Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

24.11.2014 Kestävä kehitys Pekka Halosen akatemiassa.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "24.11.2014 Kestävä kehitys Pekka Halosen akatemiassa."— Esityksen transkriptio:

1 24.11.2014 Kestävä kehitys Pekka Halosen akatemiassa

2 2 24.11.2014 Työryhmä ■Apulaisrehtori Marko Aaltonenpuheenjohtaja ■Opettaja Pekka Jokinen ■Toimistosihteeri Marjo Karjalainen ■Kiinteistönhoitaja Simo Koivuniemi ■Keittiöesimies Hilkka Lammi ■Opiskelija Helinä Kuosmanen ■Lehtori Elina Leppänensihteeri

3 Kestävän kehityksen teemat ■Ekologinen ja taloudellinen kestävyys: - vastuulliset hankinnat ja kestävä kulutus - jätteen synnyn ehkäisy ja kierrätys - energia ja vesi - kuljetukset ja liikkuminen - koulurakennuksen ja pihaympäristön hoito - ravinto ja terveys 3 24.11.2014

4 Kestävän kehityksen teemat ■Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys - turvallisuus oppilaitoksessa - henkilöstön ja opiskelijoiden hyvinvointi - kiusaamisen ja syrjäytymisen ehkäisy - kulttuuriympäristö - tavat ja perinteet - monikulttuurisuus ja kansainvälisyys 4 24.11.2014

5 Toteutetut kyselyt: Kestävän kehityksen tärkeimmät teemat 2011 ■Ekologinen ja taloudellinen kestävyys: Ravinto ja terveys Jätteen synnyn ehkäisy ja kierrätys Vastuulliset hankinnat ja kestävä kulutus Koulurakennuksen ja pihaympäristön hoito ■Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys: Opiskelijoiden ja henkilöstön hyvinvointi Turvallisuus oppilaitoksessa Opiskelijahuolto ja muu oppimisen tuki 5 24.11.2014

6 Toteutetut kyselyt: Turvallisuus oppilaitoksessa 2013 ■Tärkeimmät ehdotukset ja toteutetut toimenpiteet: Työsuojeluluennon järjestäminen opiskelijoille vuosittain Laitteiden ja koneiden käyttöohjeet luokkiin ja opastus opiskelijoille Turvallisuusohjeet opiskelijoille ja harjoitus Liikenneturvallisuus Kansanopistotiellä Kenkäharjat päärakennuksen ulko-oville liukastumisen ehkäisemiseksi Toimintaohjeet hätätilanteissa -ohje luokkiin Oppilaitoksen riskikartoitus 6 24.11.2014

7 Näin säästämme energiaa! Energian säästöohje ■Sammutamme valot aina, kun tila jää tyhjäksi ■Suljemme ikkunat työskentelyn ja oppituntien päättyessä ■Suljemme tuulikaappien, porraskäytävien ja muiden kylmien tilojen ovet perässämme ■Suljemme videotykit ja dokumenttikamerat tuntien päätyttyä ■Seuraamme veden ja sähkön kulutusta (info-tv) 7 24.11.2014

8 Näin hoidamme jätteen kierrätystä! Jätteenkäsittelyn ohje ■Vähennämme biojätteen syntymistä ruokailussa ■Luovuimme pahvimukien käyttämisestä ruokalassa ja tuomme omat mukit kouluun. Mukit pestään koulun keittiössä. Emme vie kahvikuppeja pois ruokalasta. ■Oppilaskunta järjestää vuosittain kierrätystorin ■Osallistumme vuosittain koulun talkoopäivään ■Huolehdimme opetustilojen siisteydestä päivittäin 8 24.11.2014

9 Ympäristön siisteys ■Huolehdimme erityisesti yläparkkipaikan reunassa olevan alueen siisteydestä: ■Alueen käyttäjät huolehtivat siisteydestä viikottain ■Roskat laitetaan tarkoitusta varten varattuun peltiastiaan ■Alue haravoidaan ja peltipurkki tyhjennetään roskakatoksen jäteastiaan; kumihansikkaita ja jätepusseja saa toimistosta ■Kiinteistönhoitaja tarkastaa alueen siisteyden ja ilmoittaa apulaisrehtorille siivouksen tarpeesta 9 24.11.2014

10 Jätteen käsittelyn ohje ■Laitamme luokissa jätteet niille kuuluviin astioihin ■Pahvin ja kartongin keräysastiat ovat päärakennuksen alakerrassa ja uudisrakennuksen aulassa sekä jätekatoksessa ■Uudisrakennuksen jätekonttiin viedään kuvanveiston opetuksessa syntyvä sekajäte ■Jätekatoksessa on astiat kuivajätteelle, pahville ja kartongille, paperille, biojätteelle ja metallille ■Opettajat antavat ohjeet kunkin opetustilan jätteen käsittelystä ja lajittelusta 10 24.11.2014

11 Jätteen käsittelyn ohje ■Jätteiden lajittelu sisätiloissa on jokaisen talossa työskentelevän ja opiskelevan vastuulla. Jätteiden poistaminen sisätiloista kuuluu kiinteistönhoitajalle. ■Jätteiden keräyksestä vastaavat Lassila & Tikanoja ja Keski- Uudenmaa Keräyspaperi Oy 11 24.11.2014

12 Tulostamisen vähentäminen ■Keudan kestävän kehityksen tavoitteena on muun muassa vähentää tulostus- ja kopiomääriä kaikissa yksiköissä. ■Kopiokoneet on ohjelmoitu tulostamaan aineistot kaksipuoleisina. ■Jokaisen tulee harkita tulostamisen ja kopioiden tarvetta sekä vähentää värillisten tulosteiden ja kopioiden käyttämistä. ■Opettajat ohjaavat opiskelijoita vähentämään tulosteiden ottamista; erityisesti niin sanottuja ”vahingonlaukaus-printtejä”. ■Vähentämällä tulostus- ja kopiomääriä, voidaan säästyneet eurot kohdentaa muuhun opetuksen kehittämistoimintaan. 12 24.11.2014

13 13 24.11.2014

14 14 24.11.2014


Lataa ppt "24.11.2014 Kestävä kehitys Pekka Halosen akatemiassa."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google