Ajankohtaista Jyväskylän yliopiston laatutyössä Laatuvastaavat 18.10.2010 pirjo.halonen@jyu.fi 014 260 1180 050 428 5315
Aiheet Hallituksen 28.9.2010 hyväksymä laatupolitiikka Keskustelu yliopiston laadunhallinnan suunnasta Laatukäsikirjat Itsearvioinnit Sisäiset auditoinnit 18.10.2010 Laadunhallinta, Pirjo Halonen
Laatupolitiikka Perusta yliopiston strategiassa Laatuvaatimukset: erinomainen kaikessa toiminnassa yksi johtavista ja tuloksellisimmista monialaisista yliopistoista tutkimuksen kärkialoilla ylintä kansainvälistä tasoa opiskelupaikkana Suomen tavoitelluimpia vaikuttaa yhteiskunnassa tutkimuksen ja koulutuksen kautta 18.10.2010 Laadunhallinta, Pirjo Halonen
Laadunhallintajärjestelmä Jatkuvasti kehittyvä kokonaisuus: tarkoituksenmukainen organisaatio tunnettu vastuunjako hyväksi todetut menettelytavat johdetut prosessit riittävät voimavarat Myös sisäiset sopimusneuvottelut ovat osa laadunhallintajärjestelmää. 18.10.2010 Laadunhallinta, Pirjo Halonen
Vakiintunut ajattelutapa Laatukulttuuri Vakiintunut ajattelutapa yhtenäisestä, tavoitteiden mukaisesta, johdetusta laadunhallinnasta sisäänrakennettuna normaaliin toimintaan toiminnanohjaukseen johtamiseen 18.10.2010 Laadunhallinta, Pirjo Halonen
Toiminta- ja työohjeet Muut asiakirjat Arviointiraportit Laatudokumentaatio Laatupolitiikka Laatukäsikirjat Prosessikuvaukset Toiminta- ja työohjeet Muut asiakirjat Arviointiraportit 18.10.2010 Laadunhallinta, Pirjo Halonen
Vastuut Jokainen työntekijä ja opiskelija: oman toiminnan laatu ja kehittäminen Johtaja: laadukkaan toiminnan edellytykset, laatutavoitteiden ymmärtäminen, yksikön laadunhallinta, toimintaprosessien ja tulosten jatkuva parantaminen Laatuvastaava: yksikön laadunhallinnan kehittäjä Laadunkehittämisryhmä: laadunhallinnan uuden tason saavuttaminen Neuvostot: oman toimialueensa laatu Rehtori: koko yliopiston laadunhallinta 18.10.2010 Laadunhallinta, Pirjo Halonen
Jatkuva ja ennakoiva seuranta Arviointi Jatkuva ja ennakoiva seuranta oma toiminta yhteiskunta kilpailijat Laadunkehittämisryhmä hallitus ja rehtori Auditoinnit Itsearvioinnit Johdon katselmus 18.10.2010 Laadunhallinta, Pirjo Halonen
Laatukäsikirjat Tiedekunta-, erillislaitos- ja palvelulaitostason laatukäsikirjat uusitaan helmikuun 2011 loppuun mennessä. Yliopistotason laatukäsikirja uusitaan ainakin pääpiirteittäin ensin. Vaatimukset: Aikaisempaa keveämpi Laatu-Plonessa, koulutukset To 28.10.2010 klo 10-12, MaD206, 15 paikkaa Ti 2.11.2010 klo 12-14, Ag B112.2 (Latin), 12 paikkaa Käytetään sanastoa. Asiat vain yhteen kertaan 18.10.2010 Laadunhallinta, Pirjo Halonen
Itsearvioinnit Yksi laadunhallintajärjestelmän arviointimuoto Itsearviointi yliopiston tukipalveluihin Hallintokeskus Kirjasto Tietohallintokeskus Tiedekuntien palvelukeskukset EFQM-mallin mukainen ohjattu arviointi, jonka yksiköt tekevät itse Loppuvuonna 2010 tai alkuvuonna 2011 18.10.2010 Laadunhallinta, Pirjo Halonen
Sisäiset auditoinnit Vuoden 2010 kohdistuivat kaikilla samaan teemaan, hanketoimintaan Auditoitiin 5 tiedekuntaa, 1 erillislaitos, hallintokeskus ja ERPAKE Raportit hallintokeskusta ja ERPAKEtta vaille valmiit Yliopiston hanketoiminnan auditoinnin kokonaisraportti valmistuu marraskuun lopussa. Sisäinen tarkastus käyttää auditoinnin tuloksia lähtöaineistonaan hanketoiminnan tarkastuksessa. 18.10.2010 Laadunhallinta, Pirjo Halonen