4. Motoriset vaikeudet Nuori voi olla hidas ja kömpelö

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hoitotyön keskeiset käsitteet
Advertisements

ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
TEEMATAPAAMISET kotoutumisen tukena Paon pitkä varjo - yhdessä onnistumme Sosiaalialan asiantuntijapäivät Jyväskylä
KEUDA 1 Keudan aikuisopisto Hyvinvointialat Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja Työpaikalla tapahtuvan oppimisen info.
Hippiäiset Varhaiskasvatussuunnitelma vuotiaiden sisarusryhmä Pieni, kodikas päiväkoti Päiväkotihistoriaa 40 vuotta, Hippiäiset 2004 alkaen.
Prisma 27 S-marketia 8 Salea 4 S-Rautaa 8 Agrimarketia 10 Multasormea 10 ABC-liikennemyymälää 19 ABC-automaattiasemaa 3 ABC Car Wash –pesuyksikköä.
13 Mielenterveyden häiriöt ulottuvat lievistä vaikeisiin Ydinsisältö.
Häirintäyhdyshenkilö- toiminta Eero Räsänen |
Nuoret, terveys ja arkielämä (TE 2) Tavoitteena on, että opiskelija oppii tarkastelemaan elämäänsä aikuisuuden ja vanhemmuuden näkökulmasta pohtii ja tarkastelee.
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa.
Arviointi osana oppimisprosessia
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
ESTEETTÖMÄSTI ETEENPÄIN
Laaja-alainen osaaminen
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Ihmisen elinkaari Psykologia jpe.
Motivaatioteoriat Julia L..
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
MINI-INTERVENTIO TAVOITTEENA ON LÖYTÄÄ JA HOITAA VARHAISESSA VAIHEESSA ALKOHOLIN SUURKULUTTAJAT JA ONGELMAKÄYTTÄJÄT.
Opettajaopinnot kahdessa aineessa
Tavoitteena poistaa työelämän hukkia (työelämän hukkaa)
Vastuullisuus Askel 7.
TE1 Terveyden perusteet
Psykologian 2. kurssi ”Miten minusta tuli minä?”
Aloita täältä, täydennä säännöllisesti!
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
TAIDOT EDELLÄ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Työhyvinvointia järjestötyöpaikoille
Elinan kokemukset ja oppimiset Taitava Viestijä –kurssilla
MIELENTERVEYDEN HÄIRIÖT
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Pedagoginen oppimis- ja arviointityökalu
Psyykkinen terveys.
Hyvinvointia työstä.
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
Ylpeästi amis, tavoitteena varma työpaikka –
Kielitietoisuus.
TRAUMATERAPIA -TAKAISIN ELÄMÄÄN.
Oppimisvalmiuksien tukeminen liikunnan avulla
Kokeeseen vastaaminen
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
SINUSSA ON POTENTIAALIA
Käyttäytymisen erityisen tuen ryhmämuotoinen tuki
Sisältöalueet esiopetuksessa
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
Kaksi erää Tässä ppt:ssä ohjeet pelin johtajalle Opus-työryhmä 2014
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Merkonomista tradenomiksi Hyria Koulutus – Laurea AMK Kaisa Tsupari, ammatillinen opettaja, Hyria Koulutus.
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
SPPL Arvotyöpaja Kuopio
Mielenterveys- ja päihdetyön menetelmät opiskeluterveydenhuollossa - opas arviointiin, hoitoon ja käytäntöihin Essi Muinonen.
Harjoituksen ohjaaminen
KP OTE Opinnoista töihin
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
A2-kieli-info.
Harjoituksen ohjaaminen
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Validointi vapaassa sivistystyössä
Ajanhallinta opiskelussa
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
TYÖHYVINVOINTI Työhyvinvointi  .
Esityksen transkriptio:

4. Motoriset vaikeudet Nuori voi olla hidas ja kömpelö Näppäryyttä vaativat tehtävät voivat olla vaikeita Hänellä voi olla tasapaino-ongelmia Molemmilla käsillä yhtäaikainen työskentely vaikeaa Silmän ja käden yhteistyö voi olla vaikeaa Kynäote voi tuottaa vaikeuksia www.lukihero.fi Anne Hallenberg Erityisopettaja

Työssäoppijan ohjauksessa huomioitava Huolehdi työturvallisuudesta Anna aluksi tehtäviä sitä mukaa, kun nuori ehtii tehdä Anna lisää tehtäviä kun nuori on siihen valmis Ohjaa riittävästi Opeta käyttämään apuvälineitä esim. painavien esineiden siirrossa Anne Hallenberg Erityisopettaja

5. Hahmottamisvaikeudet Opiskelijalla voi esiintyä jotakin seuraavista Vaikea hahmottaa suuntia: oikea ja vasen, itä ja länsi menevät sekaisin Kartan avulla liikkuminen voi olla vaikeaa Vaikea oppia reittejä: sokkeloiset varastot voivat olla hankalia Anne Hallenberg Erityisopettaja

Askelsarjat tuottavat vaikeuksia Ajan hahmottaminen voi olla vaikeaa: viisitoista vaille ja viisitoista yli menevät sekaisin. Myöhästelee. Symbolien ja merkkien ymmärtäminen voi olla vaikeaa Suullisia ohjeita on vaikea painaa mieleen. www.opetuki2.ttk.fi ja www.lukihero.fi Anne Hallenberg Erityisopettaja

6. Tarkkavaisuuden häiriöt AD/HD, ADD Tarkkaavaisuushäiriöisen opiskelijan tuntomerkkejä Keskittymiskyvyn puute Ylivilkkaus Alivilkkaus, unelmointi Keskittymisen vaikeus. Pienetkin ärsykkeet, jotka voivat olla peräisin ympäristöstä tai omista tunteista häiritsevät keskittymistä Anne Hallenberg Erityisopettaja

Impulsiivisuus, toimii hetken mielijohteesta Aloitekyvyttömyys Lisäksi tyypillistä Oppimisen vaikeus matematiikassa Lukivaikeus Hahmottamisen vaikeus Motoriset vaikeudet Anne Hallenberg Erityisopettaja

Työssäoppijan ohjauksessa huomioitava Motivoi Pyri rakentamaan luottamus nuoren ja työpaikan henkilöstön välille Anna selkeät pelisäännöt, joita noudatetaan Anna tehtäviä vähän kerrallaan kuitenkin riittävästi Nuori kirjoittaa tarvittaessa annetut tehtävät paperille Anne Hallenberg Erityisopettaja

Taukoja voi olla useammin kuin normaalisti Anna kannustavaa palautetta pienistäkin asioista, jos se on realistista Luo turvallinen ja rauhallinen ympäristö Työaika voi olla aluksia lyhyempi ja lisätään, kun opiskelija tutustuu paremmin työympäristöön ja työyhteisöön. Anne Hallenberg Erityisopettaja

7. Kulttuuriin ja kieleen liittyvät vaikeudet Vaikeuksia puhua, kirjoittaa ja ymmärtää suomen kieltä. Vaikeuksia toimia suomalaisessa kulttuurissa Mahdolliset oppimisen muut vaikeudet tuovat lisää esteitä ammattiin opiskelulle Salon seudun aikuisopisto; Polkuja työelämään - opas maahanmuuttajille Anne Hallenberg Erityisopettaja

Työssäoppijan ohjauksessa huomioitava Anna positiivista palautetta pienistäkin asioista aina, kun voi antaa Toimi samalla tavoin kuin lukivaikeuksista opiskelijaa ohjatessasi Tutustu nuoren kulttuuriin ja anna hänen kertoa kulttuuristaan ja kerro omastasi Puhu hitaasti ja selkeästi Anne Hallenberg Erityisopettaja

8. Mielenterveyden ongelmat Tuntomerkkejä: Heikko itsearvostus Heikot sosiaaliset taidot Aloitekyvyttömyys Keskittymisvaikeuksia Epäluottamus ihmisiä kohtaan Anne Hallenberg Erityisopettaja

Toiminta- ja työkyky alentunut tai rajoittunut Ahdistunut Syömishäiriöitä Todellisuuden taju hämärtynyt Mielialahäiriöitä havaittavissa Anne Hallenberg Erityisopettaja

Työssäoppijan ohjauksessa huomioitava Joustavat työajat Annetaan kannustavaa palautetta usein Luodaan arvostava ja kuunteleva ympäristö Taataan turvallinen ja rauhallinen ympäristö Määritellään yhteyshenkilöt Otetaan mukaan keskusteluihin ja kokouksiin Työpaikkaohjaaja tietää hänen sairaudestaan Stressiä aiheuttavista asioista keskustellaan Anne Hallenberg Erityisopettaja

Arvioinnin perusteet Oppiaine Mukautettu tavoite Keskeiset sisällöt (koko oppimäärä) Arviointikohteet (edellisiin sisältöihin) Anne Hallenberg Erityisopettaja

Tiedät, tarvitaan myös: aimo annos käytännön järkeä luontaista ohjaajan vaistoa kokemuksen tuomaa kasvatustaitoa kiinnostusta kärsivällisyyttä aitoutta tunnollisuutta Anne Hallenberg Erityisopettaja

Virheiden tekemistä ei tule pelätä Virheiden tekemistä ei tule pelätä! Virheetöntä kasvattajaa ei ole olemassa, ja virheistä jos mistä pystyy oppimaan! Anne Hallenberg Erityisopettaja