saamasi materiaali läpi Yhteistyössä.
Eläinten hoitaminen ja hyvinvoinnista huolehtiminen Johdatus eläintenhoitotöihin Annika Heimonen.
Kpl 9 hapot ja emäkset - tehoaineet Aineilla on PH-arvo Hapan Mikä on PH? Maistuu kirpeälle Mitä vahva happo tekee? Esim. Emäksinen Mikä on PH? Maistuu.
Kestävä kulutus ja kierrätys
Kulutuksesta kestävään ja vastuulliseen kuluttamiseen
Kestävän kehityksen tavoitteet (Agenda 2030)
Kulutus ja jätehuolto.
II Luonnonuskonnot Pyhä, mana ja tabu
Lisää liikettä koulupäivään
Kierrätyksen etiikka.
Liikunta uudessa opetussuunnitelmassa
Palkintopokaali.
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Vanhempainilta
Energian säästäminen.
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
ENERGIANSÄÄSTÖVIIKKO 2015
OPH Tulevaisuuden oppimisympäristö oppimisen tukena Sylvään koululla
kKestävä kehitys: kuvataide
Ympäristötekoja pullonpalautus-automaatilla
Ympäristöasiat kuuluvat meille kaikille: oppilaille, opettajille ja muulle henkilökunnalle.
Kestävä kulutus ja kierrätys
Oulun normaalikoulu 7-9 ja lukio
Vihreä lippu & vasu Kuinka Vihreä lippu -toiminta tukee valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman toteutusta?
Esityksen transkriptio:

KESTÄVÄ KEHITYS ANTTOLAN YHTENÄISKOULUSSA

KESTÄVÄN KEHITYKSEN MUODOT KOULUSSAMME Anttolan Yhtenäiskoulu on sitoutunut kestävään kehitykseen huolehtimalla arkitoiminnoissaan seuraavista asioista:

LAJITTELU Paperi lehdet ja monisteet kirjat, joista kanneton revitty pois jo kertaalleen käytetyt kirjekuoret käytetään uudelleen kierrätyslaatikot opetusluokissa sekä muissa koulun tiloissa Kartonki askartelukartongit käytetään tehokkaasti niin, että hukkapalatkin hyödynnetään kierrätyslaatikot kuvataiteen opetustiloissa sekä henkilökunnan huoneessa

LAJITTELU Lasi koulun pihalla säiliö kierrätystä varten Pienmetalli Yhdyskuntajäte

LAJITTELU Ongelmajäte huolehditaan keräyspisteelle tarpeen mukaan Biojäte keittiöhenkilökunta huolehtii oman ohjeistuksensa mukaan

ENERGIANKULUTUS valojen sammutus luokkatiloissa opetustuntien jälkeen työasemat, näytöt, tulostimet ja kopiokoneet sammutetaan yöksi sähköpostit ja muut tiedostot siivotaan säännöllisesti, jotta ne eivät vie turhaan palvelintilaa

suljetaan vesihanat huolellisesti ei tuhlata vettä VEDEN SÄÄSTÄMINEN suljetaan vesihanat huolellisesti ei tuhlata vettä

YMPÄRISTÖKASVATUKSEN EDISTÄMINEN koulu valitsee ympäristövastuuhenkilön, joka saa korvauksen työpanoksestaan koulu laatii kestävän kehityksen ohjelman eri luokkatasoilla vahvistetaan lasten luontosuhteen kehittymistä luokat osallistuvat niin halutessaan energiansäästöviikon tapahtumiin (esim. Tuikku-jahti)‏ oppilaskunta tietoiskut, kampanjat ja teemaviikot

HANKINNAT hankitaan ainoastaan tarpeellista ja kestävää tavaraa huomioidaan tavaroiden kierrätys ja uusiokäyttö opetetaan oppilaat käyttämään tavaroita huolellisesti pyritään säästämään materiaaleja sekä ehkäisemään jätteen syntyä vähennetään paperin monistamista ja otetaan kaksipuolisia tulosteita aina, kun se on mahdollista lisätään sähköistä tiedottamista

LIIKENNE suositaan julkista liikennettä työmatkoilla toteutetaan kimppakyytejä tehdään työmatkat kävellen ja pyöräillen, jos mahdollista

TURVALLISUUS koulu on turvallinen oppimisympäristö koulurakennus on hyvässä kunnossa koulun sisäilman laatu on hyvä

YHTEISÖLLISYYS JA YHTEISTYÖ koulun kulttuuriperintöohjelma koulun Comenius – hanke (kansainvälisyys)‏ luontoliikunta Saimaalla ja lähiympäristössä (Opas – Guide - Tiina)‏ vapaa-ajankalastajat AVAK (kestävän kehityksen mukainen kalastus harrastuksena)‏ Spurttis / liikkuminen luonnossa ja lähiympäristössä partio neuvottelukunta aluejohtokunta