Aikuissosiaalityön Praksis

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
SIDA1 Yksityisen yrityksen ja ammattikorkeakoulu Arcadan ylläpitämä palvelukeskus Arabianrannassa. Living lab. yhdistää teoriaopintoja käytäntöön.
Advertisements

TUKIPAKETTI LYHYEN MATIKAN OPISKELUUN LUKIOSSA Kevät PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
KTL:n nykytila ja tulevaisuus Ryhmätyöskentely Ryhmä 5 Koulutuksen tutkimuslaitos - Finnish Institute for Educational Research.
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija.
Opiskelua tukevien toimintojen kehittämisestähän tässä on kyse? Suvi Eriksson Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
Taysin nps ja lastensuojelun yhteistyö
Ehkäisevä päihdetyö aikuissosiaalityössä
TERVETULOA!. Päivän teemat -Ohjauspalvelut Kareliassa -Karelian kuulumiset -Uudistunut korkeakoulujen yhteishaku -Karelian toimijat ja opiskelijakunta.
Pohjanmaa.
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Sosiaalinen kuntoutus
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
MONIALAINEN LIIKKUVA TUKI HAJAUTETTUUN ASUMISEEN Arviointityöskentely
Asiakaskohtaisten luokitusten käyttöarvon jäljillä Katri Viitasalo (KYC, JY) yhdessä SOS-hanke Pohjanmaan toimijoiden kanssa SOS-Tour Seinäjoki
projektipäällikkö Anna Ollila1 Anna Ollila projektipäällikkö Seminaari : Aikataulu ja resurssit.
Kuinka asiakasta palvellaan hyvin? Näkökulmia yritysten tarpeiden tunnistamiseen ja oppilaitosten palveluiden kehittämiseen Salla Koivunen, Edupoli.
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
Toiminnan suunnittelu
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia Jyväskylän alueyksikkö1 Kehittämisyksiköt : mitä pysyvä kehittämisrakenne.
OHJAUSKARTOITUKSEN / PUIMALAN TOTEUTUS  Tavoitteena saada tarkempaa tietoa työssäoppimisen ohjauksen tilanteesta ja kehittämishaasteista alakohtaisesti.
SOSIAALITYÖN LUOKITUKSET KEHITTÄMISTYÖN KOHTEENA
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Vertaisohjaajatoiminta - itsearviointi ja auditointi 3/29/2015Tommi Ripatti / Nuorisoasiainkeskus.
Sairaalaopetuksen kehittäminen Helsingissä 2010 Saireke-seminaari Auroran koulussa
Aikuissosiaalityötä käytännössä Aikuissosiaalityön johtava sosiaalityöntekijä ( alkaen) Hanna Tabell
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Asiakkaiden osallisuuden lisääminen sosiaalityössä SOS-hanke
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
V IESTINTÄTAITOJEN KEHITTÄMINEN ROBOTTI - PROJEKTISSA OAMK Tekniikan yksikkö Kevät 2009 Tuula Hopeavuori.
School-university partnership Kokemuksia koulun ja yliopiston välisestä kumppanuusyhteistyöstä kokosi: Erja Syrjäläinen.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
LASTENSUOJELUN PRAKSIS Pääkaupunkiseudun opetus- ja tutkimusklinikkaverkosto Helsingin yliopisto Sosiaalityön yksikkö yliopisto-opettaja Tiina Muukkonen.
AIKUISSOSIAALITYÖ OSALLISUUTTA TUKEMASSA Marja Paananen kehittäjäsosiaalityöntekijä.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Itsearviointien seurantaseminaarit Esiin nousseita laadunhallintaan liittyviä näkökohtia JR
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
Vertaisarviointi -prosessi PIRKAN perhepalvelut ja Selevä Paletti Itsearviointi, Merja Nordling  Vertaisarvioinnin Itsearvioinnissa yhteisenä pohjana.
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
Pohjois-Suomen Lasten Kaste -hanke Oulun eteläisen alueen osakokonaisuus Sirkka Kiilakoski Toimiva arki, hyvinvoiva lapsi -seminaari.
Osaamisen ja sivistyksen asialla eNorssi 5v –juhlaseminaari Hämeenlinna TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN VAKIINNUTTAMINEN Irmeli Halinen.
SOS II Rakenteellinen sosiaalityö Työpaja 1 Tampere
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
Yhteinen näkemys IL:n opettamisessa pohjautuu:  Arvot  Strategiat  Prosessit  Toimintasuunnitelmat  Yhteistyö suunnittelussa.
W5W²-pilotti: TEO:lla työelämään! Helsingissä Leena Itkonen Helsingin yliopiston ura- ja rekrytointipalvelut.
1 Yhdessä voimistuen – laadukasta sosiaalityötä lappilaisille - Sodankylään perustettu sosiaalityön kehittämisyksikkö Kehittämisen painopiste.
Laatutyö opettaja Luotu :42.
Esteettömyyden ja yhdenvertaisuuden edistäminen Turun yliopistossa
Systeeminen lähestymistapa sosiaalityöntekijöiden koulutuksessa
(1) YHTEISKUNNALLISEN VUOROVAIKUTUKSEN TOIMENPIDEOHJELMA 2012 – 2017
VASU:n jalkauttaminen Raumalla
Puistokaudun päiväkotikoulu
Minno meets Innokylä - törmäyskohtia
Päivi Tynjälä ja Päivikki Jääskelä
Anni Vanhala Johtava sosiaalityöntekijä
ASIAKKAAN HAASTEET/ TARPEET (17.1. pohjalta)
Kommenttipuheenvuoro, sulautuva sosiaalityö
Virtuaalikuuntelun hyödyntäminen
Asiakasraati Lapsen vasu
Laaja-alainen arviointi
Miten sosiaalityöllä tulisi vastata asiakkaiden tarpeisiin?
Esityksen transkriptio:

Aikuissosiaalityön Praksis Sosiaalityön opetus- ja tutkimusyksikkö Praksis Saija Kangas 21.1.2011 Metsätalo

Sosiaalityön opetus- ja tutkimusyksikkö Praksis Opetusmenetelminä asiakastyön havainnointi, opiskelijoiden videoitu asiakastyö, ryhmä- ja yksilöopetus, asiakasprosessia tukevat oppimistehtävät Tavoitteena asiakastyön ydintaitojen (asiakkaan kohtaaminen, tilannearvio, dokumentointi, itsearviointi) opetus sosiaaliasemalla Opettajina sosiaalityöntekijät ja yliopisto-opettaja Opiskelijoiden asiakastyön taitojen oppimisen tutkiminen Aikuissosiaalityön PRAKSIS Helsingin yliopiston, Sosiaaliviraston Läntisen sosiaaliaseman sekä Soccan yhteistyöhanke Perustettu vuonna 2005 Tavoitteena käytännön opetuksen kehittäminen Tavoitteena opetuksen kytkeminen sosiaaliaseman käytäntöihin ja kehittämistyöhön Sosiaalityön käytännön opetus ja oppimisen tutkimus Praksiksessa – julkaisu 2009 Kehittämistyön tukeminen sosiaaliasemalla Visio vahvasta aikuis- Sosiaalityöstä (VIVA) – hanke 2010-2011 Resurssina kaksi osaamiskeskuksen vakanssia sekä yliopisto-opettajan osa-aikainen työpanos

Praksis-toiminnan elementit 30.12.2017 Käytännön opetus 1.3-31.5 Kehittäminen Käytäntötutkimus Asiakastyö 1/3 Visio vahvasta aikuissosiaalityöstä, Viva-hanke Hinkka & Kangas & Liikanen

Viva-hanke 2010-2011 Aikuissosiaalityön vahvistaminen sosiaaliasemalla Oman työn tutkiminen yhdessä sosiaalityöntekijöiden kanssa Kehittämisen teemat käytännön työstä Pääkaupunkiseudullinen yhteistyö Käytä useita asiakohtia, jos se on tarpeen.

Kehittämisen kohteet Sosiaalityöntekijän asiakaskunnan tunnistaminen Parityöskentely; oman työn avaaminen, yhteinen keskustelu Sosiaalityön asiakasryhmät Käytä lyhyitä luettelokohtia ja selvennä yksityiskohtia keskustelemalla niistä muiden kanssa.

Tuloksista Kehittämistyö on vaatinut ponnistelua, ja tuottanut onnistumisia Aineistojen analysointi kesken Aineistoina laadullista ja tilastollista aineistoa; litteroituja ryhmäkeskusteluja, lomakkeita, muistioita, swot-analyysejä Ryhmätoiminnan aloitus keväällä Tutkitaan mitä sosiaalityö on ryhmässä: vertaistuen mahdollisuudet, kuvien kanssa työskentely, sisältäen yhteisen tapaamisen K2 opiskelijoiden kanssa Raportoidaan Soccan julkaisusarjassa 2011 loppuun mennessä

Praksiksen yhteistyökuvioista Praksis on osa osaamiskeskuksen ja sosiaaliaseman toimintaa Opetuksen yhteistyö pääkaupunkiseudun sosiaaliasemien kanssa LS-Praksis Osana käytännön opetuksen kehittämistä Yliopisto-opettaja toimii linkkinä Praksiksen ja yliopiston välillä Opetuksen kehittäminen K2 käytäntöjakson sisällä kentän osaamisen ja toiminnan hyödyntäminen opetuksessa mm. asiakasraati ja ryhmätoiminta asiakkaiden ja opiskelijoiden osallistuminen opetuksen suunnitteluun ja toteutukseen Miten opetus- ja klinikkatoiminta on osa käytännön opetuksen kehittämistä? Mitä yhteistyökuvioita on siinä mahdollista luoda?