4. Motoriset vaikeudet Nuori voi olla hidas ja kömpelö Näppäryyttä vaativat tehtävät voivat olla vaikeita Hänellä voi olla tasapaino-ongelmia Molemmilla käsillä yhtäaikainen työskentely vaikeaa Silmän ja käden yhteistyö voi olla vaikeaa Kynäote voi tuottaa vaikeuksia www.lukihero.fi Anne Hallenberg Erityisopettaja
Työssäoppijan ohjauksessa huomioitava Huolehdi työturvallisuudesta Anna aluksi tehtäviä sitä mukaa, kun nuori ehtii tehdä Anna lisää tehtäviä kun nuori on siihen valmis Ohjaa riittävästi Opeta käyttämään apuvälineitä esim. painavien esineiden siirrossa Anne Hallenberg Erityisopettaja
5. Hahmottamisvaikeudet Opiskelijalla voi esiintyä jotakin seuraavista Vaikea hahmottaa suuntia: oikea ja vasen, itä ja länsi menevät sekaisin Kartan avulla liikkuminen voi olla vaikeaa Vaikea oppia reittejä: sokkeloiset varastot voivat olla hankalia Anne Hallenberg Erityisopettaja
Askelsarjat tuottavat vaikeuksia Ajan hahmottaminen voi olla vaikeaa: viisitoista vaille ja viisitoista yli menevät sekaisin. Myöhästelee. Symbolien ja merkkien ymmärtäminen voi olla vaikeaa Suullisia ohjeita on vaikea painaa mieleen. www.opetuki2.ttk.fi ja www.lukihero.fi Anne Hallenberg Erityisopettaja
6. Tarkkavaisuuden häiriöt AD/HD, ADD Tarkkaavaisuushäiriöisen opiskelijan tuntomerkkejä Keskittymiskyvyn puute Ylivilkkaus Alivilkkaus, unelmointi Keskittymisen vaikeus. Pienetkin ärsykkeet, jotka voivat olla peräisin ympäristöstä tai omista tunteista häiritsevät keskittymistä Anne Hallenberg Erityisopettaja
Impulsiivisuus, toimii hetken mielijohteesta Aloitekyvyttömyys Lisäksi tyypillistä Oppimisen vaikeus matematiikassa Lukivaikeus Hahmottamisen vaikeus Motoriset vaikeudet Anne Hallenberg Erityisopettaja
Työssäoppijan ohjauksessa huomioitava Motivoi Pyri rakentamaan luottamus nuoren ja työpaikan henkilöstön välille Anna selkeät pelisäännöt, joita noudatetaan Anna tehtäviä vähän kerrallaan kuitenkin riittävästi Nuori kirjoittaa tarvittaessa annetut tehtävät paperille Anne Hallenberg Erityisopettaja
Taukoja voi olla useammin kuin normaalisti Anna kannustavaa palautetta pienistäkin asioista, jos se on realistista Luo turvallinen ja rauhallinen ympäristö Työaika voi olla aluksia lyhyempi ja lisätään, kun opiskelija tutustuu paremmin työympäristöön ja työyhteisöön. Anne Hallenberg Erityisopettaja
7. Kulttuuriin ja kieleen liittyvät vaikeudet Vaikeuksia puhua, kirjoittaa ja ymmärtää suomen kieltä. Vaikeuksia toimia suomalaisessa kulttuurissa Mahdolliset oppimisen muut vaikeudet tuovat lisää esteitä ammattiin opiskelulle Salon seudun aikuisopisto; Polkuja työelämään - opas maahanmuuttajille Anne Hallenberg Erityisopettaja
Työssäoppijan ohjauksessa huomioitava Anna positiivista palautetta pienistäkin asioista aina, kun voi antaa Toimi samalla tavoin kuin lukivaikeuksista opiskelijaa ohjatessasi Tutustu nuoren kulttuuriin ja anna hänen kertoa kulttuuristaan ja kerro omastasi Puhu hitaasti ja selkeästi Anne Hallenberg Erityisopettaja
8. Mielenterveyden ongelmat Tuntomerkkejä: Heikko itsearvostus Heikot sosiaaliset taidot Aloitekyvyttömyys Keskittymisvaikeuksia Epäluottamus ihmisiä kohtaan Anne Hallenberg Erityisopettaja
Toiminta- ja työkyky alentunut tai rajoittunut Ahdistunut Syömishäiriöitä Todellisuuden taju hämärtynyt Mielialahäiriöitä havaittavissa Anne Hallenberg Erityisopettaja
Työssäoppijan ohjauksessa huomioitava Joustavat työajat Annetaan kannustavaa palautetta usein Luodaan arvostava ja kuunteleva ympäristö Taataan turvallinen ja rauhallinen ympäristö Määritellään yhteyshenkilöt Otetaan mukaan keskusteluihin ja kokouksiin Työpaikkaohjaaja tietää hänen sairaudestaan Stressiä aiheuttavista asioista keskustellaan Anne Hallenberg Erityisopettaja
Arvioinnin perusteet Oppiaine Mukautettu tavoite Keskeiset sisällöt (koko oppimäärä) Arviointikohteet (edellisiin sisältöihin) Anne Hallenberg Erityisopettaja
Tiedät, tarvitaan myös: aimo annos käytännön järkeä luontaista ohjaajan vaistoa kokemuksen tuomaa kasvatustaitoa kiinnostusta kärsivällisyyttä aitoutta tunnollisuutta Anne Hallenberg Erityisopettaja
Virheiden tekemistä ei tule pelätä Virheiden tekemistä ei tule pelätä! Virheetöntä kasvattajaa ei ole olemassa, ja virheistä jos mistä pystyy oppimaan! Anne Hallenberg Erityisopettaja